AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #1 Skrevet 10. april 2021 Jeg var hos jordmor for første gang nylig og jeg hadde en liste med spørsmål til henne om hva som er trygt å gjøre (ja dette er mitt førsre barn). Mat har jeg god oversikt over, men hadde lest litt om at både hårspray/neglelakkfjerne og lignende kan være skadelig. Jeg bruker også ansiktsvann med farge innimellom. Da jeg spurte henne om det er trygt å gå til frisør, ta pedikyr på skjønnshetssalong, massasje og å bruke selvbruning sa hun at det kunne hun ikke svare meg på. Greit nok, skjønner at hun ikke kan love meg at dette er trygt. Så spurte hun: "men MÅ du gjøre disse tingene?" (i en ganske nedlatende tone). Selvsagt MÅ jeg ikke gjøre det, men jeg følte det var åpenbart hvorfor jeg spurte. Jeg har jo lyst til å føle meg så vel som mulig under graviditeten og hvis en ny frisyre og en pedikyr til sommeren hjelper på selvfølelseln nå som jeg eser ut, er full av kviser og bleik som aldri før kan det jo hjelpe på formen min også. Jeg må poengtere at jeg på ingen måte er en oppdolla dame (ikke at det er noe problem altså), men jeg kunne skjønt kommentaren om jeg gikk til spraytan hver uke og fikk nye negler flere ganger i måneden. Spørsmålet var kun for å finne ut hva jeg kan tillate meg å gjøre når behovet melder seg. Jeg godtar selvsagt svaret, men føler den siste kommentaren var unødvendig, hun fikk meg til å føle meg forfengelig og skamfull over i det hele tatt å tenke på utseende. Jeg trodde egentlig at ingen spørsmål var for dumme, men ble såpass flau over kommentaren hennes at jeg ikke orket å stille henne flere spørsmål. Det er mulig jeg er hårsår, men jeg har aldri følt meg så uvel i egen kropp og har generelt hatt et tøft svangerskap. Er jeg den eneste som ønsker å kunne drive med litt egenpleie i denne tiden? Anonymkode: 7e845...00e 7
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #2 Skrevet 10. april 2021 Ta sånne ting med fastlegen heller. Det er mye mindre tull derfra. Anonymkode: 663bf...8d3 4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #3 Skrevet 10. april 2021 Slike folk (som oftest kvinner) finnes overalt, selv i situasjoner der de skal være profesjonelle. Har ikke tall på antall ganger noen klarer å lire av seg " men MÅ du ta pedikyr da..", "unødvendig å sminke seg hver dag", "kaste bort tusenlapper på ansiktsbehandling..." Mulig fordi de ikke gidder å bruke denne tiden eller pengene selv, at de innerst inne ønsker at ingen skal gjøre dette slik at de slipper, jeg aner ikke hvorfor.. Bare hev deg over det. Det får deg til å føle deg bra. Her har jeg fikset neglene jevnlig i hele år, selv om jeg knapt har vært ute av huset, fordi det gir meg en god følelse Anonymkode: c4f6f...455 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #4 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ta sånne ting med fastlegen heller. Det er mye mindre tull derfra. Anonymkode: 663bf...8d3 Ja, tenkte å høre med henne når jeg skal dit. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Slike folk (som oftest kvinner) finnes overalt, selv i situasjoner der de skal være profesjonelle. Har ikke tall på antall ganger noen klarer å lire av seg " men MÅ du ta pedikyr da..", "unødvendig å sminke seg hver dag", "kaste bort tusenlapper på ansiktsbehandling..." Mulig fordi de ikke gidder å bruke denne tiden eller pengene selv, at de innerst inne ønsker at ingen skal gjøre dette slik at de slipper, jeg aner ikke hvorfor.. Bare hev deg over det. Det får deg til å føle deg bra. Her har jeg fikset neglene jevnlig i hele år, selv om jeg knapt har vært ute av huset, fordi det gir meg en god følelse Anonymkode: c4f6f...455 Det føltes veldig unødvendig at hun skulle si det på den måten. Hun kunne bare frarådet meg det, uten å slenge på den siste kommentaren. Har du gjort dette mens du har vært gravid? Anonymkode: 7e845...00e
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #5 Skrevet 10. april 2021 Jeg har byttet merke på ansiktskrem og sjampo og balsam i graviditeten, for å unngå parfyme og unødvendige kjemikalier. Jeg ville nok ha unngått de tingene du ramser opp også. Anonymkode: 6e1f4...640 9
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #6 Skrevet 10. april 2021 Bare glem henne. Jeg har hørt mange slike historier fra jordmødre. Ting har endret seg, og mange har ikke forståelse for at gravide kvinner også skal leve og føle seg vel mens de er gravide. Ang. de ulike behandlingene så finnes det ikke noe fasitsvar, for det er jo også avhengig av behandlingen. En fastlege kan heller ikke si kategorisk ja eller nei. F.eks. spraytan så er det jo noen som averterer med økologisk behandling som også er ok for gravide. Massasje finnes jo også for gravide. Pedikyr ser jeg ikke noe problem med. Du må til en viss grad bestemme dette selv, selv om jeg vet førstegangsfødende er nervøse. Velg gode, naturlige produkter så langt du kan. Anonymkode: 7c64d...eb3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #7 Skrevet 10. april 2021 Jeg husker jeg strevde en del med å finne ut hvorvidt produktene jeg brukte var ok for fosteret. Det var slett ikke lett, og jeg måtte jo ta avgjørelsen selv. Jeg har minimalistisk tilnærming til hudpleie osv, så jeg finner heller ett eller to produkter som gjør jobben enn å drive på med et helt batteri av ting. Jeg gikk derfor for et hyaluronsyreprodukt, én rens og én solkrem - ferdig. Farger ikke håret og selvbruner uansett ikke. Det du bør huske på er følgende generelle regler: 1: Det du påfører som ikke skal skylles av kjapt, er det som det absorberes mest av. Innholdet i et serum eller en krem er viktigere enn innholdet i en ansiktsrens. Innen rimelighetens grenser, så klart, og husk at alt du skyller av kan skade akvatiske organismer. 2: Kjemikalier som påføres DØDT materiale, som negler og hårstrå (hodebunn er noe annet), er kun potensielt farlige for fosteret i den grad du puster inn avgasser (neglesalong, frisør, styling) ELLER får det på huden (farging av hår). Lakk neglene ute, og velg striper i lengdene fremfor farging inn til hårrøttene. 3: «Naturlig» er ikke nødvendigvis ensbetydende med «trygt». Anonymkode: 028c9...126 10
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #8 Skrevet 10. april 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg husker jeg strevde en del med å finne ut hvorvidt produktene jeg brukte var ok for fosteret. Det var slett ikke lett, og jeg måtte jo ta avgjørelsen selv. Jeg har minimalistisk tilnærming til hudpleie osv, så jeg finner heller ett eller to produkter som gjør jobben enn å drive på med et helt batteri av ting. Jeg gikk derfor for et hyaluronsyreprodukt, én rens og én solkrem - ferdig. Farger ikke håret og selvbruner uansett ikke. Det du bør huske på er følgende generelle regler: 1: Det du påfører som ikke skal skylles av kjapt, er det som det absorberes mest av. Innholdet i et serum eller en krem er viktigere enn innholdet i en ansiktsrens. Innen rimelighetens grenser, så klart, og husk at alt du skyller av kan skade akvatiske organismer. 2: Kjemikalier som påføres DØDT materiale, som negler og hårstrå (hodebunn er noe annet), er kun potensielt farlige for fosteret i den grad du puster inn avgasser (neglesalong, frisør, styling) ELLER får det på huden (farging av hår). Lakk neglene ute, og velg striper i lengdene fremfor farging inn til hårrøttene. 3: «Naturlig» er ikke nødvendigvis ensbetydende med «trygt». Anonymkode: 028c9...126 Dette. Jeg har også fått høre at man bør være forsiktig med shellac på neglene når man er gravid, uten at jeg vet hvorfor. Spray tan og selvbruning av noen som helst variasjon er uten tvil no no. Anonymkode: b426f...f5c 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #9 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har byttet merke på ansiktskrem og sjampo og balsam i graviditeten, for å unngå parfyme og unødvendige kjemikalier. Jeg ville nok ha unngått de tingene du ramser opp også. Anonymkode: 6e1f4...640 Takk for svar. Skal se over de produktene jeg bruker daglig og vurdere å bytte ut. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bare glem henne. Jeg har hørt mange slike historier fra jordmødre. Ting har endret seg, og mange har ikke forståelse for at gravide kvinner også skal leve og føle seg vel mens de er gravide. Ang. de ulike behandlingene så finnes det ikke noe fasitsvar, for det er jo også avhengig av behandlingen. En fastlege kan heller ikke si kategorisk ja eller nei. F.eks. spraytan så er det jo noen som averterer med økologisk behandling som også er ok for gravide. Massasje finnes jo også for gravide. Pedikyr ser jeg ikke noe problem med. Du må til en viss grad bestemme dette selv, selv om jeg vet førstegangsfødende er nervøse. Velg gode, naturlige produkter så langt du kan. Anonymkode: 7c64d...eb3 Takk for svar. Ja, skjønner at det kan være vanskelig å gi et klart svar, var mest den siste kommentaren hennes jeg reagerte på. Nå tar jeg ikke spraytan, har økonologisk tonic tanning water som jeg bruker i ansiktet én gang i uka. Skal klare å leve uten den, selv om det er mitt go to-skjønnshetstriks. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg husker jeg strevde en del med å finne ut hvorvidt produktene jeg brukte var ok for fosteret. Det var slett ikke lett, og jeg måtte jo ta avgjørelsen selv. Jeg har minimalistisk tilnærming til hudpleie osv, så jeg finner heller ett eller to produkter som gjør jobben enn å drive på med et helt batteri av ting. Jeg gikk derfor for et hyaluronsyreprodukt, én rens og én solkrem - ferdig. Farger ikke håret og selvbruner uansett ikke. Det du bør huske på er følgende generelle regler: 1: Det du påfører som ikke skal skylles av kjapt, er det som det absorberes mest av. Innholdet i et serum eller en krem er viktigere enn innholdet i en ansiktsrens. Innen rimelighetens grenser, så klart, og husk at alt du skyller av kan skade akvatiske organismer. 2: Kjemikalier som påføres DØDT materiale, som negler og hårstrå (hodebunn er noe annet), er kun potensielt farlige for fosteret i den grad du puster inn avgasser (neglesalong, frisør, styling) ELLER får det på huden (farging av hår). Lakk neglene ute, og velg striper i lengdene fremfor farging inn til hårrøttene. 3: «Naturlig» er ikke nødvendigvis ensbetydende med «trygt». Anonymkode: 028c9...126 Takk for svar. Dette ble jeg mer klok av. Skal prøve å begrense antall produkter jeg bruker framover. AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette. Jeg har også fått høre at man bør være forsiktig med shellac på neglene når man er gravid, uten at jeg vet hvorfor. Spray tan og selvbruning av noen som helst variasjon er uten tvil no no. Anonymkode: b426f...f5c Takk for svar. Hvor ha du hørt at selvbruning er no no? Kan godt hende det stemmer altså, men bare lurer. Synes det er fryktelig vanskelig å finne info om slike ting. Anonymkode: 7e845...00e
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #10 Skrevet 10. april 2021 Jeg vil kanskje tippe at jordmor mente med kommentaren at hun har ikke helt oversikt over hva som er innafor eller ikke, men at hun syntes at det kanskje er best å la være når det er usikkerhet? Anonymkode: 43e4d...b0a 6
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #11 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vil kanskje tippe at jordmor mente med kommentaren at hun har ikke helt oversikt over hva som er innafor eller ikke, men at hun syntes at det kanskje er best å la være når det er usikkerhet? Anonymkode: 43e4d...b0a Jeg skjønner hva hun mente, synes bare det var unødvendig å kommentere det å den måten. Det fikk meg til å føle meg skamfull som var opptatt av å se/føle meg bra. Hun kunne bare sag "Det kan jeg dessverre ikke svare på og vil kanskje fraråde deg hårklipp, pedikyr og massasje under graviditeten". Det er jo ikke som om jeg spurte om jeg kunne røyke og drikke vin. Anonymkode: 7e845...00e 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #12 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg skjønner hva hun mente, synes bare det var unødvendig å kommentere det å den måten. Det fikk meg til å føle meg skamfull som var opptatt av å se/føle meg bra. Hun kunne bare sag "Det kan jeg dessverre ikke svare på og vil kanskje fraråde deg hårklipp, pedikyr og massasje under graviditeten". Det er jo ikke som om jeg spurte om jeg kunne røyke og drikke vin. Anonymkode: 7e845...00e Slutt å ta deg nær av sånne ting, og fokuser på at hun ønsker det beste for barnet. Hun syntes vel det var tullete å ikke klare seg uten unødvendigheter i 9 måneder. Er enig med henne og synes det er bra at hun spurte deg. Anonymkode: 6df61...d48 6
