AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #101 Del Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Man bruker entall også når man snakket om flere skoler. Den norske skolen, Oslo-skolen osv. Mitt inntrykk er at Bærum Øst har gode skoler, men svært blendahvitt miljø og i overkant strebete foreldre med tilhørende merkepress. Jar verst. Muligens ikke så ille på Fornebu feks. Anonymkode: e57cd...400 Når jeg var ungdom på starten av 2000 tallet var det helt klart størst press på merker i Bærum vest. Jeg vokste opp i øst og hadde venne rop mange forskjellige skoler og ingen der følte på noe press. Mens de i vest kjente på presset og jeg vet at på vøynenga var det tre stk i en klasse som ikke hadde den vinterjakka alle hadde så da tok han ene pappaen og kjøpte til de tre så alle hadde lik... typ 10 000kr pr jakke.. Anonymkode: 569c2...595 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #102 Del Skrevet 11. april 2021 Driver barna deres med noen spesiell idrett nå? Alpint, svømming, håndball? Det varierer veldig fra område/skole innad i Bærum av hvor stort miljøet er innenfor de ulike idrettene. Så hvis en spesiell idrett er viktig for barna så kan det også være med på hvilket område som passer dere? Barna kan gå på idretten sin uansett, men hyggelig om flere i klassen også driver med det samme. Anonymkode: 9f00c...e06 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kefalinia Skrevet 12. april 2021 #103 Del Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Driver barna deres med noen spesiell idrett nå? Alpint, svømming, håndball? Det varierer veldig fra område/skole innad i Bærum av hvor stort miljøet er innenfor de ulike idrettene. Så hvis en spesiell idrett er viktig for barna så kan det også være med på hvilket område som passer dere? Barna kan gå på idretten sin uansett, men hyggelig om flere i klassen også driver med det samme. Anonymkode: 9f00c...e06 Ja, barnet går på svømming, og har gått på det siden han var to år. Også har han selvfølgelig testet ulike aktiviteter, men dette er fast to ganger i uken. Det har dessverre ikke vært svømming under pandemien da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #104 Del Skrevet 12. april 2021 Det høres litt ut som om dere bor i England? Der er det jo veldig fokus på skolekrets når man skal kjøpe hus, mange som velger skole først og nileser ofsted rapporter osv. Det er nok ikke like vanlig i Norge, det er ikke like store forskjeller på skolene og mer fokus på nærområde og miljø i husjakten. Men du kan jo sjekke denne siden som er litt den informasjonen som finnes i ofsted rapportene, altså resultat basert informasjon per skole i forhold til lokalt og nasjonalt snitt. https://skoleporten.udir.no/oversikt/oversikt/grunnskole/oslo-kommune? Anonymkode: 82d5a...3b6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #105 Del Skrevet 12. april 2021 Internasjonale skolen på Bekkestua er veldig bra. Vi flytter utenlands om 1,5 år og barna følger standard internasjonal skolegang (IB diplom) Anonymkode: 0e5f7...c98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #106 Del Skrevet 12. april 2021 Kefalinia skrev (På 11.4.2021 den 12.41): Takk for tips! Altså, vi kjøper ikke bare merkeklær til barnet vårt og kjøper mye på salg. Mitt barn går både i klær fra Lindex, HM, Hugo Boss, Ralph Lauren, Hust & Claire, osv. Ikke fordi vi ikke har råd, men for å være økonomisk fornuftige. Vi bryr oss ikke om merkeklær egentlig, bare man ser ordentlig ut. Å ha masse biler og hytter er heller ikke viktig. Vi har Tesla og en Audi, og hytte på fjellet. Men dette er det mange mennesker som har. Ønsker ikke en skole der man kan bli utfryst eller mobbet, dersom det er slik du nevner. 😮 Vi er mer opptatt av at skolen og området er bra. For eksempel så skjønner jeg godt mannen vil bo i Bærum/Oslo vest kontra Oslo Øst. Mannen er selvstendig næringsdrivende. Jeg er hjemmeværende/freelance. Det blir jeg som bringer og henter barnet. Det er ganske fint noen steder i Oslo Øst altså - høres ut som dere har ganske mange fordommer? Det er det mange fra Bærum som har, så der passer dere nok helt glimrende inn. Eksempler på fine områder i Oslo Øst (som er alle områder øst for Akerselva) er Grefsen, Nordstrand, Ljan, Godlia, Hellerud, Oppsal. Ikke like blendahvitt som Bærum - men vi slipper å bli engstelige for å kjøre lengre enn Majorstua med t-banen, vi slipper at barna blir mobbet for å ha matpakke med på skolen eller fordi de ikke har to hytter, og vi slipper at barna ikke får bli med på russebussen fordi foreldrene tjener for lite eller barnet veier 2 kg for mye. For vår del var det et viktig element å ha skogen rett utenfor døra, at det er et inkluderende og lite snobbet miljø, at barna blir kjent med alle samfunnslag (selv om det ikke er så mange ressurssvake familier her er det fortsatt noen som bor i leilighet), og det er vel 25 % innvandrere på skolen selv om de fleste er vestlige innvandrere. For oss er dette helt topp - da får barna ikke sjokk den dagen de flytter hjemmefra og møter den virkelige verden. Sånn, da fikk du litt innblikk i hvordan «vi farlige folk på østkanten» ser på folk fra Bærum og hvorfor vi valgte å hellere bo her der de aller fleste er nede på jorden uansett hvor mye penger og fancy biler de har. Skolene her vi bor er forresten veldig bra - og byens beste når det gjelder mobbing. Når det gjelder tryggheten blant ungdommen er det vel mye hjemme-alenefester i Bærum siden foreldrene overlater barna til seg selv, og mens de på østkanten røyker hasj går det i kokain og amfetamin på Oslo vest/Bærum. Vet ikke om det ene eller det andre er verst, men det er vel ikke noe som er 100 % trygt uansett. Anonymkode: e3ba3...f46 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kefalinia Skrevet 12. april 2021 #107 Del Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Det er ganske fint noen steder i Oslo Øst altså - høres ut som dere har ganske mange fordommer? Det er det mange fra Bærum som har, så der passer dere nok helt glimrende inn. Eksempler på fine områder i Oslo Øst (som er alle områder øst for Akerselva) er Grefsen, Nordstrand, Ljan, Godlia, Hellerud, Oppsal. Ikke like blendahvitt som Bærum - men vi slipper å bli engstelige for å kjøre lengre enn Majorstua med t-banen, vi slipper at barna blir mobbet for å ha matpakke med på skolen eller fordi de ikke har to hytter, og vi slipper at barna ikke får bli med på russebussen fordi foreldrene tjener for lite eller barnet veier 2 kg for mye. For vår del var det et viktig element å ha skogen rett utenfor døra, at det er et inkluderende og lite snobbet miljø, at barna blir kjent med alle samfunnslag (selv om det ikke er så mange ressurssvake familier her er det fortsatt noen som bor i leilighet), og det er vel 25 % innvandrere på skolen selv om de fleste er vestlige innvandrere. For oss er dette helt topp - da får barna ikke sjokk den dagen de flytter hjemmefra og møter den virkelige verden. Sånn, da fikk du litt innblikk i hvordan «vi farlige folk på østkanten» ser på folk fra Bærum og hvorfor vi valgte å hellere bo her der de aller fleste er nede på jorden uansett hvor mye penger og fancy biler de har. Skolene her vi bor er forresten veldig bra - og byens beste når det gjelder mobbing. Når det gjelder tryggheten blant ungdommen er det vel mye hjemme-alenefester i Bærum siden foreldrene overlater barna til seg selv, og mens de på østkanten røyker hasj går det i kokain og amfetamin på Oslo vest/Bærum. Vet ikke om det ene eller det andre er verst, men det er vel ikke noe som er 100 % trygt uansett. Anonymkode: e3ba3...f46 Nå handler denne tråden om skoler i Bærum/Oslo Vest, så Oslo Øst er ikke relevant. Jeg kjenner ikke til de stedene du nevner, men når mannen vil bo i Bærum/Oslo Vest, så er det sikkert en grunn til det. Jeg