Gå til innhold

Skal jeg bestride fakturaen eller betale?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Utleieren min er et stort utleieselskap. I desember fikk jeg brev om at leien min ville bli økt fra 1. januar med ca. 250 kroner. Jeg mente at de ikke hadde regnet helt riktig og at jeg uansett ikke hadde fått én måneds skriftlig varsel. 

Brevet dukket opp i postkassen min 3. desember, og jeg mener at jeg måtte ha mottatt det senest 30. november (evt. 1. desember) for å ha fått én måneds varsel. Det høres kanskje litt gnient ut men, men det vært litt krøll med utleieren og jeg ble irritert over at de ikke klarte å gjøre dette riktig. Brevet de sendte meg var ikke datert, men jeg sjekket postkassen hver dag og jeg fikk det altså 3. desember. 

Tok kontakt med utleier på e-post i desember, fikk beskjed om at jeg skulle få et svar. Kontaktet dem på nytt på nyåret, fikk også da beskjed om at e-posten min var videresendt til riktig person. Så hørte jeg ingenting før jeg i påsken fikk brev i Digipost fra inkassoselskapet som utleieselskapet har sendt dette videre til. Fristen for å betale går ut i neste uke. Jeg har sendt enda en e-post, fått samme beskjed om at jeg vil få svar, men har ikke fått noe. 

Jeg har betalt «ny» leie fra februar, selv om jeg mener den egentlig ikke er helt riktig, men har ikke betalt de 250 kronene ekstra for januar. 

Nå lurer jeg på om jeg skal bestride fakturaen eller faktisk bare betale den? Om jeg bestrider den kan vel ikke inkassoselskapet fortsette å kreve inn med mindre det er helt åpenbart at jeg skal betale disse pengene? 

Anonymkode: 04576...97b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil tro frimerket var datert selv om ikke selve brevet var det? 

Anonymkode: 3ef18...778

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vil tro frimerket var datert selv om ikke selve brevet var det? 

Anonymkode: 3ef18...778

Hei! Nei, det har ikke et vanlig frimerke, bare et slikt «frimerkestempel». Ingen dato. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å stå på krava, så jeg ville bestridt kravet. Det må jo være et minimum at de klarer å datere et brev tenker jeg. 

Anonymkode: 2dcef...4f1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg liker å stå på krava, så jeg ville bestridt kravet. Det må jo være et minimum at de klarer å datere et brev tenker jeg. 

Dette! Bare pur F. Og så lenge du bestrider kravet kan de ikke legge på flere gebyrer. 

Anonymkode: 1a3cf...80e

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Men kan jeg vite at inkassoselskapet ikke vil si at dette åpenbart er et gyldig krav, og at jeg derfor må betale? (Og at de da vil fortsette å legge på gebyrer?)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men kan jeg vite at inkassoselskapet ikke vil si at dette åpenbart er et gyldig krav, og at jeg derfor må betale? (Og at de da vil fortsette å legge på gebyrer?)

Dersom du bestrider kan de ikke legge på gebyrer. Da er den satt på pause på en måte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Dersom du bestrider kan de ikke legge på gebyrer. Da er den satt på pause på en måte. 

Ja, men jeg leste at det ikke gjelder dersom klagen min åpenbart er grunnløs? Er jeg egentlig helt på bærtur når jeg mener at jeg ikke ble varslet tidlig nok?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, men jeg leste at det ikke gjelder dersom klagen min åpenbart er grunnløs? Er jeg egentlig helt på bærtur når jeg mener at jeg ikke ble varslet tidlig nok?

Du vet når du fikk brevet og og det er ikke datert så det kan jo evt bli ord mot ord. Uansett mener jeg at et seriøst utleiefirma vet å datere brevene sine. Dette ble nok ikke bestemt over natten så de burde definitivt klare å varsle i god tid og ikke på dato om det var tilfellet. Men det er bare min mening. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har vel ikke lov til å øke uten begrunnelse 

Anonymkode: d7197...a50

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det har vel ikke lov til å øke uten begrunnelse 

Anonymkode: d7197...a50

Når husleien er satt og avtalen inngått, kan ikke utleier øke husleien som han ønsker. I et løpende leieforhold er det kun to lovlige måter å øke husleien på.

