AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #1 Skrevet 9. april 2021 Min 18 åring går på videregående og bor mesteparten av tiden hos meg nå. Tidligere bodde han 50/50 men siste året har han kun vært hos faren noen helger. Han trener mye og spiser som en hest! Han er jo 18 år men så lenge han går på videregående føler jeg jo at han bør få bo hjemme gratis. i og med at han er 18 har jeg jo mistet barnetrygden. Hvordan løse dette økonomisk? Jeg har jo så og si alle daglige utgifter på han og det blir jo en del ekstra enn om han hadde bodd hos pappaen også. Hvordan har dere andre det som er i noe lignende situasjon? eller, om dere ikke har erfaring selv; kom gjerne med synspunkt likevel😉 og bare så det er sagt; jeg vet at det koster å ha barn så det er ikke der «problemet» ligger; saken er jo om og hvordan pappaen bør bidra så lenge «voksen» sønn bor hjemme hos meg? Anonymkode: 15f29...385
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #2 Skrevet 9. april 2021 Dere foreldre har forsørgerplikt for barnet frem til han er ferdig på vgs. Dersom han bor mest hos deg kan han søke bidrag fra faren selv og betale en del av det til deg. Anonymkode: 5aaa8...c77 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #3 Skrevet 9. april 2021 Så lenge han går på vgs så har dere begge forsørgeransvar, også den ungdommen ikke bor hos. Far skal derfor betale bidrag, men siden sønnen deres er myndig så må han selv søke via Nav hvis far ikke går med på en privat avtale. Utbetalingen vil gå direkte til sønnen deres sin konto. Nav har en bidragskalkulator, der kan dere regne ut den økonomiske fordelingsbrøken. Far må uansett bidra økonomisk, enten via Nav eller en privat avtale. Anonymkode: 904e7...c25 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #4 Skrevet 9. april 2021 Bidrag via far. Han kan selv søke. Anonymkode: c956f...a70 2
Palma Skrevet 10. april 2021 #5 Skrevet 10. april 2021 Eller han får seg en helgejobb, hvor han betaler deg litt for mat etc. Han må jo lære seg at det koster å leve. At han selv må betale for alt når han flytter ut. Han må jo bidra litt til husholdet syns nå jeg. Selv om han går på skole. 1
Ulrikke Skrevet 10. april 2021 #6 Skrevet 10. april 2021 (endret) 18-åringen kan få bidrag direkte fra far så lenge han er under videregående opplæring, men han må selv søke faren via NAV. Det betales direkte til gutten. Så får dere bli enige om hvor mye av de pengene som skal gå til "daglig drift" og hva som er klær, skolesaker osv... Endret 10. april 2021 av Ulrikke 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #7 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (På 9.4.2021 den 21.25): Min 18 åring går på videregående og bor mesteparten av tiden hos meg nå. Tidligere bodde han 50/50 men siste året har han kun vært hos faren noen helger. Han trener mye og spiser som en hest! Han er jo 18 år men så lenge han går på videregående føler jeg jo at han bør få bo hjemme gratis. i og med at han er 18 har jeg jo mistet barnetrygden. Hvordan løse dette økonomisk? Jeg har jo så og si alle daglige utgifter på han og det blir jo en del ekstra enn om han hadde bodd hos pappaen også. Hvordan har dere andre det som er i noe lignende situasjon? eller, om dere ikke har erfaring selv; kom gjerne med synspunkt likevel😉 og bare så det er sagt; jeg vet at det koster å ha barn så det er ikke der «problemet» ligger; saken er jo om og hvordan pappaen bør bidra så lenge «voksen» sønn bor hjemme hos meg? Anonymkode: 15f29...385 Min stesønn bodde en lengre periode hos oss, i samme alder, og da var det aldri snakk om bidrag. Men... strengt tatt skal vel begge være med å forsørge barnet ut videregående. Men fra 18 år får pengene til barnet (?), og ikke til den parten barnet bor hos. Anonymkode: 7696c...b4d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå