AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #1 Skrevet 10. april 2021 Det gir ingen mening. Alle sier renten skal skyte i været. Likevel er det nesten ingen som binder renta. Ikke en gang Lånekassen merker noe rush for å binde renta. Det er noe som ikke stemmer her. Minner meg om såkalte aksjeeksperter som anbefaler at folk kjøper en bestemt aksje, mens de selv investerer i noe helt annet, Anonymkode: 3d02a...017
solmåneogstjerner Skrevet 10. april 2021 #2 Skrevet 10. april 2021 Det er jo fordi den forventede økningen pluss litt til er kalkulert inn i fastrenten. Om flytende rente nå er 2% så får du ikke bundet den til 2 %. Du får bundet den til f eks 4%. Historisk har det ikke lønnet seg med bundet rente. 12
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #3 Skrevet 10. april 2021 Sist gang ekspertene forutså at rentene skulle opp var økonomien på vei opp ... Så kom korona og renten kollapset, og alle de som har bundet renta taper vel fremdeles på det? Kanskje noen husker dette? Eller kanskje de allerede er bundet til dårlig rente? Ingen kan klandre ekspertene for å ikke forutse kollaps. Nå sier alle bankene at renta skal opp. Flott! Det er sikkert noe tegn på at økonomien bedrer seg? Noen vaksiner som skaper blodpropp, og som er ubrukelig når mutasjonene kommer? Kanskje, kanskje ikke. Jeg betaler 1,45% rente på mitt lån nå som er helt OK, og hvis jeg binder renta over 3 år blir det 2%, hvis 5 år 2.5% og hvis 10 pr 2.8% Subjektivt: Forventer jeg at over de neste 3-5 årene skal renten opp over 2%-2.5%? Som regel har det ikke vært lønnsomt å binde renta, men det mulige tapet er selvfølgelig begrenset. F.eks. Lånekassen sier at 1 av 20 binder renten sin. Det er umulig for meg å regne ut hvor mye jeg vil spare og tape på fastrentelån i fremtiden. Tror du forbruksøkonomien i Norge og verden vil gå i 100%+ på nytt og vi vil kaste like mange ting, forurense mer og sånt de neste 10 årene? Ikke jeg, jeg tror på forbruksbrems. Jeg er f.eks. veldig konservativ i forhold til klær og kjøper ikke nyeste mote hver mnd, jeg kjøper sko og klær mye sjeldnere. Jeg tror at flere mister jobbene, jeg tror at flere jobber hjemmefra og skaper mindre verdier i form av bygging og forbruk av kontorlokaler. Jeg tror ikke flytende rente vil øke til over 2-2.5 prosent de neste 3-5 årene. Derfor binder ikke jeg min rente. Anonymkode: e6ef6...d54 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #4 Skrevet 10. april 2021 Velger å ikke binde renta fordi jeg har råd til å ta sjansen på at jeg vil tjene mer på å la den være flytende. Anonymkode: 4cb31...17a 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #5 Skrevet 10. april 2021 Valgte å binde renten i fjor høst. Fikk 1,6% rente i tre år da. Skulle jeg bundet nå ligger det på 2%++ Anonymkode: 00748...b40
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #6 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Valgte å binde renten i fjor høst. Fikk 1,6% rente i tre år da. Skulle jeg bundet nå ligger det på 2%++ Anonymkode: 00748...b40 Det er bra deal! Anonymkode: fdb3c...759
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #7 Skrevet 11. april 2021 Vel fordi å binde renten lønner seg «aldri» over tid Anonymkode: f6f4f...073 1
smilo Skrevet 11. april 2021 #8 Skrevet 11. april 2021 Fordi det ikke lønner seg, samt at jeg ønsker den fleksibiliteten det er å betale ned når jeg har lyst og mulighet. 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #9 Skrevet 11. april 2021 Det er vel fordi det historisk sett "aldri" har lønt seg å binde renta. Jeg trenger ikke den forutsigbarheten med å betale ned akkurat det samme beløpet hver måned. Ønsker også den ekstra fleksibiliteten med å betale ned ekstra Anonymkode: 23765...a1d 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #10 Skrevet 11. april 2021 Antagelig fordi det har blitt sagt i mange år at renta skal opp, og stort sett skjer det motsatte. Men nå kan den vel ikke gå så mye mer ned, da, om man ikke skal begynne å kreve inn renter på folks sparepenger. Anonymkode: 782ee...5e4
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #11 Skrevet 11. april 2021 "Alle" sier? Ingen sier at den skal skyte i været. Gå opp til 3%, kanskje. Ikke mer. Anonymkode: 7281e...37f 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #12 Skrevet 11. april 2021 Sikkert mest at folk er treig og ikke gjør ting før det er for sent. Jeg hadde bundet renta om jeg hadde hatt lån for jeg har ikke råd til usikkerhet. Anonymkode: a30ac...c7a
Gjest Blondie65 Skrevet 11. april 2021 #13 Skrevet 11. april 2021 Jeg har valgt å ikke binde renten fordi jeg ønsker fleksibiliteten den lave renten gir meg slik at jeg kan betale mer ned på lånet. Jeg har i løpet av et par måneder nå betalt ned 50K ekstra på lånet. Det betyr at jeg har en større buffer og målet med denne nedbetalingen er å komme under 75 % belåning av boligen, noe som gir lavere rente. Det målet når jeg om kort tid. Så tok jeg testen her for å se hvilket tilbud jeg ville få på fastrente. Det var ingenting der som fristet mer enn det jeg gjør nå med å betale ned ekstra.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #14 Skrevet 11. april 2021 Det er jo logisk. Bankene har altfor høy utlånsrente med bunnet rente. Alle bankene har jo overdrevet rentesatsene slik at dem er gardert mot å tjene penger. Og så fremt renten holder seg lav over tid, så spiser dem renteinntekter av kundene. Bankene liker å gjøre seg til "offer" her, men fy fader hvor dem sluker penger for tiden. Tenk stakkarne som bandt renten for 3, 5 eller 8 år siden nå..... Anonymkode: 1b7c0...f99 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #15 Skrevet 11. april 2021 Jeg bandt lånekasserenten på det historisk laveste punktet for 3 år. Regnet at jeg kom til å tape maks 700kr på det over 3 år - gitt at den flytende renten forble på 1,391. Hadde ikke tro på at den ville gå særlig lavere, og at staten heller ville videreføre gratis betalingsutsettelser så lenge corona påvirker jobbsituasjoner landet rundt. Allerede perioden etter var renten sakte på vei opp igjen, noe den enda er. Slik jeg ser det kommer den mest trolig til å stabilisere seg rundt det jeg har bundet den for. Går den plutselig ned igjen (i USA er den f.eks på 0% for tiden), så gjør det meg lite å betale de ekstra kronene i 3 år da jeg trenger forutsigbarhet ihvertfall de to neste årene. Billånet mitt vil jeg derimot ikke binde, for det jobber jeg med å betale ned så raskt som mulig. Hadde nok ikke gjort det med boliglån heller om jeg var godt i gang med det. Anonymkode: affef...e79
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #16 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg bandt lånekasserenten på det historisk laveste punktet for 3 år. Regnet at jeg kom til å tape maks 700kr på det over 3 år - gitt at den flytende renten forble på 1,391. Hadde ikke tro på at den ville gå særlig lavere, og at staten heller ville videreføre gratis betalingsutsettelser så lenge corona påvirker jobbsituasjoner landet rundt. Allerede perioden etter var renten sakte på vei opp igjen, noe den enda er. Slik jeg ser det kommer den mest trolig til å stabilisere seg rundt det jeg har bundet den for. Går den plutselig ned igjen (i USA er den f.eks på 0% for tiden), så gjør det meg lite å betale de ekstra kronene i 3 år da jeg trenger forutsigbarhet ihvertfall de to neste årene. Billånet mitt vil jeg derimot ikke binde, for det jobber jeg med å betale ned så raskt som mulig. Hadde nok ikke gjort det med boliglån heller om jeg var godt i gang med det. Anonymkode: affef...e79 "gratis betalingsutsettelser" som i at man ikke mister det av potten på 36mnd, men at man fremdeles får tilleggsrenter på lånet grunnet lengre nedbetalingstid. Anonymkode: affef...e79
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #17 Skrevet 11. april 2021 smilo skrev (5 timer siden): Fordi det ikke lønner seg, samt at jeg ønsker den fleksibiliteten det er å betale ned når jeg har lyst og mulighet. Denne her synes jeg er spesielt farlig. Ved å binde renten må du betale banken for tapt renter dersom du betaler ned raskere. Det er en stor risiko hvis du har stort lån. På flytende rente så kan du heller betale ned mer på lånet om du synes renten går for høyt for deg for å forsøke spare inn rentekostnadene. På en annen side taper baken penger dersom renten går kraftig opp og du har bundet det til f.eks. 2%-3% og renten er 4% men jeg har ikke tro på at renten går opp de neste 3-5 årene til 4% og da gidder jeg ikke bry meg mer. Anonymkode: e6ef6...d54 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #18 Skrevet 11. april 2021 Norges Bank tror at boligrentene går over 3% de neste tre år Men markedes selv tror ikke noe mer enn 2-2.3% de neste 5 år Hvem stoler du på? Skal vi stole på Norges Bank sin prognose og binde til 2.3% de neste 5 år? Anonymkode: e6ef6...d54
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #19 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Ved å binde renten må du betale banken for tapt renter dersom du betaler ned raskere. Det er en stor risiko hvis du har stort lån. Hva mener du med at det er stor risiko? Anonymkode: 47071...4e5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #20 Skrevet 11. april 2021 Jeg har bundet renten på 1,3 i ti år. Sover godt om natta og bruker ekstra penger på fond heller enn på å nedbetale ekstra på lånet. Klart at jeg sannsynligvis taper litt penger på dette, men det lever jeg veldig godt med. Anonymkode: 8ac97...ee2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå