Gå til innhold

Du som forblir barnløs: Hva tenker du om arven etter deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette gaar til datter av ei naer venninne.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Om jeg ikke får barn: har vært hos advokat hvor vi har skrevet samboerkontrakt og testamente at alt går til samboer om jeg faller fra før han. Ellers går mitt til mine gudbarn. Ved ekteskap sørger vi for tinglysning av ektepakt i tillegg til testamente, slik jeg hadde med min eksmann.

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Skrevet

Mine tantebarn skal få arve det lille som blir igjen. Jeg har fått innvilget askespredning på havet etter min død og satser på at noen av tantebarna gidder å hjelpe med det. Målet er å etterlate minimalt med spor etter meg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg fordeler det mellom mine nevøer og nieser. Evt donerer jeg til forskning innen helse, og til kultur. Eller oppretter et legat som skal støtte personer som skal ta høyere utdanning (med et eller annet kriterium). Men det blir neppe så store verdier etter meg, så sjansen er stor for at slekta får det. 

Anonymkode: fbdfb...1d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Cata skrev (21 minutter siden):

Men man tinglyser jo ikke testamenter...

https://www.paragrafen.no/?id=25

Nei, det gjør ikke det, men man kan levere det til tingretten, det oppbevares der og når man dør så sørger tingretten for at testamentets bestemmelser følges.

Anonymkode: e416b...959

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Cata skrev (51 minutter siden):

Men man tinglyser jo ikke testamenter...

https://www.paragrafen.no/?id=25

Jeg tenker når folk skriver "tinglysning" av testamentet, så tilsvarer det det samme som innsending til tingretten. For det er jo ikke en tinglysning sånn sett. Altså til offentlig oppbevaring, på et bombesikkert sted, som sørger for at testamentet blir ivaretatt og fulgt opp. 

Men jeg ble overrasket av å lese at tingretten tar ingen ansvar for det, og med mindre arverne er klar over at testamentet er tinglyst så blir det jo faktisk ikke tatt høyde for. 

Sitat

Tingretten har ikke noe ansvar for at et testament som er levert inn på denne måten blir lagt frem når arvelateren dør. Det er ingen forutsetning for gyldigheten av testamentet at det blir innlevert til oppbevaring hos tingretten. Det er intet krav om at tingretten skal ha melding dersom et testamente som er innlevert for oppbevaring blir kalt tilbake, og det er heller ikke noe krav at et nytt testamente skal oppbevares på samme måte selv om en tidligere har levert inn et eldre testamente.

Med andre ord, å sende inn testamentet til tingretten er jo faktisk bare tull. 

Anonymkode: 91827...856

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men jeg ble overrasket av å lese at tingretten tar ingen ansvar for det, og med mindre arverne er klar over at testamentet er tinglyst så blir det jo faktisk ikke tatt høyde for. 

Det ble faktisk jeg også, for da jeg leverte inn mitt så spurte jeg om hva som ville skje dersom jeg flyttet - dvs. om testamentet ville "følge med på lasset" til nytt bosted. Det ville det ikke rent fysisk men så snart melding om mitt dødsfall ble levert inn ville det bli koplet sammen med dødsfallet. slik det står her:

Sitat

Den sikreste måten er å oppbevare testamentet ved en domstol. Domstolen vil i så fall sørge for at det blir tatt fram når dødsfallet blir registrert. Dette gjelder også om du har flyttet og testamentet er oppbevart ved en annen domstol enn i det distriktet du dør.

Kilde: https://www.domstol.no/arv-og-skifte/dodsfall-og-arv/oppbevaring-av-testament/

Mulig en eller annen etterlatt må spørre etter det, men da forsvinner jo litt av vitsen for oss som ikke har livsarvinger for det er ikke sikkert noen våre fjernere slektninger en gang får vite det når vi dør. Og det er jo ikke det som står i den delen jeg har sitert heller. 

Vel vel, jeg har informert både slekt og venner om at testamente er skrevet og vel forvart så forhåpentlig finner en eller annen det og leser det. Mer enn det jeg alt har gjort kan jeg faktisk ikke gjøre. 

Endret av Cata
Tillegg i teksten
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har testamentert alt til en stiftelse som jobber for mer ulv i Norge

Anonymkode: 8a1b1...cde

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Råååsa skrev (7 timer siden):

Ungen til mannen arver meg, da jeg ikke har egne barn. Om det blir slutt skriver jeg testament slik at barnekreftavdelinga på mitt sykehus får arven min.

Jeg må si jeg synes dette er noe trist. Er barnet vokst opp med deg? Er det bare forholdet til mannen som binder dere sammen? Ønsker du å opphøre forholdet til barnet om du og mannen går fra hverandre. Ser ikke barnet på deg som familie?

Anonymkode: 2177d...df7

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har testamentert alt til en stiftelse som jobber for mer ulv i Norge

Anonymkode: 8a1b1...cde

Jeg håper du lever for alltid.

• Liker 4
Gjest Råååsa
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg må si jeg synes dette er noe trist. Er barnet vokst opp med deg? Er det bare forholdet til mannen som binder dere sammen? Ønsker du å opphøre forholdet til barnet om du og mannen går fra hverandre. Ser ikke barnet på deg som familie?

