Vera Skrevet 10. april 2021 #41 Del Skrevet 10. april 2021 Bente1234 skrev (8 minutter siden): nå skjærer du alle over en kam... og tror alle 20-30 -40 og 50 åringer har fått livet sitt innpakket i bomull... Jeg har barn jeg ikke får sett en gang pga korona og grensestenging...jeg har ikke sett dem siden 2019... ikke at det betyr noe... men ellers er jeg enig at barn og unge har fått hverdagen sin ødelagt av dette her..og hvor mye de vil preges i framtiden av det vet man jo ikke enda. Jeg snakker ikke om at voksne er pakket inn i bomull, jeg snakker om at voksne sutrer over bagateller, som fullstendig overskygger hvem som virkelig har mistet noe i denne tiden - barn og ungdom. Vi har hatt barndom, vi har hatt ungdomstid. Det som gjenstår for oss er ting som repeteres om igjen og om igjen. Barndom og ungdomstid repeteres ikke, den er tapt for all tid om man mister den. Og hva konsekvensen av det blir, vil tiden vise. Men allerede er det høy økning av psykiske lidelser for barn og ungdom - og ingen behandlingstilbud, fordi kapasiteten er sprengt! Det er tragisk det! Disse barna er fremtiden vår - som vi spiller russisk rullett med. Det er synd at du ikke kan besøke barnet/barna dine - men de har VALGT å ikke bo i Norge, og da blir konsekvensen mindre kontakt. OG, du kan reise til dem, og gå i karantene etterpå. Et barn eller ungdom har ikke disse valgene. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
keops Skrevet 10. april 2021 #42 Del Skrevet 10. april 2021 Villfisker skrev (4 minutter siden): Ja, det gjør nok det. Men jeg kommer uansett til å takke nei. Så da rykker noen andre frem i køen. Kan være deg. Kan være andre. Noen rykker jo også da frem i køen av folk som blir skadd av andres vaksinemotstand. Alt på grunn av folk som deg som ikke skjønner eget beste, men, langt verre, heller ikke bryr seg om andres situasjon. Enn så lenge er flertallet i befolkningen her i stand til å forstå konsekvensene av vaksinemotstand, selv om enkelte, som deg, ivrer etter å nå tredje verden-standard. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Villfisker Skrevet 10. april 2021 #43 Del Skrevet 10. april 2021 keops skrev (1 minutt siden): Noen rykker jo også da frem i køen av folk som blir skadd av andres vaksinemotstand. Alt på grunn av folk som deg som ikke skjønner eget beste, men, langt verre, heller ikke bryr seg om andres situasjon. Enn så lenge er flertallet i befolkningen her i stand til å forstå konsekvensene av vaksinemotstand, selv om enkelte, som deg, ivrer etter å nå tredje verden-standard. Ingen vet hvordan disse vaksinene vil virke heller enda. Det er alt for tidlig å si. I likhet med alle andre, har jeg bare et liv. Gambler ikke det på å sprøyte inn en coctail ingen vet nok om enda. Hvis det er egoistisk, så skal jeg jammen være egoistisk også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
keops Skrevet 10. april 2021 #44 Del Skrevet 10. april 2021 Villfisker skrev (4 minutter siden): Ingen vet hvordan disse vaksinene vil virke heller enda. Det er alt for tidlig å si. I likhet med alle andre, har jeg bare et liv. Gambler ikke det på å sprøyte inn en coctail ingen vet nok om enda. Hvis det er egoistisk, så skal jeg jammen være egoistisk også. Nei, ingen vet hvordan alle vaksinene virker 100%. Men det at du anser det som gambling å ta i mot vaksine og helsehjelp samtidig som du applauderer munnbind-brenning midt i en pandemi forteller svært mye om deg. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Villfisker Skrevet 10. april 2021 #45 Del Skrevet 10. april 2021 keops skrev (19 minutter siden): Nei, ingen vet hvordan alle vaksinene virker 100%. Men det at du anser det som gambling å ta i mot vaksine og helsehjelp samtidig som du applauderer munnbind-brenning midt i en pandemi forteller svært mye om deg. Ja. Det sier at jeg setter meg selv først. Angående munnbindbrenningen forstår jeg det veldig godt. Folk er lei, og mange plasser har tiltakene gått for langt. Dette er et svar på flere myndigheters maktmisbruk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 10. april 2021 #46 Del Skrevet 10. april 2021 Vera skrev (1 time siden): Jeg snakker ikke om at voksne er pakket inn i bomull, jeg snakker om at voksne sutrer over bagateller, som fullstendig overskygger hvem som virkelig har mistet noe i denne tiden - barn og ungdom. Vi har hatt barndom, vi har hatt ungdomstid. Det som gjenstår for oss er ting som repeteres om igjen og om igjen. Barndom og ungdomstid repeteres ikke, den er tapt for all tid om man mister den. Og hva konsekvensen av det blir, vil tiden vise. Men allerede er det høy økning av psykiske lidelser for barn og ungdom - og ingen behandlingstilbud, fordi kapasiteten er sprengt! Det er tragisk det! Disse barna er fremtiden vår - som vi spiller russisk rullett med. Det er synd at du ikke kan besøke barnet/barna dine - men de har VALGT å ikke bo i Norge, og da blir konsekvensen mindre kontakt. OG, du kan reise til dem, og gå i karantene etterpå. Et barn eller ungdom har ikke disse valgene. Ja, du er flink til å bagatellisere andre hvert fall, det skal du ha. For hvordan vet du at alle voksne bare "sutrer og bagateller"? Jeg syntes dufår se å ta deg sammen, for det er også mange voksne - særlig yngre voksne med ustabile jobber, som har mistet svært mye i denne pandemien! Mange har mistet livsverket sitt og mange har mistet all eller nesten all form for sosial kontakt som de hadde via jobb, klubber, foreninger osv. Det er heller ikke alle som har familie de kan være med i pandemien. Jeg kjenner flere som nå stort sett eller hele tiden har vært alene siden mars 2020, unge som eldre. Du aner heller virkelig ikke om livene deres er repetitive der de samme tingene gjøres om og om igjen eller om de har en annen type liv. Snakk om å tro at alle er som deg selv! Det er rett og slett ganske arrogant. Det er heller ingen konkurranse mellom aldersgruppene - alle som har blitt hardt rammet av tiltakene har nettopp det på grunn av at de gjerne ikke har hatt den aller mest etablerte livssituasjonen, yngre som eldre, enten det dreier seg om ungdom og studenter som mister verdifulle år av sine liv eller også eldre arbeidstakere uten fast jobb og som jobbet i en av bransjene som ble mest rammet av dette. For øvrig er det nok ikke så smart å moralisere over de best etablerte, de med familie og de som kanskje er 45-50+ og som du tilsynelatende også er i - for det er jo nettopp de som har fått skreddersydd tiltakene mest mulig til sin situasjon slik at det rammer dem minst mulig - altså alle med gode, trygge jobber, gjerne mulighet for hjemmekontor, familie å være sosial med, store boliger og bil i oppkjørselen. Se å ta deg sammen før du moraliserer over andre! 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kasidya Skrevet 10. april 2021 Forfatter #47 Del Skrevet 10. april 2021 Demonstrasjon i Norge 10 April 2021. Protester brenner ned munnbind. Quote Brant munnbind på bålet i protest. En gruppe mennesker samlet seg utenfor Stortinget for å demonstrere mot koronatiltak. https://www.tv2.no/nyheter/13936117/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robert Koch Skrevet 10. april 2021 #48 Del Skrevet 10. april 2021 1 hour ago, Villfisker said: Ja. Det sier at jeg setter meg selv først. Angående munnbindbrenningen forstår jeg det veldig godt. Folk er lei, og mange plasser har tiltakene gått for langt. Dette er et svar på flere myndigheters maktmisbruk. Det er ikke maktmisbruk å innføre krisetiltak under en krise. Nå får du gi deg. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosabløff Skrevet 10. april 2021 #49 Del Skrevet 10. april 2021 Var usikker på om jeg skimtet Chater-Svein i protestmengden i dag. Joda, han var der. Inntekten hans kommer vel av at folk ønsker å ha han med i diverse show. Skikkelig god egenreklame dette. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 10. april 2021 #50 Del Skrevet 10. april 2021 (endret) keops skrev (8 minutter siden): Jeg prøver å «spille mynt på», for å bruke dine ord, situasjonen at både du og den jeg svarte synes å ha svært tungt for å ta innover dere muligheten for at vi alle er leie av tiltakene, ikke bare dere som velger å tilnærme dere problemene som understimulerte femåringer. I tillegg må vi som forstår konseptet sannsynlighetsberegning og risikovurdering holde ut all galskapen fra vaksinemotstandere og koronafornektere. Tiltakene er ikke mer maktmisbruk enn det fartsgrensene på veiene er, de er der for en grunn. Poenget er at du bruker en ufordragelig hersketeknikk - alle som er lei av tiltakene og kan forstå at folk protesterer skal liksom bare se til Brasil og mene at det er paradis. Nei, vi er ikke "understimulerte snørrvalper" - rent personlig har jeg aldri deltatt i en demonstrasjon rundt denne situasjonen, men det er heller ikke poenget. Det er at jeg faktisk kan skjønne de som gjør det, for det er mange som har mistet mye mer enn meg i denne situasjonen, enten det er sitt sosiale liv, jobbene sine eller begge deler. Mange har mistet hele livsverket sitt på ulike vis. Da er det rimelig ufordragelig å sitte å moralisere over andre når du kanskje ikke har blitt rammet så sterkt selv. Jeg har heller aldri løftet et ord mot vaksinene, men er en av dem som mener at man faktisk ikke bør stoppe AZ eller JJ (Hvis den blir stanset på grunn av de sjeldne funnene - noe jeg ikke ser på som usannsynlig). Tiltakene er vanvittig mye mer enn fartsgrenser på veiene siden de i stor eller total grad er fullstendig styrende for manges liv, også selv om du ikke er blant de det gjelder selv! Hvorvidt det er maktmisbruk blir en mer finkornet diskusjon for hver tiltak i seg selv, men historisk sett vet vi at det tar mye kortere tid å miste rettigheter enn det tar å opparbeide seg dem. Derfor finnes det heldigvis kritiske røster i den offentlige diskusjonen, og det er bla. derfor også utredningen om portforbud ble lagt på is - blant annet fordi det var en del fagfolk - deriblant jurister - som mente at et slikt tiltak var altfor overgripende sett opp mot situasjonen man står i. Med slik enkel historisk forståelse samt forståelsen for at det er mange som har mistet mye, mer enn meg inkludert, så er det ikke så vanskelig å forstå hvorfor folk demonstrerer lenger. Det er et perspektiv jeg ser går deg og andre her inne hus forbi. Endret 10. april 2021 av Capt. Obvious 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Villfisker Skrevet 10. april 2021 #51 Del Skrevet 10. april 2021 Robert Koch skrev (11 minutter siden): Det er ikke maktmisbruk å innføre krisetiltak under en krise. Nå får du gi deg. Jeg er ikke enig. På et punkt må man faktisk sette ned foten. Mange er jo så redde at de går med på nesten hva som helst. Dit vil vi ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
keops Skrevet 10. april 2021 #52 Del Skrevet 10. april 2021 Capt. Obvious skrev (4 minutter siden): Poenget er at du bruker en ufordragelig hersketeknikk - alle som er lei av tiltakene og kan forstå at folk protesterer skal liksom bare se til Brasil og mene at det er paradis. Nei, vi er ikke "understimulerte snørrvalper" - rent personlig har jeg aldri deltatt i en demonstrasjon rundt denne situasjonen, men det er heller ikke poenget. Det er at jeg faktisk kan skjønne de som gjør det, for det er mange som har mistet mye mer enn meg i denne situasjonen, enten det er sitt sosiale liv, jobbene sine eller begge deler. Mange har mistet hele livsverket sitt på ulike vis. Da er det rimelig ufordragelig å sitte å moralisere over andre når du kanskje ikke har blitt rammet så sterkt selv. Jeg har heller aldri løftet et ord mot vaksinene, men er en av dem som mener at man faktisk ikke bør stoppe AZ eller JJ (Hvis den blir stanset på grunn av de sjeldne funnene - noe jeg ikke ser på som usannsynlig). Tiltakene er vanvittig mye mer enn fartsgrenser på veiene siden de i stor eller total grad er fullstendig styrende for manges liv, også selv om du ikke er blant de det gjelder selv! Hvorvidt det er maktmisbruk blir en mer finkornet diskusjon