Gå til innhold

Østrogendominans

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen kvinner med østrogen dominans her? Jeg har nylig funnet ut at jeg har dette. Har lenge hatt menstruasjonsforstyrrelser, og manglende mens i mange måneder. Var hos gynekolog som sa jeg hadde tykk slimhinne pga dette, og at jeg må ta provera (progesteron) for å få blødd ut denne slimhinnen. 

Dere med østrogendominans, må dere ta provera en gang pr måned fast? Eller kan man velge å ha sjeldnere mens?

Vet dere om østrogendominans er noe som kommer i forkant av overgangsalder? For ved overgangsalder minker jo både østrogener og progesteronet, sånn at slimhinnen ikke blir fortykket når mensen ikke kommer?

Anonymkode: 908fd...218

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg har hatt østrogendominans, men for et år siden sluttet jeg ikke å blø etter at jeg hadde mensen.

Småblødninger hver dag i ukesvis, og etter tre uker med dette gikk jeg til gynekolog som fant en fortykket slimhinne i livmoren og en polypp.

Dette kom av hormon ubalanse og siden jeg var 51 år da, så var det vel pga begynnende overgangsalder.

Gynekologen sa at den måtte skrapes ut for at det ikke skulle skje igjen og kanskje utvikle seg til kreft.

Etter operasjonen fikk jeg valget mellom Provera tabletter eller å sette opp hormonspiral for at dette ikke skulle skje igjen.

Jeg valgte hormonspiral fordi jeg tenkte at den gir meg mindre hormon bivirkninger enn Provera.

Anonymkode: ff6a5...f8f

• 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg nerder litt på hormoner for tiden og fant dette spørsmålet ditt. Jeg mistenker også at har østrogendominans, det er typisk at det inntrer i slutten av 30-årene/starten av 40, lenge før menopause men er likevel starten på dette. Det høres misvisende ut med ordet "østrogendominans" iom vi har et lavere nivå østrogen i denne alderen enn tidligere. Men det er egentlig hormonet progesteron som er for lavt, som gjør at nivået østrogen er for høyt ift progesteronnivået. Derav ordet dominans.

Jeg lurer bare egentlig på om du fant noe som virket? :)

Anonymkode: e361b...284

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.3.2024 den 13.27):

Hei! Jeg nerder litt på hormoner for tiden og fant dette spørsmålet ditt. Jeg mistenker også at har østrogendominans, det er typisk at det inntrer i slutten av 30-årene/starten av 40, lenge før menopause men er likevel starten på dette. Det høres misvisende ut med ordet "østrogendominans" iom vi har et lavere nivå østrogen i denne alderen enn tidligere. Men det er egentlig hormonet progesteron som er for lavt, som gjør at nivået østrogen er for høyt ift progesteronnivået. Derav ordet dominans.

Jeg lurer bare egentlig på om du fant noe som virket? :)

Anonymkode: e361b...284

Hei😊 Du har rett i det du skriver, det er progesteron-nivået som faller først (hos noen), og østrogen-nivået kan i noen tilfeller falle på et mye senere tidspunkt. Derfor blir det en slags østrogendominans. Dette fører til at livmorslimhinnen vokser seg tykk, men vi får ikke mens like ofte. Dermed vokser slimhinnen seg tykkere og tykkere, og det er ikke bra i lengden, vi må få blødd den ut. Så jeg fikk beskjed om å ta proverakur hver 3.mnd for å få mens, hvis jeg ikke hadde hatt mens den perioden. Hvis jeg fikk mens, kunne jeg starte på ny «telling», og ta en ny proverakur når jeg ikke hadde hatt mens på 3 mnd. Noen ganger kom mensen, andre ganger måtte jeg ta en kur. Men så tok jeg en kur uten at jeg fikk mens, og da kontaktet jeg gynekologen min og fikk en time. Da kunne hun se at livmorslimhinnen ikke hadde vokst, og dermed ante hun at østrogen-nivået også hadde falt. Jeg tok blodprøver og fikk det bekreftet. Jeg kan fortsatt få mens en ytterst sjelden gang, men trenger ikke lenger ta provera😊

Anonymkode: 908fd...218

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...