Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er i slutten av 20-årene, ferdigutdannet, har fast jobb. Har bodd flere år nå i kollektiv for å spare penger. Jeg har en million i egenkapital og ønsker å maks kjøpe noe til 3,1 millioner inkludert fellesgjeld. Banken lar meg gå opp til 3,3 millioner, men med økte renter så vil det egentlig fort bli vanskelig for meg med den lønnen jeg har i dag (litt over 500k - har høyt studielån). 

Har vært på boligjakt lenge (reelt sett siden høsten 2019), bor i Bergen. Har ønsket noe med to soverom fordi jeg ønsket å ha litt plass om jeg først skulle kjøpe noe. Det som reelt sett er innenfor mitt prisområde er eldre borettslag fra 70-tallet. Har hatt forkjøpsrett flere ganger på leiligheter i 2020/2021, har takket nei fordi jeg synes prisene har blitt så ekstreme (spesielt siden korona begynte). Helt vanlige leiligheter går 500k over prisantydning. Vet at dette kanskje er ganske vanlig i Oslo, men det er et litt nyere fenomen i den prisklassen jeg er innenfor her på Vestlandet. 

Er utrolig lei av å bo i kollektivet mitt. Det er lite privatliv og så mange andre å ta hensyn til. Med økte renter på vei har jeg et håp om at kanskje budrundene dabber litt av og etter hvert. Har lurt på om jeg rett og slett bare skal leie en liten leilighet helt alene. Har mer enn nok egenkapital, men om jeg leier noe eget vil det jo bli mindre å spare hver måned. Samtidig er jeg redd for at prisene bare vil fortsette å stige, slik at jeg vil slite mer med å komme meg inn senere?

Har dere noen råd? Er kjempelei av å bo her jeg bor, men om jeg flytter ut vil jeg nok ende opp med å måtte binde meg for minst ett år. 

Anonymkode: a8533...25a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Usikker marked i fremtiden..best å leie tenker jeg..eller kjøpe der det er billig. Utenfor storbyer. For der går ikke prisene så ned siden de allerede er billige..eller kjøpe stor billig hus med utleiedel som dekker halvparten av lånekostnader..

Anonymkode: bc4c9...061

Hei! Jeg jobber i byen så det er ikke særlig praktisk å måtte kjøpe i andre kommuner. Stort billig hus har jeg nok heller ikke råd til. ;) 

Anonymkode: a8533...25a

AnonymBruker
Skrevet

Det er alltid lønnsomt å kjøpe, hvis du skal bo der i mer enn 4 år..

Anonymkode: 39143...3dd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Å leie noe med to soverom er nok minst 10.000 i mnd. 
Du får to soverom i høyblokk for litt over to mill inkl fellesgjeld. 

Anonymkode: 68cc9...137

AnonymBruker
Skrevet

Om du vet du vil bli boende der de neste 4 år, så er det vel smart å kjøpe. Du taper ikke på det, og får ditt eget sted.

Anonymkode: 04ae4...24d

AnonymBruker
Skrevet

Du ønsker ikke å fortsette å bo i kollektiv, men kan du kanskje leie leilighet sammen med én annen? Da sparer du inn en del penger, samtidig som du får mer ro og privatliv enn i kollektiv. 

Anonymkode: 02b8f...b77

• Liker 1
Skrevet

Kjøpe nå, leie ut det ene rommet. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

hva med et nybygg? da slipper du stressende budrunder. de må ha et visst salg før de starter, men er ofte noen leiligheter til salgs under/på slutten av byggeprosessen, så verdt å sjekke ut?

MÅ du ha to soverom? da må du kanskje leie ut hvis renta øker og ting blir vanskelig. jeg personlig vil ikke bo med andre, så hadde kjøpt med ett soverom. evt sett etter løsninger for å sette opp en lettvegg og bygge ett ekstra.

Anonymkode: ad1c4...3be

Skrevet

Jeg ville kjøpt. Har bodd i leilighet på 45 kvm med ett soverom i flere år. Stortrivdes, trengte ikke større plass. Men den hadde terrasse, det er viktig for i hvert fall min trivsel. Da kan du nyte sommeren ute, grille osv. Se etter en leilighet med ett soverom og terrasse, og ikke minst en liten bod, så blir du nok fornøyd.  

Skrevet

Det er ikke alltid mer lønnsomt å eie enn å leie. Regnestykket går bl.a. ut på hva du kunne gjort med egenkapitalen plassert annerledes, de kostnadene du pådrar deg med vedlikehold av boligen osv. - ut over det regnestykket leie for så mye, renter og avdrag så mye. Men så er det jo sånn at de som driver med boligutleie de tjener jo penger de og. Altså må det koste mindre å eie disse utleieboligene enn det leien er.

Boligmarkedet er alltid usikkert. Da jeg først i dette århundre omsider gikk fra studier til jobb, var boligkjøp en av proiritetene. Mange velmente råd om å "vente, for det kollapser nok snart." Det har ikke kollapset enda. Ingen vet når det skjer, og hadde jeg skulle være "smart" den gangen, så hadde jeg leid og venta på kollaps fremdeles - og det hadde vært dumt.

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp bolig med 1 soverom. Du behøver ikke flere soverom før du evt. får barn, og da har du en partner slik at dere nok får råd til det. 

Anonymkode: bb304...5d7

Skrevet

Kjøp hvis du finner noe du vil bo i over lengre tid. Minst 4-5 år å bo er ett fornuftig tidsrom å tenke som tid du har tenkt å bo der.
Det er mye dårlige utleieboliger med dårlig lydisolering.

Flyttet fra Bergen i 2017 fordi jeg der og da ikke hadde kapital til å kjøpe noe fornuftig der, og blodpriser i utleiemarkedet for dårlig standard sammenlignet med å kjøpe selv.

Fant noe annet å gjøre "på bygda". 

Hvis pengene dine bare sitter på konto i banken rotner de, renta man får holder ikke til å dekke opp for inflasjon og prisøkning på bolig. Det har vært snakk om at "bobla" skulle sprekke i over 10 år nå. 

Hvis pengene ikke er investert i noe heller, er det sikkert lurt å være litt framtidsretta og se hva du får til.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Om du vet du vil bli boende der de neste 4 år, så er det vel smart å kjøpe. Du taper ikke på det, og får ditt eget sted.

Anonymkode: 04ae4...24d

Tulling skrev (1 time siden):

Kjøp hvis du finner noe du vil bo i over lengre tid. Minst 4-5 år å bo er ett fornuftig tidsrom å tenke som tid du har tenkt å bo der.
Det er mye dårlige utleieboliger med dårlig lydisolering.

Flyttet fra Bergen i 2017 fordi jeg der og da ikke hadde kapital til å kjøpe noe fornuftig der, og blodpriser i utleiemarkedet for dårlig standard sammenlignet med å kjøpe selv.

Fant noe annet å gjøre "på bygda". 

Hvis pengene dine bare sitter på konto i banken rotner de, renta man får holder ikke til å dekke opp for inflasjon og prisøkning på bolig. Det har vært snakk om at "bobla" skulle sprekke i over 10 år nå. 

Hvis pengene ikke er investert i noe heller, er det sikkert lurt å være litt framtidsretta og se hva du får til.

Det er det man dessverre ikke kan planlegge. Man kan ønske å bo der i flere/mange år, men så plutselig oppdage (rett etter at man har flyttet inn) at man har "nabo fra helvete". 

Anonymkode: 88c8a...fee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...