Gå til innhold

Dere som er i mammapermisjon, hvor mye gjør mannen med hus og baby?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er usikker på om jeg forventer for mye. Jeg hadde en tanke om at man delte ansvaret likt de timene begge var hjemme og at det var helt ok å ikke rekke over alt husarbeidet mens jeg er alene med baby. Nå har jeg allikevel, etter en samtale med et familiemedlem, fått beskjed om at jeg er alt for kravstor. Dette familiemedlemmet sa bl.a at

- Den som er i permisjon har det mye lettere enn den som er på jobb

- Den som er i permisjon bør gjøre alt husarbeidet, fordi den bare er hjemme 

- Den som jobber skal aldri ta nattevåk, men skal derimot få lov til å sove etter jobb selv

- Den som er i permisjon kan sove når den vil, det er ikke farlig å sove om babyen er våken 

- Det er godt nok at babyen SER far i løpet av dagen, så det er ikke nødvendig at han holder eller tar noe stell

- Babyen har fått dårlige vaner når den ofte må sove på mor for å ikke gråte, samt når den gråter og ikke vil være alene med far 

- Mor skal ta babyen mest i helgene også, far er sliten etter jobb

Jeg er litt i sjokk... Er én eller flere av tingene ramset opp virkelig sanne? 

Anonymkode: af8f0...2b9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette var da utdaterte holdninger.. det eneste jeg er enig i er at den som jobber bør slippe nattevåk.

Men husarbeid får være husarbeid, så synes jeg partner får "step-up" når han har litt energi til overs. Vår lille er halvannet år, og med mindre jeg sover eller er på jobb, så er det jeg som underholder og tar stell, så mor skal få bittelitt egentid, og mulighet til å hente seg inn.

Det er utvilsomt høyest trykk på mor i den perioden, og far må jo da bare støtte som best vi kan, enten det er husarbeid, matlaging eller å passe baby, så mor kan slappe av litt!

• Liker 15
Skrevet

Forespeilet denne personen deg at far kom til å gjøre alle de tingene når det blir hans permisjon også? Og at baby bare trenger å se deg litt i løpet av dagen?

Jeg tror du skal plassere denne rådgiveren i haugen av folk du ikke tar på alvor når det gjelder ditt liv. Og slutt å dele detaljer om fordelingen deres til denne personen.

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
proghodet skrev (4 minutter siden):

Dette var da utdaterte holdninger.. det eneste jeg er enig i er at den som jobber bør slippe nattevåk.

Takk for svar. Jeg glemte å skrive at vedkommende jeg snakket med da også mente i helgene. Det er jo mer selvsagt i ukedagene. Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at mammaperm er natt i uka og 8t dagtid. Etter mannen er ferdig på jobb er han 50% og jeg 50%. Helger skal man også dele likt. 

Har kranglet i 9 mnd om dette for jeg har endt med alt helt alene. 

Anonymkode: 4889e...543

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Min har gjort nesten alt😅 Men han jobber offshore så han er jo også helt borte når han er borte. Og babyen er så liten at jeg gjør ikke stort annet enn å amme, spise og sove. Etterhvert når vi får mer rutine på ting så vil jeg jo gjøre mer.

Ordningen i HI høres ugrei ut, jeg hadde i alle fall blitt koko om jeg fikk så lite avlastning.

Anonymkode: 963d6...acd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her bidrar far mye. Han gjør blant annet følgende:

- Han har ansvar for eldste på natt (selv om han skal på jobb), er alt fra 1-5 oppvåkninger fra leggetid til morgen. Han legger også eldste hver kveld.

- Han tar alle bleieskift når han er hjemme.

- Han tar kveldsstellet på begge barna stort sett hver dag.

- Han rydder huset hver kveld etter at jeg og barna er i seng.

- Har jeg hatt en røff natt tar han begge barna på morgenen slik at jeg får slappet av frem til minste skal sove/ammes igjen.

Jeg tar alle nettene med baby. Mye amming og annen uro og følgelig lite søvn på meg. Jeg tar all klesvask. Lager 90 % av alle middager. Skriver handleliste til ukeshandling og planlegger ukesmeny.

Øvrig husarbeid deler vi på pø om pø- en tar barna mens den andre ordner noe.

Anonymkode: 73e53...cda

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her bidrar far mye. Han gjør blant annet følgende:

- Han har ansvar for eldste på natt (selv om han skal på jobb), er alt fra 1-5 oppvåkninger fra leggetid til morgen. Han legger også eldste hver kveld.

- Han tar alle bleieskift når han er hjemme.

- Han tar kveldsstellet på begge barna stort sett hver dag.

- Han rydder huset hver kveld etter at jeg og barna er i seng.

- Har jeg hatt en røff natt tar han begge barna på morgenen slik at jeg får slappet av frem til minste skal sove/ammes igjen.

