Gå til innhold

Flytte fra USA til Norge med hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg skal flytte fra USA til Norge og skal ha med min to aar gamle bokser. Jeg prover aa finne informasjon paa nettet angaaende dette og skjonner at det er Mattilsynet som er ansvarlig naar det gjelder "import av hund." Jeg har funnet skjemaet jeg trenger, men ikke noe mer informasjon. Hvilke vaksiner trenger han og han trenger ogsaa mikrochip eller tatoering...hvor lang tid tar alt dette. Jeg kan faa gjort alt her i USA paa en uka, men noen nevnte opp til 7 mnd?! Hjelp, vi skal flytte i begynnelsen av oktober.

Noen som har erfaring fra dette eller vet om steder jeg kan faa all informasjon?

Takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rart om du ikke må ha rabiesvaksine i alle fall. Chiping eller tatovering ere vel også et must ..hunden skal kunne identifiseres...

Hvorfor ikke ta kontakt med mattilsynet?

Skrevet

Ja, du må sannsynligvis ha godkjent rabiesvaksine, noe som tar ca5 mnd? Den må vel sannsynligvis også få microchip for identifisering. I tillegg skal den ha en spesiell type ormekur fra vetrinær ca en uke før innreise + innen noen dager etter innreise.

Tror nok det lureste er å ta kontakt med mattilsynet i Norge for å få en mer nøyaktig informasjon. Av og til varierer reglene litt etter hvor du kommer fra + at det kan gis dispansasjoner.

Skrevet
Her er noen forskrifter fra mattilsynet på dette området. Ellers kan vel kanskje grenseveterinæren på Gardermoen svare på evt spørsmål. Er vel ikke lov å poste mailadresser eller telefonnummer her, men jeg så kontaktinfo inne på Mattilsynets websider.
Skrevet

Ja, snakket med grensekontrollen paa Gardermoen - vil ta opp til 5-6 mnd som betyr at min kjare lille (ikke saa liten!) hund maa vere igjen opp til 4 mnd etter at jeg reiser hos familie her i statene...synd det skal vere saa komplisert naar man har en hund som er vaksinert og i fin form!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...