Gå til innhold

Hvem blir egentlig alvorlig syke?

Enmanelskeråhate

Anbefalte innlegg

Må si at jeg synes dette viruset er veldig merkelig. Bor i en kommune i Viken med ca 30k og er jo etter hvert mange naboer, familie  og kjente som har hatt korona. Alle har hatt fra milde til skikkelig ‘’ influensa’’ lignende symptomer. Alder fra 10-75år, ingen har vært i nærheten av å bli lagt inn. 

Men er jo ingen tvil om at folk blir lagt inn i alle aldre og tilsynelatende også uten underliggende sykdommer. Er det andre ting som ikke kommer frem som fedme, diabetes og lignende? Men det er jo egentlig underliggende sykdommer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enmanelskeråhate skrev (Akkurat nå):

Må si at jeg synes dette viruset er veldig merkelig. Bor i en kommune i Viken med ca 30k og er jo etter hvert mange naboer, familie  og kjente som har hatt korona. Alle har hatt fra milde til skikkelig ‘’ influensa’’ lignende symptomer. Alder fra 10-75år, ingen har vært i nærheten av å bli lagt inn. 

Men er jo ingen tvil om at folk blir lagt inn i alle aldre og tilsynelatende også uten underliggende sykdommer. Er det andre ting som ikke kommer frem som fedme, diabetes og lignende? Men det er jo egentlig underliggende sykdommer. 

Dette kan jo skje ved vanlig influensa og det dør jo ca 1200 i årer av influensa etter dette vil drt vil bli nedstengt hver influensa sesong tenker jeg da korona har tatt over den plassen. Sånn er naturen man kan dø brått og uventet trenger ikke å være noe underliggende sykdom om du dør. Er en del topptrente også dom stuper død på ett sek pga hjertestans. Det skal jo egentlig ikke være mulig det heller men d skjer da rett som d er d og

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente1234 skrev (1 minutt siden):

Dette kan jo skje ved vanlig influensa og det dør jo ca 1200 i årer av influensa etter dette vil drt vil bli nedstengt hver influensa sesong tenker jeg da korona har tatt over den plassen. Sånn er naturen man kan dø brått og uventet trenger ikke å være noe underliggende sykdom om du dør. Er en del topptrente også dom stuper død på ett sek pga hjertestans. Det skal jo egentlig ikke være mulig det heller men d skjer da rett som d er d og

Joda men samtidig er det jo ingen tvil om at hvis man slipper dette helt fritt vil mange fler bli alvorlig syke enn ved influensa og helsevesenet overbelastet.  Se på Brasil feks. Men man må begynne å lure på om folkehelsa generelt er vesentlig dårligere i England, Brasil osv

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig sammenheng med vitaminer. Både vitamin K og vitamin D mangler kan være faktorer. Om det er slik vet vi jo ikke, men det blir forsket på. 

Man kan i allefall anta at god ernæring og god helse henger sammen også når det kommer til korona. D vitamin kommer fra fet fisk, tran og sol. K vitamin fra blant annet grønne grønnsaker. Så kom deg ut i solen og spis sunt. Mosjonere særlig utendørs og følg råd og retningslinjer.... For å bli alvorlig syke må man først bli smittet. Det er absolutt en fordel å unngå.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (59 minutter siden):

Joda men samtidig er det jo ingen tvil om at hvis man slipper dette helt fritt vil mange fler bli alvorlig syke enn ved influensa og helsevesenet overbelastet.  Se på Brasil feks. Men man må begynne å lure på om folkehelsa generelt er vesentlig dårligere i England, Brasil osv

til helvete med brasil..det kan ikke sammenlignes med Norge..jeg blir så lei det kortet der. England har klart seg bra de. Ja det var tight en stund men de brøt ikke sammen.

Endret av Bente1234
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det har jeg også hørt om Vitamin d..jeg har passet på å ta vitamin piller og trankapsler og ekstra dose med vitamin D hele denne perioden...det er noe jeg bruker uansett så. Vitamin det blir ofte en mangel vare i vinterhalvåret for mange i Norge.  Så hvis det hjelper mot mer... fint..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bente1234 skrev (4 minutter siden):

til helvete med brasil..det kan ikke sammenlignes med Norge..jeg blir så lei det kortet der. England har klart seg bra de. Ja det var tight en stund men de brøt ikke sammen.

Men faktum er at helsevesenet blir overbelastet i alle land viruset blir sluppet fritt. Det var bare enkle eksempler, poenget er at det er hundrevis i området her som har vært smittet i alle aldre men ingen har vært i nærheten av alvorlig syke. Synes bare det er veldig rart

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (Akkurat nå):

Men faktum er at helsevesenet blir overbelastet i alle land viruset blir sluppet fritt. Det var bare enkle eksempler, poenget er at det er hundrevis i området her som har vært smittet i alle aldre men ingen har vært i nærheten av alvorlig syke. Synes bare det er veldig rart

hva med texas? og australia? new zealand, osv osv... det har det da ganske åpent de..ingenting er sprengt der.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (1 minutt siden):

Fordi det er sterkt overdrevet av media...de slår jo det stort opp når det kommer mer enn 10 pasienter på ett stort sykehus på østlandet. De har da klart det helt greit. Ja de har flyttet noen til ett annet sykehus men det gjøres jo ellers å. Er da ikke mange år siden man hadde korridor pasienter... var da ingen som stengte ned samfunnet den gangen. Det gikk nå bra det. 

Men det hauses opp... og stort sett er det storm i vannglass.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente1234 skrev (1 minutt siden):

hva med texas? og australia? new zealand, osv osv... det har det da ganske åpent de..ingenting er sprengt der.

Australia og New Zealand har slått ned smitte og gjør det igjen når smitte blir oppdaget. Ingen smitte=ingen syke.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva gjør norge hvis man havner i en krig og flere tusen sårede kom plutselig inn til sykehus... hva hadde skjedd da mon tro? Som mange andre land har opplevd. er ikke bare å stenge ned samfunnet da.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente1234 skrev (7 minutter siden):

Fordi det er sterkt overdrevet av media...de slår jo det stort opp når det kommer mer enn 10 pasienter på ett stort sykehus på østlandet. De har da klart det helt greit. Ja de har flyttet noen til ett annet sykehus men det gjøres jo ellers å. Er da ikke mange år siden man hadde korridor pasienter... var da ingen som stengte ned samfunnet den gangen. Det gikk nå bra det. 

Men det hauses opp... og stort sett er det storm i vannglass.

Men dette er jo med tiltak som ikke innføres under feks influensa. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente1234 skrev (6 minutter siden):

hva gjør norge hvis man havner i en krig og flere tusen sårede kom plutselig inn til sykehus... hva hadde skjedd da mon tro? Som mange andre land har opplevd. er ikke bare å stenge ned samfunnet da.

Altså under krig så dør det jo haugevis pga av at man prioriterer de med best mulighet for å overleve, dette ser man jo i alle konflikter

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men dette er jo med tiltak som ikke innføres under feks influensa. 

akkurat..helsevesenet knekker ikke sammen av en stor influensa sesong...da er det kanskje 3 ganger så mange som dør enn av korona. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså under krig så dør det jo haugevis pga av at man prioriterer de med best mulighet for å overleve, dette ser man jo i alle konflikter

Det skjønner jeg men hva skulle Norge gjort i en sånn situasjon? Der hadde vi stillt ille dårlig med den kapasiteten vi har idag. Da hadde de bygd felt sykehus og fått til mer enn man tror. Men under korona skal man jo ikke gjøre det selvsagt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente1234 skrev (Akkurat nå):

akkurat..helsevesenet knekker ikke sammen av en stor influensa sesong...da er det kanskje 3 ganger så mange som dør enn av korona. 

Det er jo fordi det er eldre på sykehjem som dør av influensa, de blir aldri innlagt så det påvirker ikke helsevesenet i særlig grad. 

Du betviler åltså at det er vesentlig fler som blir skikkelig dårlig av korona?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enmanelskeråhate skrev (12 minutter siden):

Det er jo fordi det er eldre på sykehjem som dør av influensa, de blir aldri innlagt så det påvirker ikke helsevesenet i særlig grad. 

Du betviler åltså at det er vesentlig fler som blir skikkelig dårlig av korona?

Det har jo skjedd stort sett med gamlingene som har dødd av korona også det da...de har vært på sykehjemmet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette i stor grad handler om noe genetisk... det store flertallet som havner på sykehus med korona er av utenlandsk opprinnelse. Men ja, det er nok veldig underkommunisert hvem disse er og hvilke underliggende sykdommer de alle fleste av de har... 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også veldig på dette, det virker å være helt tilfeldig. Det er jo til stadighet listet opp risikofaktor og underliggende sykdom osv, men jeg opplever også ut fra alle jeg vet om som har hatt det at det ikke er noe åpenbar logikk i dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (2 timer siden):

En del som har blitt lagt inn på sykehus har ikke underliggende sykdommer. Man må ikke ha diabetes , høy bmi osv. En jeg kjenner holdt på å bli lagt inn på sykehus av Covid-19 og sa det var helt jævlig, en annen jeg kjente døde etter ett par uker på respirator pga Covid-19. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...