Jeg tar alle nettene med baby. Mye amming og annen uro og følgelig lite søvn på meg. Jeg tar all klesvask. Lager 90 % av alle middager. Skriver handleliste til ukeshandling og planlegger ukesmeny.

Øvrig husarbeid deler vi på pø om pø- en tar barna mens den andre ordner noe.

Er mannen din 50% ufør?

Jeg er mann, vi har en 7mnd gammel gutt hjemme. Krever sitt, uten tvil. Men tross alt: kona er bare hjemme hele dagen. Barnet sover 2-3 timer hver dag, gir masser av tid til egenpleie. Slappe av, gjøre litt husarbeid osv. Jeg har en jobb som krever mye av meg, psykisk og fysisk. Samtidig gjør denne jobbet at jeg forsørger familien, 3/4 av vår inntekt kommer fra meg. Da finner jeg det rett og rimelig at jeg kan slappe av når jeg kommer hjem, lade batteriene. Hjelper selvfølge litt til med guttungen. Leker en times tid, kan bære han litt på kvelden. Men finner det likevel naturlig og rimelig at kona har hovedansvaret både på dagtid og kveld. For både hus og barn.

I helgene bidrar jeg riktignok mer, har støvsugd og laget middag i dag.

Anonymkode: d5dfe...864

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er mannen din 50% ufør?

Jeg er mann, vi har en 7mnd gammel gutt hjemme. Krever sitt, uten tvil. Men tross alt: kona er bare hjemme hele dagen. Barnet sover 2-3 timer hver dag, gir masser av tid til egenpleie. Slappe av, gjøre litt husarbeid osv. Jeg har en jobb som krever mye av meg, psykisk og fysisk. Samtidig gjør denne jobbet at jeg forsørger familien, 3/4 av vår inntekt kommer fra meg. Da finner jeg det rett og rimelig at jeg kan slappe av når jeg kommer hjem, lade batteriene. Hjelper selvfølge litt til med guttungen. Leker en times tid, kan bære han litt på kvelden. Men finner det likevel naturlig og rimelig at kona har hovedansvaret både på dagtid og kveld. For både hus og barn.

Snakkes når du har vært i perm. Du undervurderer at mødre i perm vet hva det er å jobbe. Du aner ikke hva det krever å være hjemme med baby. Og babyer er forskjellige. 

Anonymkode: b1870...78c

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er mannen din 50% ufør?

🙄

Nei han jobber 100 % og vel så det. Klarer og ønsker å bidra til familien likevel. Får sine 8 timer med søvn hver natt og har mer overskudd enn meg som sover 3-5 usammenhengende timer pr. natt.

• Liker 15
Skrevet

Her bidrar far med følgende når han kommer hjem :

- bleieskift, og mating med flaske

- går av og til på trilletur alene med baby 

- legging av baby på kvelden inkl kveldstell (denne biten bytter vi litt på)

- leker med baby/snakker med baby 

- rydder inn oppvaskmaskin

- står opp av og til med gutten på morgen  når han begynner senere på jobb så jeg kan sove litt lenger..

- i helgene tar vi annen hver dag og står opp tidlig.

I tillegg bidrar mannen min med støvtørking, og lager stort sett maten i helgene. Da gjør han også mye mer med baby.

...

Jeg derimot gjør småtteri mens baby er våken også. Jeg tømmer feks oppvaskmaskin, setter på klesvask/putter over i tørketrommel/henger opp klær, små rydder, støvsuger av og til..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er mannen din 50% ufør?

Så lønn avgjør det hele? 

Hvordan ville fordeling vært om kona di hadde dobbelt så høy lønn som deg? Ville du da tatt hele permisjon og gjort alt hjemme? 

Har du prøvd å sove usammenhengende i 7 måneder? Jeg har hatt mye tungt arbeid både fysisk og psykisk, og jeg er kvinne (jobbet på fiske blant annet) 

Alikevel er det å gå hjemme med barn absolutt det tyngste arbeidet jeg har gjort noen gang. 

Anonymkode: a0219...58f

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt helt fullstendig utdaterte holdninger.  Og det håper jeg du skjønner

Denne personen kan enten være svært spesiell eller selv hatt barn i en tid det ikke var mye kunnskap - og heller ikke mange krav til hvordan følge opp barn. 

Anonymkode: 89d6d...507

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Utdaterte holdninger. 

Jeg gjorde nok mest i min permisjon, i starten. Men vi hadde en unge som sov 20 timer i døgnet i nesten 3 mnd. Etter det ble det mindre tid til husarbeid på dagen, da delte vi mer på det. Og selvsagt tok han ungen på ettermiddagen/kvelden og fridager. I perioder også på natta om jeg sov lite, men det var ikke mye av det. 

Jeg syns det var fint å lage middag, vaske bad eller handle på ettermiddagen, det ble min egentid en periode.

Her var min jobb mentalt mest slitsom, hans fysisk, men min er best betalt. Det har uansett ikke noe å si for fordelingen av husarbeidet og våkenetter. 

