Gå til innhold

Katteoppdrett er visst god butikk

Anbefalte innlegg

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er dyreplageri, er du klar over hvor stressende det er for en katt både med løpetid og å få kull etter kull? Stakkars kattemor, lenge leve egoismen..

Anonymkode: 5e251...4af

Hvordan kan det være dyreplageri?

Kattene er jo laget for å formere seg.  Her får katten mat å de blir passet på med veterinær.  

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Rasekatter med stamtavle er med i rasekattforbundet, og de har regler å forholde seg til.

Hver hunkatt kan kun få 3 kull, dvs de fleste får et kull i året fra de er 1-3 år gamle, så kastreres de.

Oppdretterne har derfor gjerne mange hunnkatter, noen av dem er hos forvert.

Mat, utstyr og veterinær koster endel, samt at de må ha plass til alle kattene, og de må tas vare på og sosialiseres, de skal kun avle på friske katter, gener, etc., så det er mye jobb.

Derfor skal man aldri kjøpe rasekatt uten stamtavle.

Anonymkode: 9f4ee...617

Man kan ha mer enn tre kull, men maks 3 kull på 24 måneder...Jeg har fra 1-3 kull på mine. Stiller ut mye, parrer aldri før hunnkatten er minst 18 måneder. Har en sjelden rase, så må importere når jeg skal ha en ny katt. Har hatt 18 kull på 10 år, så driver ikke akkurat fabrikk... 

Driver egentlig oppdrett mest for å kunne fortsette å stille ut, og for min egen skyld. Kattunger jeg selger er egentlig et "biprodukt", kunne godt bare fått en skikkelig fin unge i hvert kull🤣 

Katteoppdrett er for de fleste en dyr hobby, man skal drive stort for å tjene penger. Eventuelt selge blandinger, ser de går for nesten samme pris som jeg tar for mine(som har stamtavle) Når du kan ta ubegrenset med kull, ingen utgifter til utstilling, helse, stamtavler osv osv, da blir det penger...  

Anonymkode: c7717...805

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ei jeg vet om driver et katteoppdrett. Hun har ca 3-4 kull i året, og får 5-8 katter pr kull. Disse kattene selger hun for 12000kr pr stk.

Greit nok at det koster litt med veterinær og slikt, etter det hun sier bruker hun prisen av en kattunge til 12000kr pr kull. 
Ca 25 kattunger =300 000. Trekk fra utgifter på 4 kull, ca 50000kr, 250 000kr rett i lomma?

Anonymkode: 802da...89e

Hvis hun stiller ut så koster det MYE. 700 pr katt pr helg, hotell og reise. Mange stiller ut nesten annenhver helg, både i Norge og utlandet. Avlskattene skal ha mat, sand og forsikring. Avlsforsikringa er dyr. UL av hjertet er vanlig,  enkelte raser HD-røntges. I tillegg kommer dna-tester for raserelaterte sykdommer. Vaksiner og tannstell. Er man uheldig og katten må ta keisersnitt kan det koste 40 000. Kattungene her spiser vanlig mat fra de er tre uker, de spiser gjerne mye våtfor og vom, og det blir en del kroner innen de flytter hjemmefra når de er 15 uker... 

Når man har fertile katter må man regne med en del ødeleggelser pga markering (en del hunnkatter markerer også). Er mange som har måttet bytte gulv for eksempel. Og sofaer har ikke så alt for lang levetid... 

Man må være medlem i en katteklubb, mange er med i en raseklubb i tillegg. Stamtavler koster noen kroner, og selvfølgelig vaksiner og chip. 

Mange importerer avlskatter, og siden vi må hente selv kan det bli dyrt med reise over hele Europa, noen henter også i USA. 

Har sikkert glemt noe... 

Jeg driver jo smått, og går i minus så det synger etter, men jeg har en fantastisk hobby. Og jeg gleder meg til alt åpner så jeg kan bruke penger på utstillinger igjen😉 

• Liker 1
Skrevet
jabx skrev (11 timer siden):

Er ikke oppdrett egentlig dyreplageri?

Er ikke dyrehold dyreplageri? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Useriøse oppdrettere som avler ukontrollert, driter i alt som heter stamtavle og gener, setter kull på veldig unge katter, setter for hyppige/mange kull på en katt, forer kattene med billig fór og nesten aldri setter foten innom veterinæren, tjener en del om de klarer å lure folk til å kjøpe de dyre blandingskattene med variabel helse. Uten utgifter, blir det mye i pluss.
Seriøse oppdrettere bruker faktisk såpass mye tid og penger på oppdrettet sitt at de går ca i null. Det er en hobby, ikke en levevei.

Nei. Ikke så lenge man tar hensyn til kattens alder og helse, og ikke har for mange og hyppige kull på én katt. Seriøse oppdrettere har også et bra samarbeide med veterinær så kattene får all nødvendig behandling om de blir syke eller får komplikasjoner under drektighet/fødsel.

Du er tydeligvis ikke klar over at det er stor forskjell på seriøse og useriøse oppdrett. De fleste rasekattoppdrett er seriøse og forholder seg til regler som er satt for å ivareta kattenes helse, og har strenge retningslinjer for antall kull og hvor ofte hver katt kan ha et kull. Men så har man sånne her useriøse idioter som faktisk driver både dyreplageri og ren svindel av folk:

https://www.tv2.no/a/13928132/

Dette er noe helt annet enn de seriøse katteoppdrett holder på med, og kan definitivt kalles egoisme.

Anonymkode: 2bf23...8d4

Veldig enig i det du skriver.

Man bør definitivt gjøre hjemmeleksa si før man kjøper katt. Ta kontakt med f.eks raseklubb, be om referanser osv. 

Er det en oppdretter som hevder å være i NRR kan man sjekke at vedkommende har stamnavn, og om kattungene blir registrert. Alt ligger åpent på nettet. 

Og om katten ser syk ut, IKKE kjøp den! 

Man kan klage inn registrerte oppdrettere til NRRs disiplinærkommite, det kan føre til at oppdretter for avlsforbud i en periode, eller i grove tilfeller som saken du linker til, utestengelse i opp til ti år. 

Får man ikke komme hjem til oppdretter for å se kattungene og moren, styr unna! 

Følg magefølelsen, ikke kjøp en kattunge fordi du synes synd på den, meld heller fra til NRR(hvis oppdretter er medlem i en klubb tilknyttet NRR, og mattilsynet. En syk katt kan bli veldig dyr, da forsikringen gjerne ikke dekker sykdommer som katten allerede har. 

En katt som er registrert i NRR skal ha stamtavle, helseattest og kjøpekontrakt(begge med NRRs logo), id-chip og vaksiner. Om oppdretter ikke har fått stamtavle ennå skal man uansett se at kattungen ligger i Min Katt, med registreringsnummer, gjør den ikke det, styr unna. Kattungene skal være minst 12 uker, men stadig flere velger senere levering siden ungene har godt av å være med mor og søsken lenger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Altså, hun jeg snakker om, er en seriøs oppdretter. Ikke noe tull der i gården. Det blir jo som en altoppslukende hobby ved siden av den vanlige jobben hennes.  Men at det går i null gjør det vel ikke. Greit nok at det koster med mat og utstyr, men de spiser vel ikke for 250000 i året? 

Anonymkode: 802da...89e

Men du må også ta med innkjøpsprisen på avlsdyrene, som hun formodentlig har flere av, kostnader til utstilling og parring. Uforutsette veterinærutgifter, med flere kull i året er det stor sannsynlighet for at noen av hunnkattene eller kattungene vil trenge ekstraordinær oppfølging på et eller annet tidspunkt. 

Så noe profitt kan det nok være, men langt ifra 250 000. 

Anonymkode: d9715...f14

Skrevet

Vet du ikke at det er overflødig mye katter her i værden allerede, dyrebeskyttelsen finner stadig flere dompede katter, fra uønsket avl. Hvor skal de kattene havne hvis du starter med oppdrett? Regner med at det sikkert er flere som vill kjøpe fra oppdreter, enn en hjemløs livredd katt. Å da får den hjemløse katten ikke ett hjem. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er dyreplageri, er du klar over hvor stressende det er for en katt både med løpetid og å få kull etter kull? Stakkars kattemor, lenge leve egoismen..

Anonymkode: 5e251...4af

Du får det til å høres ut som katteprostitusjon :fnise:

Anonymkode: 33ebd...abe

AnonymBruker
Skrevet

Det er huskattavl, og «blandingskatt» ukritisk avl som er problemet. Seriøse katteoppdrettere gjør en kjempejobb for å skape friske velsosialiserte individer, samt deler av sin kunnskap om katter som hever kompetansen til de nye katteeierene. Og prisen en betaler for kattungene dekker utgiftene til oppdretter. Det er begrensende marginer mellom å tjene noe og tape penger.

Adopsjon av katter er bra, og kjøp fra seriøse oppdrettere er bra.

Anonymkode: 01674...ab1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Rasekatter med stamtavle er med i rasekattforbundet, og de har regler å forholde seg til.

Hva er en rasekatt?

Det er: "en katt med kjent avstamning i mange generasjoner bakover, som viser at oppdrettere har arbeidet for å avle fram en katt med et bestemt utseende, slik det er spesifisert i standarden for rasen"

Dette er vel nettopp en oppskrift på helseproblemer.

AnonymBruker
Skrevet

Katteoppdrettere har mye til felles med halliker. Noen tar godt vare på pusene sine, andre er kun interesserte i å tjene mest mulig på kortest tid.

Anonymkode: 05cb6...3d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...