har fått masse tips om skoler nå. Det var det jeg lurte på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ukjentjente Skrevet 12. april 2021 #108 Del Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (På 10.4.2021 den 4.01): Hold deg til Bærum øst. Der har jeg bare hørt et godt oppvekstmiljø for barna. Også et tips jeg har fått som nyinnflytter:) Anonymkode: 727ed...648 Var mye mobbing da jeg vokste opp der 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #109 Del Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ganske fint noen steder i Oslo Øst altså - høres ut som dere har ganske mange fordommer? Det er det mange fra Bærum som har, så der passer dere nok helt glimrende inn. Eksempler på fine områder i Oslo Øst (som er alle områder øst for Akerselva) er Grefsen, Nordstrand, Ljan, Godlia, Hellerud, Oppsal. Ikke like blendahvitt som Bærum - men vi slipper å bli engstelige for å kjøre lengre enn Majorstua med t-banen, vi slipper at barna blir mobbet for å ha matpakke med på skolen eller fordi de ikke har to hytter, og vi slipper at barna ikke får bli med på russebussen fordi foreldrene tjener for lite eller barnet veier 2 kg for mye. For vår del var det et viktig element å ha skogen rett utenfor døra, at det er et inkluderende og lite snobbet miljø, at barna blir kjent med alle samfunnslag (selv om det ikke er så mange ressurssvake familier her er det fortsatt noen som bor i leilighet), og det er vel 25 % innvandrere på skolen selv om de fleste er vestlige innvandrere. For oss er dette helt topp - da får barna ikke sjokk den dagen de flytter hjemmefra og møter den virkelige verden. Sånn, da fikk du litt innblikk i hvordan «vi farlige folk på østkanten» ser på folk fra Bærum og hvorfor vi valgte å hellere bo her der de aller fleste er nede på jorden uansett hvor mye penger og fancy biler de har. Skolene her vi bor er forresten veldig bra - og byens beste når det gjelder mobbing. Når det gjelder tryggheten blant ungdommen er det vel mye hjemme-alenefester i Bærum siden foreldrene overlater barna til seg selv, og mens de på østkanten røyker hasj går det i kokain og amfetamin på Oslo vest/Bærum. Vet ikke om det ene eller det andre er verst, men det er vel ikke noe som er 100 % trygt uansett. Anonymkode: e3ba3...f46 Man hører så mye stygt om Bærum, men du har tydeligvis ikke bodd der. Det er langt fra som du beskriver. Jeg hører mye rart om østkanten også, men siden jeg ikke bor der selv, holder jeg meg for god å spre usannheter videre. Av de jeg kjenner som har hatt russebuss, har de tjent pengene selv ved å selge doruller, kakesalg, barnevakt-tjeneste osv. Flinke og pliktoppfyllende ungdommer med riktignok høyt utdannede foreldre, men har ikke lagt noen føringer i hva deres barn skal studere i fremtiden. Det viktigste er at de trives med det. Hjemmealene fester skjer overalt. Selv i bygda hvor jeg kom fra, langt fra Bærum, var det vanlig med hjemme alene fester. Jeg er ganske sikker på at det også forekommer på østkanten. Anonymkode: 727ed...648 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #110 Del Skrevet 12. april 2021 ukjentjente skrev (17 minutter siden): Var mye mobbing da jeg vokste opp der Mye mobbing der jeg vokste opp også, nordfra. Anonymkode: 727ed...648 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #111 Del Skrevet 12. april 2021 Kefalinia skrev (3 timer siden): Nå handler denne tråden om skoler i Bærum/Oslo Vest, så Oslo Øst er ikke relevant. Jeg kjenner ikke til de stedene du nevner, men når mannen vil bo i Bærum/Oslo Vest, så er det sikkert en grunn til det. Jeg har fått masse tips om skoler nå. Det var det jeg lurte på. Jo - men å si at østkanten er farlig og dårlig i sammenligning med Bærum er tull. At du/dere ikke engang kjenner til de områdene jeg nevnte understeker jo bare at dere faktisk ikke kan uttale dere om dette. Jeg har ikke bodd i Bærum, men det meste av familie