for hver tiltak i seg selv, men historisk sett vet vi at det tar mye kortere tid å miste rettigheter enn det tar å opparbeide seg dem. Derfor finnes det heldigvis kritiske røster i den offentlige diskusjonen, og det er bla. derfor også utredningen om portforbud ble lagt på is - blant annet fordi det var en del fagfolk - deriblant jurister - som mente at et slikt tiltak var altfor overgripende sett opp mot situasjonen man står i. Med slik enkel historisk forståelse samt forståelsen for at det er mange som har mistet mye, mer enn meg inkludert, så er det ikke så vanskelig å forstå hvorfor folk demonstrerer lenger. Det er et perspektiv jeg ser går deg og andre her inne hus forbi. Jeg opplever at du bruker mer hersketeknikk enn meg, i tillegg misforstår du en del av hva jeg skriver og du er ustødig i hvordan du ordlegger deg. Du tillegger meg derfor meninger jeg ikke har og tolker det jeg skriver en del feil. Om det er bevisst hersketeknikk eller et resultat av at du er dårlig i norsk kan være det samme. Du trenger heller ikke anta at jeg ikke er rammet av tiltakene og derfor synes det er gøy å moralisere. Jeg driver en liten bedrift som er svært hardt rammet av tiltakene og er på den måten blitt skadelidende økonomisk. Selv om dette har skjedd, og jeg er sliten av tiltakene greier jeg å forstå at smittevern er det eneste riktige hvis vi på sikt skal komme noenlunde gjennom dette. Å brenne munnbind og syte rundt er det rene idioti som jeg ser det. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sylveon Skrevet 10. april 2021 #53 Del Skrevet 10. april 2021 (endret) Jeg er ikke overrasket at han var en av de som kom. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Ln782R/her-brenner-charter-svein-munnbindet-det-har-gaatt-for-langt Omtrent 200 mennesker møtte lørdag opp på Eidsvoll plass for å blant annet å protestere mot coronarestriksjonene. Blant dem var artist og tv-personlighet Svein Østvik (59), bedre kjent som Charter-Svien. I midten av folkemengden sto en bålpanne hvor demonstrantene kunne se munnbind gå opp i flammer. Østvik kastet selv masken. – Jeg er her i dag for å vise sympati med dem som synes det har gått for langt, det synes jeg også, sier Østvik til VG i en av pausene mellom appellene på scenen. Endret 10. april 2021 av Sylveon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robert Koch Skrevet 10. april 2021 #54 Del Skrevet 10. april 2021 12 minutter siden, Villfisker said: Jeg er ikke enig. På et punkt må man faktisk sette ned foten. Mange er jo så redde at de går med på nesten hva som helst. Dit vil vi ikke. Hvis man skal sette ned foten, må man forstå konsekvensene av det. Når huset ditt brenner, kan du si til brannvesenet at nå får dere slutte med slukningsarbeidet, for nå brenner det jo bare litt i kjelderen. Da gjør slukningsarbeidene deres mer skade enn nytte, og dere lager bare en masse vannskader. Dere må holde opp nå! Krisetitak handler ikke om hva fplk går med på eller ikke. Det handler om skadereduksjon og forebygging. Da må man ha politikere som tør å ta upopulære valg for å beskytte samfunnet. Du skriver som om vi lever under et diktatur, og det er så jævlig langt fra sannheten som det går an å komme. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 10. april 2021 #55 Del Skrevet 10. april 2021 keops skrev (1 minutt siden): Jeg opplever at du bruker mer hersketeknikk enn meg, i tillegg misforstår du en del av hva jeg skriver og du er ustødig i hvordan du ordlegger deg. Du tillegger meg derfor meninger jeg ikke har og tolker det jeg skriver en del feil. Om det er bevisst hersketeknikk eller et resultat av at du er dårlig i norsk kan være det samme. Du trenger heller ikke anta at jeg ikke er rammet av tiltakene og derfor synes det er gøy å moralisere. Jeg driver en liten bedrift som er svært hardt rammet av tiltakene og er på den måten blitt skadelidende økonomisk. Selv om dette har skjedd, og jeg er sliten av tiltakene greier jeg å forstå at smittevern er det eneste riktige hvis vi