Anonymkode: 2177d...df7

Jeg ser ingen grunn til å svare på ett eneste ett av dine 4 spørsmål da min arv ikke er tema for HI. Det er ikke en gang mitt HI. 

AnonymBruker
Skrevet

Samboer og jeg ønsker ikke barn per nå, men er åpen for at vi kan ombestemme oss noen år til (slutten av 20-årene nå). Vet jo ikke hvor mye som blir igjen etter meg, men antar at det blir minst verdien av bolig og fritidsbolig, samt det jeg har arvet selv (så fremt jeg overlever mine foreldre, og det må man jo håpe). Dersom det ikke blir noen barn, kommer jeg til å testamentere det meste til niesene mine (eller deres fremtidige barn). 

Anonymkode: b7abb...15b

• Liker 1
Skrevet

Jeg har levert testamente til tingretten slik at mine nevøer og nieser arver meg. I tillegg har jeg søkt om askespredning slik at jeg ikke har noe gravplass. Folk skal få slippe å føle at de må stelle graven min.

• Liker 1
Skrevet

Vi er barnløse og har skrevet testamente. Vi ønsker ikke at våre foreldre eller søsken skal arve, da de er godt etablert og har det de trenger. Så verdiene etter oss skal fordeles likt mellom de vi er tante og onkel til. Så de kan få en god start på voksenlivet.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg forblir barnløs kommer jeg til å gi arven til mine tantebarn hvis jeg fremdeles har god kontakt med dem.

Anonymkode: daac2...dc3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Interessante svar, egentlig. 

Biter meg merke i dette med veldedighet. Og skal nå kjøre ut en brannfakkel om det. 

Å testamentere bort formue og eiendeler til veldedighet virker rett og slett stakkarslig og stusslig ut. Og en smule bittert mot dem du har rundt deg. Folk rundt deg har kanskje nok, men ingen ville takket nei til mer penger og/eller eiendommer. Pengene i dag har ikke så stor verdi, så en million eller fire er faktisk ikke mye. Det handler ikke kun om ettermæle, men å kaste fra seg formue og eiendeler til veldedighet er bare trist. Både for deg selv og dem rundt deg. 

Det er noe nitrist ved å gi til veldedighet. I alle fall til større organisasjoner. Hadde det heller vært til forskning eller lokale lag og foreninger som betydde noe ekstra for deg, så hadde jeg skjønt det. Men ikke til "ukjente" større organisasjoner som oppriktig driter i både deg og livet ditt. Hvorfor i all verden har dem fortjent din oppmerksomhet på bekostning av dine nære, eventuelt dine blodsbånd, rundt deg? 

Så gi til veldedighet har jeg definitivt bestemt meg for å ikke gjøre. Jeg har mer respekt for mitt eget liv og mine egne opparbeidede eiendeler og kontanter enn å mene at dem ikke fortjener å bli tatt bedre vare på enn en transaksjon til noen som oppriktig ler av deg når pengene kommer. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Eneste som skal være igjen etter meg er gjeld. Så det må mine etterkommere gjerne arve. 

Anonymkode: 92eca...4b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Eneste som skal være igjen etter meg er gjeld. Så det må mine etterkommere gjerne arve. 

Anonymkode: 92eca...4b0

Litt ironisk at det er, uansett, arvinger iht. arvelinjen som må arve gjelden. Hvorfor kan man ikke donere arven videre til veldedige organisasjoner da? Neida, dem stikker kun av med verdiene dine.... 😛

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Interessante svar, egentlig. 

Biter meg merke i dette med veldedighet. Og skal nå kjøre ut en brannfakkel om det. 

Å testamentere bort formue og eiendeler til veldedighet virker rett og slett stakkarslig og stusslig ut. Og en smule bittert mot dem du har rundt deg. Folk rundt deg har kanskje nok, men ingen ville takket nei til mer penger og/eller eiendommer. Pengene i dag har ikke så stor verdi, så en million eller fire er faktisk ikke mye. Det handler ikke kun om ettermæle, men å kaste fra seg formue og eiendeler til veldedighet er bare trist. Både for deg selv og dem rundt deg. 

Det er noe nitrist ved å gi til veldedighet. I alle fall til større organisasjoner. Hadde det heller vært til forskning eller lokale lag og foreninger som betydde noe ekstra for deg, så hadde jeg skjønt det. Men ikke til "ukjente" større organisasjoner som oppriktig driter i både deg og livet ditt. Hvorfor i all verden har dem fortjent din oppmerksomhet på bekostning av dine nære, eventuelt dine blodsbånd, rundt deg? 

Så gi til veldedighet har jeg definitivt bestemt meg for å ikke gjøre. Jeg har mer respekt for mitt eget liv og mine egne opparbeidede eiendeler og kontanter enn å mene at dem ikke fortjener å bli tatt bedre vare på enn en transaksjon til noen som oppriktig ler av deg når pengene kommer. 

Så det er viktigere at mennesker som eier bolig og har mer penger enn de noen gang klarer å bruke opp får enda mer, enn å hjelpe dyr som lider, og mennesker som ikke får dekket basisbehov en gang. 

Jeg kjenner at jeg innimellom mister troa på menneskeheten når jeg leser her inne. 

Anonymkode: 9ec54...d05

• Liker 9
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...