1. In­deks­re­gu­le­ring av hus­lei­en 

Utleier kan kun kreve husleieøkning i samsvar med konsumprisindeksen en gang i året. Dette kan kun skje dersom utleier har gitt minst én måneds skriftlig varsel.

Konsumprisindeksen settes av Statistisk sentralbyrå og viser prisutviklingen på varer og tjenester som forbrukere etterspør.

Beregn lovlig husleieøkning selv hos Statistisk sentralbyrå.

Husleieøkning kan først kreves ett år etter at avtalen er inngått. Tilsvarende kan leier kreve at husleien settes ned tilsvarende ved nedgang i konsumprisindeksen. Renteøkninger gir ikke utleier rett til å justere husleien utover det konsumprisindeksen tilsier.

2. Til­pas­ning til gjengs leie

Har leieforholdet vart i minst 2 1/2 år, kan utleier kreve at leien blir tilpasset gjengs leie.
Samtidig kan endringen i husleien tidligst skje seks måneder etter at utleier har sendt skriftlig krav. Leieren må altså ha bodd i boligen i minst tre år før husleien tilpasses gjengs leie. Skulle gjengs leie være lavere enn husleien leieren betaler, kan du på samme vilkår kreve husleien satt ned til gjengs leie.

Gjengs leie regnes ut ved å sammenlikne liknende husrom og avtalevilkår. Du skal altså sammenlikne både med boliger av lik størrelse, beliggenhet og standard, i tillegg til avtalevilkår, slik som oppsigelsestid.

Anonymkode: 47736...756

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Pillarguri skrev (6 minutter siden):

https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/okning-av-husleien

Du har fått varsel 2 dager for sent til at utleier har overholdt 30 dagers fristen.  Synes det er litt sært at du skal lage et voldsomt spetakkel av det.  En annen ting er om utleieren har lov å regulere leien din.  Har du bodd der i 12 mnd eller mer? Er 250 korrekt konsumprisindeks økning?

Men hvorfor skal hun godta det når det ikke er varslet i tide? Penger spart er penger tjent osv...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det står nå også minst 1 måneds varsel. De burde kanskje legge inn litt margin da, ikke sende så sent som mulig, eller for sent. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hvorfor skal hun godta det når det ikke er varslet i tide? Penger spart er penger tjent osv...

2 dager for sent varslet er for sent. Det er jeg helt enig i.  Men, hva kan man oppnå ved å krangle på kr 250? Forstår det sånn at leieforholdet skal fortsette, og det er sjelden noe sjakktrekk å komme i unødvendig konflikt med utleier.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hallo! Legge ned så mye energi for kr 250,-?

Anonymkode: 4bdd6...bf8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hallo! Legge ned så mye energi for kr 250,-?

Anonymkode: 4bdd6...bf8

Er jo egentlig det jeg spør om da. Bor i kollektiv og kjøper grønn paprika og ikke rød, siden grønn er billigere - for meg betyr det noe. Og også når de har «regnet» indeksreguleringen feil - jeg skal jo fortsette å betale leie hver måned. Har kontaktet dem så mange ganger om dette nå uten å få svar, det er utrolig frustrerende. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Pillarguri said:

https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/okning-av-husleien

Du har fått varsel 2 dager for sent til at utleier har overholdt 30 dagers fristen.  Synes det er litt sært at du skal lage et voldsomt spetakkel av det.  En annen ting er om utleieren har lov å regulere leien din.  Har du bodd der i 12 mnd eller mer? Er 250 korrekt konsumprisindeks økning?

Hei! De kan øke leien min, jeg har bodd her i over 12 mnd. Men økningen er ikke riktig, den er høyere enn den skulle ha vært. Har ikke fått svar fra utleieselskapet på den delen heller.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er fint at du tar kampen, jeg. En del, både firma og privatpersoner, satser jo på at de kan gjøre som de vil og at folk ikke skal gidde krangle for relativt små beløp. Men det er en ukultur.

Anonymkode: 29a37...51f

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...