AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #81 Del Skrevet 11. april 2021 Kefalinia skrev (5 minutter siden): Dette må ha vært helt forferdelig for deg. 💔 Min mann er nok litt som det du beskriver i avsnitt to, men jeg er ikke slik. Jeg er selv datter av en bussjåfør, men min far er faktisk avdelingsleder i dag da. Jobbet seg oppover uten utdannelse. Jeg synes det er viktig å være åpen og nysgjerrig på alle mennesker, og å ikke være venn med andre på grunn av foreldrenes yrke blir for dumt. Nå har både jeg og mannen høyere utdannelse, men om noen ikke ville være venn med mitt barn fordi vi/jeg ikke var gode nok, så hadde jeg nok blitt litt irritert. Takk for at du deler din erfaring. Tenker dette er gode verdier å ta med videre og at dere som par dermed skaper en fin balanse. har slev oppvokst i Bærum og ønsker ikke at mine barn skal vokse opp der men ser helt klart at det er fint p vokse opp der. En ting mange Bærums menn er opptatt av gjerne de med høy utdannelser og «bra» jobber er at «yrkes fag/ elektrikere/bussjåfører er kjempe bra jobbe tog yrker! Dette trenger vi mer av! Tommel opp for det! Men.. for meg og mine barn så må de ha minst mastergrad fra ntnu eller studert i England» du skjønner greia. er også storforskjell på nyrike og de som har vært «rike» i generasjoner, på Jar feks og gamle Høvik er det fint sånn, ny rike er mer prangende og skal vise seg frem mens de som har bodd i Bærum i generasjoner er mer ekte og lettere å forholde seg til selvom de kan være kvalme de også 🙈 Anonymkode: 569c2...595 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #82 Del Skrevet 11. april 2021 Fnuggolina skrev (1 time siden): Jeg har barn på skole i Oslo. Du får tildelt plass der du sokner, men du kan søke deg til andre. Dog er det litt uklokt med tanke på lekevenner i gata osv. Jeg får inntrykk av at det mannen din kanskje ønsker er typisk vestkant og passe inn i et sånt type miljø? Problemet for han i så tilfelle er at prisene er HØYE, og med budsjett på 10-17 mill havner man sånn midt på treet om man skal til de dyreste områdene i Oslo/Viken. Om han i tillegg vil bo uten gjenboere/ha gode naturkvaliteter så begrenser det seg jo naturlig enda mer. Om han derimot egentlig bare mener at han vil bo et sted hvor det er kjent for å være trygt og godt oppvekstmiljø - og ikke har noe imot å være helt «midt på treet» sosioøkonomisk har dere jo mange valgmuligheter. Men ikke nødvendigvis mtp enebolig som har alle kvalitetene dere er ute etter. Oslo/Viken er blitt steindyrt sammenliknet med når han vokste opp der. Gjenboere? Mener du gjenferd? Det finnes ikke, så ingen fare for det noen steder Anonymkode: 49424...387 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #83 Del Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (På 10.4.2021 den 9.06): Så synd med en sånn erfaring! Min erfaring på Stabekk er altså helt ulik, men begge kan være sanne. Ser nesten aldri au-papirer og aldri noensinne på skolen. Siden det er få innvandrere, er det enklere å inkludere og integrere de som er her. Snarøya er noe helt annet. For oss har Stabekk vært et paradis å vokse opp i. Anonymkode: 47753...c9c Snarøen heter det. Anonymkode: 49424...387 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nasse Nøff Skrevet 11. april 2021 #84 Del Skrevet 11. april 2021 Jeg tror alle barneskolene i Bærum øst er gode skoler, og det er i grunnen liten forskjell på dem i det store og det hele, ettersom læreplanene er felles. På alle skolene er det en variasjon i lærerne, og det er jo tilfeldigheter som vil påvirke klassesammensetningen, som vil bestemme hvordan du vil oppfatte skolen. Noen skoler er små, mens andre skoler er større, der blir det jo også en preferanse hva man liker. Som andre har skrevet, et hus sogner til en bestemt skole, og de aller aller fleste går da på den skolen man sogner til. Det er mulig å søke seg til andre skoler, men man får bare plass hvis det er ledig plass. Det er stort sett de som bor i randsonen av en skolegrense som søker seg til en annen skole, for eksempel på grunn av skolevei eller annet. I et prospekt står det hvilken grunnskole huset hører til. På kommunens sider kan du også finne et kart, der du ser hvor skolegrensene går. Ved å se på nærområdet vil du jo også forstå litt av hvordan skolemiljøet er, og så får du selv si hva som er bra eller ikke. På Jar for eksempel er det i all hovedsak eneboliger, og dermed et svært homogent miljø (og også litt høyere au pair-tetthet) Andre områder har litt mer blanding: eneboliger, rekkehus og leiligheter.Så blir jo også spørsmålet om hva dere ønsker i et nabolag: Bo nær marka, nær sjøen, nær kollektivtransport, nær idrettsbane? Jeg vil egentlig anbefale dere å ta turen til de ulike områdene og se hva dere synes der hyggelig ut i første omgang, og bruke det som et utgangspunkt for å vurdere områdene opp mot hverandre. Hvis ikke kan jeg gjerne anbefale Blommenholm, som jeg selv synes er et fint område. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kefalinia Skrevet 11. april 2021 #85 Del Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (På 10.4.2021 den 11.08): Ikke nevn Bærum på KG - da blir du halshugget! 🤣🤣🤣 Jeg har bare erfaring fra Oslo vest, men det er ganske materialistisk når du kommer dit folk har mye penger og verdsetter seg selv og omgangskretsen etter hvor mange biler og hytter de har og hva huset deres er verdt. Sånn generelt sett - men det er mye hyggelige folk også, som i alle nabolag. Anbefaler å finne et sted der dere passer inn mtp jobb, vaner og verdier. Om alle andre rundt dere er rikere kan det bli vanskeligere for barna deres, mens om dere er de rikeste har alle andre fordommer om hvor snobbete dere er. Her havnet vi i villastrøk i bydel Østensjø. Det er litt andre verdier her selv om mange har både gode jobber og mer enn nok penger - men folk har tatt et bevisst valg om å bo her fremfor Bærum (husprisene er omtrent like). Anonymkode: e3ba3...f46 Takk for tips! Altså, vi kjøper ikke bare merkeklær til barnet vårt og kjøper mye på salg. Mitt barn går både i klær fra Lindex, HM, Hugo Boss, Ralph Lauren, Hust & Claire, osv. Ikke fordi vi ikke har råd, men for å være økonomisk fornuftige. Vi bryr oss ikke om merkeklær egentlig, bare man ser ordentlig ut. Å ha masse biler og hytter er heller ikke viktig. Vi har Tesla og en Audi, og hytte på fjellet. Men dette er det mange mennesker som har. Ønsker ikke en skole der man kan bli utfryst eller mobbet, dersom det er slik du nevner. 😮 Vi er mer opptatt av at skolen og området er bra. For eksempel så skjønner jeg godt mannen vil bo i Bærum/Oslo vest kontra Oslo Øst. Mannen er selvstendig næringsdrivende. Jeg er hjemmeværende/freelance. Det blir jeg som bringer og henter barnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #86 Del Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Gjenboere? Mener du gjenferd? Det finnes ikke, så ingen fare for det noen steder Anonymkode: 49424...387 Ler og ler her! Så komisk når voksne (?) ikke vet hva gjenboere er 🤪 Anonymkode: 388d0...13d 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #87 Del Skrevet 11. april 2021 Vi bor i Bærum øst og stortrives. Opplever at miljøet rundt Østerås/Eiksmarka er overraskende blandet. Kommer nok av en blanding av villaer, rekkehus og leiligheter. Så er heller ikke fokuset vårt på hvilken bil eller merker barna har på tøyet viktig. Kanskje vi ikke ser etter det/ bryr oss. Nærheten til marka og byen er det som trakk oss hit. Anonymkode: 04158...c0b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #88 Del Skrevet 11. april 2021 O.G. skrev (2 timer siden): Hus til 17mill? Ja? Anonymkode: d9aee...be3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #89 Del Skrevet 11. april 2021 Må si etter å ha lest tråden så hvis mannen din ikke har bodd i Bærum sia 80tallet så tror jeg ting har forandra seg siden han bodde der, er tross alt over 40 år siden 1980. Du kan hilse han at så nært hovedstaden som Bærum er så tviler jeg sterkt på at det er noen 100% homogene steder der. Synes det er rart at han ikke har litt tid til å sjekke litt om dette også er jo tross alt hans barn også. Jeg får ett inntrykk av at dere ikke vet noen ting som helst om hvordan Norge faktisk fungerer og jeg forventer jo ikke det av deg siden du er utenlandsk, men mannen din burde jo kunne vite litt ihvertfall. Anonymkode: 7d8e1...a01 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #90 Del Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ler og ler her! Så komisk når voksne (?) ikke vet hva gjenboere er 🤪 Anonymkode: 388d0...13d Jeg er ikke norsk, så ikke vær frekk! Er det folk som bor igjen i huset og nekter å flytte da? Da er det vel bare å bære dem ut, kjøre dem ut på landet og bytte lås i døra? Anonymkode: 49424...387 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #91 Del Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja? Anonymkode: d9aee...be3 Det er ca 2 millioner Amerikanske dollar med andre ett slikt hus ?? Jøsse navn sier jeg bare Anonymkode: 7d8e1...a01 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kefalinia Skrevet 11. april 2021 #92 Del Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Må si etter å ha lest tråden så hvis mannen din ikke har bodd i Bærum sia 80tallet så tror jeg ting har forandra seg siden han bodde der, er tross alt over 40 år siden 1980. Du kan hilse han at så nært hovedstaden som Bærum er så tviler jeg sterkt på at det er noen 100% homogene steder der. Synes det er rart at han ikke har litt tid til å sjekke litt om dette også er jo tross alt hans barn også. Jeg får ett inntrykk av at dere ikke vet noen ting som helst om hvordan Norge faktisk fungerer og jeg forventer jo ikke det av deg siden du er utenlandsk, men mannen din burde jo kunne vite litt ihvertfall. Anonymkode: 7d8e1...a01 Joda, vi vet jo en del hvordan Norge fungerer, men var usikre på dette med skoler. Har jo ikke hatt barn i skolealder før eller barn som har gått i norsk barnehage. Jeg kjenner ingen som bor i Bærum eller Oslo Vest. Han gikk på barneskole i Bærum på 70/80-tallet. Jeg var jo ikke født en gang! Det er alltid jeg som må undersøke ting når jeg tenker etter. Skal vi ut å spise på restaurant, jeg må undersøke en bra restaurant. Skal vi på kino, jeg må undersøke om det er noen bra filmer som går. Skal vi på ferie, må jeg undersøke bra hoteller. Når barnet skulle døpes, måtte jeg undersøke lokale og kaker. Haha. Litt komisk, men jeg lærer jo mye av det da. Jeg har jo lært masse nå som jeg kan videreformidle, så takk for info alle sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fnuggolina Skrevet 11. april 2021 #93 Del Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gjenboere? Mener du gjenferd? Det finnes ikke, så ingen fare for det noen steder Anonymkode: 49424...387 https://www.nef.no/ordbok/gjenboer/ Da lærte du noe nytt i dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #94 Del Skrevet 11. april 2021 Kefalinia skrev (1 time siden): Dette må ha vært helt forferdelig for deg. 💔 Min mann er nok litt som det du beskriver i avsnitt to, men jeg er ikke slik. Jeg er selv datter av en bussjåfør, men min far er faktisk avdelingsleder i dag da. Jobbet seg oppover uten utdannelse. Jeg synes det er viktig å være åpen og nysgjerrig på alle mennesker, og å ikke være venn med andre på grunn av foreldrenes yrke blir for dumt. Nå har både jeg og mannen høyere utdannelse, men om noen ikke ville være venn med mitt barn fordi vi/jeg ikke var gode nok, så hadde jeg nok blitt litt irritert. Takk for at du deler din erfaring. Takk for det. Det var ikke morsomt å høre at jeg ikke hadde høy nok sosial status til å være en venn, men de var i det minste åpne om det. Det var langt verre med de som tilsynelatende tok meg inn i varmen, og i det skjulte skulle "forbedre" meg. Spoiler Alt ved meg måtte forandres, hvordan jeg kledde meg, hvordan jeg hadde håret, hvilke smykker jeg brukte, hvordan jeg snakket, hvor jeg ville bo, og ikke minst hva jeg ville jobbe med. "Du som har et så søtt ansikt burde heller ha håret ditt slik", "du som er så ung og pen burde heller kle deg slik", "du som er så smart burde ikke bli lærer, men heller studere psykologi " osv. Poenget mitt er ikke å snakke ned Bærum, jeg hadde det godt der jeg da jeg fant miljøet mitt. Men at det er en god del snobberi i enkelte miljøer der kan man ikke komme bort fra. Min erfaring: Lommedalen er litt spesiell, der er snobberiet knyttet til opphav. I østre Bærum er det knyttet til "gamle penger " og sosial status. I vestre Bærum er det mer "nye penger" og statussymboler som teller. Og midt oppe i dette er det en haug med veldig hyggelige, sosiale og omsorgsfulle mennesker som hverken bryr seg om penger, sosial status, statussymboler. Min erfaring er at størstedelen av disse finnes i vestre del. Anonymkode: a2cb6...d52 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #95 Del Skrevet 11. april 2021 Kefalinia skrev (2 timer siden): Det er alltid jeg som må undersøke ting når jeg tenker etter. Skal vi ut å spise på restaurant, jeg må undersøke en bra restaurant. Skal vi på kino, jeg må undersøke om det er noen bra filmer som går. Skal vi på ferie, må jeg undersøke bra hoteller. Når barnet skulle døpes, måtte jeg undersøke lokale og kaker. Seriøst dump den karen nå det kan ikke bare være pengene, du høres ut som ei flott og hyggelig dame du fortjener bedre enn det der altså. Anonymkode: 7d8e1...a01 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #96 Del Skrevet 11. april 2021 Har barn på Høvik skole og er kjempefornøyd med skolen. Er flere med minoritetsbakgrunn der. Opplever at det er stort spenn i sosio/øko bakgrunn også. Men høres ut som den internasjonale skolen på Bekkestua kan være noe for dere... Anonymkode: ec118...66d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #97 Del Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Seriøst dump den karen nå det kan ikke bare være pengene, du høres ut som ei flott og hyggelig dame du fortjener bedre enn det der altså. Anonymkode: 7d8e1...a01 Ærlig talt! Mannen til ts har helt sikkert andre gode egenskaper. Anonymkode: 727ed...648 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #98 Del Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk for det. Det var ikke morsomt å høre at jeg ikke hadde høy nok sosial status til å være en venn, men de var i det minste åpne om det. Det var langt verre med de som tilsynelatende tok meg inn i varmen, og i det skjulte skulle "forbedre" meg. Vis skjult innhold Alt ved meg måtte forandres, hvordan jeg kledde meg, hvordan jeg hadde håret, hvilke smykker jeg brukte, hvordan jeg snakket, hvor jeg ville bo, og ikke minst hva jeg ville jobbe med. "Du som har et så søtt ansikt burde heller ha håret ditt slik", "du som er så ung og pen burde heller kle deg slik", "du som er så smart burde ikke bli lærer, men heller studere psykologi " osv. Poenget mitt er ikke å snakke ned Bærum, jeg hadde det godt der jeg da jeg fant miljøet mitt. Men at det er en god del snobberi i enkelte miljøer der kan man ikke komme bort fra. Min erfaring: Lommedalen er litt spesiell, der er snobberiet knyttet til opphav. I østre Bærum er det knyttet til "gamle penger " og sosial status. I vestre Bærum er det mer "nye penger" og statussymboler som teller. Og midt oppe i dette er det en haug med veldig hyggelige, sosiale og omsorgsfulle mennesker som hverken bryr seg om penger, sosial status, statussymboler. Min erfaring er at størstedelen av disse finnes i vestre del. Anonymkode: a2cb6...d52 Veldig synd at du opplevde det, men det er nok en veldig liten gruppe. Alle i østre Bærum er ikke slik som du beskriver. Mye har forandret seg siden den gang. Her er det blanding av sosio/øko bakgrunn som alle andre steder. Selv har jeg et lavtlønnet yrke og bor i østre Bærum. Jeg har ikke blitt ekskludert i noe og det er ikke så homogent som flere skriver. Anonymkode: 727ed...648 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #99 Del Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (På 10.4.2021 den 8.32): Hvis du er født og oppvokst i Bærum vet du at det ikke bare finnes en skole i vestre Bærum. Anonymkode: a2cb6...d52 Man bruker entall også når man snakket om flere skoler. Den norske skolen, Oslo-skolen osv. Mitt inntrykk er at Bærum Øst har gode skoler, men svært blendahvitt miljø og i overkant strebete foreldre med tilhørende merkepress. Jar verst. Muligens ikke så ille på Fornebu feks. Anonymkode: e57cd...400 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alterego666 Skrevet 11. april 2021 #100 Del Skrevet 11. april 2021 Kefalinia skrev (På 10.4.2021 den 14.51): Har som sagt ikke bestemt område. Derfor jeg vil vite mer om hvor i Bærum man bør bo / hvilken skole som er best. Skal flytte til Bærum på grunn av mannens jobb. Vi har bodd i utlandet de siste årene, og møttes ikke i Norge. De færreste kommuner har fritt skolevalg i grunnskolen. Er man misfornøyd med skolen i sin skolekrets, må man søke en friskole som Steiner, Montessori, kristne skoler eller internasjonale skoler. Bærum er forøvrig Norges femte mest folkerike kommune. Du vil treffe alle typer mennesker (heldigvis) og de fleste skoler er bra med noe variasjon i nivå og profil. Barna dine vil med stor sannsynlighet trives og få en fin skolegang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå