Gå til innhold

Mobbing og hersketeknikker. Stå opp for seg selv eller ignorere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen sier "Bare ignorer. Du er bedre enn det". Men er det så lurt? 

Jeg snakker om negative kommentarer, latterliggjøring, usynliggjøring....

Anonymkode: 3e245...d22

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt utrolig, synes jeg, at når folk sier fra og står opp for seg selv, oppleves de som "vanskelige" mens mobberen slipper unna 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Bedre å stå opp for seg selv synes jeg. 

Anonymkode: 2bb69...5c0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det er helt utrolig, synes jeg, at når folk sier fra og står opp for seg selv, oppleves de som "vanskelige" mens mobberen slipper unna 

Dette har jeg opplevd i min jobb, sjefen er narsisst og jeg "outa" han - skal si jeg får svi for det, ja 

Anonymkode: 03a4e...c70

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen sier "Bare ignorer. Du er bedre enn det". Men er det så lurt? 

Jeg snakker om negative kommentarer, latterliggjøring, usynliggjøring....

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Må du 👂og 👀 alt som kommer foran nesa på deg? Hva med og gi faen og bare snu det ene kinnet til?

Anonymkode: c1794...c35

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bedre å stå opp for seg selv synes jeg. 

Anonymkode: 2bb69...5c0

Jeg prøvde, men jeg var «vanskelig» og mobberen fortsetter...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Da er det folk som har for spak reaksjon mot mobberen eller den som ignorerer. Man må være parat til å ta i skikkelig  - om nødvendig også med vold (der ingen andre ser det) - for å sette en støkk i angriperen. 

Anonymkode: 454ce...c5c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da er det folk som har for spak reaksjon mot mobberen eller den som ignorerer. Man må være parat til å ta i skikkelig  - om nødvendig også med vold (der ingen andre ser det) - for å sette en støkk i angriperen. 

Jeg opplever gang på gang at det ikke er lurt å stå opp for seg selv. Ingen sier noe til mobberen. De vil ha «fred og ro», og hvis jeg sier fra, da er det jeg som «lager kvalm». 

AnonymBruker
Skrevet

For eksempel, i går. En kollega av meg driver med åpenbare hersketeknikker, fryser meg ut, ler av meg, og når jeg sier fra, er jeg «problemet». Hvorfor har det blitt sånn, folkens? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg opplever gang på gang at det ikke er lurt å stå opp for seg selv. Ingen sier noe til mobberen. De vil ha «fred og ro», og hvis jeg sier fra, da er det jeg som «lager kvalm». 

Kunsten er at man må si fra skikkelig på tomannshånd. Ikke bruk plenum, for der er mobbere gjerne eksperter i å få det til å fremstå som at det er en selv som er problemet, gjerne foran andre slik at de ser det. 

Man må gi en kraftig advarsel på tomannshånd og være parat til å gå hele veien om nødvendig. Det er det eneste som nytter. Men man må være villig til å ta kampen, hvis ikke er det som regel bedre å søke ny jobb. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er min erfaring også🤗

Anonymkode: 45d93...424

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kunsten er at man må si fra skikkelig på tomannshånd. Ikke bruk plenum, for der er mobbere gjerne eksperter i å få det til å fremstå som at det er en selv som er problemet, gjerne foran andre slik at de ser det. 

Man må gi en kraftig advarsel på tomannshånd og være parat til å gå hele veien om nødvendig. Det er det eneste som nytter. Men man må være villig til å ta kampen, hvis ikke er det som regel bedre å søke ny jobb. 

Når jeg sier det på tomannshånd, kan vedkommende begynne å le av meg og si at jeg er «ute på bærtur» eller at jeg er «crazy». Derfor tar jeg det i plenum slik at folk kan se hvordan h*n egentlig er, ikke hvordan h*n ønsker å fremstå for alle andre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I dag har jeg blitt kalt konfliktsøkende, og problemskaper , fordi jeg ønsket å rydde opp i noe jeg fant upassende/uklart 😂

Anonymkode: 45d93...424

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når jeg sier det på tomannshånd, kan vedkommende begynne å le av meg og si at jeg er «ute på bærtur» eller at jeg er «crazy». Derfor tar jeg det i plenum slik at folk kan se hvordan h*n egentlig er, ikke hvordan h*n ønsker å fremstå for alle andre. 

Da fremstår du ikke sikker/truende nok. Skal man ta en fight, så må man virkelig vise at man mener alvor med det man sier. Hvis det er mobbing på tomannshånd, så kan man evt. også bruke en opptaker - fullt lovlig så lenge man er med i samtalen selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Flere? 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Hadde vinklet det mot intelligensen til den som mobber, når vedkommende setter i gang med hersketeknikker. F.eks du blir kalt problemsøkende hadde jeg svart noe sånt som: «nå er vi på en arbeidsplass og jeg hadde satt pris på om du kunne svart på en konstruktiv måte til det jeg lurer på, da det er relevant ifht videre progresjon av arbeidet.» Noe sånt. Vært litt arrogant og sett på personen som det barnet hn er. Det blir ofte litt værre hvis personen klarer å få med seg andre på mobbingen. Hadde informert sjefen, men regner med du har en ubrukelig sjef og/eller er i et arbeidsmiljø der dette er normen.

Anonymkode: 05adc...a51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En av grunnene til å «heve seg over» og ikke gjør noe med det, er jo at mobberne ønsker en reaksjon. Om de ikke får en reaksjon, blir det til slutt kjedelig, og sjanser for at de vil slutte.

Anonymkode: 70802...623

AnonymBruker
Skrevet

En av grunnene til å «heve seg over» og ikke gjør noe med det, er jo at mobberne ønsker en reaksjon. Om de ikke får en reaksjon, blir det til slutt kjedelig, og sjanser for at de vil slutte.

Anonymkode: 70802...623

Det jeg virkelig misliker er at noen ikke klarer å se hvem vedkommende egentlig er. Typisk covert narsissist som ønsker å fremstå som søt og snill, men i virkeligheten...Rart at noen ikke ser det. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde vinklet det mot intelligensen til den som mobber, når vedkommende setter i gang med hersketeknikker. F.eks du blir kalt problemsøkende hadde jeg svart noe sånt som: «nå er vi på en arbeidsplass og jeg hadde satt pris på om du kunne svart på en konstruktiv måte til det jeg lurer på, da det er relevant ifht videre progresjon av arbeidet.» Noe sånt. Vært litt arrogant og sett på personen som det barnet hn er. Det blir ofte litt værre hvis personen klarer å få med seg andre på mobbingen. Hadde informert sjefen, men regner med du har en ubrukelig sjef og/eller er i et arbeidsmiljø der dette er normen.

Anonymkode: 05adc...a51

Hva med en situasjon når du og tre andre kollegaer sitter i et rom, vedkommende kommer inn og sier: "Hei, Henrik, Anne og Hassan"...nevner alle unntatt deg, veldig demonstrativt. Hvordan reagere da? 

AnonymBruker
Skrevet

Skriv ned alle episoder så detaljert som mulig, med dato, klokkeslett, situasjon og alle tilstedeværende. Mest mulig ordrett hva som ble sagt. Det var slik vi ble kvitt vår mobber på arbeidsplassen, til slutt var det så mange godt dokumenterte hendelser at vi hadde en god sak. 

Anonymkode: ff25b...7e9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...