min bor der og jeg har jobbet som lærer på en skole (riktig nok Oslo Vest), så jeg har hørt et par historier eller tre. Ja - det er mange hyggelige folk i Bærum, men blender du ikke inn med materielle ting er du utenfor. Det er au pairer, det er dyre ferier hele tiden, hyttetur hver helg (ja, to hytter helst), og det er bare foreldre som har englebarn. Sier du noe annet har du advokat på døra omtrent. Men som sagt: masse hyggelige folk også. Så får dere selv overveie hva som passer til dere - det høres iaf ut som holdningene til oss på feil side av Akerselva passer godt i partiboka. Anonymkode: e3ba3...f46 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #112 Del Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (På 11.4.2021 den 13.10): Jeg er ikke norsk, så ikke vær frekk! Er det folk som bor igjen i huset og nekter å flytte da? Da er det vel bare å bære dem ut, kjøre dem ut på landet og bytte lås i døra? Anonymkode: 49424...387 Dette er en trolletråd.. Anonymkode: f72aa...ba8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #113 Del Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo - men å si at østkanten er farlig og dårlig i sammenligning med Bærum er tull. At du/dere ikke engang kjenner til de områdene jeg nevnte understeker jo bare at dere faktisk ikke kan uttale dere om dette. Jeg har ikke bodd i Bærum, men det meste av familie min bor der og jeg har jobbet som lærer på en skole (riktig nok Oslo Vest), så jeg har hørt et par historier eller tre. Ja - det er mange hyggelige folk i Bærum, men blender du ikke inn med materielle ting er du utenfor. Det er au pairer, det er dyre ferier hele tiden, hyttetur hver helg (ja, to hytter helst), og det er bare foreldre som har englebarn. Sier du noe annet har du advokat på døra omtrent. Men som sagt: masse hyggelige folk også. Så får dere selv overveie hva som passer til dere - det høres iaf ut som holdningene til oss på feil side av Akerselva passer godt i partiboka. Anonymkode: e3ba3...f46 Gjesp... Svaret beviser bare at du ikke vet hva du prater om. Anonymkode: 727ed...648 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kefalinia Skrevet 12. april 2021 #114 Del Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo - men å si at østkanten er farlig og dårlig i sammenligning med Bærum er tull. At du/dere ikke engang kjenner til de områdene jeg nevnte understeker jo bare at dere faktisk ikke kan uttale dere om dette. Jeg har ikke bodd i Bærum, men det meste av familie min bor der og jeg har jobbet som lærer på en skole (riktig nok Oslo Vest), så jeg har hørt et par historier eller tre. Ja - det er mange hyggelige folk i Bærum, men blender du ikke inn med materielle ting er du utenfor. Det er au pairer, det er dyre ferier hele tiden, hyttetur hver helg (ja, to hytter helst), og det er bare foreldre som har englebarn. Sier du noe annet har du advokat på døra omtrent. Men som sagt: masse hyggelige folk også. Så får dere selv overveie hva som passer til dere - det høres iaf ut som holdningene til oss på feil side av Akerselva passer godt i partiboka. Anonymkode: e3ba3...f46 Jeg kan ikke huske jeg har sagt at Østkanten er dårlig og farlig....? At det er forskjeller på Østkanten og Vestkanten er fakta, slik jeg har forstått det. Mannen kjenner til Østkanten jo. Jeg gjør ikke det utenom det lille han har fortalt. Jeg kommer som sagt ikke fra landet. Godt vi tydeligvis blender inn da. 😅 Har både hatt au-pair i utlandet, vært på "dyre" reiser, har hytte, og har en veldig morsom og søt sønn. Mannen har også egen firmaadvokat, og en far som var jurist og dommer før han ble pensjonist. Jeg er ikke bekymret og har aldri brydd meg om hva andre folk mener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #115 Del Skrevet 12. april 2021 Kefalinia skrev (13 timer siden): Ja, barnet går på svømming, og har gått på det siden han var to år. Også har han selvfølgelig testet ulike aktiviteter, men dette er fast to ganger i uken. Det har dessverre ikke vært svømming under pandemien da. Da ville jeg ha valgt å bosette meg på Fornebu i nærheten av Hundsund svømmehall. Jeg har også svømmebarn og de fleste kursene i bsv på høyere nivå (over 7-8år) og når de er ungdom foregår på Hundsund. Da er det upraktisk å bo i motsatt ende av Bærum. Anonymkode: 9f00c...e06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #116 Del Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da ville jeg ha valgt å bosette meg på Fornebu i nærheten av Hundsund svømmehall. Jeg har også svømmebarn og de fleste kursene i bsv på høyere nivå (over 7-8år) og når de er ungdom foregår på Hundsund. Da er det upraktisk å bo i motsatt ende av Bærum. Anonymkode: 9f00c...e06 Du vil bo på Snarøya eller Fornebu. Feks Storøya skole eller Snarøya skole. Må dere bo i hus eller kan leilighet også være alternativ? Det er mye fine store nye leiligheter der. Evt Høvik, Bekkestua, Haslum, Jar områdene. Du vil ikke bo i feks Lommedalen/Bærums verk/Slependen om du vil ha praktisk vei til svømmingen og at han ikke må bytte buss flere ganger og bruke lang tid for å kunne komme seg dit selv. Anonymkode: 9f00c...e06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #117 Del Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du vil bo på Snarøya eller Fornebu. Feks Storøya skole eller Snarøya skole. Må dere bo i hus eller kan leilighet også være alternativ? Det er mye fine store nye leiligheter der. Evt Høvik, Bekkestua, Haslum, Jar områdene. Du vil ikke bo i feks Lommedalen/Bærums verk/Slependen om du vil ha praktisk vei til svømmingen og at han ikke må bytte buss flere ganger og bruke lang tid for å kunne komme seg dit selv. Anonymkode: 9f00c...e06 Bare for å ikke starte diskusjon om at jeg sa ikke bo i Lommedalen osv. Det er gode skoler der også, jeg bor selv i Bærum med skolebarn og kjenner mange på flere ulike skoler og har inntrykk av at alle er fornøyde. Men mtp svømming så ville her selv ha bosatt meg på Fornebu om jeg kunne valgt på nytt med blanke ark. Der er det kjempefine områder. Anonymkode: 9f00c...e06 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #118 Del Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er ganske fint noen steder i Oslo Øst altså - høres ut som dere har ganske mange fordommer? Anonymkode: e3ba3...f46 Du bør lese tråden en gang til. Det blir snakket om Bærum øst, ikke Oslo øst. Anonymkode: a2cb6...d52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #119 Del Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du vil bo på Snarøya eller Fornebu. Feks Storøya skole eller Snarøya skole. Må dere bo i hus eller kan leilighet også være alternativ? Det er mye fine store nye leiligheter der. Evt Høvik, Bekkestua, Haslum, Jar områdene. Du vil ikke bo i feks Lommedalen/Bærums verk/Slependen om du vil ha praktisk vei til svømmingen og at han ikke må bytte buss flere ganger og bruke lang tid for å kunne komme seg dit selv. Anonymkode: 9f00c...e06 Det kommer an på alderen til barnet, men hvis ts velger å bosette seg i nærheten av Jar skole eller Jar kirke, er Fornebu bare en sykkeltur unna. Det er heller ikke mye trafikk dit. Og de er vel igang med bygging av t-bane til Fornebu nå. Om noen år kan man ta bane dit. Anonymkode: 727ed...648 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #120 Del Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Det kommer an på alderen til barnet, men hvis ts velger å bosette seg i nærheten av Jar skole eller Jar kirke, er Fornebu bare en sykkeltur unna. Det er heller ikke mye trafikk dit. Og de er vel igang med bygging av t-bane til Fornebu nå. Om noen år kan man ta bane dit. Anonymkode: 727ed...648 Enig. Tror ts og familien vil like seg på Jar:) (jeg bor ikke der selv, men jeg bor i Bærum). Anonymkode: 9f00c...e06 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå