Gå til innhold

Samboer blir sur og grinete hver gang jeg reiser bort

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal håndtere dette. I kveld skal jeg hjem til ei venninne. Vi skal bare kose oss hjemme hos henne med drikke, litt spill og musikk sammen med ei annen venninne av oss. Jeg spurte samboeren min om det var greit for han, både fordi vi har to barn sammen (ei på to år og ei på to måneder(jeg ammer ikke)), og fordi vi opprinnelig hadde planlagt en datekveld. Vi har datekveld en gang i uka uansett, og jeg spurte derfor om ikke vi kunne ta den i morgen eller i går kveld. Han sa ja, så jeg avtalte med mine to venninner. 

I dag er han sur. Han er grinete og sa han var skuffet fordi jeg bare hadde forandret på planene. Svarte han med at han jo sa det var greit før jeg sa, og da forklarte han at bare sa det for at jeg ikke skulle bli skuffa, men at jeg burde skjønt selv at jeg skulle ha takket nei. Jeg har ikke funnet på noe med mine venninner på en stund, så jeg følte derfor det var greit å si ja siden vi uansett ser hverandre hver dag. Han er permittert, så han er stort sett bare hjemme. 

Det er ikke første gangen. Han blir ofte sur og irritabel når jeg skal bort til mine venninner, og kommer alltid med formaninger om at han ikke vil jeg skal drikke mer enn et par enheter. Det høres ut som at jeg pleier å drikke for mye, men det er ikke greia her. Jeg pleier ikke å drikke meg full, og jeg drikker veldig sjelden, men når jeg først skal ut på noe, så liker jeg ikke å bli fortalt hvor mye jeg får lov til å kose meg med. 

Hvordan skal jeg håndtere dette? Går ikke å snakke med han, for det har jeg prøvd. 
Han går rett i forsvarsposisjon med engang, og vil ikke ta til seg ting jeg forteller han. Jeg vil så gjerne kunne få dra ut å kose meg uten og sitte der med dårlig samvittighet... 

Anonymkode: 8f553...bd6

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da drar du ut og koser deg uten dårlig samvittighet. Du er voksen, du avtalte med han at det var ok ifht barn etc, så da er dette hans problem, ikke ditt. 

Ikke lag noen greie ut av det, dra av gårde og ha det hyggelig. Dette er hans problem og ikke ditt ansvar å løse, men hans. Det kan du også si til han, kanskje ikke i dag, men en annen dag - at du finner deg ikke i at han skal surmule fordi du av og til skal noe sosialt. Surmuler han i for/etterkant, så overser du han (og det), du snakker blidt og normalt akkurat som du pleier. Du får behandle han som et barn: overse adferd du ikke liker og rose adferd du liker.......

• Liker 17
Skrevet
regine skrev (1 minutt siden):

Da drar du ut og koser deg uten dårlig samvittighet. Du er voksen, du avtalte med han at det var ok ifht barn etc, så da er dette hans problem, ikke ditt. 

Ikke lag noen greie ut av det, dra av gårde og ha det hyggelig. Dette er hans problem og ikke ditt ansvar å løse, men hans. Det kan du også si til han, kanskje ikke i dag, men en annen dag - at du finner deg ikke i at han skal surmule fordi du av og til skal noe sosialt. Surmuler han i for/etterkant, så overser du han (og det), du snakker blidt og normalt akkurat som du pleier. Du får behandle han som et barn: overse adferd du ikke liker og rose adferd du liker.......

Dette.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde han blitt like sur om date kvelden deres hadde vært i morgen?

Anonymkode: 69568...36e

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal håndtere dette. I kveld skal jeg hjem til ei venninne. Vi skal bare kose oss hjemme hos henne med drikke, litt spill og musikk sammen med ei annen venninne av oss. Jeg spurte samboeren min om det var greit for han, både fordi vi har to barn sammen (ei på to år og ei på to måneder(jeg ammer ikke)), og fordi vi opprinnelig hadde planlagt en datekveld. Vi har datekveld en gang i uka uansett, og jeg spurte derfor om ikke vi kunne ta den i morgen eller i går kveld. Han sa ja, så jeg avtalte med mine to venninner. 

I dag er han sur. Han er grinete og sa han var skuffet fordi jeg bare hadde forandret på planene. Svarte han med at han jo sa det var greit før jeg sa, og da forklarte han at bare sa det for at jeg ikke skulle bli skuffa, men at jeg burde skjønt selv at jeg skulle ha takket nei. Jeg har ikke funnet på noe med mine venninner på en stund, så jeg følte derfor det var greit å si ja siden vi uansett ser hverandre hver dag. Han er permittert, så han er stort sett bare hjemme. 

Det er ikke første gangen. Han blir ofte sur og irritabel når jeg skal bort til mine venninner, og kommer alltid med formaninger om at han ikke vil jeg skal drikke mer enn et par enheter. Det høres ut som at jeg pleier å drikke for mye, men det er ikke greia her. Jeg pleier ikke å drikke meg full, og jeg drikker veldig sjelden, men når jeg først skal ut på noe, så liker jeg ikke å bli fortalt hvor mye jeg får lov til å kose meg med. 

Hvordan skal jeg håndtere dette? Går ikke å snakke med han, for det har jeg prøvd. 
Han går rett i forsvarsposisjon med engang, og vil ikke ta til seg ting jeg forteller han. Jeg vil så gjerne kunne få dra ut å kose meg uten og sitte der med dårlig samvittighet... 

Sikker på at du ikke er sammen med ei dame, for det der er jo typisk sånn damer gjør. Sier det er greit at typen drar ut... men blir sur etterpå fordi han ikke skjønte selv at han ikke skulle dratt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte har du dratt ut for å treffe venninner etter at yngste ble født da

Hvis dette er første gang så forstår jeg deg, men har du vært ute og drukket alkohol flere ganger så må jeg si meg enig med mannen din. Babyen er jo bitte bitte liten og det er vel ikke vanlig å fly ut og sosialisere med en ny født. Hverken for mor eller far.

Anonymkode: b62a6...caa

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Mt3 said:

Sikker på at du ikke er sammen med ei dame, for det der er jo typisk sånn damer gjør. Sier det er greit at typen drar ut... men blir sur etterpå fordi han ikke skjønte selv at han ikke skulle dratt.

Er det typisk sånn damer gjør?

Anonymkode: 0eba7...25d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde han blitt like sur om date kvelden deres hadde vært i morgen?

Anonymkode: 69568...36e

Usikker. Han har som nevnt ofte blitt sur og grinete også før når jeg har reist bort, uten at vi har avtalt noe spesielt de andre kveldene. Var ikke noe spesielt med denne kvelden heller, vi skulle bare kose oss med et brettspill i stedet for å se tv (hvis minste hadde falt til ro så det var mulig). 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis dette er første gang så forstår jeg deg, men har du vært ute og drukket alkohol flere ganger så må jeg si meg enig med mannen din. Babyen er jo bitte bitte liten og det er vel ikke vanlig å fly ut og sosialisere med en ny født. Hverken for mor eller far.

Jeg treffer venninner som regel på dagtid mens eldste er i barnehagen, og da har jeg med meg minste 9/10 ganger. Han har også vært med et par ganger. 
Dette er andre gangen jeg er borte på kveldstid, men første gangen jeg har tenkt å kose meg med litt alkohol. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS skriver da ikke noe om at det var dette som var problemet. Problemet var at deres opprinnelige plan ble endret. 

Det er utrolig guffent av ham. Er det noe som har skjedd flere ganger? Han høres veldig kontrollerende ut, diktere hvor mye han vil du skal drikke, og det å si at "det er greit" at du drar ut, for så å si at det ikke var greit dagen etterpå (som om han tester deg, for så å stramme tøylene ved å gi deg skyldfølelse). Er det engangstilfelle, så tenker jeg at det er best å bare la det gå... Kanskje ble det en dårlig kveld for ham, og han angrer på at han sa det var greit. Han uttrykker det i så fall dumt, men hvem gjør ikke det iblant. 

Anonymkode: de757...ae1

• Liker 4
Skrevet

Selv om du ikke ammer, så synes jeg ikke det er passende at du som nybakt mor til ei lita ei på 8 uker skal ut en hel kveld for å drikke. 
Den lille trenger deg, og bør være førsteprioritet nå. Og selv om du «ikke drikker deg full», så vil et par enheter merkes, man skal ikke ha mye innabords før de kognitive evnene svekkes. 
Nå vet ikke jeg om dere samsover med babyen, men en beruset forelder i sovende tilstand vil ikke reagere på babyens signaler i like stor grad som om man var edru. Man sover også tyngre. 

I tillegg utsetter du hele familien din for koronasmitte ved å treffe venner ukentlig. 

Alt til sin tid, men jeg skjønner at samboeren din reagerer. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Min mann er også sånn. Etter mange år jeg ikke gjorde noe med venninnene mine, fordi han fikk meg til å føle at jeg gjorde noe galt, bestemte jeg meg for at nok var nok! Blir han sur, er det hans problem! Jeg har aldri blitt sur når han har vært sosial på egenhånd, og det er MYE mer enn jeg har gjort. Ikke tenkt på det TS, det er som en annen sier; Hans problem! 

Anonymkode: 09aa8...542

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
~white lady~ skrev (Akkurat nå):

Selv om du ikke ammer, så synes jeg ikke det er passende at du som nybakt mor til ei lita ei på 8 uker skal ut en hel kveld for å drikke. 
Den lille trenger deg, og bør være førsteprioritet nå. Og selv om du «ikke drikker deg full», så vil et par enheter merkes, man skal ikke ha mye innabords før de kognitive evnene svekkes. 

Nå vet ikke jeg om dere samsover med babyen, men en beruset forelder i sovende tilstand vil ikke reagere på babyens signaler i like stor grad som om man var edru. Man sover også tyngre. 

I tillegg utsetter du hele familien din for koronasmitte ved å treffe venner ukentlig. 

OMG! Det skjer ingen skade at hun er borte noen timer når barnet sannsynligvis sover selv. Regber med TS har tenkt igjennom denne biten vedr. ta noen glass med vin, og er en oppegående mor selv om hun gjør ting annerledes enn deg.... Dette er heller ikke temaet her..... 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
~white lady~ skrev (3 minutter siden):

Må bare legge til; de fleste treffer noen i løpet av uka. Det er ekstremt liten risiko å møte 2 venninner, hvis de tar forholdsregler. Tror de fleste klarer å tenke selv :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
~white lady~ skrev (1 minutt siden):

Vi samsover ikke, og samboeren tar uansett hånd om baby til morgenen etter. Til gjengjeld får han sove lenger mandag morgen. Slik gjorde vi med første også, og det har gått veldig fint. Han tar like mye ansvar for babyen vår som meg, siden han er permittert er vi begge hjemme med henne. Så det er ikke slik at hun er helt avhengig av kun meg. 

Jeg treffer heller ikke venner ukentlig, men vi har truffet hverandre jevnlig gjennom det siste året. Da har vi tatt hensyn, holdt avstand og fulgt de anbefalingene som har vært da, så jeg er ikke redd for å dra med meg smitte hjem. Bor i tillegg på et sted med lite smitte :) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
~white lady~ skrev (5 minutter siden):

Herre gud. Snakk om å dømme andre. Man er fremdeles et menneske selv om man har fått er barn. Noen ganger kan det være godt å komme seg litt ut og få litt avkobling. Mange får mer energi overs til barnet når man får seg litt egentid. Man har ikke sluttet å eksistere som et individ. Barnet har dessuten faren sin; jeg tror han klarer å ta vare på barnet og gi han omsorg de timene det gjelder.

ts: dra på jentekvelden, ikke lag noe big deal ut av det med samboer. Oppfør deg normalt og ikke lag noe drama fra din side. Foreslå gjerne å ha date-kvelden i morgen :). 

Anonymkode: 368ae...19e

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

OMG! Det skjer ingen skade at hun er borte noen timer når barnet sannsynligvis sover selv. Regber med TS har tenkt igjennom denne biten vedr. ta noen glass med vin, og er en oppegående mor selv om hun gjør ting annerledes enn deg.... Dette er heller ikke temaet her..... 

Er man en oppegående forelder prioriterer man ikke et sosialt liv med alkohol de første ukene etter at man har født. Spesielt ikke i disse tider. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Min første mann var sånn. Eller verre, faktisk. Min nåværende, gjennom 20, år er ikke sånn. Han har alltid unnet meg alt godt, og jeg det samme for ham. 

Anonymkode: 2556c...df3

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Herre gud. Snakk om å dømme andre. Man er fremdeles et menneske selv om man har fått er barn. Noen ganger kan det være godt å komme seg litt ut og få litt avkobling. Mange får mer energi overs til barnet når man får seg litt egentid. Man har ikke sluttet å eksistere som et individ. Barnet har dessuten faren sin; jeg tror han klarer å ta vare på barnet og gi han omsorg de timene det gjelder.

ts: dra på jentekvelden, ikke lag noe big deal ut av det med samboer. Oppfør deg normalt og ikke lag noe drama fra din side. Foreslå gjerne å ha date-kvelden i morgen :). 

Anonymkode: 368ae...19e

Jeg dømmer ikke, men synes det er en uting at man ikke kan la vinglasset stå i fred i den korte perioden man har babyer. 
Amming eller ei. 
Behov for egentid har vel alle, men det eksisterer knapt de første ukene etter fødsel. Da setter man egne behov til side for å legge mest mulig til rette for en god og sunn tilknytning mellom barn og forelder.

Så nei, jeg synes ikke ei nybakt mor skal være borte fra sin lille nyfødte i mange timer, med mindre det er tvingende nødvendig. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
~white lady~ skrev (1 time siden):

Jeg dømmer ikke, men synes det er en uting at man ikke kan la vinglasset stå i fred i den korte perioden man har babyer. 
Amming eller ei. 
Behov for egentid har vel alle, men det eksisterer knapt de første ukene etter fødsel. Da setter man egne behov til side for å legge mest mulig til rette for en god og sunn tilknytning mellom barn og forelder.

Så nei, jeg synes ikke ei nybakt mor skal være borte fra sin lille nyfødte i mange timer, med mindre det er tvingende nødvendig. 

Folk er forskjellige. Min egentid gjør meg til en bedre mamma :) 

Jeg er mer enn bare noens mamma, og den egentiden jeg får gir meg overskudd til å bli en enda bedre mamma, så jeg reiser bort innimellom med god samvittighet :) 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det typisk sånn damer gjør?

Anonymkode: 0eba7...25d

I hvertfall veldig mange forventer at mannen skal skjønne at de helst vil mannen skal prioritere å bli hjemme med dem selv om de sa det var i orden at han dro ut.  Men godt mulig menn også gjør sånt.

Etter å ha lest mer fra TS så høres det mer ut som at typen ville blitt sur uansett om de hadde planer sammen eller ikke, så virker mer som at han ikke liker å bli hjemme alene med ansvaret for begge barna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...