AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #1 Skrevet 10. april 2021 Jeg skal leie en bolig for første gang etter skilsmisse (har bare bodd i bolig jeg har eid selv eller studentbolig), og vet ikke hvordan man gjør det eller hva som er lurt. Er det noen som gidder å lære meg? Hva må jeg vite? Hva er viktig? Hva bør jeg spørre om? Synes dette er litt skummelt, redd for å plutselig bli kasta ut eller at noe skal skjære seg... Anonymkode: a383a...db2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #2 Skrevet 10. april 2021 Det som er viktig at du setter inn depositum på egen depositumskonto og ikke utleiers konto. Spør om hvordan du kan si opp leieforholdet, noen har bindingstid på et år og man kan bare si opp en gang i året, mens andre har gjensidig oppsigelsetid på 3 mnd. Hvis det er bindingstid bør du være mer nøye når du ser om du ønsker å bo der. Se om det er fuktskader ol. Spør om det er standard kontrakt. Anonymkode: 083e4...232 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #3 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Spør om det er standard kontrakt. Hva er det? Anonymkode: a383a...db2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #4 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det som er viktig at du setter inn depositum på egen depositumskonto og ikke utleiers konto. Hvordan gjør man det? Og hvordan vet jeg at det er en egen depositumskonto? Anonymkode: a383a...db2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #5 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hva er det? Anonymkode: a383a...db2 Regner med at det menes Forbrukerrådets standard leiekontrakt https://www.forbrukerradet.no/kontrakter/hus/husleiekontrakt-bokmal/ Anonymkode: 0a09e...c1d
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #6 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hvordan gjør man det? Og hvordan vet jeg at det er en egen depositumskonto? Anonymkode: a383a...db2 Du og utleier går i banken sammen. Det trenger jo ikke å bli vanskelig, se på leiligheter til leie, ring og spør om du kan komme og se. Er det møbel inkl, parkeringsplass om du har bil? Møt folk og snakk med de, bli kjent og finn en vanlig kontrakt på nettet eller en om huseier har en klar. Jeg flyttet inn hos noen som kjenner noen, bare skrev kjapt under på noe så er det gjort. Beste huseier og her bor jeg enda, 4 år etterpå 😊 Anonymkode: 27218...bd1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #7 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du og utleier går i banken sammen. Det trenger jo ikke å bli vanskelig, se på leiligheter til leie, ring og spør om du kan komme og se. Er det møbel inkl, parkeringsplass om du har bil? Møt folk og snakk med de, bli kjent og finn en vanlig kontrakt på nettet eller en om huseier har en klar. Jeg flyttet inn hos noen som kjenner noen, bare skrev kjapt under på noe så er det gjort. Beste huseier og her bor jeg enda, 4 år etterpå 😊 Anonymkode: 27218...bd1 Jeg har boligen klar, vet bare ikke hvordan jeg gjør det. Må jeg betale kommunale avgifter, forsikring og eiendomsskatt i tillegg til leien? Anonymkode: a383a...db2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #8 Skrevet 10. april 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har boligen klar, vet bare ikke hvordan jeg gjør det. Må jeg betale kommunale avgifter, forsikring og eiendomsskatt i tillegg til leien? Anonymkode: a383a...db2 Hva har utleier sagt da? Har du fått kontrakt? Der står det hvordan depositum skal betales inn. Det anbefales absolutt ikke å godta at depositum settes direkte inn på en konto i huseiers navn, selv om mange huseiere prøver seg på dette. Dere må begge to i banken sammen for å opprette depositumskonto (mulig dere kan gå hver for dere innenfor et par dager, men dere må begge to skrive under.) Anonymkode: 4d6af...32c
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #9 Skrevet 10. april 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har boligen klar, vet bare ikke hvordan jeg gjør det. Må jeg betale kommunale avgifter, forsikring og eiendomsskatt i tillegg til leien? Anonymkode: a383a...db2 Nei. Kommunale avgifter, husforsikring og eiendomsskatt er det utleier som betaler. Du må kanskje betale internett og strøm i tillegg. Det skal være spesifisert i kontrakten om internett og strøm er inkludert i leien eller ikke. Men du skal selvsagt ikke skatte av eller forsikre noe du ikke selv eier. Innboforsikring bør du også ha. Anonymkode: 083e4...232 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #10 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har boligen klar, vet bare ikke hvordan jeg gjør det. Må jeg betale kommunale avgifter, forsikring og eiendomsskatt i tillegg til leien? Anonymkode: a383a...db2 Du må selvfølgelig ha egen innboforsikring! Anonymkode: 55f93...672 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #11 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Du må selvfølgelig ha egen innboforsikring! Anonymkode: 55f93...672 Ja, det er klart, men ikke på huset? Hva om jeg skulle være uheldig og starte en Brann, lage vannlekkasje eller kræsje i garasjen liksom? Anonymkode: a383a...db2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #12 Skrevet 10. april 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det er klart, men ikke på huset? Hva om jeg skulle være uheldig og starte en Brann, lage vannlekkasje eller kræsje i garasjen liksom? Anonymkode: a383a...db2 Det går på eiers forsikring. Anonymkode: 083e4...232 4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #13 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, det er klart, men ikke på huset? Hva om jeg skulle være uheldig og starte en Brann, lage vannlekkasje eller kræsje i garasjen liksom? Anonymkode: a383a...db2 Om du kræsjer i garasjen går det på bilforsikringen. Anonymkode: 28892...321 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #14 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har boligen klar, vet bare ikke hvordan jeg gjør det. Må jeg betale kommunale avgifter, forsikring og eiendomsskatt i tillegg til leien? Anonymkode: a383a...db2 Hele poenget med å leie er at du ikke har ansvar for boligen. Eieren har ansvaret for vedlikehold, slitasje, naturskader osv. Får du problemer med rør eller det elektriske, er det huseier som betaler for reparasjon. Du som leietager slipper unna alt ansvar (så lenge du ikke herper boligen med vilje, da mister du depositumet ditt). Anonymkode: 52c9c...628 4
Pillarguri Skrevet 10. april 2021 #15 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva har utleier sagt da? Har du fått kontrakt? Der står det hvordan depositum skal betales inn. Det anbefales absolutt ikke å godta at depositum settes direkte inn på en konto i huseiers navn, selv om mange huseiere prøver seg på dette. Dere må begge to i banken sammen for å opprette depositumskonto (mulig dere kan gå hver for dere innenfor et par dager, men dere må begge to skrive under.) Anonymkode: 4d6af...32c Det er ikke lenger nødvendig. De fleste banker har i dag mulighet for å opprette depositumkonto via nettet. Det har vi gjort de siste gangene og det har fungert helt fint. Du finner oppskriften i nettbanken. Det er utleier som skal opprette og betale for opprettelsen av depositumkonto. Leietaker vil da få denne kontoen opp i sin nettbank også, men det kan ikke gjøres uttak uten at både utleier og leietaker sammen godkjenner uttaket. Dette gjøres evt via vanlig bankinnlogging. 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #16 Skrevet 11. april 2021 Hva med snømåking og gressklipping? Anonymkode: a383a...db2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #17 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva med snømåking og gressklipping? Anonymkode: a383a...db2 Her jeg bor er det jeg som måker snø når jeg skal ut, men jeg får hjelp av naboer og huseier om de er hjemme, klipping av gress Gjør han. Hva står det om sånt i kontrakten din? Hvis det ikke står noe så spør om det. Anonymkode: 27218...bd1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #18 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis det ikke står noe så spør om det. Ja - jeg må jo det. Jeg bare gruer meg litt, for det er en ganske lang vei opp til huset og jeg har dårlig rygg, så det er ikke sjanse til at jeg klarer å måke det om vinteren. Kanskje med snøfreser, men det er jo ganske dyrt. Redd for at han ikke vil leie til meg om jeg sier det og stiller spørsmål, det var mange som var interessert i å bo der. Anonymkode: a383a...db2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #19 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja - jeg må jo det. Jeg bare gruer meg litt, for det er en ganske lang vei opp til huset og jeg har dårlig rygg, så det er ikke sjanse til at jeg klarer å måke det om vinteren. Kanskje med snøfreser, men det er jo ganske dyrt. Redd for at han ikke vil leie til meg om jeg sier det og stiller spørsmål, det var mange som var interessert i å bo der. Anonymkode: a383a...db2 Bare spør, her er det en nabo som brøyter hele feltet med sånn firehjuling, noen ganger gjør jeg det selv. Han kommer ikke til å ikke ville leie til deg bare fordi du stiller praktiske spørsmål Anonymkode: 27218...bd1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #20 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Han kommer ikke til å ikke ville leie til deg bare fordi du stiller praktiske spørsmål Tror du ikke? Om han forventer at jeg måker og jeg ikke klarer det? Uff, gruer meg til den, altså. Anonymkode: a383a...db2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå