Gå til innhold

Program som viser vekttap

Gjest Arran

Anbefalte innlegg

Gjest Dalwhinnie

Jeg har endelig motivasjon til å få gjort noe med overvekten min, og planen er langsiktig kostendring og mer trening. Kan mye om mat og kosthold, så det handler rett og slett om å omsette i praksis over tid. Og selv om jeg kommer til å fokusere mer på hva som er bra for kroppen min og glede meg over at den fungerer bedre enn på vekta, så ønsker jeg å holde en oversikt her også.

Jeg kommer til å trenge motivasjon underveis og kunne tenke meg et program eller en webside hvor man kan føre statistikk over vekt og mål samt skrive kommentarer til de enkelte dagene/ukene + føre treningslogg. Altså ønsker jeg meg en slags dagbok med oversikt over vekt, mål og mulighet til å framstille dette grafisk. Finnes det slike programmer?

Endret av Dalwhinnie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg brukte en perioden den på Somebody

Der kan du føre treningsdagbok, sammenligne kaloriinnhold, føre statistikk over vekt og mål osv. Siden inneholder en imponerende liste over hel- og halvfabrikata, så en kan enkelt beregne ganske enkelt hvor mye en har fått i seg i løpet av en dag også. Ikke dumt!

Minner meg på at jeg kanskje bør begynne igjen.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

Takk for tips. Har sett litt på sidene til somebody og liker dem i første omgang bedre enn vektklubb.no. Å føre inn alt en spiser kan sikkert være ok i begynnelsen og innimellom som en bevisstgjøring og mental oppstramming, men jeg ønsker ikke å være på en eviglang slankekur. Målet er jo at jeg skal finne et naturlig kosthold og aktivitetsnivå som gjør at jeg går ned sakte, men sikkert, ikke at jeg skal telle kalorier i absolutt alt jeg spiser hver dag i månedsvis.

Men hvordan vil sidene her fungere hvis en etter hvert dropper å føre inn hva en spiser? Vil jeg fremdeles kunne føre inn vekt og mål, og få grafer/oversikt over utviklingen her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, du kan fortsette å notere ned vekten og andre ting du ønsker uten å føre opp alt du spiser. Å drive med dagbokskriving av alt en spiser og drikker kan være veldig greit i en perioden - særlig i starten og når en eventuelt er inne i en periode hvor det står litt stille - men som du sier, en kan jo ikke fortsette med det til evig tid.

Eneste dumme med somebody er at det er en betalingstjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

Kanskje kan det ligge litt motivasjon i at en faktisk har betalt for det og? ;) Skal sjekke litt videre, men somebody kan nok være aktuelt. Er det felter for både vekt og mål?

Endret av Dalwhinnie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte en perioden den på Somebody

Der kan du føre treningsdagbok, sammenligne kaloriinnhold, føre statistikk over vekt og mål osv. Siden inneholder en imponerende liste over hel- og halvfabrikata, så en kan enkelt beregne ganske enkelt hvor mye en har fått i seg i løpet av en dag også. Ikke dumt!

Minner meg på at jeg kanskje bør begynne igjen..  ;)

Jeg vil faktisk anbefale deg forumet som iform.no, trim.no og slankenett.no har til felles.. Her har du mulighet til å opprette en dagbok på nett hvor stadig folk med peiling stikker innom og motiverer deg(og sånne som meg som har litt mindre peiling, men likevel litt fornuftig å si).. En egen post/dagbok på slankenett kan du også opprette. Dette er helt gratis..

Lykke til! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan opprette gratis dagbok på www.slankere.com også. Jeg liker de sidene best. I en kombinasjon med somebody er det supert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo også Helsevakten (cd-rom) da. Det koster en fem-hundrelapp, men er absolutt verdt pengene.

Hva er helsevakten for noe? Annet enn cd-rom, seff.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppdaget Fitday (www.fitday.com), de har både en online og en nedlastbar versjon (førstnevnte gratis, sistnevnte koster en 200-lapp). Man må legge inn norske matvarer, men til gjengjeld får man mange flere funksjoner enn f.eks på helsevakten, som f.eks en rekke grafer o.l.

Jeg synes Helsevakten var ok, helt til jeg fant ut at det finnes mye bedre produkter..mange av tallene på Helsevakten er feil, spesielt for mosjon. Og det er et veldig enkelt program i forhold til prisen.

Hecuba: Er ikke sikker på hva du mener? Helsevakten er et program på cd-rom der du fører inn det du spiser. Vet ikke om det var det du spurte om..Det er altså ikke en fysisk vakt som står og passer på at du spiser rett (oj, det var faktisk en god idé, tilbyr securitas sånne)? :)

Endret av Cassiopeia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppdaget Fitday (www.fitday.com), de har både en online og en nedlastbar versjon (førstnevnte gratis, sistnevnte koster en 200-lapp). Man må legge inn norske matvarer, men til gjengjeld får man mange flere funksjoner enn f.eks på helsevakten, som f.eks en rekke grafer o.l.

Jeg synes Helsevakten var ok, helt til jeg fant ut at det finnes mye bedre produkter..mange av tallene på Helsevakten er feil, spesielt for mosjon. Og det er et veldig enkelt program i forhold til prisen.

Hecuba: Er ikke sikker på hva du mener? Helsevakten er et program på cd-rom der du fører inn det du spiser. Vet ikke om det var det du spurte om..Det er altså ikke en fysisk vakt som står og passer på at du spiser rett (oj, det var faktisk en god idé, tilbyr securitas sånne)?  :)

Skjønte såpass.. :ler:

Lurte vel mer på funksjonene.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er helsevakten for noe? Annet enn cd-rom, seff.. :)

I begynnelsen av programmet så fører du inn nåværende vekt og høyde, og hva du vil veie etter så og så mange uker med Helsevakten. Så regner den ut hvor mange kalorier du må spise for enten å gå opp så mange kilo du vil, holde vekten, eller gå ned så mange kilo du vil. Så velger du enten oom du vil følge Helsevaktens anbefaling (f.eks "Du må spise 1400 kalorier hver dag hvis du skal gå ned 5 kilo de neste fire ukene"), eller om du vil plotte inn ditt eget kalori-antall.

Hver dag fyller du ut hva du spiser og hvor mye, og Helsevakten regner ut hvor mange kalorier det er. Det er også flere søylediagrammer som viser hvor mange kalorier du har spist så langt, hvordan fordelingen mellom fett, karbohydrater og proteiner er, for å ikke glemme om du har fått i deg nok vitaminer og mineraler. Så plotter du også inn hvor mye du har trent og hvilken aktivitet, og helsevakten trekker av de kaloriene du har brukt der av matbudsjettet ditt.

Her kan du laste ned en demo og lese mer om Helsevakten:

http://www.nutris.com/norge/firstpage.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

Jeg valgte til slutt somebody.no, og synes så langt det virker bra. Liker at du under dagens resultat får opp hvordan dagens inntak har vært fordelt på proteiner, fett og karbohydrater. Eneste jeg savner foreløpig er å kunne taste inn mål også, ikke bare vekt, men dette holder jeg orden på på annet vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en av gjestene sier, Grete Roede kommer snart med Vektklubben, som blir en gratistjeneste på nett. Jeg har gått på Grete Roede-kurs en stund og er fornøyd med dagboka. Det ligger inne masse norske matvarer og man har mulighet til å legge til egne matvarer også. Man legger inn hvor mange gram, hvor mange spiseskjeer eller antall man har spist, så regnes kaloriene automatisk ut. Man legger også inn trim og trening, og kaloriforbruket blir regnet ut.

Det er en egen seksjon for vekt og mål, så man kan følge med på hvor mange kilo og centimeter man mister. Det er en liten graf over vekttapet, men det er mulig de legger til mer når de lanserer vektklubben. Tror jeg har husket alt nå. Jeg har sluttet å bruke dagboka, det går mer av seg selv etterhvert :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...