AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #1 Skrevet 10. april 2021 Hva vil være mest krevende? Å ha to barn med et par års mellomrom, eller å ha tvillinger? Anonymkode: 2856e...452
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #2 Skrevet 10. april 2021 Kan være like krevende. Anonymkode: dfbec...b31
Isambard Skrevet 10. april 2021 #3 Skrevet 10. april 2021 I følge folk jeg kjenner er tvillinger ekstremt krevende. 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #4 Skrevet 10. april 2021 Har begge deler. Fikk først barn to år etter eldstemann og så tvillinger fire år senere. Tvillinger var absolutt mest krevende. Anonymkode: e01cf...1ba 2
Nu123 Skrevet 10. april 2021 #5 Skrevet 10. april 2021 Veldig vanskelig å svare på det. Min bror har tvillinger og jeg flyttet inn hos han og dama i 3mnd for å hjelpe til da hun sleit litt etter fødsel. Var deres første barn. I helgene var det jeg som sov med dem då nybakte foreldrene kunne slappe av litt. Svigerinna mi ammet dem ikke så da gikk det fint. Det ble ikke mer enn 1-1,5t søvn omgangen på nettene da den ene våknet måtte få mat, få ut gass legge babyen til å sove, la meg ned i 10-15min så våknet den andre. Å måtte stresse å være rask for at tvilling nr 1 ikke skulle vekkes. På igjen med det samme + bleieskifte om det var nødvendig. Men samtidig blir du ferdig med det. De var veldig sjalue på hverandre opp til 4års alderen. Mye bråk og drama. Krangling slåing biting. Og dobbelt opp med kos selvfølgelig. Men nå mår dem er blitt 6år er de bestevenner og leker mye sammen og trenger ikke foreldrenes selskap. Men husker jeg lovde meg selv om å aldri føde tvillinger 😂 8
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #6 Skrevet 10. april 2021 Kommer helt Ann på. Min mamma har tvilliger(som var helt forskjellige lekte aldri sammen, spiste og sov aldri likt som babyer) jeg har to tette (16 mnd mellom) og hun mener bestemt det er mer slitsomt med to tette, men dette kommer helt Ann på barna! Anonymkode: 2abfa...f75 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #7 Skrevet 10. april 2021 Kommer an på barna,som flere her sier. Jeg har to tette (15mnd), som nå er 2 og 3år. De sover fortsatt ikke godt, og våkner på skift hele natten. Så det er verre enn tvillinger som sover godt. Samtidig så vil tvillinger gå gjennom krevende perioder samtidig, som sikkert er veldig slitsom. Feks klatre over alt-fasen hvor de faller og slår seg hele tiden, må være helt grusom med tvillinger. Anonymkode: 2784b...d4a
snowbreeze Skrevet 10. april 2021 #8 Skrevet 10. april 2021 Kommer selvfølgelig an på barna. Selv fikk jeg tvillinger som ikke hadde kolikk, og som sov stort sett samtidig. Dog veldig mye problemer med søvn på natt. Jeg tror fortsatt at to tette er minst like krevende, om ikke mer. Men har ikke prøvd, så aner ikke. Lillesøstra kom fire år senere, så det kvalifiserer ikke som to tette 😆
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #9 Skrevet 10. april 2021 Nu123 skrev (3 timer siden): Veldig vanskelig å svare på det. Min bror har tvillinger og jeg flyttet inn hos han og dama i 3mnd for å hjelpe til da hun sleit litt etter fødsel. Var deres første barn. I helgene var det jeg som sov med dem då nybakte foreldrene kunne slappe av litt. Svigerinna mi ammet dem ikke så da gikk det fint. Det ble ikke mer enn 1-1,5t søvn omgangen på nettene da den ene våknet måtte få mat, få ut gass legge babyen til å sove, la meg ned i 10-15min så våknet den andre. Å måtte stresse å være rask for at tvilling nr 1 ikke skulle vekkes. På igjen med det samme + bleieskifte om det var nødvendig. Men samtidig blir du ferdig med det. De var veldig sjalue på hverandre opp til 4års alderen. Mye bråk og drama. Krangling slåing biting. Og dobbelt opp med kos selvfølgelig. Men nå mår dem er blitt 6år er de bestevenner og leker mye sammen og trenger ikke foreldrenes selskap. Men husker jeg lovde meg selv om å aldri føde tvillinger 😂 For en flott søster du er! Anonymkode: 61fb3...672 14
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #10 Skrevet 10. april 2021 Tvillinger er ekstremsport, bare tenk på hva det gjør med kroppen å bære frem to barn samtidig. Risikograviditet og barseltiden er vanvittig. Bare tenk deg å prøve å trøste/få en baby til å sove/spise/ikke spise stein/løpe vekk/falle mens en annen baby gråter/løper vekk/spiser stein/har slått seg/kaster opp osv. har selv fire barn, tvillingene kom midt i. Ikke tett mellom de andre. (8-4-4-1) så kan ikke sammenligne. Men tvillingene var de første årene helt vanvittige. Grunnen til at jeg ønsket meg nr 4 var at jeg hadde så stor sorg over å miste bebiperioden med tvillingene, kunne aldri la en sovne i armene mine f eks. Uten at den andre trengte meg, eller flasker skulle renses osv. Graviditeten var utrolig tung fra uke 16. En så hektisk tid får jeg aldri igjen, skulle lnske jeg kunne reise tilbake i tid og få et døgn alene med hver av tvillingene og bare kose. men nå er vi over kneika! Og det var verdt det😊 Anonymkode: 5f243...441 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #11 Skrevet 10. april 2021 Jeg har venninner som er tvillingsøstre, og de har ei til søster som er ett år eldre. Ja, det må være toppen av kaka. 🤪 Anonymkode: 26863...15b 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #12 Skrevet 10. april 2021 Har fire tette, ett sett tvillinger som kom sist. Fordelen med tvillinger er jo at de er på samme stadiet, ulempen er at de jammen kan finne på mye rart sammen.... Anonymkode: 5d01f...a19 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #13 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har fire tette, ett sett tvillinger som kom sist. Fordelen med tvillinger er jo at de er på samme stadiet, ulempen er at de jammen kan finne på mye rart sammen.... Anonymkode: Kan jo nevne at nr.1 og 2 skiller 18 mnd, og nr.2 og tvillingene skiller 2 år. Anonymkode: 5d01f...a19
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #14 Skrevet 10. april 2021 Jeg tror tvillinger er helt sinnsykt tungt det første året. Jeg synes 1 var tungt, så å ha dobbelt opp og enda mindre søvn, og enda mere skriking hadde nok vært nær å tatt knekken på meg hvertfall. Anonymkode: 3f1ca...3b6 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #15 Skrevet 10. april 2021 Har begge deler og tenker mest at folk må slutte å konkurrere om å ha det verst. Begge deler er krevende men på forskjellige måter. Jeg syns ofte det var verre å ha en på 1,5 som ikke fikk nok oppmerksomhet når lillesøsteren krevde sitt enn når jeg måtte trøste to samtidig. Klarte jo holde begge tvillingene. Men dårlig samvittighet har jeg hatt ovenfor alle 4 på forskjellige måter. men tvillingmødre er de som syter mest er min erfaring Anonymkode: fd639...be6 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #16 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg tror tvillinger er helt sinnsykt tungt det første året. Jeg synes 1 var tungt, så å ha dobbelt opp og enda mindre søvn, og enda mere skriking hadde nok vært nær å tatt knekken på meg hvertfall. Anonymkode: 3f1ca...3b6 For meg var første år med tvillinger det roligste (De sov samtidig, fikk mat samtidig) så her er det nok store forskjeller. Får en tvillinger med kolikk derimot, så er det nok grusomt;) Anonymkode: 5d01f...a19
Snart7 Skrevet 10. april 2021 #17 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har begge deler og tenker mest at folk må slutte å konkurrere om å ha det verst. Begge deler er krevende men på forskjellige måter. Jeg syns ofte det var verre å ha en på 1,5 som ikke fikk nok oppmerksomhet når lillesøsteren krevde sitt enn når jeg måtte trøste to samtidig. Klarte jo holde begge tvillingene. Men dårlig samvittighet har jeg hatt ovenfor alle 4 på forskjellige måter. men tvillingmødre er de som syter mest er min erfaring Anonymkode: fd639...be6 Pga av mye klager av tvillingmødre pluss lesing/forberedelse så har jeg å stussa. Har 3 barn, de siste har litt over ett år i mellom. Ser jo mange fordeler med å ha de tett, så tenker litt sånn for tvillinger også. Men blir nesten litt redd når en leser om tvillinger, virker som en aldri får sove, spist,pustet el..å tenker det er en vanskelig kombinasjon med 3 barn fra før😂 men er like mye (mer) klaging fra de som kun har 1 sett tvillinger uten søsken som de som har stor flokk fra før. Skjønner selvfølgelig hvis man føder tidlig, ikke får matet,kolikk ol så blir det super tøft, men det vil det jo være for dem som får 1 barn å med disse ekstra utfordringene. Så jeg får bare oppleve det selv,å kjenne det på kroppen selv✌
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #18 Skrevet 11. april 2021 Jeg har 3 tette. Fikk 3 barn i løpet av 3,5 år. Nummer to hadde kolikk. Jeg har aldri tenkt at dette var ekstremt krevende. Vil tro det kommer an på egen situasjon og barna. Jeg har null problem med å se at andre med 2 tette kan ha det mye mer krevende enn meg med 3. Anonymkode: ba6bc...ce3 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #19 Skrevet 11. april 2021 Snart7 skrev (10 timer siden): Pga av mye klager av tvillingmødre pluss lesing/forberedelse så har jeg å stussa. Har 3 barn, de siste har litt over ett år i mellom. Ser jo mange fordeler med å ha de tett, så tenker litt sånn for tvillinger også. Men blir nesten litt redd når en leser om tvillinger, virker som en aldri får sove, spist,pustet el..å tenker det er en vanskelig kombinasjon med 3 barn fra før😂 men er like mye (mer) klaging fra de som kun har 1 sett tvillinger uten søsken som de som har stor flokk fra før. Skjønner selvfølgelig hvis man føder tidlig, ikke får matet,kolikk ol så blir det super tøft, men det vil det jo være for dem som får 1 barn å med disse ekstra utfordringene. Så jeg får bare oppleve det selv,å kjenne det på kroppen selv✌ Er med i en stor tvillinggruppe og må si at det er utrolig mye klaging ja, spesielt fra de som er førstegangs. Mulig mine er utrolig lette å ha med å gjøre for jeg syns ikke det har vært spesielt slitsomt, men jeg hadde jo 3 fra før så har jo vært gjennom det meste. Det verste var månedene på nfi siden de kom tidlig men det var pga usikkerheten og savnet etter normal hverdag, ikke pga tvillingene. Og jeg forstår selvfølgelig at det er slitsom med tvillinger, blir jo sliten jeg og, spesielt for de som får to med kolikk eller andre vansker men det virker ofte som om mødrene klager fordi det er forventet. Det var/er jo det første jeg blir/ble spurt om, sover de samtidig, er du ikke sliten og alt av negative spørsmål man kan tenke seg Anonymkode: fd639...be6
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #20 Skrevet 11. april 2021 Jeg har tvillinger på snart 18 år. Var krevende i baby stadiet, men det er nok mye mer krevende med barn med tette mellomrom. Jeg klarte å samkjøre dem med soving, amming osv. Gikk lange trilleturer slik dem fikk sovet godt. Dem hadde alltid godt selskap i hverandre som barn. Vi var også opptatt at dem fikk knyttet til relasjoner til andre og. Så dem er vant med å dele, vente på tur, veldig tålmodig, slipper krangler slik som det er du for liten til fordi du er minst (eller eldst). Også fått veldig mye skryt av dem opp igjennom årene av lærere, trenere osv. Også foreldre som har vært med på klasseturer har kommet bort til meg i ettertid og sagt at jeg har veldig kjekke barn. Dem er flinke til å tilpasse seg, tar beskjeder, er ikke kranglet av seg osv... Har hatt en del venninner med barn som er veldig tette. Tror dem har hatt det mye mer krevende og travlere enn det jeg har hatt Anonymkode: f78d6...eab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå