Gå til innhold

Ikke betale inn skatt, men heller sette av penger på sparekonto??

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

En liten tanke, som jeg lurer på om noen gjør?

Kan jeg velge å IKKE betale inn forskuddskatt? MEN sette in disse pengen på en sparekonto med høy rente, å heller betale inn restskatt når skattemeldingen kommer? Noen som gjør det, har testa det ut? 

Vil ikke ha svar fra dere som ikke har prøvd dette, eller ikke vet noen ting om hvordan skatt fungere 😏

Endret av SusiHelen
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du kan ikke ha null i forskuddstrekk. Men du kan sette skattetrekket mye lavere enn reelt. Å sette penger på en sparekonto er vel uansett neppe lønnsomt med dagens rentenivå. Det beste er å prøve å beregne skatten så nøyaktig som mulig og investere så mye av inntekten som mulig.

Anonymkode: f5b13...219

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg har gjort dette, men på enkeltpersonforetaket, og ikke som ansatt. Man kan som foretak vente med skatten til selvangivelsen og næringsoppgaven leveres året etter, da er det viktig å ha pengene satt av til skatt på konto. Det det gjør, er at man gir seg selv et rentefritt lån, det er som AnonymBruker sier, ikke mye å tjene på dette, men et greit alternativ til dyr kredittkortgjeld hvis man vil ha likvide penger tilgjengelig. Ofte så vet man som enkeltpersonforetak ikke hvor mye man har tjent før året er over, litt ettersom hvor stor del av inntekten din foretaket er, og det dukker opp utgifter underveis i driften, så det kan være utfordrende å både ha likvide midler i bakhånd og samtidig sette av riktig beløp til skatt. 

En ting man også kan gjøre, som jeg gjorde en periode, var at jeg satte skatten min på den ene inntektskilden (hvor jeg hadde skattekort) høyt (for å betale inn for mye underveis, og få tilbake senere neste år, og dermed også betale mindre på enkeltpersonforetaket), eller sette skattekortet til lavere skatt (som gir kredittfritt lån til meg selv, omtrent som i enkelpterosnforetaket). Dette var imidlertid noe jeg gjorde da jeg hadde særs dårlig råd, det fine var at jeg tvang meg selv til å spare fordi jeg visste at pengene måtte ut igjen, samtidig som det ga en trygghet ved at jeg ikke trengte å ta opp andre dyre lån. Men det var som sagt en kombinasjonsinntekt. Som enkeltpersonforetak er din skatt av inntekt i jobb/andre ytelser og i foretak, regnet av en sammenslått inntekt som  er summen av de to. som enkletpersonforetak skatter du kun av overskuddet, så det muliggjorde å gjøre det på den måten uten at det påløp forsinkelsesrenter osv.

Endret av Krumkake
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Du kan sette ned forskuddstrekket ganske lavt, men det går ikke å sette det til null. Jeg setter ned til lavest mulig hvert år. Men man må jo ha pengene når baksmellen kommer året etter. Sparer litt på det.

Anonymkode: f5b9a...c58

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så selv om jeg har et bruttolønn på 530K så kan jeg sette skatten til minimum? Er dette ikke straffbart på noen måte?  Hvis ikke så har jeg lyst til å prøve, jeg har god disiplin så baksmellen er jeg ikke redd for. Kunne plassert de midlene i fond.

Anonymkode: bd7bc...0d2

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så selv om jeg har et bruttolønn på 530K så kan jeg sette skatten til minimum? Er dette ikke straffbart på noen måte?  Hvis ikke så har jeg lyst til å prøve, jeg har god disiplin så baksmellen er jeg ikke redd for. Kunne plassert de midlene i fond.

Å plassere de pengene i fond, ville ingen økonomisk rådgiver anbefalt deg. Fondssparing er langsiktig. 
Å ha pengene på sparekonto i et år har lite for seg med dagens rente. Den er mye lavere enn prisindeksjusteringen for eksempel. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ellevill skrev (6 minutter siden):

Å plassere de pengene i fond, ville ingen økonomisk rådgiver anbefalt deg. Fondssparing er langsiktig. 
Å ha pengene på sparekonto i et år har lite for seg med dagens rente. Den er mye lavere enn prisindeksjusteringen for eksempel. 

Spørs hva du kjøper det da, fikk godt over 50% på et år så det var jo en nobrainer i ettertid. 

Anonymkode: 34b8d...948

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spørs hva du kjøper det da, fikk godt over 50% på et år så det var jo en nobrainer i ettertid. 

Ja?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei det er ikke straffbart. Er mange som gjør dette.

Anonymkode: f5b9a...c58

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det kan man jo aldri være sikker på.

Anonymkode: 01d78...371

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...