Gå til innhold

Spørsmål om toll og moms ved netthandel fra utlandet

Anbefalte innlegg

Gjest Shawtyella
Skrevet

Jeg har tidligere kjøpt klær fra fashionnova flere ganger, og for noen tusen hver gang. Har aldri betalt toll eller moms utenom shipping kostnaden dems. Pretty little thing derimot måtte jeg betale 800kr i toll og moms. Noen som vet om det fortsatt er slik hos fashionnova? Eller om andre populære nettbutikker som ikke tar toll? Jeg har også kjøpt en pelsjakke fra nellies london, altså i england via nett. Denne betalte jeg kun 500kr for dhl frakt for. Synes det er merkelig, for er det ikke toll uansett når pakker kommer til Norge?? Noen som vet hvorfor det er så forskjellig? På de jeg ikke har betalt toll på så står det gjerne shipping og taxes når du betaler, da gjerne på alt fra $45-70. Noen som har peiling? Er så mye billigere fra netthandel for mye klær, men det blir jo såklart dyrt om man betaler toll i tillegg. Da er det like greit å handle fra nelly😝😂

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan kjøpe tollfritt klær til 3000,-

Moms betaler du enten direkte til nettbutikken eller når det ankommer norge. Du må nesten sjekke om selskapet er VOEC registrert

Anonymkode: 97788...ce4

Gjest Shawtyella
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du kan kjøpe tollfritt klær til 3000,-

Moms betaler du enten direkte til nettbutikken eller når det ankommer norge. Du må nesten sjekke om selskapet er VOEC registrert

Anonymkode: 97788...ce4

Takk for svar! Ja mente jeg leste noe om tollfritt, så digg da iallefall! Momsen leste jeg var på 10,7% eller no, så det er ikke allverdens.

AnonymBruker
Skrevet

Toll og merverdiavgift er to forskjellige avgifter som ikke har noe med hverandre å gjøre.

Ingen nettbutikker krever opp toll. Toll betales til Tolletaten når varene ankommer Norge hvis det skal beregnes toll på dem.

Utenlandske nettbutikker må være registrert i VOEC for å kunne kreve opp mva. Ellers betales mva også når varene ankommer Norge.

Anonymkode: 479f8...03e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, Shawtyella said:

Takk for svar! Ja mente jeg leste noe om tollfritt, så digg da iallefall! Momsen leste jeg var på 10,7% eller no, så det er ikke allverdens.

Moms er på 25%

Anonymkode: 93bb9...7f6

• Liker 1
Gjest Shawtyella
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2021 den 1.06):

Moms er på 25%

De har fått nye regler nå sto det på nett?

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Shawtyella said:

De har fått nye regler nå sto det på nett?

Her blander du MVA (moms) og toll. Mva er 25% mens tollsatsen er 10,7%

Gjest Shawtyella
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Her blander du MVA (moms) og toll. Mva er 25% mens tollsatsen er 10,7%

Stemmer! Det var det her jeg leste som jeg forstod var nye regler 1.April 2020. Så det er jo bra! 

"Merverdiavgift

Handler du fra en nettbutikk som er registrert i VOEC-ordningen, betaler du 25 % norsk merverdiavgift direkte i nettbutikken. Du betaler ingen toll. Les mer om VOEC-ordningen her."

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Shawtyella said:

Stemmer! Det var det her jeg leste som jeg forstod var nye regler 1.April 2020. Så det er jo bra! 

"Merverdiavgift

Handler du fra en nettbutikk som er registrert i VOEC-ordningen, betaler du 25 % norsk merverdiavgift direkte i nettbutikken. Du betaler ingen toll. Les mer om VOEC-ordningen her."

Hvis de ikke er VOEC registret så tilkommer også toll på de varer som er tollbelagte

https://www.toll.no/no/varer/klar-og-sko/netthandel/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...