Gå til innhold

Hunderase: Griffon - Petit Brabancon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker litt på det å skaffe meg en hund, en Petit Brabancon. Jeg har aldri hatt dyr før, så jeg lurer på hvordan det er å holde en sånn og om det kan fungere som førstegangs hund? Jeg bor med samboer, og har ikke planer om barn, så jeg kunne heller tenke med en liten hund som ekstra familiemedlem. Har interesse av at det er en selskapshund og at den bare krever noen turer om dagen. 

Må man være lenge i kø hos oppdretter før man kan få kjøpe en? Fordeler/ulemper med hannhund eller tispe? Jeg har lite erfaring med dette, så takker veldig for de som svarer. 

Anonymkode: ec16d...449

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to griffonner. Herlig rase. Veldig populære, tror det er litt venteliste på de ja.  Jeg har to hannhunder, en på 7 år og en på 9 mnd. Det er vel fordeler og ulemper med begge kjønn, tisper har løpetid og hann-hunder markerer kanskje litt mer. 

Jeg har i allefall god erfaring med hann-hund og kommer til å velge det igjen om jeg skal ha ny.

Griffonner kan gjerne gå fjellturer, men koser seg også i sofaen en fredagskveld! De krever ikke så altfor mye, men liker hjernetrim og lek slik som alle andre hunder.  De er veldig avhengig av eieren sin,  og mine fotfølger meg bare jeg skal på toalettet. Hehe, men det tenker jeg ikke over lenger. De elsker å ligge inntil deg på natten (mine sover i sengen) 😛 

Anonymkode: 9a61d...c5c

• Liker 1
Skrevet

Personlig ville jeg ikke gått for en rase med kortsnuteproblematikk, men hvis man først vil skaffe seg en hund med superkort snute er vel ikke Petit Brabancon den verste rasen. Tror den kan fungere godt som førstegangshund!
Hannhunder er oftere aggressive mot andre (hann)hunder, det slipper man kanskje med en tispe. På den andre siden har tisper løpetid to ganger i året. Veldig individuelt hvordan hundene blir i løpetiden, noen er helt som vanlig og andre blir sære eller slitsomme. Fordeler og ulemper med begge kjønn. Hvis det er lang venteliste på hunder er det sikkert lurt å si at det er det samme for dere med kjønnet på hunden, da er det kanskje større sjanse for at dere får hund raskere.

Men! Du skriver: "Har interesse av at det er en selskapshund og at den bare krever noen turer om dagen."

Petit Brabancon krever nok ikke sykt mye fysisk aktivitet, men alle hunder må også få mental stimuli for å trives. Du skriver også at du ikke har så mye erfaring med hund, og jeg vet ikke hvor mye du har satt deg inn arbeidet som kreves med en valp, så jeg tenkte bare å nevne det. Valp er veldig slitsomt. De må tisse omtrent en milliard ganger om dagen, spesielt de små rasene. Det krever mye arbeid å få en rolig og velbalansert hund, og det arbeidet gjøres først og fremst i løpet av hundens første leveår. Det virker som om mange (ikke nødvendigvis du, altså!) tenker at valpen kommer "ferdig oppdratt" og at man bare skal kose og ha det fint sammen, men det stemmer dessverre ikke. Det er viktig å ha et realistisk bilde av hva det betyr å skaffe seg valp. Mange skaffer seg valp for tidlig eller har ikke gjort grundig nok research, og derfor ligger det så mange valper på 3 måneder til salgs på Finn.no. Man tar seg rett og slett vann over hodet. Ikke meningen å komme med en moralpreken, men tror det er veldig lurt å gjøre MYE forarbeid, lese seg opp og virkelig være forberedt på hva som venter hvis man skaffer seg valp.

Lykke til!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fantastisk morsom rase, kjenner til en god håndfull. De er klovner hele livet, blide, rampete, alltid med på alt! De har litt lyd i seg, og helsen er dessverre ikke alltid så positiv. Det er også endel ventetid hos oppdrettere, så vær tidlig ute!

Anonymkode: 80079...d73

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...