Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som ung ble jeg mobbet mye, så jeg ble stille og «usynlig». Jeg møtte tidlig han som ble min mann gjennom 25 år. Som voksen fikk jeg diagnosen unnvikende personlighetsforstyrrelse som i realiteten er det samme som introvert. Har trivdes godt alene. Men, siden jeg ble alene for snart 1 år siden (jeg gikk fra min kontrollerende lett psykopatiske mann) har jeg blitt et annet menneske.

Jeg føler meg verken unnvikende eller introvert lenger (eller det henger igjen på noen plan enda kanskje, jeg er ikke tøffest i gata) å jeg trenger nå i motsetning til før å ha folk rundt meg. Før var det beste jeg visste å sitte alene i en rolig stue med dempet belysning.

Mao har min kontrollerende ex formet meg til den jeg har vært hele mitt voksne liv. Føles som jeg har mista 25 år,  rett å slett blitt formet til en person jeg egentlig ikke var. Som nå kommer frem som den rette personen som trenger venner og familie. Som er glad å spontan. Som byr på meg selv !  Jeg blir fortsatt sliten av for mye styr, men hodet faller mer å mer på plass. 

Folkens, det er håp. 

Anonymkode: cfd5e...20b

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For å være introvert trenger en ikke ha noe diagnose.... Å ha en unnvikende personlighetsforstyrelse har da virkelig ikke noe med å være introvært å gjøre, det skulle tatt seg ut:fnise: å være introvert har bare noe med hvordan du lader batteriene dine. 🙂 Jeg elsker å være introvert og ville ikke forandret det om jeg kunne. Jeg er en relativt gla og fornøyd kvinne, synes livet er tipp topp, byr på meg selv, har et par gode kvalitetsvenner og lader batteriene mine så desidert når jeg er alene, eller med få nære.

Ikke alle trenger å være den mest sosiale damen i byen, så her har du nok bomma relativt kraftig på introvert/ekstrovert definisjonen!

Men for all del, flott at livet ditt er bedre. Men det er ingen grunn til å drive feilinformasjon av den grunn.

Anonymkode: f90bf...269

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For å være introvert trenger en ikke ha noe diagnose.... Å ha en unnvikende personlighetsforstyrelse har da virkelig ikke noe med å være introvært å gjøre, det skulle tatt seg ut:fnise: å være introvert har bare noe med hvordan du lader batteriene dine. 🙂 Jeg elsker å være introvert og ville ikke forandret det om jeg kunne. Jeg er en relativt gla og fornøyd kvinne, synes livet er tipp topp, byr på meg selv, har et par gode kvalitetsvenner og lader batteriene mine så desidert når jeg er alene, eller med få nære.

Ikke alle trenger å være den mest sosiale damen i byen, så her har du nok bomma relativt kraftig på introvert/ekstrovert definisjonen!

Men for all del, flott at livet ditt er bedre. Men det er ingen grunn til å drive feilinformasjon av den grunn.

DETTE

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tror iallefall du misforsto hva jeg mente.

ts

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

ts

Dersom du mener noe annet enn det AB svarte på, så har ikke jeg heller forstått deg. 

Anonymkode: f2e09...97c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

ts

Da misforsto jeg og. Du sier jo selv at du mener introvert er en psykdom. Jeg tror kanskje jeg skjønte hva du egentlig mente, men da må det mye godvilje til.

Anonymkode: da311...117

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ts

Det kan godt være jeg misforsto innlegget ditt, det skjer av og til med kun et skriftspråk å forholde seg til der kroppspråk og små nyanser i det muntlige språket ikke er tilgjengelig. Når det er sakt så er setningen din"som voksen fikk jeg diagnosen unnvikende personlighetsforstyrelse som i realiteten er det samme som introvert" uten noe ironi symbol, uten et vink på at dette er tøysete men at dette er noe du mener helt seriøst. Altså introvert er psykisk sykdom. Og introverte har det kipt og fælt bak lukkede gardiner. Og da er det jo ikke så rart at folk reagerer.. Om du virkelig ikke mente det slik, vil det likevel være ladet til misforståelser med et slikt språk. Og som du ser var nok ikke jeg den eneste som reagerte/oppfattet det slik..

Det var som sagt ikke meningen å ta fra deg gleden din ved at livet ditt smiler til deg, det er jeg selvsagt glad for, og unner deg det beste for deg. Men formuleringen dine var nok i beste fall litt klønete og veldig lett å misforstå.

Og så hadde det jo vært oppklarende å få høre hva jeg eventuelt har misforstått her

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Unnvikende personlighetsforstyrrelse innebærer oftest at man er/blir introvert. Alle introverte lider derimot ikke av unnvikende personlighetsforstyrrelse. 

Jeg tror dere misforsto Ts.

Anonymkode: abce9...6b2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

diagnosen unnvikende personlighetsforstyrrelse som i realiteten er det samme som introvert.

Nei. 

Anonymkode: 52a95...370

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Som ung ble jeg mobbet mye, så jeg ble stille og «usynlig». Jeg møtte tidlig han som ble min mann gjennom 25 år. Som voksen fikk jeg diagnosen unnvikende personlighetsforstyrrelse som i realiteten er det samme som introvert. Har trivdes godt alene. Men, siden jeg ble alene for snart 1 år siden (jeg gikk fra min kontrollerende lett psykopatiske mann) har jeg blitt et annet menneske.

Jeg føler meg verken unnvikende eller introvert lenger (eller det henger igjen på noen plan enda kanskje, jeg er ikke tøffest i gata) å jeg trenger nå i motsetning til før å ha folk rundt meg. Før var det beste jeg visste å sitte alene i en rolig stue med dempet belysning.

Mao har min kontrollerende ex formet meg til den jeg har vært hele mitt voksne liv. Føles som jeg har mista 25 år,  rett å slett blitt formet til en person jeg egentlig ikke var. Som nå kommer frem som den rette personen som trenger venner og familie. Som er glad å spontan. Som byr på meg selv !  Jeg blir fortsatt sliten av for mye styr, men hodet faller mer å mer på plass. 

Folkens, det er håp. 

Så bra, stå på, 😃. Her inne møter du mange introverte, som nok kan ha mange likhetstrekk med unnvikende personlighet og sosial fobi, men som ikke nødvendigvis har den samme engstelsen, følelsen av utilstrekkelighet eller overkjenslighet for kritikk som vel er definasjonen på en unnvikende personlighet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Unnvikende personlighetsforstyrrelse innebærer oftest at man er/blir introvert. Alle introverte lider derimot ikke av unnvikende personlighetsforstyrrelse. 

Jeg tror dere misforsto Ts.

Anonymkode: abce9...6b2

Nei

Unnvikende personlighetsforstyrrelse innebærer oftest at man sliter psykisk og unngår folk og fe, helt til roten til plagene blir funnet. 

En introvert er en type personlighet som egentlig starter helt fra da man er et lite barn av. som ikke har noe med psykiske lidelser å gjøre , men man skjønner ikke det før man er tenåring/voksen. Dette er noe man ikke vokser av seg, men noe man bare er. 

Ts, slet psykisk, derfor reagerte hjernen og kroppen med å trekke seg unna og "trekke for gardinene". Siden roten til det psykiske ble fjernet så blir TS gradvis bedre.

Men uansett, det finnes ikke bare en type introverte, er flere grupper i introvert kategorien, samme med flere grupper ekstroverte. Ikke alle er en og samme greie.

Anonymkode: fdc8a...8d2

• Liker 4
Skrevet

Det å være introvert trenger ikke å være eller føles noe negativt. Det betyr bare at man ikke har behov for sosial omgang i større grupper.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Introvert og beskjeden er heller ikke det samme har jeg lest. 

Anonymkode: 26f14...d4a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men hva betyr egentlig å være beskjeden eller betuttet som de så fint kaller det? 

Skrevet

Introvert vil si at man trenger ro, stillhet og tid for seg selv for å "lade batteriene" og få ny energi. Ekstroverte gjør dette ved å være sammen med andre. Det er dette som skiller de to mennesketypene sånn egentlig.

Hvordan man oppfører seg etc. trenger ikke å bety noe. Introverte kan fint lære seg å oppføre seg utadvendt og sosialt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Hunmedham skrev (1 time siden):

Introvert vil si at man trenger ro, stillhet og tid for seg selv for å "lade batteriene" og få ny energi. Ekstroverte gjør dette ved å være sammen med andre. Det er dette som skiller de to mennesketypene sånn egentlig.

Hvordan man oppfører seg etc. trenger ikke å bety noe. Introverte kan fint lære seg å oppføre seg utadvendt og sosialt. 

Men kan beskjedne og stille folk være ekstroverte? Komplisert dette her virker det som.. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 10.4.2021 den 9.41):

Folkens, det er håp. 

Så bra du har kommet deg ut av det!

Jeg tror du godt mulig er mer en ekstrovert person, du sier du trives godt med mennesker rundt deg og får godt mulig energi og glede ut av det. ❤️

Selv et veldig utadvendt og ekstrovert barn kan trekke inn i seg selv og prøve å være usynlig hvis det opplever mobbing etc. 

Siden du ikke har levd i et «optimalt» miljø har du derfor ikke opplevd din egen personlighet fullt ut. Du sier du er spontan også, så kjekt. Her er det mye å utforske ☺️ Så bra du er på er bedre sted nå og det virker som du vokser ☺️

Endret av Emma_123
AnonymBruker
Skrevet

Man kan bli bedre av personlighetsforstyrrelser etter som man blir eldre -kan rett og slett være du «har vokst det» litt av deg:-) 

Anonymkode: d2f04...5a8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hva betyr egentlig å være beskjeden eller betuttet som de så fint kaller det? 

da tør man ikke gjøre noe ut av seg. man er redd for å ta plass. noen er liksom bare slik mens andre har lært seg å bli slik av mye kjefting, bli oversett eller mobbet. noen mer disponerte enn andre selvfølgelig. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men kan beskjedne og stille folk være ekstroverte? Komplisert dette her virker det som.. 

En kan være ekstrovert og sjenert for eks. En kan ønske å snakke med mange folk på fest (ekstroversjon), men ikke gjøre det pga. sjenanse. (Nevrotisisme)

Personlighetstrekket sjenanse går under personlighetstrekket nevrotisisme, som handler om å oppleve negative følelser. 

Elstroverthet handler i grove trekk om å søke ytre stimuli. En kan ha bare noe ekstroverte trekk også, men være hovedsaklig introvert. For eksempel være veldig eventyrlysten, ta mye plass i grupper, men likevel bli fort sliten av andre folk og klarer ikke å være rundt mange folk lenge. 

En kan være ekstrovert og ikke ta mye plass i grupper også, en kan være stille og ubemerkelig, men elske å være med mange folk og få energi av mennesker. 

Det handler mer om hvor en havner på en skala på hvert personlighetstrekk enn om en er enten eller. De fleste er på midten. 

Endret av Emma_123
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...