Gå til innhold

Snakker dere med vennene til barna deres når de kommer på besøk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier som regel å småprate litt og spørre hvordan det går osv.... men i dag fikk jeg beskjed av  datteren min om at venna hennes var dritt lei. Vet ikke om det stemmer, eller om hun er flau.  Men jeg skal da slutte med det, men jeg ble oppriktig såret og lei meg. Det er jo et angrep på meg som person, jeg liker å snakke med folk og er hyggelig. Men så fikk jeg så vondt inni meg at andre ikke liker meg. Men jeg skal selvsagt ikke snakker mere med dem. 

Anonymkode: 013e0...e73

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har alltid pleid å snakke med vennene til mine barn.  Har aldri fått negative kommentarer på det.  

• Liker 7
Skrevet

Det høres da ut som helt normal og høflig oppførsel av deg. Det hadde vært veldig uhøflig å ignorere dem. 

Alder på ungene? 

• Liker 6
Skrevet

Så lenge du ikke kupper besøket sånn at datteren din og vennene ikke får tilbrakt tid sammen, synes jeg du skal fortsette med å snakke litt med dem.

Det er jo sånn du bygger relasjoner til dem, du vil vel kjenne vennene til datteren din og vite hvem hun er sammen med, hva som skjer med dem osv.?

Skjønner at det ikke var en hyggelig beskjed å få, men her synes jeg du skal markere at du er den voksne som bestemmer. Og det kan godt være at det er noe hun har funnet på. 

Skrevet

Jeg går ikke å gnåler til alle han har på besøk, men noen har man jo mer kjemi med enn andre og da blir det naturligvis mer prat. Men da er det som regel de som kommer å prater og skal fortelle med noe og under middagen og slikt. 

De fleste liker godt å være hos oss for de får være i fred, alltid middag etter skolen og snacks. 😄 Sikkert derfor de holder ut gnålet mitt, for litt gnål blir det jo.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Snakker jo med vennene på en høflig måte når de er innom. Ikke slik at jeg blander meg når de er opptatt med noe eller har lange diskusjoner i stuen, men snakker jo litt. Mange er jo også unger som oppsøker voksne og slår av noen setninger. Kunne aldri ignorert noen som er på besøk helt, det blir bare unaturlig. 

Anonymkode: bde77...f2a

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er høflig gjort å snakke med gjester! Tvert imot uhøflig om du ikke snakker med gjesten i det hele tatt bare fordi det ikke er du som har invitert, men barnet ditt.

Barnet ditt er nok bare flau. :) Jeg synes det er hyggelig når jeg er på besøk hos andre og foreldrene prater med meg.

Anonymkode: 6a714...646

AnonymBruker
Skrevet

Ja! Jeg snakker med dem når det faller seg naturlig - men ikke sånn at det føles som masing eller utspørring. Kommenterer kanskje mer, når det er naturlig, og så blir det en samtale, eller ordveksling om du vil. Høres mest ut som datteren din er flau, ja. Men pass på at du ikke gir vennene følelsen av å bli avhørt/ spurt ut. Det er kleint. 

Anonymkode: e4695...ddf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vaskelig å vite uten å ha fått noen eksempler og alder på barna. Jeg snakker også med barnas venner, men de er i barneskolealder. Spør ikke så mye, men litt. F.eks "hadde du en fin påske"? Tegner de så kan jeg spør hva de tegner og si at det er en dlott tegning. Spør og graver ikke så mye ellers, men er tilgjengelig og opplever ofte at noen av barna tar kontakt og vil fortelle noe eller prate litt.

Anonymkode: 966e8...c08

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må legge til en ting: denne praten foregår som regel ve døra rett og slett, slår av en prat imens de venter på at mine unger skal kle på seg. Jeg går ikke inn på rommene deres for å snakke, eller ut når dem leker osv.  TS

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg pleier som regel å småprate litt og spørre hvordan det går osv.... men i dag fikk jeg beskjed av  datteren min om at venna hennes var dritt lei. Vet ikke om det stemmer, eller om hun er flau.  Men jeg skal da slutte med det, men jeg ble oppriktig såret og lei meg. Det er jo et angrep på meg som person, jeg liker å snakke med folk og er hyggelig. Men så fikk jeg så vondt inni meg at andre ikke liker meg. Men jeg skal selvsagt ikke snakker mere med dem. 

Det har vel blitt litt i meste laget da, tenker jeg. Det er helt normalt å snakke litt med besøk, men så la de være i fred.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg må legge til en ting: denne praten foregår som regel ve døra rett og slett, slår av en prat imens de venter på at mine unger skal kle på seg. Jeg går ikke inn på rommene deres for å snakke, eller ut når dem leker osv.  TS

Da har du ikke noe problem egentlig, det er ren smalltalk.

Synes du skal lære datteren din hva folkeskikk er. Hva gjør hun på besøk hos andre? Prøver å unngå de voksne der?

Anonymkode: 6a714...646

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja! Jeg snakker med dem når det faller seg naturlig - men ikke sånn at det føles som masing eller utspørring. Kommenterer kanskje mer, når det er naturlig, og så blir det en samtale, eller ordveksling om du vil. Høres mest ut som datteren din er flau, ja. Men pass på at du ikke gir vennene følelsen av å bli avhørt/ spurt ut. Det er kleint. 

Anonymkode: e4695...ddf

Kanskje jeg spør for mye, jeg vet ikke. Spør om feks hva de gjorde i påsken og sånne type ting. Eller feks om d er fredag om de reiser på hytta. TS

AnonymBruker
Skrevet
Glød skrev (1 time siden):

Det høres da ut som helt normal og høflig oppførsel av deg. Det hadde vært veldig uhøflig å ignorere dem. 

Alder på ungene? 

12 år

Skrevet

Høres ut som hun kanskje er i en alder hvor hun selv synes det er flaut. Jeg snakker med vennene til ungene mine. Noen mer enn andre og det er naturlig. Men noen ord slår jeg alltid av med dem. Og hvis de ikke takler det, så trenger de heller ikke å komme hit. Det er normal folkeskikk. De trenger ikke dele alt og stå lenge å prate. Men type «hvordan går det» snakk må de tåle. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

12 år

Det er en alder da mange synes mye er flaut. Jeg hadde trukket meg litt mer tilbake, å sluttet med den smalltalken ved døra. 

Anonymkode: 966e8...c08

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, selvfølgelig!

Hvis jeg møter på dem i døren, de kommer inn i stuen eller vi spiser middag sammen- faller det naturlig. Da snakker vi gjerne om hvordan de har det, hva ungene holder på med og prøver å høre på hva dem har av interesser/ønsker å fortelle. Derimot vet jeg også at et av barna ikke har det så greit hjemme, så da hender det jeg prater litt ekstra med det barnet. Kanskje hjelper til med lekser, steller i stand aktiviteter jeg vet det barnet liker, eller blander meg mer enn jeg gjør med andre barn.

Jeg tenker det handler om å bry seg. Jeg ønsker gjerne vite hvilke barn mine barn henger sammen med :) Men hender også jeg setter grenser, hvis det må til. Barna våre er 10 og 7 år. 

Jeg tenker det handler om å bry seg. Jeg ønsker at vi skal ha et trygt hjem, hvor venner føler seg velkommen. Derimot handler det kanskje om å finne en balanse? ikke vet jeg :P 

Anonymkode: 10280...269

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja det gjør jeg, å noe annet hadde vært helt feil. Min sønn på 12 år syns også at det er kleint men det bestemmer ikke han. Når hans venner kommer på besøk, spiser mat sammen med oss eller andre naturlige situasjoner der man kan prate sammen så gjør jeg det. Hos oss er alle velkommen, og vi prater sammen også med besøket.

Anonymkode: 799c3...408

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Snakke med de ja men å spørre hvordan det går? 

Anonymkode: da4c6...929

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

12 år

Like greit å begynne å lære seg at man ikke kan bli likt av alle hele tiden før de blir tenåringer 😅 Man blir litt mer hardhuda etterhvert dessverre.. Skal ikke være lett alltid 🤐

Anonymkode: a8578...030

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...