Gå til innhold

Skal brudeparet få en gave?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Rose_*
Skrevet

Min mann og jeg er invitert på høstbryllup til et vennepar.

Koselig!

Paret har ikke så god råd, så i stede for gave ønsket de

at hver gjest selv betalte middagen.

Denne koster rundt 750 kroner per person inkludert drikke og et par bonger.

1500 kroner for oss som par - da er vi faktisk allerede over det vi ville gitt i gave.

Og så fortalte en annen venninne av meg som også er invitert at brudeparet nå "etter press" har lagt ut en ønskeliste. De regnet med at folk likevel kjøpte gaver...

Bør vi kjøpe en gave?

Tror dere at de andre gjestene også vil kjøpe en gave?

Synes det blir en frekk en å få gjestene til å betale bryllupet og allikevel høste gaver liksom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres utrolig frekt ut!!! Det går vel ikke an å invitere til bryllup og be gjestene om å betale mat og drikke? Jeg hadde garantert ikke gitt gave!

Skrevet

Helt greit å betale for mat og drikke, synes jeg. Men synes derfor ikke man trenger gave.

MEN: Er selv invitert i et "gaveløst" bryllup nå snart, men vi kjøper jo en liten ting allikevel...

Så jeg tror nok det lett blir pose og sekk. Kan jo kjøpe en blomsterbukett?

Skrevet

Eg trur ikkje eg hadde kjøpt noko, men hadde nok laga eit eller anna som brudeparet kunne hatt som minne frå dagen. :)

Gjest Bellatrix
Skrevet

Det går jo an å gjøre som Melk og kjøpe en liten ting bare.

Skrevet

Har man ikke råd til det bryllupet man ønsker så får man la være å gifte seg! Makan til frekkhet! :frustrert:

Nå som brudeparet har lagt ut ønskeliste etter "press" må det vel være opp til gjestene om de vil betale maten sin eller betale for en gave?? Hvis brudeparet forventer begge deler må jeg si det er utrolig sjokkerende og frekt!! :roll:

Skrevet

Hvis brudeparet først har sagt at de ønsker at dere betaler middagen i stedenfor gave, så står de nok for det.

Kan bare gjette meg til at grunnen til at de har lagt ut liste, er fordi en del familie ønsker å gi noe som varig minne. Og at det da er bedre å ha en liste på ting de trenger enn ingen liste.

Syns ikke du skal føle deg forpliktet til å kjøpe noe. Syns blomster med et hyggelig kort hørtes ut som en grei løsning.

Og så må jeg bare si at jeg blir irritert på de som sier at de som ikke har råd til å gifte seg bør la være... Det er da ikke festen man gifter seg for?! :frustrert:

Skrevet

Ingen gave fra meg i en sånn situasjon. Middagen er dyr nok. Kanskje en blomst...........

Skrevet
Ingen gave fra meg i en sånn situasjon. Middagen er dyr nok. Kanskje en blomst...........

Helt enig! Det er dyrt nok fra før å betale 1500 kroner for middagen. Så har man kanskje reising o.l. i tillegg. Ingen gave fra meg heller. Hadde ikke hatt dårlig samvittighet for det - hvorfor i all verden skulle jeg hatt det? De ønsker det jo selv...!

Bare for å legge til: var i bryllup i sommer, og kjøpte gave i London på forhånd. Den var ikke dyr i det hele tatt - 300 kroner - og var fra meg og mannen. Brudeparet ble så glade for gaven og snakker om den hver gang vi møtes. Gaver trenger ikke være svindyre for at brudeparet skal bli glade...!

Skrevet

Jeg hadde ikke gitt noen gave,men en blomst.

Skrevet

Syns middagen var ganske så dyr i seg selv så jeg hadde nok ikke kjøpt noe gave i tillegg.

Gjest Gjest_nuwanda_*
Skrevet

Ikke sikkert at gavelisten er beregnet på de som er invitert med på middagen!! Den kan like gjerne være for "tante Olga" og "nabo Svein" som aldri hadde blitt invitert med i bryllupet, men som allikevel vil gi noe i anledning bryllupet!

Så lenge dere er invitert med å skulle betale deres middag selv (noe jeg synes er helt greit, og det synes sikkert dere også, ellers hadde dere vel ikke takket ja?) så får det holde. At andre velger å både betale middag selv og gi gave får være deres sak.

Gjest Brudeberta 2006/07?
Skrevet

Jeg hadde vært fristet til å ikke gå i bryllupet i det hele tatt, jeg...

Men vet jo at jeg hadde gjort det.

1500 kr hadde vært i overkant for oss hvis vi da skulle ha reist langt, (det er jo ikke sikkert da). Men jeg hadde måttet kjøpe ny kjole etc.

Gave hadde vi da ikke hatt råd til, KANSKJE en blomst m/ kort.

Men personlig synes jeg det er rart hele greia, betale middagen selv.

Nei, jeg hadde ikke fått meg til å gjøre det, selv hva alle dere andre mener!

Vi er alle forskjellige :roll:

Skrevet

Vi måtte betale kaffen selv, men da ønsket de seg bare en liten gave da. Halv pris, liksom...

Skrevet

Synes det var en god idé å gi et kort med gratulerer med dagen jeg. Men å gjøre noe mer ut av det da. Lag gjerne kortet selv hvis sånt interesserer deg, og skriv en mer personlig lengre tekst i kortet, og ta med et dikt/bibelvers el.l. Da blir kortet en liten gave i seg selv. :)

Skrevet

Eller snekre et fuglehus. Det er jo så fin symbolikk i det.

Skrevet

Er det noen gamle venner???

Vi gikk sammen endel venner å lagde et lite fotoalbum til et vennepar. N¨åhadde vi kjøpt gave i tillegg da - de betalte festen selv. Et album med litt bilder og hilsner er slettes ikke dyrt og et minne for livet!

Men nei jeg synes ikke dere trenger å kjøpe oe - de har jo sagt at de ikke forventer det - at middagen er deres gave!

Gjest Gjest nå
Skrevet
Eller snekre et fuglehus. Det er jo så fin symbolikk i det.

Moroklumpen :klappe:

Gjest brud i sommer (ikke innlogget nå
Skrevet

Folk er forskjellige, men jeg syntes virkelig at å invitere til spleiselag med en kuvertpris på 750 kr per person er langt over streken!! :overrasket::overrasket: Når vi går i bryllup kjøper vi vanligvis gave for 800,-.. Er det noen nære venner lander vi kanskje på drøye 1000,-.. Hvis et par skal betale 1500,- for middagen er det langt over det jeg ville gitt i gave..

Dette er jammen det frekkeste jeg har hørt om av bryllupsideer...!

Jeg tror ikke jeg ville gått hvis det ikke var noen veldig nære venner (og de ville heller aldri funnet på noe slikt..).. huff og huff.. Skal ikke være slik at folk føler de ikke har råd til å gå i bryllup...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...