på sikt skal komme noenlunde gjennom dette. Å brenne munnbind og syte rundt er det rene idioti som jeg ser det. Ja, mot meninger som dine skal jeg gjerne innrømme at det kommer en og annen hersketeknikk i respons på dine egne. Og nei, jeg er ikke spesielt dårlig i norsk, ei heller er jeg ustødig i mine formuleringer. Med tanke på hva jeg jobber med, går jeg deg nok en lang høygang i både språkførsel og det å kunne fremstille skriftlig tekst på et visst nivå. Jeg tipper nok heller at det er du som ikke ser bjelken i eget øye der du kritiserer flisa i andres. Om du har en egen liten bedrift og er hardt rammet så burde du i alle fall ha mer forståelse for de som har mistet ennå mer. At du ikke gjør det, men heller velger å moralisere over de som reagerer på visse tiltak med visse hentydninger til Brasil blir rett og slett bare patetisk. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 10. april 2021 #56 Del Skrevet 10. april 2021 Capt. Obvious skrev (21 minutter siden): Ja, du er flink til å bagatellisere andre hvert fall, det skal du ha. For hvordan vet du at alle voksne bare "sutrer og bagateller"? Jeg syntes dufår se å ta deg sammen, for det er også mange voksne - særlig yngre voksne med ustabile jobber, som har mistet svært mye i denne pandemien! Mange har mistet livsverket sitt og mange har mistet all eller nesten all form for sosial kontakt som de hadde via jobb, klubber, foreninger osv. Det er heller ikke alle som har familie de kan være med i pandemien. Jeg kjenner flere som nå stort sett eller hele tiden har vært alene siden mars 2020, unge som eldre. Du aner heller virkelig ikke om livene deres er repetitive der de samme tingene gjøres om og om igjen eller om de har en annen type liv. Snakk om å tro at alle er som deg selv! Det er rett og slett ganske arrogant. Det er heller ingen konkurranse mellom aldersgruppene - alle som har blitt hardt rammet av tiltakene har nettopp det på grunn av at de gjerne ikke har hatt den aller mest etablerte livssituasjonen, yngre som eldre, enten det dreier seg om ungdom og studenter som mister verdifulle år av sine liv eller også eldre arbeidstakere uten fast jobb og som jobbet i en av bransjene som ble mest rammet av dette. For øvrig er det nok ikke så smart å moralisere over de best etablerte, de med familie og de som kanskje er 45-50+ og som du tilsynelatende også er i - for det er jo nettopp de som har fått skreddersydd tiltakene mest mulig til sin situasjon slik at det rammer dem minst mulig - altså alle med gode, trygge jobber, gjerne mulighet for hjemmekontor, familie å være sosial med, store boliger og bil i oppkjørselen. Se å ta deg sammen før du moraliserer over andre! For det første: Du vet ingenting om meg, og min situasjon. Du har overhodet ingen belegg for å hevde at jeg befinner meg i en situasjon hvor pandemien ikke rammer meg. Og jeg moraliserer ikke. Jeg har overhodet ikke sympati med folk som sutrer over å ikke få reise til syden og sole seg - når barn og ungdom ofrer barndom og ungdomstid for at gamlingene skal få kose seg litt. Overhodet ikke. Og, ifht dem som er permittert eller er arbeidsledig - heldigvis finnes det ordninger for også dem i landet vårt! Ofte har de gunstigere ordninger enn syke og uføre. Dessuten finnes det en vei ut av arbeidsledigheten - de har fortsatt helsa intakt og kan jobbe så mye de orker når ting stabiliseres igjen. En ungdom som blir psykisk syk, og ikke får behandling - vel, den ungdommen står i fare for å bli varig ufør. Altså få varig nedsatt arbeidsevne og dermed ekskluderes fra arbeidsmarkedet. Ser du forskjellen?? En person som blir ufør i ung alder - hvilke muligheter ser du for denne personen ifht boligmarked, fremtidig familie, sosialt liv, og bidragsevne til samfunnet i fremtiden? Hva er Norges største utfordring? For store utgifter til velferd. Hva skjer om denne pandemien bidrar til at tusenvis av ungdom sendes ut til uførepensjon resten av livet? Hvilke konsekvenser får det for landet at en 60-åring ikke får reise til syden? Mener du at en sydenreise er viktigere enn skolegangen og god psykisk helse for barn og ungdom? Hvilke tiltak er satt inn for å hjelpe 30-40-50-60 åringen? Det er historisk lav boligrente, man får innvilget avdragsfrihet med et tastetrykk, arbeidsledighetstrygd har aldri vært mer i fokus, og det diskuteres at man skal få feriepenger på dagpenger. Det har man aldri fått tidligere, og heller ikke på feks uførepensjon. Og det sosiale - man har LOV til å være sosial, om man bruker vett. Det er fullt lovlig å møtes ute. Hvilke tiltak har regjeringen satt inn for å lette situasjonen for barn og ungdom? Ingen. Hvem skal dra lasset i fremtiden? Du kan velge om du skal bidra til å få slutt på denne dritten slik at barna og ungdommene kan få begynne å leve igjen, eller du kan brenne munnbind, og vanskeliggjøre åpningen av samfunnet. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Villfisker Skrevet 10. april 2021 #57 Del Skrevet 10. april 2021 Robert Koch skrev (6 minutter siden): Hvis man skal sette ned foten, må man forstå konsekvensene av det. Når huset ditt brenner, kan du si til brannvesenet at nå får dere slutte med slukningsarbeidet, for nå brenner det jo bare litt i kjelderen. Da gjør slukningsarbeidene deres mer skade enn nytte, og dere lager bare en masse vannskader. Dere må holde opp nå! Krisetitak handler ikke om hva fplk går med på eller ikke. Det handler om skadereduksjon og forebygging. Da må man ha politikere som tør å ta upopulære valg for å beskytte samfunnet. Du skriver som om vi lever under et diktatur, og det er så jævlig langt fra sannheten som det går an å komme. To helt usammenlignbare scenarier det der. Ingen vet enda om denne «brannslokkingen» faktisk slokker brannen engang. Hvilke «vannskader» som måtte oppstå, vet heller ingen. Et diktatur kommer alltid gradvis, og smeller som en tidsinnstilt bombe. Ingen er forberedt når det smeller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 10. april 2021 #58 Del Skrevet 10. april 2021 Vera skrev (1 minutt siden): For det første: Du vet ingenting om meg, og min situasjon. Du har overhodet ingen belegg for å hevde at jeg befinner meg i en situasjon hvor pandemien ikke rammer meg. Og jeg moraliserer ikke. Jeg har overhodet ikke sympati med folk som sutrer over å ikke få reise til syden og sole seg - når barn og ungdom ofrer barndom og ungdomstid for at gamlingene skal få kose seg litt. Overhodet ikke. Og, ifht dem som er permittert eller er arbeidsledig - heldigvis finnes det ordninger for også dem i landet vårt! Ofte har de gunstigere ordninger enn syke og uføre. Dessuten finnes det en vei ut av arbeidsledigheten - de har fortsatt helsa intakt og kan jobbe så mye de orker når ting stabiliseres igjen. En ungdom som blir psykisk syk, og ikke får behandling - vel, den ungdommen står i fare for å bli varig ufør. Altså få varig nedsatt arbeidsevne og dermed ekskluderes fra arbeidsmarkedet. Ser du forskjellen?? En person som blir ufør i ung alder - hvilke muligheter ser du for denne personen ifht boligmarked, fremtidig familie, sosialt liv, og bidragsevne til samfunnet i fremtiden? Hva er Norges største utfordring? For store utgifter til velferd. Hva skjer om denne pandemien bidrar til at tusenvis av ungdom sendes ut til uførepensjon resten av livet? Hvilke konsekvenser får det for landet at en 60-åring ikke får reise til syden? Mener du at en sydenreise er viktigere enn skolegangen og god psykisk helse for barn og ungdom? Hvilke tiltak er satt inn for å hjelpe 30-40-50-60 åringen? Det er historisk lav boligrente, man får innvilget avdragsfrihet med et tastetrykk, arbeidsledighetstrygd har aldri vært mer i fokus, og det diskuteres at man skal få feriepenger på dagpenger. Det har man aldri fått tidligere, og heller ikke på feks uførepensjon. Og det sosiale - man har LOV til å være sosial, om man bruker vett. Det er fullt lovlig å møtes ute. Hvilke tiltak har regjeringen satt inn for å lette situasjonen for barn og ungdom? Ingen. Hvem skal dra lasset i fremtiden? Du kan velge om du skal bidra til å få slutt på denne dritten slik at barna og ungdommene kan få begynne å leve igjen, eller du kan brenne munnbind, og vanskeliggjøre åpningen av samfunnet. Jeg vet i alle fall at du moraliserer over og ikke har sympati for andre som har det vanskelig - da er det også nærliggende å mene at du nok ikke har blitt rammet så hardt selv. Det er jo så langt som regel de som tross alt har hatt det sånn noenlunde som har moralisert over andre som har blitt rammet ennå hardere. Det dreier seg heller ikke om at gamlingene ikke kan dra til syden og sole seg, men at det også er mange i voksen alder som har blitt frarøvet livene sine på ulikt vis. Men jeg ser du heller velger å bagatellisere situasjonen videre for disse med henvisninger til økonomiske tiltakspakker. Hvor lenge tror du egentlig disse vil hjelpe hvis man ikke kommer seg i jobb igjen? Det er mange som jobber i bransjer som ikke vil komme seg på kanskje mange år. At man får en høyst tidsbegrenset stønad i mellomtiden hjelper litt akkurat nå, men kan ikke kompensere for at man faller ut av arbeidslivet på lang sikt. Faller man ut av arbeidslivet som 40,50 eller 60 åring fra flere av disse bransjene er det faktisk ikke så enkelt å komme tilbake igjen uten omfattende omskolering som i seg selv tar mange år. Og innen den tid vil de være ennå eldre, og sannsynligvis ennå mer uaktuelle for arbeidsmarkedet. Jeg ser poenget ditt med at yngre også har det ille, men det er altså ingen konkurranse om hvem som har det verst. Man rammes uansett veldig hardt dersom man ikke er blant de mest etablerte, med trygge jobber i bransjer som i liten eller ingen grad har blitt rammet av dette. Ung som eldre. Det kan være like alvorlig at "middelaldrende" faller ut av arbeidslivet, for de som inntil korona har hatt en viss inntekt, har også vært viktige bidragsytere over skatteseddelen. Når flere faller fra, blir det også mindre ressurser å omfordele til de som trenger ulike offentlige tjenester i årene som kommer. Personlig har jeg ikke brent noen ting, men det dreier seg om forståelsen for at andre kan ha nådd en kritisk grense i sine liv. Når man blir frarøvet frihet i relativt lang tid, så vil man på et eller annet tidspunkt få reaksjoner som dette. Uansett om du forstår det eller ikke. Nøkkelen til at ungdom og unge voksne kan få oppleve noe av det vi har fått oppleve ligger da også delvis i at disse kan få gå tilbake til jobb og igjen bli produktive bidragsytere til samfunnet. Uten dette kan det fort bli veldig tynt med tanke på hvilke tilbud dagens ungdom vil kunne oppleve når de selv blir eldre. Akkurat nå ser ikke det regnestykket veldig pent ut. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
XaoS Skrevet 10. april 2021 #59 Del Skrevet 10. april 2021 Hvorfor er det alltid den samme koblingen mellom tiltaksmotstand og vaksinemotstand? Det er da man ser den logiske og realitetsfornektende bristen hos disse demonstrasjonene. Dersom de ikke ønsker grep som kan få oss ut av denne pandemien, ja da lever de jo i en alternativ virkelighet. Det blir et hån mot de som jobber midt i det, og folk som Remi som skal hjelpe oss ut av dette (1:55 i videoen etter Charter- Svein) https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Ln782R/her-brenner-charter-svein-munnbindet-det-har-gaatt-for-langt 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robert Koch Skrevet 10. april 2021 #60 Del Skrevet 10. april 2021 4 minutter siden, Villfisker said: To helt usammenlignbare scenarier det der. Ingen vet enda om denne «brannslokkingen» faktisk slokker brannen engang. Hvilke «vannskader» som måtte oppstå, vet heller ingen. Et diktatur kommer alltid gradvis, og smeller som en tidsinnstilt bombe. Ingen er forberedt når det smeller. Nei, det er nokså sammenlignbart. Folk synes ute av stand til å forstå konsekvensene av det de ønsker seg. Det er ingen ting som går i retning av noe diktatur. Dette er forstyrrede tanker. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg