Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lastet ned woonder weeks når baby var nyfødt, men glemte hele appen ut og ikke tenkt noe mer over det.

Nå er baby 6,5 mnd og har vært veldig enkel å få til å sove og sovet godt om nettene (unntak selvfølgelig).

De siste to dagene har hun vært umulig å legge for kvelden. Virker lys våken, tuller og babler. Gråter når hun blir lagt ned. I går sovnet hun ikke før nærmere midnatt, begynte leggingen kl. 19.. da hadde hun allerede vært våken i nesten 3 timer så vanligvis hadde hun sluknet. Samme greia i dag, nå overtok pappaen og jeg hører hun styrer på fortsatt🙈 Dagsovingen har ikke vært noe problemer, helt som vanlig. Er i godt humør og virker ikke plaget med noe.

Gikk tilfeldigvis innpå appen i dag, og hun er i den uken med sky på nå i utviklingstrinn 5 (dvs en uke der hun kan være ekstra vanskelig). Lurer på om det er tilfeldig eller om det faktisk er en greie? Var jo ganske spot on! 

Andre med lignende erfaringer? Er det faktisk en ting eller er det tilfeldig? Dere som er litt inni dette, merker dere noe til trinnene og på hvilke måte?

Anonymkode: 12566...5f4

Skrevet

Jeg synes det har vært noe i det, det kommer vel av hjerneutviklingen til barnet. Noen kom dog litt tidligere og noen litt senere her. Men føler det stemte temmelig bra😊 de fleste utvikler seg jo temmelig likt og når de forstår mer og får med seg mer så vil det dukke opp ting som man ikke er vandt med😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 3 barn og de har aldri truffet på noen sånne "utviklingstrinn" iallefall.

Anonymkode: d9fea...7bb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forskningen bak appen/boken er basert på en veldig liten gruppe babyer så ta det med en klype salt. Noen av trinnene har vi merket, noen ikke noe særlig. Og så er det alltid noen greier mellom når alt liksom skal være så harmonisk og lett. Men jeg synes det stemmer relativt godt med de nye tingene de lærer rundt den tiden, det passer relativt godt. 

Anonymkode: a1979...dc6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har brukt den appen, wonder weeks, med tre barn og alle har truffet på utviklingstrinn veldig godt. Inkl første som var født tre uker før termin, og gikk sin løp i forhold til termindato og ikke fødselsdato. 

appen var veldig god «moralsk støtte» for min del, da vet du at det ikke er du som er gjort noe galt (ødela babyens søvn og døgnrytme) men at det er bare en fase som vil gå over. 

Anonymkode: 7bdde...f7e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det har stemt ganske godt hos meg for to barn. Har ganske nylig hatt en endring hos minstemann som fikk meg til å åpne appen for første gang på lenge, stemte på en plett 

Anonymkode: db675...b24

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lastet ned appen da vi fikk første barn. I ettertid leste jeg litt mer om det, og så at det har lite støtte i forskning. Med førstemann mener jeg å huske at jeg ikke syntes det stemte så bra heller. Nå med nr. to har jeg fulgt med i appen til tross for at jeg antar at det ikke stemmer. Og mer urolige perioder har kommet nesten på dagen hvor utviklingstrinnene skulle starte. Hver gang. Det er sannsynligvis tilfeldig.

Men jeg får litt lyst til å tro på det, det er både fint med en forklaring på uroen og gøy og lese om utviklingen. Kritikken går så vidt jeg husker også på at det ikke stemmer at alle babyer går igjennom slike sprang i en helt låst rekkefølge og at det starter nøyaktig på dagen ut i fra termin. Men de fleste babyer går har urolige perioder, lærer seg de ulike ferdighetene det står om, og det skjer endringer i hvordan de oppfatter verden rundt seg selv om det sannsynligvis ikke er så presist som det hevdes i wonder weeks. Så jeg liker egentlig å lese i den appen uansett. 

Anonymkode: 5f118...28e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Baby var svært preget her og det stemte meget godt med tidspunktet i forhold til utvikling. Enkelte merkes det lite på, mens andre unger påvirkes veldig av det.

Anonymkode: 6f4c3...2ac

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere. :) Hvordan merket dere det? Søn, gråting etc?? Her er hun jo blid og VELDIG pratsom ved legging, ellers ingen problemer🤔

Anonymkode: 12566...5f4

AnonymBruker
Skrevet

Humbug!

Anonymkode: 78840...699

AnonymBruker
Skrevet

Stemte ikkje litt her men likte appen likevel. 

Anonymkode: ea037...e25

AnonymBruker
Skrevet

Er dette noe annet enn utviklingssprang? Her var det perioder med ekstra behov for nærhet, sinne, gråt, frustrasjon og utålmodighet. Da jeg sjekket når dette oppstår stemte det med tidspunktene for utviklingssprang i forhold til humøret på baby. Etter en slik periode opplevde jeg at baby kunne gjøre eller forstå noe nytt enn før denne perioden.

Anonymkode: 6f4c3...2ac

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt tre perioder der det har vært vanskelig med kvelds legging. Det stemte med utviklingstrinn, men ellers har det ikke vært noe. Barn har disse periodene innimellom, men jeg tror det er litt tilfeldig mtp når de dukker opp. 

Anonymkode: 3e89a...9ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med min har det stemt nesten hver gang, det har vært helt rart å se. Til og med nå hvor han er 2,5 år så stemmer det, sjekket helt tilfeldig nå forrige uke.. 

Anonymkode: e2c35...98a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja herregud. Bare tull. Ble litt sjokkert sist jeg fikk barn for da drev alle med wonder weeks. Jeg har hatt både enkle barn og barn med utfordringer, men aldri opplevd disse "sprangene"

Anonymkode: f15d0...7e7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...