Gå til innhold

Indre Østfold kommune ber om å få vaksinere russekullet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Indre Østfold kommune ber om å få vaksinere russekullet...

Sitat

Vi har nå så mye smitte blant ungdom, at vi ønsker å bruke 550 av 1700 vaksinedoser vi får i neste uke, til å vaksinere russekullet og andre avgangselever, sier kommunaldirektør helse, Kenneth Andre Johannessen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/41wMLG/indre-oestfold-kommune-vil-vaksinere-ungdom-for-aa-stanse-smitten

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du rykker stadig bakover i køen, vennligst vent.

• Liker 27
Skrevet (endret)
trønder skrev (21 minutter siden):

Du rykker stadig bakover i køen, vennligst vent.

Nå er vi i en pandemi og da får de være like flinke på smittevern som andre. Sier seg selv at man bør prioritere folk i helsevesenet og de som har størst risiko for å bli alvorlig syke av Covid-19 først. Hvis folk driter i smittevern og fester i hopetall så kunne man skrudd opp bøtesatsen endel tusen kr så hadde kanskje mange tenkt seg om før neste fest.

Endret av NorthernLight
  • Liker 18
Skrevet
NorthernLight skrev (5 minutter siden):

Nå er vi i en pandemi og da får de være like flinke på smittevern som andre. Sier seg selv at man bør prioritere folk som har størst risiko for å bli alvorlig syke av Covid-19 først. Hvis folk driter i smittevern og fester i hopetall så kunne man skrudd opp bøtesatsen endel tusen kr så hadde kanskje mange tenkt seg om før neste fest.

Helt klart! Jeg tror ikke FHI kommer til gi tillatelse til og fravike den opprinnelige vaksine rekkefølgen. Blir for dumt hvis hver og en kommune kan gjøre tilfeldige valg og at risikogrupper må bli stående i kø enda lenger. Når ungdom oftest blir lite syke av Corona så er det feil og prioritere de.  

• Liker 17
Skrevet
13 minutter siden, NorthernLight said:

Nå er vi i en pandemi og da får de være like flinke på smittevern som andre. Sier seg selv at man bør prioritere folk i helsevesenet og de som har størst risiko for å bli alvorlig syke av Covid-19 først. Hvis folk driter i smittevern og fester i hopetall så kunne man skrudd opp bøtesatsen endel tusen kr så hadde kanskje mange tenkt seg om før neste fest.

HELT enig!

• Liker 8
Skrevet
J.E skrev (6 minutter siden):

Helt klart! Jeg tror ikke FHI kommer til gi tillatelse til og fravike den opprinnelige vaksine rekkefølgen. Blir for dumt hvis hver og en kommune kan gjøre tilfeldige valg og at risikogrupper må bli stående i kø enda lenger. Når ungdom oftest blir lite syke av Corona så er det feil og prioritere de.  

Helt enig. Her får Norge så jævlig få vaksinedoser og så vil kommunen at en del av de skal gå til russekullet.. hallo i luken.. Hvorfor har de ikke stengt skolene før når det har florert smitte? Kommunens elendige koronahåndtering skal da ikke gå utover folk i risikogruppene og helsepersonell.

• Liker 14
Skrevet

Tenker på folk som er alvorlig syke, omtrent ikke har vært utenfor dørene på over ett år og ikke har fått vaksinen enda. Lurer på hva de tenker om det her. Det er rett og slett bare forkastelig av russen å i det hele tatt tenke i disse baner for å redde russetida og sommerens festing. Jef blir helt satt ut, jeg.

• Liker 16
Skrevet (endret)
Celestia skrev (9 minutter siden):

Tenker på folk som er alvorlig syke, omtrent ikke har vært utenfor dørene på over ett år og ikke har fått vaksinen enda. Lurer på hva de tenker om det her. Det er rett og slett bare forkastelig av russen å i det hele tatt tenke i disse baner for å redde russetida og sommerens festing. Jef blir helt satt ut, jeg.

Det er helt latterlig. En del russ skjønner at man må prioritere å ikke feste nå, men så har man de som gjerne kunne tenke seg å snike i køen foran folk i risikogruppene og helsepersonell for å feste i russebussen og andre steder... 

Endret av NorthernLight
  • Liker 8
Skrevet
10 minutter siden, NorthernLight said:

Det er helt latterlig. En del russ skjønner at man må prioritere å ikke feste nå, men så har man de som gjerne kunne tenke seg å snike i køen foran folk i risikogruppene og helsepersonell for å feste i russebussen og andre steder... 

Meanwhile på Sognsvann...

image.thumb.png.8309ce521339872a407bf269eb5e74c4.png

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/politiet-avbroet-fest-paa-sognsvann.bKX3MiyKu?utm_source=share-btn

• Liker 7
Skrevet

Det er vel slik at smitten er størst blant ungdom og unge voksne. Nå tyder jo forskning at vaksinene reduserer risiko for videre smitte kraftig, og gitt dette har man jo gjort simuleringer som viser at smitteraten hadde sunket mye raskere ved å vaksinere denne gruppa. Men med så mye hysteri og redsel det er i samfunnet så er det vel ikkje aktuelt å ta rasjonelle valg. Ref å stanse AZ for alle og no da sannsynligvis JJ-vaksina. Her maler man seg inne i et hjørne gitt 

• Liker 5
Gjest LadyTrouble
Skrevet

Det håper jeg ikke skjer. Hvorfor skal noen følge tiltak dersom grupper får presse seg seg frem i vaksinekøen med å ikke følge anbefalinger og retningslinjer? Ikke er det synd på dem heller. Den gruppen kommer til å feste som dyr til høsten også uansett. Kanskje man heller skulle benyttet anledningen til å avskaffe russefeiring og fadderuke. Det fører ingenting godt med seg for hverken den døddrukne ungdommen eller alle de plager med støy og fyll. 

Skrevet

Jeg synes dette høres ut som et spennende eksperiment, som man kan ta med seg mye lærdom av. Det er ikke utenkelig at lignende pandemier kan ramme verden igjen. De sier selv i artikkelen at en slik omplassering vil forskyve køen med noen dager. Det kan godt hende det er verdt det hvis det hindrer ungdommen i å ta med smitte hjem.

I Norge har vi klart oss ganske godt gjennom det siste Korona-året. Men hvem er det som på sikt får de største skadene her? Joda, hvis vi hadde fått mange smittede, som i andre land, ville flere ha slitt med langtidsvirkninger fra Korona. Men hva med påvirkningen denne situasjonen har på dagens barn, unge og unge voksne? De er i en fase hvor det sosiale er veldig viktig. Derfor mener jeg at unge voksne bør prioriteres i vaksinekøen. Så er det en vurderingssak om de bør få gå foran aldersgruppen 65-74 eller ikke. Videre bør skolelærere og barnehageansatte også rykke frem i køen, og deretter alle andre som har jobber med fysisk oppmøte.

Det er ikke bare Indre Østfold som har snakket om at de unge snart må prioriteres i vaksinekøen. Det har vært snakk om å snu prioriteringen på alder etter at de over 45 år er vaksinert. Det synes jeg høres fornuftig ut - til en viss grad. En slik endring vil plassere meg og min mann bakerst i køen, men jeg gir gladelig min plass i køen til en russ eller annen ung voksen. Min mann og jeg er etablerte, og jobber på hjemmekontor. Vi taper ikke noe på å sitte hjemme noen måneder ekstra. Jeg ville plassert hjemmekontorister uten risikofaktorer bakerst i køen - selv om vi også er lei hele situasjonen.

• Liker 4
Skrevet

Tror russen at de kan feste som gærne bare de får vaksine?

Nå begynner masingen å bli latterlig. 

• Liker 10
Skrevet
J.E skrev (6 timer siden):

Enig. Får de tillatelse til dette vil det være fritt fram i andre kommuner også. Da vil ikke rekkefølgen det er brukt mye tid og etiske vurderinger på å sette opp, lenger være noe verdt.

Det er synd på de unge - men det er dessverre ikke nødvendigvis mer synd på dem enn på svært mange andre akkurat nå. Derfor er det svært uheldig at media hele tiden skal fremme dem som går glipp av festing, som de største ofrene i denne pandemien. Vi vil få en perspektivløs, navlebeskuende generasjon uten trening i å se andres behov.

• Liker 5
Skrevet
Josefinen skrev (14 minutter siden):

Jeg synes dette høres ut som et spennende eksperiment, som man kan ta med seg mye lærdom av. Det er ikke utenkelig at lignende pandemier kan ramme verden igjen. De sier selv i artikkelen at en slik omplassering vil forskyve køen med noen dager. Det kan godt hende det er verdt det hvis det hindrer ungdommen i å ta med smitte hjem.

I Norge har vi klart oss ganske godt gjennom det siste Korona-året. Men hvem er det som på sikt får de største skadene her? Joda, hvis vi hadde fått mange smittede, som i andre land, ville flere ha slitt med langtidsvirkninger fra Korona. Men hva med påvirkningen denne situasjonen har på dagens barn, unge og unge voksne? De er i en fase hvor det sosiale er veldig viktig. Derfor mener jeg at unge voksne bør prioriteres i vaksinekøen. Så er det en vurderingssak om de bør få gå foran aldersgruppen 65-74 eller ikke. Videre bør skolelærere og barnehageansatte også rykke frem i køen, og deretter alle andre som har jobber med fysisk oppmøte.

Det er ikke bare Indre Østfold som har snakket om at de unge snart må prioriteres i vaksinekøen. Det har vært snakk om å snu prioriteringen på alder etter at de over 45 år er vaksinert. Det synes jeg høres fornuftig ut - til en viss grad. En slik endring vil plassere meg og min mann bakerst i køen, men jeg gir gladelig min plass i køen til en russ eller annen ung voksen. Min mann og jeg er etablerte, og jobber på hjemmekontor. Vi taper ikke noe på å sitte hjemme noen måneder ekstra. Jeg ville plassert hjemmekontorister uten risikofaktorer bakerst i køen - selv om vi også er lei hele situasjonen.

Det har aldri vært lagt opp til en spesifikk rekkefølge for folk under 45 år. Derfor er det ingen etablert rekkefølge som vil «snus» om de yngste tas først. Logikken blir imidlertid snudd. I det man ikke lenger mener det er viktigst å vaksinere dem med størst risiko for et alvorlig forløp.

Jeg kan godt forstå at barnløse hjemmekontorister i alder 35-45 synes det er greit å vente med vaksinen for å ta russen o.l først. Men for oss som har flere barn, stiller dette seg annerledes. Barna våre har mange titalls nærkontakter og kan fort ta med smitten hjem. Det vil ramme de yngste barna i samfunnet om deres foreldre er sisteprioritet for vaksinen. Det blir rett og slett barnefamiliene som må være mest forsiktige gjennom sommeren. Som må unngå besøk lengst. 
Barnløse kan bare flytte ferien sin til høsten når de er vaksinert. Mens barnefamiliene må ta sommerferie når det er skolefri.

• Liker 3
Skrevet

Hvis noen utenom risikogrupper og helsepersonell skal flyttes fremover i vaksinekøen må det være lærere og barnehage-personell, ikke russ som vil på flatfylla🤯

• Liker 14
Skrevet (endret)

Hva med litt god gammeldags oppdragelse? Man fester og herjer da ikke midt i en pandemi! Løpet er nok kjørt for denne generasjonen, men vi ville hatt mye å tjene på en fastere hånd i oppdragelsen av morgendagens russ. Alternativet er som nå- meg, meg, meg hele veien til banken!

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 7
Skrevet

Er vel nesten det eneste positive med dette viruset, at russetiden har blitt sterkt redusert i 2020 og 2021. Makan til idioti som har blåst langt ut av proposjoner

• Liker 9
Skrevet

Håper de får lov, det ville vært interessant. Å bruke vaksiner mot smitte er noe vi gjør for lite av.

• Liker 3
  • Opprett ny...