Gå til innhold

Du som forblir barnløs: Hva tenker du om arven etter deg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Tripptrapp1 skrev (Akkurat nå):

Jeg syns faktisk at det på sett og vis er ganske egoistisk å ikke skrive testamente! Har sett så mange familier havne i kjedelige tvister og uvennskap pga arv. Enkelte folk blir som gribber.

Ved å skrive et tydelig testamente så unngår man konflikt blant slekta. Neida, det har ikke noe å si for den som er død, men det er likevel totalt unødvendig å påføre de arvende den belastningen hvis man i utgangspunktet er positivt innstilt eller nøytrale til dem. Driter man i de arvende, så driter man sikkert også i om de blir fiender for alltid.

Enig. Jeg føler det er en slags livsplikt man har å sørge for at dine verdier blir tatt hånd om etter din død. Aller mest for ro i familien. Det er greit at man ikke bryr seg om ettermæle, men man trenger jo ikke ødelegge familien sin pga at du tar turen ned i torva. Arv er rot til mye elendighet. Det er derfor jeg allerede tenker på dette nå. 

Anonymkode: 91827...856

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den skal gå NLA Stiftelsen.

Anonymkode: ca6c2...0ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en ganske betydelig arv, og tipper at om jeg dør som 60-70 åring så vil arven min være på et stort antall millioner, om jeg ikke ender opp med å bruke opp alt før jeg dør. Jeg har ikke planer om å bli særlig gammel (er snart 30 år), jeg ser ikke for meg et live etter jeg er rundt 50 år. Om jeg skulle bli alvorlig syk uten mulighet til å bli "normal" igjen vil jeg benytte meg av aktiv dødshjelp. Jeg har brødre, og de kommer til å arve mitt med mindre de dør før meg. Jeg ønsker også at de skal arve. Om de får barn skal barna deres få arve. Om det skjer at brødrene mine ikke får barn i det hele tatt, så skal jeg skrive testamente og øremerke pengene. Hvem/hva pengene skal gå til vet jeg ikke enda. 

Anonymkode: 03d6e...30e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Cata skrev (1 time siden):

Jeg tenker at jeg primært skal sørge for at det ikke blir noen arv ;)  . 

Dernest så vil jeg ha kontroll med det jeg etterlater meg. Det er jo en viss sjanse for at det i allfall blir verdien av bolig igjen når jeg stryker med. Et sted må man nødvendigvis bo. Dermed har jeg skrevet testamente. Hvis min mor overlever meg så arver hun. Ellers så vil 50% gå til SOS barnebyer og de resterende 50% deles likt mellom to yngre slektninger. (Har ikke søsken så i dette tilfellet er det barn av søskenbarn som jeg har hatt god kontakt med opp gjennom årene.) 

Takk, for at bidrar til at lederne i veldedighetsorganisasjoner får bedre lønn. 

Anonymkode: 9e534...5e1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har skrevet testament og alt skal gå til min søster og hennes barn.

Anonymkode: 8f914...c67

som du ikke har kontakt med og som ikke bryr seg om deg?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har skrevet testamente, arven går til forskning på et konkret område. Testamentet er tinglyst så det er ingenting å krangle om for de forholdsvis fjerne slektningene jeg har igjen. Jeg skal kremeres og asken skal strøs på havet, så det trenger ikke settes av penger til stell av grav heller.

Anonymkode: e416b...959

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig forskjellige prioriteringer. Hadde heller tatt ut alt, og satt fyr på dem.

Anonymkode: bf11f...6c9

Ja uff. De jævla dyra.

Skrevet
Råååsa skrev (2 timer siden):

Ungen til mannen arver meg, da jeg ikke har egne barn. Om det blir slutt skriver jeg testament slik at barnekreftavdelinga på mitt sykehus får arven min.