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #13 Skrevet 10. april 2021 Jeg er ganske forfengelig, og holdt meg unna hårbleking/hårfarging, neglelakk, og det meste av kremer/lotions de første månedene av graviditeten. Senere gikk jeg til frisør for å stripe håret. De har jo mye bedre ventilering enn hjemme. Neglelakk unngikk jeg helt frem til fødsel da jeg lakket tåneglene 😅 Brukte kun deo uten aluminium. Nå er jeg gravid igjen og følger samme prinsipp. I ansiktet bruker jeg min vanlige makeup men ikke store mengder. Ingen fake vipper eller noe sånt. Bruker kun merket Rudolph, i fuktighetskrem, serum og øyekrem. De produktene er 100% trygge for gravide. Anonymkode: fcb26...309 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #14 Skrevet 10. april 2021 Jeg tenker at det er ikke noe vits i å slutte å smøre seg med parfymert krem osv bare fordi man er gravid i nte måned, kjemikalier som man påfører seg selv kan bli værende i systemet vel lenge etterpå. Det betyr at dersom man brukte selvbruning før man ble gravid så er barnet sannsynligvis blitt introdusert for kjemikaliene nå uansett. Vi hadde ikke klart å overleve mange millioner som art hvis barna våre var skjøre som aspeløv, vi er ment til å tåle en støyt. Det betyr ikke at jeg oppfordrer til å leve usunt (røyke, drikke, snuse, masse prosessert mat osv) eller bade i negelakkfjerner, men lever man et sunt og enkelt liv før man får barn så er det ikke sånn at man trenger å snu hele livet på hodet når man blir gravid. Anonymkode: 8e290...45c 5
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #15 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Slutt å ta deg nær av sånne ting, og fokuser på at hun ønsker det beste for barnet. Hun syntes vel det var tullete å ikke klare seg uten unødvendigheter i 9 måneder. Er enig med henne og synes det er bra at hun spurte deg. Anonymkode: 6df61...d48 Er det ikke bra at jeg spurte henne? Jeg spurte jo fordi jeg åpenbart ønsker det beste for barnet. Synes uansett kommentaren hennes var unødvendig. Om hun synes det er tullete at jeg ønsker å føle meg vel kunne hun ha holdt det for seg selv. Har hørt om folk som røyker/snuser som får mer forståelse fra jordmødrene enn det jeg fikk. Når hun avfeier meg på den måten ønsker jeg ikke å stille andre spørsmål fordi jeg ikke vil bli oppfattet som dum. Anonymkode: 7e845...00e 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #16 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er ganske forfengelig, og holdt meg unna hårbleking/hårfarging, neglelakk, og det meste av kremer/lotions de første månedene av graviditeten. Senere gikk jeg til frisør for å stripe håret. De har jo mye bedre ventilering enn hjemme. Neglelakk unngikk jeg helt frem til fødsel da jeg lakket tåneglene 😅 Brukte kun deo uten aluminium. Nå er jeg gravid igjen og følger samme prinsipp. I ansiktet bruker jeg min vanlige makeup men ikke store mengder. Ingen fake vipper eller noe sånt. Bruker kun merket Rudolph, i fuktighetskrem, serum og øyekrem. De produktene er 100% trygge for gravide. Anonymkode: fcb26...309 Takk for tips! Jeg skal definitivt sjekke ut Rudolph. Det som forvirrer meg er at det ikke står så mye om hudpleie/velværeprodukter på sidene man blir henvist til. Derfor er det vanskelig å vite hvor farlig det kan være. Jeg er 2 måneder på vei og har brukt samme deodorant (med aluminium) uten å tenke på det. Synd at det er noe man må finne ut av selv. Har hatt nok med å tilpasse de nye matvanene og livet generelt AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tenker at det er ikke noe vits i å slutte å smøre seg med parfymert krem osv bare fordi man er gravid i nte måned, kjemikalier som man påfører seg selv kan bli værende i systemet vel lenge etterpå. Det betyr at dersom man brukte selvbruning før man ble gravid så er barnet sannsynligvis blitt introdusert for kjemikaliene nå uansett. Vi hadde ikke klart å overleve mange millioner som art hvis barna våre var skjøre som aspeløv, vi er ment til å tåle en støyt. Det betyr ikke at jeg oppfordrer til å leve usunt (røyke, drikke, snuse, masse prosessert mat osv) eller bade i negelakkfjerner, men lever man et sunt og enkelt liv før man får barn så er det ikke sånn at man trenger å snu hele livet på hodet når man blir gravid. Anonymkode: 8e290...45c Takk for svar. Nå fremstilte jeg kanskje meg selv som litt mer dollete enn jeg er. Til vanlig bruker jeg bare fuktighetskrem og litt sminke, samt litt selvbruning i ansiktet en gang i uka. Men når jeg skjønner at både Shampoo, balsam og deodorant kan inneholde farlige stoffer for barnet blir jeg jo litt stressa. Men ser poenget ditt med at hvis man først har disse kjemikaliene i se så vil babyen bli utsatt for det uansett. Anonymkode: 7e845...00e
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #17 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Takk for tips! Jeg skal definitivt sjekke ut Rudolph. Det som forvirrer meg er at det ikke står så mye om hudpleie/velværeprodukter på sidene man blir henvist til. Derfor er det vanskelig å vite hvor farlig det kan være. Jeg er 2 måneder på vei og har brukt samme deodorant (med aluminium) uten å tenke på det. Synd at det er noe man må finne ut av selv. Har hatt nok med å tilpasse de nye matvanene og livet generelt Takk for svar. Nå fremstilte jeg kanskje meg selv som litt mer dollete enn jeg er. Til vanlig bruker jeg bare fuktighetskrem og litt sminke, samt litt selvbruning i ansiktet en gang i uka. Men når jeg skjønner at både Shampoo, balsam og deodorant kan inneholde farlige stoffer for barnet blir jeg jo litt stressa. Men ser poenget ditt med at hvis man først har disse kjemikaliene i se så vil babyen bli utsatt for det uansett. Anonymkode: 7e845...00e Du finner noen av produktene her: https://www.blush.no/search?q=rudolph&manufacturer=Rudolph Care Ser de har en selvbruner også. Grunnleggeren av Rudolph startet merket etter at hun selv fikk målt veldig høyt nivå av ulike skadelige stoffer fra kosmetikk i blodet sitt da hun gikk gravid. Anonymkode: fcb26...309
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #18 Skrevet 10. april 2021 Høh? Er selvbruning no-no? Jeg smører meg titt og ofte jeg, og skal faktisk settes i gang i morgen og pga jeg er på overtid så har jeg virkelig slått på stortromma med ny brunfarge, og farget bryna mine i går 😅😂 Hadde en spadag hvor jeg barberte leggene og sprayet meg så lekker og brun som en hval kan bli .. Anonymkode: 44528...d53 6
Billiebi Skrevet 10. april 2021 #19 Skrevet 10. april 2021 Synes det er uprofesjonelt av helsepersonell å mene/antyde noe om folks skjønnhetsrutiner med mindre det er helsefarlig. Hun burde heller vært ærlig og fortalt at hun ikke visste, men at hun kunne undersøke det for deg. Hun burde uansett vite slikt i sitt yrke. Det er garantert mange gravide som lurer på det samme, men noen er kanskje for flaue til å spørre. 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #20 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du finner noen av produktene her: https://www.blush.no/search?q=rudolph&manufacturer=Rudolph Care Ser de har en selvbruner også. Grunnleggeren av Rudolph startet merket etter at hun selv fikk målt veldig høyt nivå av ulike skadelige stoffer fra kosmetikk i blodet sitt da hun gikk gravid. Anonymkode: fcb26...309 Supert! Tusen takk ❤️ AnonymBruker skrev (1 time siden): Høh? Er selvbruning no-no? Jeg smører meg titt og ofte jeg, og skal faktisk settes i gang i morgen og pga jeg er på overtid så har jeg virkelig slått på stortromma med ny brunfarge, og farget bryna mine i går 😅😂 Hadde en spadag hvor jeg barberte leggene og sprayet meg så lekker og brun som en hval kan bli .. Anonymkode: 44528...d53 Haha 😅 men det er det jeg mener da. Det er helt umulig å vite. Når man googler kommer det opp både at det ikke er noe problem og at man bør unngå det. Tenker som så at hvis det virkelig ikke var anbefalt burde det stått på helsenorge.no og jordmor/lege burde informert om det. Billiebi skrev (1 time siden): Synes det er uprofesjonelt av helsepersonell å mene/antyde noe om folks skjønnhetsrutiner med mindre det er helsefarlig. Hun burde heller vært ærlig og fortalt at hun ikke visste, men at hun kunne undersøke det for deg. Hun burde uansett vite slikt i sitt yrke. Det er garantert mange gravide som lurer på det samme, men noen er kanskje for flaue til å spørre. Ja, det var det jeg også tenkte. Jeg kan umulig være den første som har lurt på det og jeg kommer ikke til å spørre henne om andre ting jeg lurer på fremover, det får jeg ta med legen eller internett 😅 Og helt ærlig, en hårklipp og en pedikyr til sommeren føler jeg ikke er så mye å be om.. Jeg skal i flere bryllup i sommer/høst og hvis det er sånn at jeg må styre unna både hårklipp, hårspray, neglelakk, deodorant, fuktighetskrem +++ kommer jeg jo ikke til å se ut 🤣 "Hvem er hun feite, bleike, skitne dama med ustelt hår til høyre i bildet". Hehe, neida, nå overdriver jeg, men det føles litt som om alt kan være skadelig og jo mer man prøver å finne ut om mer forvirra blir man. Anonymkode: 7e845...00e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå