Gå til innhold

BÆRUMSMAMMAER: Hvilken barneskole i Bærum / Oslo Vest er den beste og tryggeste?

Gjest Kefalinia

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da ville jeg ha valgt å bosette meg på Fornebu i nærheten av Hundsund svømmehall. 

Anonymkode: 9f00c...e06

TS har sagt hun ikke ønsker å bo nær naboer, men har samtidig et budsjett å forholde seg til, så da blir det nok vanskelig å finne noe på Fornebu eller Snarøya. Tenker heller at TS bør se etter bolig i nærheten av svømmehallene på Berger, Holmen og Risenga. 

Anonymkode: 64cf3...861

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

TS har sagt hun ikke ønsker å bo nær naboer, men har samtidig et budsjett å forholde seg til, så da blir det nok vanskelig å finne noe på Fornebu eller Snarøya. Tenker heller at TS bør se etter bolig i nærheten av svømmehallene på Berger, Holmen og Risenga. 

Det er enebolig strøk på Snarøya også. Berger svømmehall har nesten ikke treningstid for svømmerne, de blir sluset til Hundsund om barnet hennes skal trene via svømmeklubben bærumsvømmerne og ikke bare uorganisert bading liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.4.2021 den 8.56):

Og min erfaring er det motsatte. Vi bodde på Høvik og der var folk så høye på seg selv at jeg ble skremt. Barnehagen måtte sende brev til foreldrene der de krevde at foreldre hentet selv 1-2 ganger i uken for å ha kontakt med foreldrene og ikke bare se au-pairen. Det var lite dugnadsånd, og man klikka kun med bestemte mennesker. jeg er advokat selv, så i utgangspunktet var jeg god nok, men slike verdier vil jeg ikke være en del av.
Vi flyttet derimot til Bærum vest og har nå et helt annet naboskap. Utrolig koselig naboer som vi har mange arrangement og private sammenkomster med. Ikke noe problem at folk stiller opp. Dessuten er ikke befolkningen så homogen her. Det er ikke sundt at man vokser opp kun som seg selv. Her er det høyt utdannet mennesker, normalt utdannet mennesker, lite utdanning og folk med innvandrerbakgrunn. Det er greit at ikke man får et forvrengt syn på samfunnet som en del steder nå på Bærum øst er i ferd med å få. Budstikka har tatt opp denne problemstillingen flere ganger, at Bærum øst får i en svært uheldig demografi, så det er en reell utfordring.

Anonymkode: c82e6...6ba

Det er også min erfaring. Enkelte skoler på ''østsiden'', dvs der hvor boligprisene er høyest, er sterkt preget av snobberi og press for merkeklær, au-pairer som leverer og henter og foreldre som er høyt på pæra. Hvis TS ønsker et slikt miljø for sine barn og seg selv, er det bare å se hvor boligprisene er høyest og flytte dit.

På ''vestkanten'' derimot er det mange veldig gode skoler med mer normalt miljø og god blanding av elever. Spesielt vil jeg anbefale Bærums verk og Lommedalen områdene hvor det er god mix av enebolig og rekkehus og personer med høy inntekt og inntekt midt på treet. Jeg vil derimot fraråde TS å flytte i skolekretsen av Rykkinn og Skui. Min erfaring er at det er sterk overvekt av elever som er faglig svake og med altfor dårlig norsk. 

Anonymkode: d8724...ff9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.4.2021 den 12.30):

Gjenboere? Mener du gjenferd? Det finnes ikke, så ingen fare for det noen steder :) 

Anonymkode: 49424...387

Jeg har fått fortalt fra to forskjellige personer om ei gammel dame i Ropernveien på Snarøya. Hun går i bunad og har hodet under armen.

Ellers vil jeg si noe om hvordan jeg oppfatter den generelle mentaliteten på Storøya/Oksenøya- området. Området er preget av folk som har flyttet inn til mer eller mindre nye byggefelt. Det betyr at de er litt i samme situasjon, at det er sosialt åpent og ikke preget av gamle lukkede miljøer. Nå er det fine lekeområder for barna der, men det vil bli fortettet når tusenvis av leiligheter blir bygd rundt Nansenparken. Helt fantastisk i dag, men blir nok litt dårligere. Boligprisene er dessverre drøyt høye.

Anonymkode: c077c...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mannen din høres såpas "Exit" ut at du bør søke opp det mest snobbete strøket i området. Det virker som om han er ekstremt opptatt av fasade.

Lykke til!

Anonymkode: 1261e...eb3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kefalinia
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Mannen din høres såpas "Exit" ut at du bør søke opp det mest snobbete strøket i området. Det virker som om han er ekstremt opptatt av fasade.

Lykke til!

Hehe... Langt i fra. Han ser ikke på det programmet en gang. Han har andre ting å bruke tiden sin på. Han drikker nesten ikke, og jeg har aldri sett han full på alle de årene vi har vært sammen. Ikke er han mye borte heller, og om han skal på business reise så får vi ofte bli med hvis vi vil. Vi kjører Tesla som så og si alle andre som bor i Oslo området. Ikke mye Exit her i gården nei. 

Å bo bra, trygt, og fint er ikke det samme som Exit tendenser. :) De gutta der er ekstreme. Men min mann er opprinnelig fra Jar, han hadde russebuss, han gikk på Nadderud, er selvstendig næringsdrivende, snakker riksmål, og har bare hvite venner som er ledere/har egne firmaer. Så ja, han er typisk for området, men jeg synes han har en fin personlighet på mange måter da han ikke bryr seg om hvordan han kler seg, hva andre mener om han, han er flink pappa og til å lage mat, og bryr seg mye om dyr. 

Vi får se hvilket område vi lander på. Ingenting er bestemt enda, utenom at det blir Oslo Vest/Bærum Øst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kefalinia skrev (På 10.4.2021 den 10.06):

Mannen ønsker et homogent samfunn, og det du nevner du søker og ønsker, ønsker overhodet ikke han. Så hvilket sted blir det? Jeg er ikke kjent overhodet. Jeg har bare fått beskjed om å undersøke litt.

Slik jeg forstår fra tråden din, så ønsker mannen din i de mest snobbete områdene med merkeklærpress, mobbing og utfrysing av barn, de verste russene med mest nedlatende oppførsel overfor jentene og generelt størst stressnivå for barn i Bærum. Da er det bare å søke boligene med høyest prisantydning på finn og der finner du områdene. Lykke til.

Kefalinia skrev (På 10.4.2021 den 10.08):

Nei, vi har ikke flyttet enda. Flytter ikke før til høsten som sagt. Det er fritt skolevalg i Norge.

Det er ikke fritt skolevalg i Norge. Det er fritt boligvalg innen eget budsjett, men ikke fritt skolevalg. Man tilhører skolekretsen man tilhører på denne adressen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Slik jeg forstår fra tråden din, så ønsker mannen din i de mest snobbete områdene med merkeklærpress, mobbing og utfrysing av barn, de verste russene med mest nedlatende oppførsel overfor jentene og generelt størst stressnivå for barn i Bærum. Da er det bare å søke boligene med høyest prisantydning på finn og der finner du områdene. Lykke til.

Det er vel like ille på østkanten, hvor jentene blir passet på av moralpolitiet hvis de ikke er tildekket nok og blir kalt hore 😒

Jeg kan forsikre deg at det ikke er så ille her som folk tror, ts. Det er et fåtall som har aupair her og her er det miks av Cubus og designermerker. Veldig hyggelig nabolag med engasjerte foreldre☺️ 

Anonymkode: 727ed...648

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kefalinia skrev (1 time siden):

Vi kjører Tesla som så og si alle andre som bor i Oslo området. 

Enten kødder du, eller så trenger du en solid reality check.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Vet ikke hvor du bor. Men tesla er veldig vanelig... vi bor i asker(gamle hurum) og veldig mange her har også tesla..... ja det er en dyr bil men skal du ha elbil som familiebil og reise langt er det den eneste aktuelle..

som du skjønner ts er det mange meninger og fordommer mot Bærum, det er ett sårt tema for mange! Virkeligheten er jo at ingen ting er svart eller hvitt! Dere får det bok helt fint! Lykke til med flytting iløpet av året! Også har du nok lært at kvinneguiden tar man med en klype salt!😂

Anonymkode: 569c2...595

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vet ikke hvor du bor. Men tesla er veldig vanelig... vi bor i asker(gamle hurum) og veldig mange her har også tesla..... ja det er en dyr bil men skal du ha elbil som familiebil og reise langt er det den eneste aktuelle..

som du skjønner ts er det mange meninger og fordommer mot Bærum, det er ett sårt tema for mange! Virkeligheten er jo at ingen ting er svart eller hvitt! Dere får det bok helt fint! Lykke til med flytting iløpet av året! Også har du nok lært at kvinneguiden tar man med en klype salt!😂

Vi kjørte en tur på Høybråten for å hente barneklær vi kjøpte på Finn og stakk innom Stovner senter. Der var det mange Teslaer og Jaguar I-pace. Kanskje det var flere Bæringer på kultursafari den dagen😅

Det kan umulig stemme at østkantfolk kjører Teslaer🙈

Anonymkode: 727ed...648

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kefalinia
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, min observasjon er at de fleste som har EL-bil kjører Tesla jo. Når jeg kjører i Oslo, ser jeg Tesla hvert 2. minutt. Personlig kjenner jeg 50 mennesker som har Tesla. Da har jeg ikke tatt med de menneskene jeg ikke kjenner. Jeg snakker selvfølgelig ikke om de som tar kollektiv, sykler, ikke har bil, kjører bensinbil, osv. Men de som kjører EL-bil, som også er anbefalt om man bor i Oslo-området.

"Kneiken er overstått. Etter svakt salg i de to første månedene av 2020, har Tesla nå passert 50.000 registrerte biler i Norge. Med over 16.000 solgte eksemplarer på et drøyt år er Model 3 Norges nye folkevogn. Likevel kjører det langt flere Model S på veiene våre – det finnes mer enn 20.600 Model S her til lands"

Uansett.... Nå har denne tråden sporet helt av. Jeg lurte på hvilke barneskoler som er best eller anbefalt i Oslo vest/Bærum, og så må jeg sitte her å forsvare mannen min, våre ønsker, og verdier. Ikke rart det er krig i verden når folk ikke klarer å svare på ting det blir spurt om.

Tusen takk til dere som svarte saklig og ordentlig på mitt spørsmål. Nå kan denne tråden lukkes, siden jeg har har masse barneskoler jeg kan gjøre videre research på. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kefalinia
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Helt korrekt, og helt enig! :)

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.4.2021 den 14.11):

Det er ganske fint noen steder i Oslo Øst altså - høres ut som dere har ganske mange fordommer? Det er det mange fra Bærum som har, så der passer dere nok helt glimrende inn.

Eksempler på fine områder i Oslo Øst (som er alle områder øst for Akerselva) er Grefsen, Nordstrand, Ljan, Godlia, Hellerud, Oppsal. Ikke like blendahvitt som Bærum - men vi slipper å bli engstelige for å kjøre lengre enn Majorstua med t-banen, vi slipper at barna blir mobbet for å ha matpakke med på skolen eller fordi de ikke har to hytter, og vi slipper at barna ikke får bli med på russebussen fordi foreldrene tjener for lite eller barnet veier 2 kg for mye. For vår del var det et viktig element å ha skogen rett utenfor døra, at det er et inkluderende og lite snobbet miljø, at barna blir kjent med alle samfunnslag (selv om det ikke er så mange ressurssvake familier her er det fortsatt noen som bor i leilighet), og det er vel 25 % innvandrere på skolen selv om de fleste er vestlige innvandrere. For oss er dette helt topp - da får barna ikke sjokk den dagen de flytter hjemmefra og møter den virkelige verden.

Sånn, da fikk du litt innblikk i hvordan «vi farlige folk på østkanten» ser på folk fra Bærum og hvorfor vi valgte å hellere bo her der de aller fleste er nede på jorden uansett hvor mye penger og fancy biler de har. Skolene her vi bor er forresten veldig bra - og byens beste når det gjelder mobbing.

Når det gjelder tryggheten blant ungdommen er det vel mye hjemme-alenefester i Bærum siden foreldrene overlater barna til seg selv, og mens de på østkanten røyker hasj går det i kokain og amfetamin på Oslo vest/Bærum. Vet ikke om det ene eller det andre er verst, men det er vel ikke noe som er 100 % trygt uansett.

Anonymkode: e3ba3...f46

Oi oi.. Og du sier at folk fra Bærum har ganske mange fordommer?? Ærlig talt, snakk om å kaste stein i glasshus. Skjerp deg. 

Anonymkode: e4df3...f4a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 4/11/2021 at 10:56 AM, AnonymBruker said:

Ja, det har skjedd (og skjer) en voldsom fortetting i hele den østre delen av kommunen, men særlig områdene Bekkestua, Stabekk, Jar, Østerås, Hosle, Haslum og Fornebu. Kommunen har vedtatt fortetting langs T-banen, men i tillegg bygges det nye boliger i gamle eplehager og bidrar således til ytterligere fortetting. Du skriver i tråden at dere ønsker god avstand til naboer, så da er ikke de østre deler av kommunen valget for dere, og med budsjettet deres vil dere nok enklere finne en passende bolig i områder som Skui, Kolsås, Slependen eller Vøyenenga.

Befolkningsmassen har endret sammensetning siden din mann vokste opp. Nå er kommunen langt mer heterogen enn den var for 40-50 år siden. Drøyt 1 av 5 har innvandrerbakgrunn, men dette tallet er i hurtig endring da man i det siste tiåret har fått stor tilflytting av mennesker med Øst-Europeisk opprinnelse. 

Hvis du ønsker en oversikt over alle barneskolene i kommunen finner du det på kommunens nettsider, men jeg anbefaler deg også å ta en titt på denne oversikten over skolegrenser.

Man finner da flotte boliger i Bærum øst for godt under 17 millioner..

Anonymkode: 6edd9...959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tesla er blodharry! Ville ikke hatt det om den ble kastet etter meg en gang! Til og med Volvo 240 er kulere enn tesla og det sier ikke lite så ukristelig blodharry som Volvo 240 er!  

Anonymkode: 49424...387

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Ikr skrev (2 timer siden):

Hei! Vi flytter  snart til Slependen. Har noen erfaringer med Jong skole? 

Har venner med barn der, vi bor i en annen del av Bærum. Har inntrykk av at det er en helt vanlig god skole, hyggelig nærmiljø og foreldrene/naboene virker hyggelige. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har prøvd å undersøke dette litt selv, og så langt har jeg fått tilbakemelding fra bekjente om dette: 

Stabekk, Haslum, Løkeberg, Tanum, Bjørnegård, OIS - bra!

Skui, Mølladamnen- ikke bra

Emma Hjorth, Vøyenenga, Anna Krefting, Høvik - blandet

Montessorri - for de med kjennskap til dette fra før

Anonymkode: 2d534...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...