Gå til innhold

Hvordan sover deres 2,5 åring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har en gutt på 2 1/2 år som alltid har sovet dårlig. Nå har han heldigvis startet med å sove helt til 5.30-6, mens han før startet dagen 4-4.30. Men jeg kan telle på en hånd de nettene han har sovet en hel natt igjennom, stort sett våkner han 1-3 ganger per natt og har behov for hjelp av oss til å sovne igjen. Men dette er kanskje vanlig? Hvordan sover deres barn som er på samme alder? 

Anonymkode: 5fff5...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mitt yngste barn har vært veldig variabel med søvn i sitt liv, men nå ved 2,5 ser det ut til å ha stabilisert seg. Hun våkner ofte en gang i løpet av natta og må ofte inn tim henne for at hun skal sovne igjen. Noen ganger havner hun i min seng fordi jeg ikke orker styre klokka 3 på natta 😆

Hun våkner alt fra seks til ti 🙈 

Sover ikke på dagtid lenger.

Anonymkode: f6159...719

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min på 2 1/2 sover stort sett natten igjennom, legges 19 og står opp 07. I tillegg sover hun 2 timer på dagtid. 

Blant våre venners barn er hun unntaket. De fleste har søvnproblemer, enten det er krise ved leggetid, mange oppvåkninger eller en tass som vil opp klokken fem. 

Anonymkode: 91004...69f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat sluttet å sove på dagen. Sover fra 18.30/19.09-06.30/07.30. Kommer inn i sengen til oss ila natten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mitt yngste barn har vært veldig variabel med søvn i sitt liv, men nå ved 2,5 ser det ut til å ha stabilisert seg. Hun våkner ofte en gang i løpet av natta og må ofte inn tim henne for at hun skal sovne igjen. Noen ganger havner hun i min seng fordi jeg ikke orker styre klokka 3 på natta 😆

Hun våkner alt fra seks til ti 🙈 

Sover ikke på dagtid lenger.

Bortsett fra at vår aldri har sovet lenger enn til kl 7 (og det har skjedd to ganger) så høres det ganske likt ut som vår :) Men han sover fremdeles 1 time på dagtid. Når kuttet dere dagsøvnen? Og hjalp det noe som helst på nattesøvnen? Vi vurderer nemlig å kutte ut dagsøvn for å se om det kan hjelpe.

Ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 2,5 åring sovner rundt 20 og våkner 6. noen ganger våkner han en gang ila natta, men skjeldnere nå enn for to mnd siden. De to større barna mine har også hatt oppvåkninger på natta frem til rundt tre år, så tror ikke det er så uvanlig med oppvåkninger på natta i toårsalderen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min på 2 1/2 sover stort sett natten igjennom, legges 19 og står opp 07. I tillegg sover hun 2 timer på dagtid. 

Blant våre venners barn er hun unntaket. De fleste har søvnproblemer, enten det er krise ved leggetid, mange oppvåkninger eller en tass som vil opp klokken fem. 

Det høres utrolig deilig ut! :) Men skjønner at det kanskje ikke er normalen, håper en dag vår sover bedre også 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det samme gjelder min sønn, bare at han legges kl 18.30 og står opp kl 06.30 +/- 30 minutter. Sover ca 2 timer på dagen fortsatt. Det har vært slik i ca ett år. Hender han våkner av mareritt på natta men sovner kjapt.

Anonymkode: ca5c3...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Skalperud skrev (3 minutter siden):

Akkurat sluttet å sove på dagen. Sover fra 18.30/19.09-06.30/07.30. Kommer inn i sengen til oss ila natten. 

Takk for svar. Opplevde dere at å kutte sovingen på dagtid gjorde nattesøvnen bedre? Vår sover fremdeles 1 time på dagtid og vi vurderer å kutte det ut snart. 

Ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
atropos skrev (1 minutt siden):

Min 2,5 åring sovner rundt 20 og våkner 6. noen ganger våkner han en gang ila natta, men skjeldnere nå enn for to mnd siden. De to større barna mine har også hatt oppvåkninger på natta frem til rundt tre år, så tror ikke det er så uvanlig med oppvåkninger på natta i toårsalderen.

Ok, kanskje det er håp for at han sover bedre når han nærmer seg 3, da! Det hadde vært veldig fint, vi venter nummer 2 til høsten og det hadde vært kjekt hvis han sov litt bedre da:) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sovner kl 19, sover til kl. 7. Sover i vår seng. Våkner av og til på natten, men sovner igjen ila 5 min. Sovet sånn fra hun var drøyt 2 år. Sover ikke på dagtid. 

Anonymkode: ef887...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vår er snart 3 og lik som ved 2,5. sovner 19 og står opp 7-8.30. Våkner minst 3 ganger om natta, men som regel 5-10 😴😴

Anonymkode: 60348...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Bortsett fra at vår aldri har sovet lenger enn til kl 7 (og det har skjedd to ganger) så høres det ganske likt ut som vår :) Men han sover fremdeles 1 time på dagtid. Når kuttet dere dagsøvnen? Og hjalp det noe som helst på nattesøvnen? Vi vurderer nemlig å kutte ut dagsøvn for å se om det kan hjelpe.

Ts. 

Ja, det hjalp på nattesøvnen og på at hun sovner tidligere om kvelden. Vi var nede i en time før vi kuttet dagsøvnen for ca en måned siden. Nå er det flere og flere netter hvor hun sover hele natta gjennom. Rekord i natt, sov hele natta og til klokka 10 😅 måtte inn et par ganske å sjekke om ungen levde 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Begge her har vært slik du beskriver din. Legging ble enkelt da vi kuttet dagsoving, men ellers våknet de (og fortsatt gjør) 3-4 ganger hver natt. 

Anonymkode: e9a06...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar. Opplevde dere at å kutte sovingen på dagtid gjorde nattesøvnen bedre? Vår sover fremdeles 1 time på dagtid og vi vurderer å kutte det ut snart. 

Ts. 

Hos mine eldste (tvillinger) gjorde det ingen forskjell. Det vil si, de sovnet som steiner før sju, var ofte grinete og kranglete på ettermiddagen, men våknet like herlig gjennom natta. Så etter å ha prøvd en periode, gikk vi tilbake til å la de sove på dagen. De var helt ødelagte av mangel på søvn stakkars. Kommer ikke til å gjøre den feilen igjen med yngste. 

Anonymkode: 74f35...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kar er 2 år og 4 mnd, høres veldig lik ut. Har dog aldri sovet gjennom en hel natt, og starter dagen rundt kl. 6. Han var også oppe i 5 tiden lenge, men der er det heldigvis bedring:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ift til soving på dagtid har ikke jeg erfaring med at det har så veldig mye å si for nattesøvnen. Iallefall ikke antall oppvåkninger. Min sover i to timer, og har eksperimentert litt med å la han være våken på dagtid, men jeg ender bare opp med en drit sur toåring på ettermiddagen og en overtrøtt en kl 19, så vi har endt opp på å la han sove og heller leve med at han sovner litt senere på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sover ca 19.30/20 til 7-8. Sover ikke på dagtid (med mindre vi kjører bil mer enn en halvtime på ettermiddagen 🙈) Litt mer enn 2.5 år da, blir 3 om to mnd, men vært det samme siden vi kuttet dagsovingen rundt 2 årsdagen. 

Anonymkode: fd220...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vår på 2,5 sover fra ca. 19 til ca 07, som regel uten oppvåkninger. Hun har alltid sovet godt om natten, og mindre enn mange andre på samme alder på dagtid. Fra rundt toårsdagen sluttet hun helt å sovne på dagtid. Vi har hatt perioder med langvarig legging både på dagtid og før natten, men generelt har ikke søvn vært noe problem. Lillesøsteren er et annet kapittel. Hun har i hvert fall sovet betydelig mindre og mer oppstykket på nattestid enn eldste så langt i livet, og er kanskje en mer "vanlig baby" mtp søvn. 

Anonymkode: 48842...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sovner til kl 18.45, våkner alt mellom 06.30-07.15. Drømmer mye, våkner og ikke finner smokken og prater mye i søvne. Men sover egentlig gjennom hele natten. 

Anonymkode: c5c9f...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...