AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #1 Skrevet 9. april 2021 Jeg har, i mitt 35 år lange liv, aldri hatt en tørketrommel eller hatt behov for det. Men nå har jeg altså kjøpt en, fordi leiligheten jeg bor i, ikke tåler klestørking.. Jeg har satt meg inn i de ulike programmene, men jeg har blitt fortalt at ikke alt kan kastes i trommelen. Tynt stoff og jeans, og generelt ting jeg er redd for, tørker jeg på stativ. Men alt annet som går inn der, blir jo ikke skikkelig tørt?! Virker som at jeg bare kan legge inn halvparten av det jeg nettopp har vasket, for at trommelen skal klare å tørke alt. F.eks en maskin med bare håndklær, måtte jeg kjøre i trommelen 3 ganger (3t) for å få det helt tørt, og andre klær må også kjøres 2 ganger for å bli tørt. Så mye ekstra jobb? Ikke nok med at jeg vasker klær ofte, men skal bruker timer på å tørke det også. Kan noen gi meg en generell innføring i bruk av tørketrommel, værsåsnill? Anonymkode: 1652d...951
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #2 Skrevet 9. april 2021 Du skulle kjøpt en luftavfukter, vet du, ikke tørketrommel. https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/inneklima/luftavfukter/18313/woods-luftavfukter-m10g?&scid=SEM6284&gclid=CjwKCAjw9r-DBhBxEiwA9qYUpcF5D_FqoZP3a358IUUjnKJnO6Br9xHgXt4sVNJILVl38At0qSUathoCK3MQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Anonymkode: 55b0f...f56 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #3 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du skulle kjøpt en luftavfukter, vet du, ikke tørketrommel. https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/inneklima/luftavfukter/18313/woods-luftavfukter-m10g?&scid=SEM6284&gclid=CjwKCAjw9r-DBhBxEiwA9qYUpcF5D_FqoZP3a358IUUjnKJnO6Br9xHgXt4sVNJILVl38At0qSUathoCK3MQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Anonymkode: 55b0f...f56 Det er mulig. Men noen i familien prakket denne trommelen på meg, så måtte bare ta imot og smile pent.. Anonymkode: 1652d...951
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #4 Skrevet 9. april 2021 Er det en kondenstrommel? Anonymkode: 94fef...cce
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #5 Skrevet 9. april 2021 Vår tørketrommel bruker også 2.5 til 3 timer på å tørke en full maskin håndklær. Tror ikke det er uvanlig. Anonymkode: ca56e...5f8 11
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #6 Skrevet 9. april 2021 Jeg har både avfukter og tørketrommel. Jeg tromler bare 70 gr vask. Det andre henges opp og tar dagesvis å tørke hvis man ikke har avfukter. Min tørketrommel tørker en stor maskin helt tørr men har vært borti tromler som ikke gjør det. Anonymkode: b629c...1a1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #7 Skrevet 9. april 2021 Tørketrommel er jo livet. Jeg kaster alt inni der bortsett fra ull. Det er nok en del klær som jeg tørker som egentlig burde blitt hengt opp men det har gått fint. Anonymkode: 87508...538 9
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #8 Skrevet 9. april 2021 Min tørketrommel sier at du ikke må putte inn sengetøy og sånt. Når jeg putter slikt inn opplever jeg at det aldri blirt tørt. Men hvis det er bare klær så går alt OK. Anonymkode: 4579c...54a
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #9 Skrevet 9. april 2021 Hvilket program brukte du? Min erfaring er at det som får klærne helt tørre er Bomull ekstra skaptørt. Vi har en "ekstra skaptørt" for syntetisk og den måtte kjøres i tre omganger for at det skulle bli tørt. Anonymkode: 64315...805 8
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #10 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilket program brukte du? Min erfaring er at det som får klærne helt tørre er Bomull ekstra skaptørt. Vi har en "ekstra skaptørt" for syntetisk og den måtte kjøres i tre omganger for at det skulle bli tørt. Anonymkode: 64315...805 Man kan velge mellom ferdig programmer, eller bare stille inn på tid, max. 2,5. Men frustrerende å vente på trommelen i 2t, for så å komme ned å kjenne at bare 80% av det er tørt. Jeg et vant til å henge opp å la det gå sin gang.. Anonymkode: 1652d...951
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #11 Skrevet 9. april 2021 Tørketrommel er ikke så vanskelig, min tørker helt og bruker ikke 2-3 timer. Den har sånn strykefritt - syklus på slutten av programmet, kan settes på 60 eller 120 minutter, på mim tørketrommel. Kan også,settes på 0 minutter. Det er ikke den du sitter og venter i to timer på? jeg har bosch tørketrommel, men du må jo bare lese bruksanvisning til din egen. og huske å tømme filteret. tørketrommel er forresten gull, det har alle med barn kan vitne på. Anonymkode: 4a29c...fdb 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #12 Skrevet 9. april 2021 Gratulerer.. Jeg hadde aldri klart meg uten nå. Klærene blir så himla myke og deilige, og en håndduk som ikke er i tørketrommel føles jo ut som sandpapir mot huden, elsker sengetøy som kommer rett fra tørketromleren..Hiver inni det aller meste uten om turklær og kanskje en og anen bluse. Foruten om tett lo filter så går jo trommelen av seg selv.. Vi tar den på programet "ekstra dry". Anonymkode: a7091...fa2 5
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #13 Skrevet 9. april 2021 Min tørketrommel bruker ca 3 timer på å tørke. Den snur trommelen jevnlig i opptil to timer etterpå, om jeg ikke tar det ut med en gang. Det er alltid mye restfuktighet, så det er fint å la den stå i 4-5 timer, så er det veldig tørt. Men blander du stoffer, så er det vanskelig for maskinen å tørke. Det er vanskelig å tørke bomull og syntetisk stoff i samme syklus. Da vil trommelen si seg ferdig lenge før, enda ingenting føles tørt. At den bruker lang tid på å tørke, kan være veldig skånsomt for klærne. De forrige maskinene jeg har hatt ila årene (billigtyper), har jo nærmest brent klærne, men de har også vært knusktørre etter rask tid. Det blir dessverre mye slitasje på klærne på den måten, så det er en fordel at maskinen bruker litt tid. Jeg opplever at om maskinen må være fylt opp i viss grad, for å få tørka skikkelig. Kjører du full maskin? Kan jo være verdt et forsøk. Anonymkode: 98fef...25c 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #14 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tørketrommel er ikke så vanskelig, min tørker helt og bruker ikke 2-3 timer. Den har sånn strykefritt - syklus på slutten av programmet, kan settes på 60 eller 120 minutter, på mim tørketrommel. Kan også,settes på 0 minutter. Det er ikke den du sitter og venter i to timer på? jeg har bosch tørketrommel, men du må jo bare lese bruksanvisning til din egen. og huske å tømme filteret. tørketrommel er forresten gull, det har alle med barn kan vitne på. Anonymkode: 4a29c...fdb Nei, jeg må fysisk sette på hvert program, og de ferdig-programmene tar ikke mer enn 1t, tror jeg. Hvertfall den jeg pleier å bruke, som er beregnet på håndklær. Jeg har trommelen stående i kjelleren, så vanskelig å følge med, så holder meg til det ene programmet jeg vet varighet på.. Anonymkode: 1652d...951
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #15 Skrevet 9. april 2021 Høres rart ut. Les bruksanvisningen en gang til. Hos meg på jeg f.eks først velge "bomull", og så trykk på en knapp for å presisere at jeg vi ha skaptørt+ og ikle bare "vanlig tørt". Anonymkode: 61654...3f8 5
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #16 Skrevet 9. april 2021 Det er liksom enten/eller, program eller tid.. Men jeg bruker sol-symbolet på alt foreløpig. Anonymkode: 1652d...951
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #17 Skrevet 9. april 2021 Du må nok lese litt i bruksanvisningen. Programmene varierer fra maskin til maskin og produsent. Her tar jeg alt i tørketrommelen, på ekstra skaptørt. Dongeri, ull, bomull osv. Anonymkode: c3297...426
tangent Skrevet 9. april 2021 #18 Skrevet 9. april 2021 Tørketrommel kan ikke fylles for full. Da tar det en evighet. Jeg kan fylle den ca 2/3 full og allikevel går det bra, men tror det generelle rådet er litt over halvfull. 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #19 Skrevet 9. april 2021 Jeg vil bare nevne det åpenbare. Du er ikke nødt til å beholde en maskin du misliker, kvitt deg med den og kjøp avfukter. Anonymkode: cb9f2...925 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #20 Skrevet 10. april 2021 Om jeg har for mange store håndklær i tørketrommelen, så kan det ta en evighet før det er tørt. Men kan ikke si meg plaget over at det tar lang tid. Er kondensvannet tømt, og filteret renset så går det jo av seg selv. Om det tar en time eller to spiller forsåvidt ingen rolle for min del. Anonymkode: 1f68f...d36 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå