Gå til innhold

Negerboller

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jaja, kjenner en som skulle forklare/fortelle om en person, og vedkommende sa neger for hadde ikke hørt om at det ikke var bra. Mente overhode ikke noe negativt, det var bare en betegnelse for at de andre skulle forstå hvem han mente. Hadde vedkommende hatt andre spesielle kjennetegn som veldig høy, rødhåret etc. så hadde han brukt det. Intet nedverdigende ment for denne «negeren» var veldig sympatisk, noe alle syntes. Det var kun en betegnelse.

Anonymkode: be4e2...d3c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det var det jeg mente. Problemet med hverdagsrasisme er jo at folk som ikke er typiske rasister sier og gjør ting som er med å opprettholde rasistiske holdninger i samfunnet.

Anonymkode: ec213...5ba

Joda, jeg skjønner poenget ditt. Jeg er bare litt uenig i ordbruken. En rasistisk holdning grunner i en frykt for folk som er annerledes som blir uttrykt som hat. Men folk som bedriver «hverdagsrasisme» er egentlig folk som ikke vet bedre så de er ignorante. Jeg synes det er enorm forskjell. Synes ikke vi skal vanne ut begrepet rasist ved å kalle alle som tråkker feil rasister.

Anonymkode: 99700...a84

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Joda, jeg skjønner poenget ditt. Jeg er bare litt uenig i ordbruken. En rasistisk holdning grunner i en frykt for folk som er annerledes som blir uttrykt som hat. Men folk som bedriver «hverdagsrasisme» er egentlig folk som ikke vet bedre så de er ignorante. Jeg synes det er enorm forskjell. Synes ikke vi skal vanne ut begrepet rasist ved å kalle alle som tråkker feil rasister.

Greia er jo at de vet nok "bedre". Som de fleste i dette forumet her leser og svarer, men de nekter å sette seg inn i det. Såklart det finnes unntak der folk faktisk ikke vet, men de fleste har nok fått med seg at det ikke er helt ok i vårt samfunn å slenge rundt det ordet. De vil ikke høre etter, de slenger heller med leppa å kaller alle som prøver å opplyse de for krenka eller snowflakes. 

Vil også legge til at de fleste som som argumenterer for det vet nok det er galt. Jeg har mine sterke tvil om at de ville brukt ordene rundt mørkhudede personer ansikt til ansikt. De som hadde gjort det, hadde i så fall hatt 0 empati og stort markeringsbehov. 

Endret av mjaus
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men jeg kaller dem ikke rasister. Man kan fint ha rasistiske holdninger uten at man er uttalt rasist, eller på noen måte identifisere seg med rasister. Det er milevis fra hat. La oss kalle det fordommer. Utfallet er det samme, og det er mye mer utbredt enn det du kaller hat, og derfor ofte mer problematisk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men jeg kaller dem ikke rasister. Man kan fint ha rasistiske holdninger uten at man er uttalt rasist, eller på noen måte identifisere seg med rasister. Det er milevis fra hat. La oss kalle det fordommer. Utfallet er det samme, og det er mye mer utbredt enn det du kaller hat, og derfor ofte mer problematisk.

Det er helt vanlig p ha fordommer. Det er bare slik hjernen er skrudd sammen for å beskytte oss selv. Tror ikke det hjelper å kalle alle som har sine fordommer for rasister. Om vi skal komme noen vei må vi senke skuldrene å snakke om det som er vanskelig uten å beskylde hverandre for ting og peke fingre

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er helt vanlig p ha fordommer. Det er bare slik hjernen er skrudd sammen for å beskytte oss selv. Tror ikke det hjelper å kalle alle som har sine fordommer for rasister. Om vi skal komme noen vei må vi senke skuldrene å snakke om det som er vanskelig uten å beskylde hverandre for ting og peke fingre

Og da er det greit? Og herregud! Hva er greia med å gjenta «kalle folk rasister», hvem her har gjort det? Les det jeg skrev igjen, og tenk på det før du svarer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Godt gjort å få en kaketråd til å bli en tråd om rasisme og fordommer... 

Anonymkode: 97400...948

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Når jeg googler negerboller så kommer det opp flere typer, både sånn man ruller, kokkosboller og risboller. Altså, flere typer negerboller!

Anonymkode: 99071...bcf

Dette er negerboller.

image.jpeg.f7a1e5aa20a276cd95c50a5e44af0de6.jpeg

Anonymkode: d0a5a...21e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Her tror jeg du husker feil. Finner ikke noen bilder av emballasje med ordet negerboller på. 

Anonymkode: 0401a...f00

Nei, jeg spurte mamma og hun husker det samme. Hun brukte å kjøpe dem på blant annet smart club. En butikk som ble lagt ned i min by for mange herrens år siden. Jeg skrev jo at jeg ikke finner dem på nett heller, men så er det godt over 25 år siden jeg så dem i butikk sist. Før google sin tid, før mobiler med kamera. 
Du vet at verden var annerledes før, ikke sant? Du vet at det var en tid FØR internett? Bare fordi du ikke finner det på nett, så betyr det ikke at det ikke eksisterte. 🙄

Anonymkode: 6ce65...ea0

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

I all verden!? Er dette en dialekt greie? 

Anonymkode: 5c222...eb1

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Vil tro det. I kokeboka til min mor er det både negerboller, negerkake og jødekaker. 

Anonymkode: 52893...485

I dagens samfunn er det nok ganske politisk ukorrekt. Men mamma lærte meg «negerboller» da jeg vokste opp på 90-tallet. Hun hadde lært det fra sin mor under hennes oppvekst på 40- tallet. Arvet nettopp noen av mine søsters bøker fra hun var liten (70-tallet og ja jeg er en attpåklatt). Der er det i barne-timeboken oppskrift på negerboller. 
Så tror det var mer enn bare dialekt.

Jeg tenker nok at mange kaller det negerboller - rett og slett fordi det er det man er opplært til at det heter og uten at det for den enkelte ligger noe vondt bak. Men det mer politisk korrekte navnet er nok sjokoladeboller.

• Liker 2
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.4.2021 den 22.26):

Det var sånne hos oss. Mamma sier fortsatt negerboller 😅

Anonymkode: 7e33a...b7a

Tror det er mange av oss som fortsatt kaller negerboller for det det faktisk heter. Sier vel noe om hvor ekstremt godt folk har det, når man henger seg opp i slike bagateller som navn på bakverk..

Anonymkode: 36a04...2a1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke hvite nordmenn som skal uttale seg om negerboller er et greit ord å bruke. At mange blir sure og sier at de fortsatt bruker ordet viser bare med all tydelighet hvorfor det er så vanskelig å få bukt med rasisme og at disse ikke en gang forstår hvor ufattelig privilegerte og navlebeskuende de er. Hvor vanskelig kan det være å bruke et annet ord når man vet at ordet føles støtende for noen? 

Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv.

Anonymkode: c9097...e37

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.4.2021 den 20.06):

Rasister: "venstresiden blir så lett trigget, lolz"

Rasister når noen kaller dem rasister:

oYL3Pcf.png

Anonymkode: 0e1d7...3c5

Akkurat som denne dama i det første klippet her:

https://youtu.be/BP62m7Ls9AQ

Anonymkode: 768a9...ed9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2021 den 1.55):

Ja, enig. 

Det er egentlig ekstremt manipulerende og kontrollerende å drive med slik fordomsfullhet-beskyldning. Slitsomt, kjedelig og ikke fruktbart og handler bare om å kritisere andre, uten å være konstruktiv. Gørre folk som føler på makt. 

Forresten. 

Negerboller. 

Anonymkode: 3adab...854

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er ikke hvite nordmenn som skal uttale seg om negerboller er et greit ord å bruke. At mange blir sure og sier at de fortsatt bruker ordet viser bare med all tydelighet hvorfor det er så vanskelig å få bukt med rasisme og at disse ikke en gang forstår hvor ufattelig privilegerte og navlebeskuende de er. Hvor vanskelig kan det være å bruke et annet ord når man vet at ordet føles støtende for noen? 

Oj, hvor er utopia, sa du??? 

Anonymkode: 3adab...854

AnonymBruker
Skrevet

Negerboller er jo nydelig ❤️ Elsker dem. Synd at noen kan bli støtt av noe så deilig.

Anonymkode: d3340...496

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker alle her bør roe seg ned og høre på denne 

Anonymkode: 41667...941

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Å hvem mener du da skal få lov å uttale seg? Svarte negre? 

Anonymkode: d0a5a...21e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Noe sier meg at verden var mer fredelig før, da "negerboller" var uskyldig og innafor. 

Anonymkode: f11f2...545

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet med å kalle det negerboller, for det er det det heter. Herregud, det er et BAKEVERK, ikke et menneske. Jeg ville selvfølgelig ALDRI kalt et menneske for neger, det er absolutt ikke greit. Men syns ikke negerboller er verre enn hvite kakemenn. Er negerboller krenkende er vel hvite kakemenn det også. 

Anonymkode: 97400...948

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...