Anonymkode: 2f475...7d0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er usikker på om jeg forventer for mye. Jeg hadde en tanke om at man delte ansvaret likt de timene begge var hjemme og at det var helt ok å ikke rekke over alt husarbeidet mens jeg er alene med baby. Nå har jeg allikevel, etter en samtale med et familiemedlem, fått beskjed om at jeg er alt for kravstor. Dette familiemedlemmet sa bl.a at

- Den som er i permisjon har det mye lettere enn den som er på jobb

- Den som er i permisjon bør gjøre alt husarbeidet, fordi den bare er hjemme 

- Den som jobber skal aldri ta nattevåk, men skal derimot få lov til å sove etter jobb selv

- Den som er i permisjon kan sove når den vil, det er ikke farlig å sove om babyen er våken 

- Det er godt nok at babyen SER far i løpet av dagen, så det er ikke nødvendig at han holder eller tar noe stell

- Babyen har fått dårlige vaner når den ofte må sove på mor for å ikke gråte, samt når den gråter og ikke vil være alene med far 

- Mor skal ta babyen mest i helgene også, far er sliten etter jobb

Jeg er litt i sjokk... Er én eller flere av tingene ramset opp virkelig sanne? 

Jeg er helt enig i alle punktene familiemedlemmet ditt har fortalt deg.

Du er faktisk i foreldrepermisjon av en grunn.. ta mer ansvar

Anonymkode: c40bc...b2e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er mannen din 50% ufør?

Da er det en selvfølge at du gjør alt dette når mor begynner på jobb igjen. Da skal HUN hvile. For ja, du skal selvsagt ha pappaperm?

Anonymkode: 693ed...4c6

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Skulle jeg tatt nattevåk iperm ville jeg aldri fått sove. Mannen tok skiftet 23-01 så jeg fikk sove 

Anonymkode: f3d03...330

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min gjorde ingenting, verken med baby eller i huset. Ungen sov verken dag eller natt, jeg sov ikke én time sammenhengende før han var ni måneder. Mannen tok ikke én trilletur, én morgen, én legging. Barnet vårt er to nå og vi er ikke sammen lenger. De holdningene holdt ikke i lengden.

Jeg tjente nesten dobbelt så mye som ham og, så det er i hvert fall et ræva argument. 

Jeg mener det er uhyre viktig å avlaste den som er i permisjon. Jeg er voksen og hadde vært i yrkeslivet i over 15 år da jeg fikk barn, jobb er plankekjøring sammenlignet med søvnløshet, det voldsomme ansvaret, bekymringer, ensomhet, osv. Såklart er det ikke alle som føler på sånt, men jeg har aldri vært så sliten og ulykkelig som da jeg var i permisjon. Hadde mannen løftet en finger, tatt et par timer så jeg hadde fått sove uforstyrret osv., så hadde jeg kanskje hatt en bedre opplevelse.

Anonymkode: 79096...8ed

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mannen min gjorde ingenting, verken med baby eller i huset. Ungen sov verken dag eller natt, jeg sov ikke én time sammenhengende før han var ni måneder. Mannen tok ikke én trilletur, én morgen, én legging. Barnet vårt er to nå og vi er ikke sammen lenger. De holdningene holdt ikke i lengden.

Jeg tjente nesten dobbelt så mye som ham og, så det er i hvert fall et ræva argument. 

Jeg mener det er uhyre viktig å avlaste den som er i permisjon. Jeg er voksen og hadde vært i yrkeslivet i over 15 år da jeg fikk barn, jobb er plankekjøring sammenlignet med søvnløshet, det voldsomme ansvaret, bekymringer, ensomhet, osv. Såklart er det ikke alle som føler på sånt, men jeg har aldri vært så sliten og ulykkelig som da jeg var i permisjon. Hadde mannen løftet en finger, tatt et par timer så jeg hadde fått sove uforstyrret osv., så hadde jeg kanskje hatt en bedre opplevelse.

Kvifor gjorde han ikkje det? Korleis kunne han sitte å sjå på korleis du leid? Det er komplett utanfor fatteevne at det finst så mange menn som gjer totalt faen i mor til sine barn og barna sine. Og så jævla utilgivelig. Eg blir kvalm av alle desse retarderte uhyra.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kvifor gjorde han ikkje det? Korleis kunne han sitte å sjå på korleis du leid? Det er komplett utanfor fatteevne at det finst så mange menn som gjer totalt faen i mor til sine barn og barna sine. Og så jævla utilgivelig. Eg blir kvalm av alle desse retarderte uhyra.

Han var stort sett ikke hjemme. Han var på jobb, så fant han ut at han måtte ut og kjøpe ett eller annet til huset, eller besøke noen, og ble borte til langt på natt. Sov på gjesterommet. I helgene sov han gjerne til klokka to når jeg måtte stå opp klokka fire på morgenen 🙈 Tror han bare lukket øynene og tenkte at hans behov var viktigere enn mine.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...