Det er mulig dere allerede har gjort det, men der den ene er barnløs og lar partnerens barn arve seg, bør man inngå en avtale om at barna lar deg sitte i uskiftet bo dersom partneren dør først. Slik avtale bør settes opp av advokat som en del av gjensidig testamentet, og kan inngås fra barna er 18 år.

• Liker 3
Skrevet

Synes mange tenker alt for tradisjonelt og ser bare på slektninger som aktuelle for arv. Nå har vi egne barn, men før vi fikk de var det datteren til en venninne av kona som ville arvet oss. Har noen nieser og nevøer også, men de er vi mye mindre sammen med. 

• Liker 1
Gjest Råååsa
Skrevet
Brunello skrev (8 minutter siden):

Det er mulig dere allerede har gjort det, men der den ene er barnløs og lar partnerens barn arve seg, bør man inngå en avtale om at barna lar deg sitte i uskiftet bo dersom partneren dør først. Slik avtale bør settes opp av advokat som en del av gjensidig testamentet, og kan inngås fra barna er 18 år.

Jeg vet😊

Skrevet

Jeg vil ikke at nieser og nevøer skal arve meg, så jeg må få skrevet testamente. Vil gi til en eller annen dyrevernsorganisasjon. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eh hvorfor det? Driter du i dyr? 

Anonymkode: 3a665...c41

Nei, men sånne organisasjoner tror jeg ikke så mye på. Det og veldedighet i det hele tatt vil aldri få ei krone fra meg. Skeptisk for å si det sånn.

Anonymkode: bf11f...6c9

AnonymBruker
Skrevet

Testamentert alt til dyrevern.

Anonymkode: 8214a...d47

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør ikke noe som helst

Uten livarvinger går det først til arveklasse 2 som er mine foreldre, og dersom de ikke er live så er det mine søsken, ellers deres barn (nieser og nevøer)

Hvis det skulle gå så langt går den til Tankte/Onkel og så Fetter/Kusine, som er av Arveklasse 3.

Hvis det av en eller annen grunn er sånn at dette ikke er mulig, noe jeg ikke tror. Jeg tror ikke det vil få til min mor, men til min søster (kvinner lever lengre enn menn) evt. dersom hun har barn - så tror jeg staten får ta pengene mine?

Anonymkode: 912f4...546

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

^ Tillegg til det over: De vil vel få det jeg har av formue som blir leilighet på over 2 millioner kroner.
Når jeg er 50 år vil jeg ha nedbetalt lånet på den. Så tenker jeg at jeg pusser opp noe før da, eller evt. flyttet ut til omsorgsbolig før den gang.

Jeg er enig i at man ikke bare burde se på familie som de som kan arve, men jeg har et såpass godt forhold til mine søsken at jeg synes de like godt kan få pengene, evt. deres barn.

AnonymBruker
Skrevet

Trykte på send for raskt :) hadde derimot familien vært dårlig så hadde pengene gått til min nærmeste venn og deres familie eller de som var snill nok til å ta vare på meg i min siste stund - tenker jeg. Da hadde jeg nok testamentert de bort.

Kommer fra familie som ikke er no særlig rik så blir nok ikke mye arv fra familie på meg, og det synes jeg er helt greit. Jeg har ikke behov for mye penger for å være lykkelig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk, for at bidrar til at lederne i veldedighetsorganisasjoner får bedre lønn. 

Bare  hyggelig. Uten å spore av for mye så får faktisk SOS-Barnebyer ganske grei "karakter" hos innsamlingsregisteret men de som jobber for organisasjonen skal ha sin lønn de også. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tviler for at de blir noe igjen etter meg🤣 Har 2.2 i forbruksgjeld 

Anonymkode: 705de...0fe

• Liker 1
Skrevet

Jeg kommer til å skrive testamente når den dagen kommer at jeg har noe som er verdt å arve 😂

Da kommer jeg til å til å gi arven fordelt mellom noen av tantebarna mine. Altså de som jeg har kontakt med, både biologiske og ikke-biologiske

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...