Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ingen familie annet enn samboer da mor er alvorlig syk, far er ute av bilde og søsken har jeg ingen kontakt med da søsken er utviklingshemmet. Jeg har noen venner men ikke mange. Øvrig familie har jeg litt med å gjøre, men ikke nok til å spørre de om hjelp. Kom hjem fra fødsel forrige uke, og har hatt store komplikasjoner. Har måttet ha blodoverføring da jeg mistet mye blod under fødsel, og jeg fikk UVI og hadde resturin så måtte katetriseres på sykehuset mange ganger etter fødsel (noe som gjorde helvetes vondt) fikk en reaksjon når jeg kom hjem og falt helt ned i kjelleren. Jeg gråt og gråt, og så ikke lyst på noe. Følte meg veldig tung til sinns å ble sint på samboer fordi jeg føler ikke han hjelper meg nok. Og jeg ble veldig deppa! 

Har en datter fra før på 1,5 år som krever masse oppmerksomhet og jeg går rundt med dårlig samvittighet hele tiden. Samboer mener jeg ikke gir henne nok, men jeg har nok med meg selv og smertene samt barnet som skal ammes og ha masse nærhet og kos. Jeg er enda veldig dårlig form og har fått infeksjon nedentil opp i alt. Jeg får ikke til å tisse og har tidenes forstoppelse! Jeg har ingen mor som kan hjelpe meg, eller søsken som kan stille opp og derfor føler jeg meg ensom opp i alt også. Jeg skulle ønske det gikk å få litt hjelp fordi jeg er så utslitt. Samboer gjør mye men ikke nok. Han skal alltid klage over at han gjør alt, men jeg har jo store smerter og han forstår ikke. 

Flere med lite nettverk som sliter litt. Har fått tips om homestart så tenker å prøve ut dette da man kan få gratis avlastning og besøk 3 timer i uken gratis. 

Er helt på felgen nå. Måtte bare legge meg igjen etter å ha stått opp. Ble helt svimmel av alt kaoset og alt som møtte meg med en hylende unge, og smerter som spiser meg opp. Får bare lyst til å isolere meg. 

Anonymkode: cdbd2...6c8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har kontakt med søsken men møtes typ en til to ganger i året max. Er vanskelig å kommunisere med søsken og sliter med å ha en relasjon til han. Han er alt for syk dessverre.

AnonymBruker
Skrevet

Tror nok ikke det fungerer slik at man får hjelp når man har en samboer som bare ikke gidder å gjøre det han burde! Hjelp fra kommunene osv er det knapt av allerede, la nå de som er ALENE få denne hjelpen, og heller sett krav til mannen din! Dere er TO. Du har ingen grunn til å ta fra det som allerede er knappe ressurser når du faktisk har en mann. 

Anonymkode: 120bb...856

• Liker 15
Skrevet

Men kjære deg❤️Du må ha hjelp nå. Kontakt helsesøster og fortell alt til henne. Hun har nok noen råd. Du er i full fart inn i fødselsdepresjon. Og så må du til legen og få hjelp med tissing, forstoppelse og infeksjonen. Dette kan også bli farlig. Kroppen din har gjennomgått en stor påkjenning, og du må ta på alvor at du er sårbar både fysisk og psykisk. 

Dra med mannen din til helsesøster også, hvis det er lov nå. Hun vil forklarer ham at du må ha hjelp.

Så lenge du er så dårlig etter fødsel bør mannen din ta over permisjonen din til du er bedre. Da er han hjemme og hjelper med barna. Dette tar du med fastlegen. Jeg måtte det når jeg fikk en skade når minstemann var baby.

Ta vare på deg selv! Dette høres ikke greit ut, og jeg håper du tar tak i dette❤️

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Har du vurdert å slutte å amme og gi mme? Da kan også mannen hjelpe med mating med minsten og du kan være litt mer med eldste. 1,5 år er slitsomt alder så det blir tungt med nyfødt i tillegg, så jeg tror at dere må gjøre det som må gjøres bare. Og du må få hvile. 

Anonymkode: 605bd...242

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ring legen, få sykemelding. Da får mannen din permisjon. Da er dere to hjemme og han får hovedansvaret, du skal kun amme og kose. 

Anonymkode: d6cf6...108

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror nok ikke det fungerer slik at man får hjelp når man har en samboer som bare ikke gidder å gjøre det han burde! Hjelp fra kommunene osv er det knapt av allerede, la nå de som er ALENE få denne hjelpen, og heller sett krav til mannen din! Dere er TO. Du har ingen grunn til å ta fra det som allerede er knappe ressurser når du faktisk har en mann. 

Anonymkode: 120bb...856

Dette.🙌🏼

Anonymkode: 8ea8d...c91

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kom hjem fra fødsel for en uke siden,  og du i tillegg har fått komplikasjoner er det ikke så rart at det føles ekstra tøft nå uansett❤ be mannen aktivisere 1,5- åringen, bestill mat hjem med hjemlevering eventuelt , og så få du la resten av huset flyte en stund. Hva nøyaktig er det samboeren din klager på? Det er desverre vanlig at en del menn ikke helt forstår hva vi kvinner går gjennom. Ikke forvent for mye sympati er mitt råd, bare fokuser på det praktiske. 

Anonymkode: fe2cd...c29

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Har du vurdert å slutte å amme og gi mme? Da kan også mannen hjelpe med mating med minsten og du kan være litt mer med eldste. 1,5 år er slitsomt alder så det blir tungt med nyfødt i tillegg, så jeg tror at dere må gjøre det som må gjøres bare. Og du må få hvile. 

Anonymkode: 605bd...242

Hvis hun uansett får lite avlastning med babyen, vil det på sikt være mye mer lettvint med amming. Da slipper hun sterilisering av flasker og å måtte stå opp for hver mating. Dessuten er det helsefordeler for både mor og baby ved å amme, da man produserer lykkehormon ved amming. Det må vel også komme godt med. 

(Uten å mene noe som helst negativt om de som velger eller må bruke MME, min erfaring var bare at amming var MYE enklere når det var godt i gang.)

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Ring din øvrige familie.

Alle familier er jo ikke like, men når det står på slik som dette er min opplevelse at de fleste ønsker å trå til litt og hjelpe - selv om vi ikke har mye kontakt ellers.

Vil overraske meg mye om ikke noen mer enn gjerne tar seg av 1,5 åringen et par timer innimellom.

Anonymkode: fdbd2...f3f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Prikkhild skrev (11 minutter siden):

Hvis hun uansett får lite avlastning med babyen, vil det på sikt være mye mer lettvint med amming. Da slipper hun sterilisering av flasker og å måtte stå opp for hver mating. Dessuten er det helsefordeler for både mor og baby ved å amme, da man produserer lykkehormon ved amming. Det må vel også komme godt med. 

(Uten å mene noe som helst negativt om de som velger eller må bruke MME, min erfaring var bare at amming var MYE enklere når det var godt i gang.)

Fordelen med MME er jo helt klart at mor og far kan dele på ansvaret om flaskematingen. Jeg fikk aldri melk og måtte gi MME, og den bonusen det var at vi kunne være to om å gi barnet mat hjalp meg utrolig mye. Både vi foreldre og babyen sov godt om natten og følte vi fikk mer overskudd.

Det er dessuten en myte at mange tror det er så mye styr med flasker. Kjøp en flaskesterilisator og fyll to termoser med kokt vann - en med varmt og en med avkjølt. Fyll rene flasker med korrekt mengde MME pulver og så har man alt klart. Tok meg mindre enn 1/2 minutt å gjøre klar en flaske.

Anonymkode: 476f2...338

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har ingen familie annet enn samboer da mor er alvorlig syk, far er ute av bilde og søsken har jeg ingen kontakt med da søsken er utviklingshemmet. Jeg har noen venner men ikke mange. Øvrig familie har jeg litt med å gjøre, men ikke nok til å spørre de om hjelp. Kom hjem fra fødsel forrige uke, og har hatt store komplikasjoner. Har måttet ha blodoverføring da jeg mistet mye blod under fødsel, og jeg fikk UVI og hadde resturin så måtte katetriseres på sykehuset mange ganger etter fødsel (noe som gjorde helvetes vondt) fikk en reaksjon når jeg kom hjem og falt helt ned i kjelleren. Jeg gråt og gråt, og så ikke lyst på noe. Følte meg veldig tung til sinns å ble sint på samboer fordi jeg føler ikke han hjelper meg nok. Og jeg ble veldig deppa! 

Har en datter fra før på 1,5 år som krever masse oppmerksomhet og jeg går rundt med dårlig samvittighet hele tiden. Samboer mener jeg ikke gir henne nok, men jeg har nok med meg selv og smertene samt barnet som skal ammes og ha masse nærhet og kos. Jeg er enda veldig dårlig form og har fått infeksjon nedentil opp i alt. Jeg får ikke til å tisse og har tidenes forstoppelse! Jeg har ingen mor som kan hjelpe meg, eller søsken som kan stille opp og derfor føler jeg meg ensom opp i alt også. Jeg skulle ønske det gikk å få litt hjelp fordi jeg er så utslitt. Samboer gjør mye men ikke nok. Han skal alltid klage over at han gjør alt, men jeg har jo store smerter og han forstår ikke. 

Flere med lite nettverk som sliter litt. Har fått tips om homestart så tenker å prøve ut dette da man kan få gratis avlastning og besøk 3 timer i uken gratis. 

Er helt på felgen nå. Måtte bare legge meg igjen etter å ha stått opp. Ble helt svimmel av alt kaoset og alt som møtte meg med en hylende unge, og smerter som spiser meg opp. Får bare lyst til å isolere meg. 

Dette hørtes overveldende ut! 
Praktiske tips for å overleve nå den første tiden: 

- ring en eller to av dine nærmeste venner og be om hjelp. De kan komme og bysse babyen mens du får gjort andre ting. De kan ta oppvasken. Støvsuge gulvet. Aktivisere ettåringen. Slike ting. Eventuelt be de handle nødvendige matvarer/ ordne en middagsrett eller to. 
- kjøp Laxoberal på apoteket mot forstoppelsen. (samboeren din ordner dette)
- bestill take away så ofte dere har råd til, og kjør enkle måltider ellers. 
- skjermtid til eldste er lov, en halvtime med Teletubbies eller Minibarna mens samboeren din får unna noe husarbeid. 
- tygg smertestillende, og bestill time hos fastlegen på mandag. 
-eldste regner jeg med går i barnehage?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
~white lady~ skrev (2 minutter siden):

Dette hørtes overveldende ut! 
Praktiske tips for å overleve nå den første tiden: 

- ring en eller to av dine nærmeste venner og be om hjelp. De kan komme og bysse babyen mens du får gjort andre ting. De kan ta oppvasken. Støvsuge gulvet. Aktivisere ettåringen. Slike ting. Eventuelt be de handle nødvendige matvarer/ ordne en middagsrett eller to. 
- kjøp Laxoberal på apoteket mot forstoppelsen. (samboeren din ordner dette)
- bestill take away så ofte dere har råd til, og kjør enkle måltider ellers. 
- skjermtid til eldste er lov, en halvtime med Teletubbies eller Minibarna mens samboeren din får unna noe husarbeid. 
- tygg smertestillende, og bestill time hos fastlegen på mandag. 
-eldste regner jeg med går i barnehage?

Dette var gode råd!! Støtter alt her. 

Anonymkode: 46fa6...eb3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordelen med MME er jo helt klart at mor og far kan dele på ansvaret om flaskematingen. Jeg fikk aldri melk og måtte gi MME, og den bonusen det var at vi kunne være to om å gi barnet mat hjalp meg utrolig mye. Både vi foreldre og babyen sov godt om natten og følte vi fikk mer overskudd.

Det er dessuten en myte at mange tror det er så mye styr med flasker. Kjøp en flaskesterilisator og fyll to termoser med kokt vann - en med varmt og en med avkjølt. Fyll rene flasker med korrekt mengde MME pulver og så har man alt klart. Tok meg mindre enn 1/2 minutt å gjøre klar en flaske.

Det er ikke noe poeng i å oppfordre til å gi mme hvis ammingen går greit. 
Jeg har gitt begge deler, og jaggu var det mye styr med et flaskebarn også.

I tillegg har amming en rekke helsefordeler for både mor og barn.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det forutsetter jo at far tar ansvar da. Hvis det uansett er mor som skal mate så er det jo enklere å slenge ut puppen.

Anonymkode: e7ccb...01b

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette var gode råd!! Støtter alt her. 

Anonymkode: 46fa6...eb3

Bortsett fra at hun ikke skal "tygge smertestillende" når hun ammer.

Anonymkode: ad0cb...2fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor bor du? Kanskje noen av oss er i nærheten og kan hjelpe. 

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Godt poeng- for å presisere; paracetamol. Det anses som trygt for ammende, da det er kort halveringstid. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Paracet og Ibux går greit😊Sterkere enn det kan hun selvfølgelig ikke, både mtp forstoppelse og ammingen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...