Silva Pluvialis Skrevet 9. april 2021 #1 Skrevet 9. april 2021 (endret) . Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #2 Skrevet 9. april 2021 De fleste er midt på treet. Verken snill eller slem. Må ikke bli paranoid og tro alle har onde hensikter. Anonymkode: 83a6d...ea9 9
Milky Skrevet 9. april 2021 #3 Skrevet 9. april 2021 Jeg er ikke enig i at de fleste mennesker er snille. Tror det finnes få personer som virkelig er godhjertet på ekte 6
Rosabløff Skrevet 9. april 2021 #4 Skrevet 9. april 2021 (endret) De aller fleste er akkurat passe, gjør noen dumme ting i blant, men det går for det meste bra. Problemet er at idiotene er veldig synlige, nettopp fordi de gjør så ødeleggende ting. Det kan være ødeleggende for så veldig mange. Endret 9. april 2021 av Rosabløff 8
Cockerlover Skrevet 9. april 2021 #5 Skrevet 9. april 2021 Ingen er utelukkende snille eller slemme. En terrorist kan være en omsorgsfull og god forelder. Og en fredsprisvinner kan forgripe seg på barn. Eller man kan være for dyrevelferd, men allikevel spise kjøtt der du ikke vet om dyret har levd et godt liv. Osv. Mennesket er for sammensatt til å kunne kategorisere de i enten snill eller slem. Tror alle mennesker grunnleggende ønsker å ta de beste moralske valgene, men framgangsmåten er forskjellig, noen har erfaringer som gjør dem dårligere rustet til å handle riktig, eller vært i et dårlig miljø og havnet på feil spor. Det gjør dem ikke til nødvendigvis til dårlige mennesker. 10
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #6 Skrevet 10. april 2021 Jeg tror de fleste har gode intensjoner, men et ego som kan overlappe i enkelte situasjoner. Jeg tror ikke så veldig mye på ond vs god, men på hendelser, valg og årsaker. Det sterkeste vi har er ego og de fleste vil sette seg selv først, men de aller fleste som ikke har mangler i livet tror jeg har gode intensjoner. De fleste som ikke har gode intensjoner har ofte en belastende bakgrunn eller kognitive/ sosiale eller følelsesmessige mangler vil jeg tro. Anonymkode: 0379a...622 4
norw Skrevet 10. april 2021 #8 Skrevet 10. april 2021 Det er veldig mye elendighet der ute og jeg er i kontakt med en haug av håpløse tilfeller i jobbsammenheng. Det er nok under halvparten jeg vil anse som "snille", men finnes jo ulike grader av dette. 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #9 Skrevet 10. april 2021 Cockerlover skrev (2 timer siden): Ingen er utelukkende snille eller slemme. En terrorist kan være en omsorgsfull og god forelder. Og en fredsprisvinner kan forgripe seg på barn. Eller man kan være for dyrevelferd, men allikevel spise kjøtt der du ikke vet om dyret har levd et godt liv. Osv. Mennesket er for sammensatt til å kunne kategorisere de i enten snill eller slem. Tror alle mennesker grunnleggende ønsker å ta de beste moralske valgene, men framgangsmåten er forskjellig, noen har erfaringer som gjør dem dårligere rustet til å handle riktig, eller vært i et dårlig miljø og havnet på feil spor. Det gjør dem ikke til nødvendigvis til dårlige mennesker. Veldig enig her. Mange tror jeg ønsker å handle godt. Men alle ser ting fra så utrolig forskjellige vinkler. Så et valg en person tar, kan en person synes er dumt, men en annen bra. Folk ser ting så utrolig forskjellig. I tillegg så kommer det an på hva du legger i snill. Det finnes kriminelle som egentlig er veldig empatiske og gode om du vil, men som har kommet feil ut av mange ulike årsaker. Gjerne av belastende bakgrunn. Mange som gjør direkte grusomme handlinger feks mord og overgrep, har jo gjerne feks mindre empati, dårlig inpulskontroll, alvorlige diagnoser osv. De er ofte skadet. Men de fleste kan jo svikte, eller være noe annet enn det de utgir seg for å være. Sunn skepsis må man ha, men ikke bli paranoid, da blir man syk. Jeg har vært der selv og tvilte på alle. Anonymkode: 44d0b...390 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #10 Skrevet 10. april 2021 De fleste prøver å være greie, men innerst inne er vi alle dyr som gjør det som trengs for å sikre seg og sitt. Alle er dermed i bunn og grunn egoister fra naturens side. Så får man forholde seg til virkeligheten slik den er og gjøre det beste ut av det. Så lenge folk har nok ressurser går det greit, men det er når de begynner å skorte man ser "villdyret" komme frem. Anonymkode: eb6e7...249 1
Gjest Kayo Skrevet 10. april 2021 #11 Skrevet 10. april 2021 Gjenferdet skrev (7 timer siden): Man vet aldri med folk man ikke kjenner svært godt. Fremmede kan man i alle fall aldri stole på. Man vet aldri hvilke hensikter de har. Kanskje det er jeg som er paranoid når jeg ser farer overalt og tenker at alle fremmede kan være potensielle kriminelle, men det er jo sant, de kan jo være kriminelle. Man vet faktisk ikke, så man bør ikke stole på folk før de har vist en tilliten verdig. Synes det er litt naivt å tenke at de fleste mennesker er snille, men jeg forstår jo at folk kan tenke slik om de ikke har opplevd store svik eller alvorlige kriminelle handlinger. Kunne ikke vært mer uenig i dette. Å forholde seg til ukjente mennesker som potensielt kriminelle vil være ekstremt destruktivt om man ønsker å få mest mulig ut av menneskelige relasjoner her i livet. Menneskers godhet er noe av det vakreste som finnes og mennesker med gode intensjoner finnes overalt. Når jeg leser holdninger hittil i tråden så regner jeg med at disse er basert på et ekstremt lite variert utvalg av interaksjoner med ulike fremmede mennesker. Om man sitter fast i livet omringet av mennesker med vonde intensjoner er det på tide å korrigere seg selv litt. Peace.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #12 Skrevet 10. april 2021 Kayo skrev (4 minutter siden): Kunne ikke vært mer uenig i dette. Å forholde seg til ukjente mennesker som potensielt kriminelle vil være ekstremt destruktivt om man ønsker å få mest mulig ut av menneskelige relasjoner her i livet. Menneskers godhet er noe av det vakreste som finnes og mennesker med gode intensjoner finnes overalt. Når jeg leser holdninger hittil i tråden så regner jeg med at disse er basert på et ekstremt lite variert utvalg av interaksjoner med ulike fremmede mennesker. Om man sitter fast i livet omringet av mennesker med vonde intensjoner er det på tide å korrigere seg selv litt. Peace. Og jeg kunne ikke vært mer uenig i dette igjen. Hvorfor er det destruktivt? Å forholde seg til fremmede som potensielle kriminelle/farer betyr ikke at man avviser dem, men at man holde dem litt på avstand inntil de viser seg tilliten verdig. Det er rett og slett sunn fornuft at man ikke slipper fremmede inn helt på seg med en gang, siden man jo ikke kjenner til deres intensjoner ennå. Det er ikke snakk om at man bare har mennesker med vonde intensjoner rundt seg, men enkelte av dem kan ha det. Men når man møter fremmede vet man ikke alltid hvem det er ennå, derfor bruker man med sunn fornuft litt tid på å finne ut hvem man slipper inn på seg og hvem man ikke ønsker å risikere det med. Anonymkode: eb6e7...249 3
Boetica Skrevet 10. april 2021 #13 Skrevet 10. april 2021 Jeg synes det var mange gode svar i denne tråden, jeg. En åpen holdning, men likevel en sunn skepsis, er greit å møte fremmede med. 1
Gjest ti10 Skrevet 10. april 2021 #14 Skrevet 10. april 2021 Det er ikke så enkelt at man kan dele inn i snille og slemme. Alle har noe av begge deler i seg. Jeg mener at i med de rette (gale) omstendighetene er det mange som hadde vært i stand til det meste. Men sånn til daglig synes jeg det er skremmende hvor korttenkte og egoistiske mange er. Dvs. folk som ikke vil tenke lenger enn sin egen nese, de gjør det som passer dem best der og da uten å tenke på at det har negative konsekvenser for andre. Og dette er gjerne velutdannede, tilsynelatende oppegående folk man egentlig hadde forventet bedre av.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #15 Skrevet 10. april 2021 "A villain never thinks he's a villain". Anonymkode: 56581...5c0 1
Gjest byråkrati Skrevet 10. april 2021 #16 Skrevet 10. april 2021 Mennesker er resultat av sitt miljø, sine gener, sine opplevelser. Å være snill/ slem er ikke så relevant. Noen har en oppvekst der de verdsetter å være snill, og forsøker være det. Men i de fleste tilfeller har individet samlet seg en oppfatning av hva som er ok/ ikke-ok å gjøre, og lever livet mye rundt det. I noen tilfeller kan noen holdninger føre til at de gjør kjipe handlinger som de ikke selv forstår er kjipe. Noen ganger betyr det at de mener det er ok å stjele i visse situasjoner. I enkelte tilfeller gjør kombinasjon gener, miljø og oppvekst til at de liker følelsen av å stjele, og gjør det selv om de vet det er galt, fordi de liker følelsen. Og de verdsetter hva som gjør at de føler seg bra, over skaden de gjør på andre mennesker. Enkelte mordere fungerer på samme måte, for å simplifisere. Mange mennesker har en oppfatning av at ca det livet som er normalt å leve i samfunnet er ok. Det er gjerne fordi vi vokser opp sånn, er vant til det og det virker riktig for oss. Men alle har sine motivasjoner og sine interesser og handler deretter. Noen ganger er et individ investert i at det er et godt og tillitsfult menneske man kan stole på, og de ville aldri røpet hemlighetene dine for eks. Så du kan stole på dem for det er i egen interesse å holde på hemlighetene dine. I andre tilfeller bryr ikke individet seg så mye om mennesker de ikke kjenner godt, og de bryr seg ikke om de forteller noe du ønsker holde hemmelig videre. 8 hours ago, Gjenferdet said: Synes det er litt naivt å tenke at de fleste mennesker er snille, men jeg forstår jo at folk kan tenke slik om de ikke har opplevd store svik eller alvorlige kriminelle handlinger. Det er en fin tanke å tenke at folk flest er ok mennesker, men verden er ikke Kardemommeby. Det virker litt som folk lukker øynene for det grusomme som skjer i verden når de stoler blindt på folk og tror alle har gode hensikter. Jeg har vært mye sånn selv, ukritisk, trodd godt om alle, men jeg er ferdig med å tro at folk jeg ikke kjenner automatisk har gode hensikter. Det finnes et drøss med folk som ikke har det, for å si det sånn. Hvordan man opplever "folk flest" handler igrunn mer om opplevelser og oppvekst, enn hva som er faktisk tilfelle. Om du har hatt en bra oppvekst og gode opplevelser med mennesker, vil du ha en følelse av at folk er ok og at livet er bra. Om du har motsatte opplevelser, vil du føle sterkere på at mange mennesker er kjipe og egoistiske. Ingen av de er objektive, rasjonelle opplevelser, de er begge preget av tidligere erfaringer. Når et menneske tenker bra om de fleste, til tross for mye ondskap i verden, så er det ikke fordi den nødvendigvis lukker øynene og er naiv det handler mer om at individet føler på en trygghet på menneskene rundt seg og føler den tryggheten er mer utbredt enn den kanskje egentlig er. Og omvendt. Hva man føler om andre mennesker og om verden, er som regel mer knyttet til hvordan man har det, heller enn hvordan verden faktisk er.
Gjest Kayo Skrevet 10. april 2021 #17 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Og jeg kunne ikke vært mer uenig i dette igjen. Hvorfor er det destruktivt? Å forholde seg til fremmede som potensielle kriminelle/farer betyr ikke at man avviser dem, men at man holde dem litt på avstand inntil de viser seg tilliten verdig. Det er rett og slett sunn fornuft at man ikke slipper fremmede inn helt på seg med en gang, siden man jo ikke kjenner til deres intensjoner ennå. Det er ikke snakk om at man bare har mennesker med vonde intensjoner rundt seg, men enkelte av dem kan ha det. Men når man møter fremmede vet man ikke alltid hvem det er ennå, derfor bruker man med sunn fornuft litt tid på å finne ut hvem man slipper inn på seg og hvem man ikke ønsker å risikere det med. Anonymkode: eb6e7...249 Det skepsisen har et fundament i irrasjonalitet. Det er liten sannsynlighet for et mennesker du møter på vil utsette deg for en fare. Finnes det noe som helst statistisk grunnlag for å påstå noe annet? Sunn fornuft trenger ikke å ha en direkte korrelasjon med en paranoid holdning til andre mennesker. I dette tilfelle kan sunn fornuft handle om en hvis skepsis til hvor nært man slipper en innpå seg etter kort tid. Paranoid holdninger går ut på å i utgangspunktet forholde seg til mennesker som onde med mentaliteten " Prove me wrong". Det er nærmest umulig utrykke seg genuint med denne radaren skrudd på. Vi mennesker vil ofte finne tegn som beviser det vi allerede tror uten det har rot i virkeligheten. Flere her får det til å virke som om alle mennesker man møter på her i livet befinner seg i settingen: "Mørk bakgate midt på natten som inviterer seg selv oppi leiligheten din". Jeg sikter mer til fremmede mennesker som gir deg et smil, slipper deg forbi i kassakøen eller du ender opp med å ha en fin samtale med. De fleste mennesker i de fleste settinger utgjør ingen fare... Selv de blærete menneskene som evt. finnes på jobben din
Helgeline Skrevet 10. april 2021 #18 Skrevet 10. april 2021 (endret) Har en bok hjemme. «Folk flest er gode.» Har ikke rukket å lese noe i den, men jeg tenker at jeg i utgangspunktet er enig i tittelen. Ila av mine 50 år på jorda er også dette mitt inntrykk. Endret 10. april 2021 av Helgeline
Fotgjenger Skrevet 10. april 2021 #19 Skrevet 10. april 2021 Det avhenger av hvordan man definerer snill. Jeg tror ikke flertallet har onde hensikter eller ønsker andre vondt. Så for meg er de fleste "snille".
Jensine Skrevet 10. april 2021 #20 Skrevet 10. april 2021 Jeg ville satset penger på at neste person jeg treffer på gata ikke jevnlig banker ektefellen, heller enn å satse på det motsatte. Hvertfall her i verden hvor de fleste slipper å vokse seg altfor krokete av nød. Syns ikke det er naivt, men god bisniss-sans.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå