Gå til innhold

Søker ny jobb - får jeg ikke jobb fordi jeg studerer (deltid) samtidig? Utelate det i søknaden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utdannet barnevernspedagog, og jobber fulltid. Jeg har jobbet i denne jobben i 4 år. Jeg søker andre jobber innenfor samme felt, fordi jeg rett og slett syntes firmaet drives dårlig. Jeg får ofte ikke beskjed om viktige ting sjefen må fortelle meg for at jeg skal gjøre jobben, jeg føler at alt bare er økonomi-styrt, og jeg har sett flere kollegaer havnet i vanskelige og vonde situasjoner med ledelsen. Jeg ønsker ikke gå på detaljer, men kort oppsummert så ønsker jeg å bytte firma, men ikke felt. 

Jeg studerer i dag, holder på med en mastergrad på deltid. Denne mastergraden krever at man er i jobb samtidig, så det er veldig tilrettelagt for at man skal kunne ha en jobb samtidig. Studier og jobben jeg har nå har aldri kollidert, og når det har gjort det har jeg brukt feriedager eller så har jeg måtte skippe skolen. Med andre ord, jobben har ikke blitt negativt påvirket over at jeg studerer. 

Jeg har søkt på mange stillinger innenfor det jeg jobber med nå. Jeg har hatt 2 intervjuer, ett hvor jeg trakk meg og ett hvor jeg ikke fikk stillingen. Ellers har jeg ikke hørt noe. Jeg skjønner ingenting. Jeg har fått en karriererådgiver (?) til å se over CV og søknad og peke på ting, men null forskjell. Jeg har mye erfaring, gode referanser og gode karakterer - så jeg forstår ikke. 

Jeg har skrevet at jeg holder på med en master, men også forklart at dette ikke kommer i veien for jobb. Tilbakemeldingene jeg har fått fra nåværende sjef er at hun opplever det som praktisk, fordi jeg tar ut ferie i semesteret heller enn i fellesferien eller julen når alle andre ønsker ferie. 

Nå lurer jeg litt på om det kanskje er en hindring i en søknad å ha det med? Jeg fikk spørsmål på intervju om jeg bare ønsket stillingen frem til jeg ble ferdig med master, og lurer på om det kanskje er det de tenker... Eller at de rett og slett er redd for at jeg ikke vil prioritere jobben først. 

Hva gjør man? Jeg kan jo ikke skjule det, men begynner å bli litt desperat! 

Anonymkode: ff2bd...7e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det burde jo ikke være noen ulempe, men det kan jo være at de tenker at du forsvinner når du har mastergraden og kan få noe bedre.

Men så lenge studiene er tilrettelagt for å kunne kombinere med jobb, trenger du kanskje ikke å si noe om at du studerer før du må? Dvs. du trenger jo ikke å si det i søknaden. Hadde jeg vært deg, hadde jeg i hvert fall prøvd å søke uten å nevne studiene, da finner du i hvert fall ut om det er det som er "problemet" eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (9 minutter siden):

Det burde jo ikke være noen ulempe, men det kan jo være at de tenker at du forsvinner når du har mastergraden og kan få noe bedre.

Men så lenge studiene er tilrettelagt for å kunne kombinere med jobb, trenger du kanskje ikke å si noe om at du studerer før du må? Dvs. du trenger jo ikke å si det i søknaden. Hadde jeg vært deg, hadde jeg i hvert fall prøvd å søke uten å nevne studiene, da finner du i hvert fall ut om det er det som er "problemet" eller ikke.

Takk for svar!

Jeg har tenkt på det, men føler det blir litt som å utelate noe viktig med vilje, og at når dette kommer frem så trekker det veldig ned fordi det da virker som jeg har forsøkt å skjule det. På CVen min står det at jeg studerer X hos XX fra år til dd, og at det er deltid. Føler at ved å utelate det så lyver jeg litt.. Eller, er det greit så lenge graden ikke er fullført og "teller" på CVen? 

Anonymkode: ff2bd...7e3

Skrevet

Jeg jobber fulltid og har studert mer enn tilsvarende fulltid (60 stp per semester) ved siden av jobben. Jeg søkte jobber rett før jul og på nyåret, og jeg fikk utrolig mange tilbakemeldinger om at jeg var en spennende kandidat og at det var nettopp det faktum at jeg kunne vise at jeg håndtere å gjøre mye på en gang at de kalte meg inn. 

Med andre ord: det ble sett på som svært verdifullt, selv om det jeg studerte ikke hadde relevant for jobben jeg søkte. Det ble sett på som et gode eller positiv ting i seg selv. 

Jeg tror nok heller det handler om hvordan man fremstiller det. Og her gjelder det å ikke være redd for å fremheve seg selv og "skryte". Det jeg dog la merke til var at det private næringsliv kastet seg over meg og så meg som en veldig spennende kandidat, mens det offentlige lot være å høre fra seg. Nå fikk jeg meg ny jobb til slutt, i det offentlige, men det tok sin tid. Her tror jeg det også handler mye om at det gjerne finnes kandidater fra før som allerede er ansatt (f.eks i vikariater) og som dermed blir ansatt i stillingene som blir utlyst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...