Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Håper noen har noen gode råd ❤️ En nær venninne av meg lever i et veldig usunt forhold. Han styrer henne totalt og det virker ikke som hun gjør noe uten hans tillatelse. De har vært sammen i snart 2 år og i starten var alt helt annerledes og hun virket oppriktig lykkelig. Jeg opplevde han også som veldig imøtekommende og usedvanlig generøs og snill, men det bildet har snudd seg helt. 

De få gangene vi er sammen må hun svare han på mange meldinger og hun drar ofte hjem mye tidligere enn planlagt. Vi har veldig mye mindre kontakt enn tidligere og det kan gå dagesvis uten at hun svarer på telefoner og meldinger. Jeg er veldig bekymret for henne og vet ikke hva jeg skal gjøre.

Hun innrømmer at han sliter med sjalusi og at han har litt kontrollene adferd. Men hun blånekter for at han har psykopatiske tendenser og for at hun tar skade av forholdet. Hun sier hun har det greit og at hun ikke tviler på at de elsker hverandre. Men hun er blitt mye mer innesluttet og jeg er redd for å miste henne helt 😢 anar ikke om han er voldelig, men det ville ikke overrasket meg.

Hun har lite kontakt med våre  tidligere felles venner og aner ikke hva jeg skal gjøre. Er det innafor å ta kontakt med familien hennes? Eller vil dette gjøre vondt verre? Har bare truffet et par av familiemedlemmene hennes noen få ganger for mange år siden (de bor i en annen by). 

Anonymkode: eeaef...ffc

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Familien har vel mer kontakt, eller like mye med henne, som du og hun har? Så de vet nok om ting, så jeg vet ikke hva du tenker at de skal gjøre? Dessuten. Hun kan bli sint hvis hun får vite at du har kontaktet dem! 

Du får ikke gjort så mye som ting er. Såkalt omvendt psykologi kan ofte være lurt. Som at du sa at du satte pris på at hun har det bra med kjæresten osv. Overdrevet litt på den måten. Da ville hun ikke klart å holde masken og kanskje tilmed betrodd deg ting sånn at dere kunne snakket om det, hvis det er sånn at hun ikke har det bra i forholdet. Jeg skjønner hvorfor du tenker det da, og det ser ikke helt bra ut. Men ikke spør eller si noe mer om det, for hun vil benekte og forsvare han uansett. Og kanskje du også ser mindre til henne. Så bare vær en venn og gi henne tid

Endret av SoWhat?
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Hva er det som er galt med forholdet tenker du?

Har du tenkt på om hun faktisk liker å svare ham? Eller har du hørt hun bli truet til det? 

Eneste jeg plukker opp er "sliter med litt sjalusi" - det er mange som sliter litt med det, uten at det er et stort problem. Du må nok komme med mer informasjon. For synes dette er litt tynt. 

Endret av CorvusCorax
AnonymBruker
Skrevet

CorvusCorax skrev (6 minutter siden):

Hva er det som er galt med forholdet tenker du?

Har du tenkt på om hun faktisk liker å svare ham? Eller har du hørt hun bli truet til det? 

Eneste jeg plukker opp er "sliter med litt sjalusi" - det er mange som sliter litt med det, uten at det er et stort problem. Du må nok komme med mer informasjon. For synes dette er litt tynt. 

Hun var den utadvendt i vennegjengen vår og hun har brutt kontakten med de fleste. Jeg er den neste hun fortsatt prater med jevnlig. Hun ser overhodet ikke lykkelig ut hun får meldinger av han. Og hver gang vi snakker om å treffes må hun høre med samboeren først. Han har flere ganger kommet å hentet henne kort tid etter hun har kommet på besøk. Har også hørt at han kjefter ekstremt mye på henne i telefonen. Er alt for mye som skurrer 😣

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hun var den utadvendt i vennegjengen vår og hun har brutt kontakten med de fleste. Jeg er den neste hun fortsatt prater med jevnlig. Hun ser overhodet ikke lykkelig ut hun får meldinger av han. Og hver gang vi snakker om å treffes må hun høre med samboeren først. Han har flere ganger kommet å hentet henne kort tid etter hun har kommet på besøk. Har også hørt at han kjefter ekstremt mye på henne i telefonen. Er alt for mye som skurrer 😣

Hm. Skjønner. Nei, det er ikke bra. Høres ut som han ønsker full kontroll, og hun tør kanskje ikke si noe i frykt for å provosere ham. Hva skal man gjøre. 

Har du tatt opp dette med henne? Spurt henne hvorfor han er så sint? Hvorfor hun må dra hjem så tidlig og hvorfor han sender meldinger hele tiden? 

Det spiller ingen rolle om han har en diagnose eller ikke - problemet er at hun ikke har det bra. Så ikke sleng ut en diagnose, men spør henne heller hvordan hun har det. Om hun er lykkelig. Fortell henne at du er bekymret. At du ser store endringer. Men ikke angrip ham - da vil hun nok lett gå i forsvar, selv om hun innerst inne er enig med deg. Men hun er ikke klar til å se det selv. Og ta det muntlig, slik at han ikke leser hva du skriver. Han har sikkert kontroll på tlf. hennes. 

AnonymBruker
Skrevet
CorvusCorax skrev (8 minutter siden):

Hm. Skjønner. Nei, det er ikke bra. Høres ut som han ønsker full kontroll, og hun tør kanskje ikke si noe i frykt for å provosere ham. Hva skal man gjøre. 

Har du tatt opp dette med henne? Spurt henne hvorfor han er så sint? Hvorfor hun må dra hjem så tidlig og hvorfor han sender meldinger hele tiden? 

Det spiller ingen rolle om han har en diagnose eller ikke - problemet er at hun ikke har det bra. Så ikke sleng ut en diagnose, men spør henne heller hvordan hun har det. Om hun er lykkelig. Fortell henne at du er bekymret. At du ser store endringer. Men ikke angrip ham - da vil hun nok lett gå i forsvar, selv om hun innerst inne er enig med deg. Men hun er ikke klar til å se det selv. Og ta det muntlig, slik at han ikke leser hva du skriver. Han har sikkert kontroll på tlf. hennes. 

Jeg har tatt det opp med henne noen ganger, men kun når jeg har truffet henne personlig, ikke over telefon og meldinger. Hun lukker seg veldig når jeg spør henne. Og mitt inntrykk er at hun  prøver å bortforklare alt og sist gang sa hun at det kun var snakk om en misforståelse mellom de. Får inntrykk av hun tar mye av skylden og unnskylder adferden hans. Sist gang han hentet henne (under en 1 time etter hun kom) bagetallisete hun det hele og sa at hun hadde glemt at de hadde planer for kvelden. Noe som er veldig rart i forhold til at hun alltid spør han før hun avalter noe. Hun sier at hun har det greit og at de elsker hverandre, men hun er en skygge av seg selv. Hun var en ekstremt pratsom og blid jente før, men nå er hun blitt veldig stille og innesluttet 😢 

Hadde aldri vurdert å ta kontakt med familien hennes hvis ikke jeg tenkte at det var alvorlig. Men veldig usikker på om det er veien å gå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har tatt det opp med henne noen ganger, men kun når jeg har truffet henne personlig, ikke over telefon og meldinger. Hun lukker seg veldig når jeg spør henne. Og mitt inntrykk er at hun  prøver å bortforklare alt og sist gang sa hun at det kun var snakk om en misforståelse mellom de. Får inntrykk av hun tar mye av skylden og unnskylder adferden hans. Sist gang han hentet henne (under en 1 time etter hun kom) bagetallisete hun det hele og sa at hun hadde glemt at de hadde planer for kvelden. Noe som er veldig rart i forhold til at hun alltid spør han før hun avalter noe. Hun sier at hun har det greit og at de elsker hverandre, men hun er en skygge av seg selv. Hun var en ekstremt pratsom og blid jente før, men nå er hun blitt veldig stille og innesluttet 😢 

Hadde aldri vurdert å ta kontakt med familien hennes hvis ikke jeg tenkte at det var alvorlig. Men veldig usikker på om det er veien å gå. 

Har hun noen søsken som du er venn med? Som det er naturlig for deg å snakke med? Du kan jo spørre hvordan h*n opplever henne om dagen. Familien får nok ikke gjort noe fra eller til - fordi det er opptil henne hva hun ønsker. Kan du dele tanker med noen av de andre/tidligere venninnene? 

Kanskje samles alle sammen og ta en prat med henne. Støtte henne. 

AnonymBruker
Skrevet
CorvusCorax skrev (7 minutter siden):

Har hun noen søsken som du er venn med? Som det er naturlig for deg å snakke med? Du kan jo spørre hvordan h*n opplever henne om dagen. Familien får nok ikke gjort noe fra eller til - fordi det er opptil henne hva hun ønsker. Kan du dele tanker med noen av de andre/tidligere venninnene? 

Kanskje samles alle sammen og ta en prat med henne. Støtte henne. 

Kjenner ikke familien hennes spesielt godt. Hun har ingen søstre, men en bror som bor i hjembyen hennes. Vet at hun bare har truffet familien en gang siste året (pga. covid sier hun) Hun feiret både jul, nyttår og påsken alene med samboeren. Vet ikke hvordan kontakten har vært med familien ellers. Har diskutert dette flere ganger med våre tidligere felles venner, men hun har vært veldig avvisende når de har tatt  kontakt.  Føler de har gitt henne opp og hun ikke en del av vennegjengen lenger. Men kan jo foreslå for de at vi kanskje kan ta en prat med henne sammen. Håper bare hun ikke føler det blir et angrep fra vår side. 

AnonymBruker
Skrevet

covert narsissister/psykopater isolerer og kontrollerer objektene sine. I begynnelsen kan de være de mest "fantastiske" til objektet er hektet, da starter mishandlingen, ofte opplever objektet skam, forstår ikke helt hva som skjer selv og er traumebundet.

De. må vekk fortest mulig, null kontakt. Planlegge exit.

Anonymkode: 7fb4a...3cb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Kjenner ikke familien hennes spesielt godt. Hun har ingen søstre, men en bror som bor i hjembyen hennes. Vet at hun bare har truffet familien en gang siste året (pga. covid sier hun) Hun feiret både jul, nyttår og påsken alene med samboeren. Vet ikke hvordan kontakten har vært med familien ellers. Har diskutert dette flere ganger med våre tidligere felles venner, men hun har vært veldig avvisende når de har tatt  kontakt.  Føler de har gitt henne opp og hun ikke en del av vennegjengen lenger. Men kan jo foreslå for de at vi kanskje kan ta en prat med henne sammen. Håper bare hun ikke føler det blir et angrep fra vår side. 

Nei, involver færrest mulig, her må du være taktisk.

Anonymkode: 7fb4a...3cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...