Gå til innhold

Katteoppdrett er visst god butikk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ei jeg vet om driver et katteoppdrett. Hun har ca 3-4 kull i året, og får 5-8 katter pr kull. Disse kattene selger hun for 12000kr pr stk.

Greit nok at det koster litt med veterinær og slikt, etter det hun sier bruker hun prisen av en kattunge til 12000kr pr kull. 
Ca 25 kattunger =300 000. Trekk fra utgifter på 4 kull, ca 50000kr, 250 000kr rett i lomma?

Anonymkode: 802da...89e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke oppdrett egentlig dyreplageri?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
jabx skrev (2 minutter siden):

Hvorfor tenker du det? 
Jeg tror hun er veldig nøye på helse og gener og slikt i alle fall.

AnonymBruker
Skrevet

Det er dyreplageri, er du klar over hvor stressende det er for en katt både med løpetid og å få kull etter kull? Stakkars kattemor, lenge leve egoismen..

Anonymkode: 5e251...4af

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er dyreplageri, er du klar over hvor stressende det er for en katt både med løpetid og å få kull etter kull? Stakkars kattemor, lenge leve egoismen..

Nei, altså, hun driver ikke dette på én katt! Hun har 7 eller 8 forskjellige hunkatter, og har ikke kull på en katt mer enn 3 ganger. 

AnonymBruker
Skrevet

Rasekatter med stamtavle er med i rasekattforbundet, og de har regler å forholde seg til.

Hver hunkatt kan kun få 3 kull, dvs de fleste får et kull i året fra de er 1-3 år gamle, så kastreres de.

Oppdretterne har derfor gjerne mange hunnkatter, noen av dem er hos forvert.

Mat, utstyr og veterinær koster endel, samt at de må ha plass til alle kattene, og de må tas vare på og sosialiseres, de skal kun avle på friske katter, gener, etc., så det er mye jobb.

Derfor skal man aldri kjøpe rasekatt uten stamtavle.

Anonymkode: 9f4ee...617

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ei jeg vet om driver et katteoppdrett. Hun har ca 3-4 kull i året, og får 5-8 katter pr kull. Disse kattene selger hun for 12000kr pr stk.

Greit nok at det koster litt med veterinær og slikt, etter det hun sier bruker hun prisen av en kattunge til 12000kr pr kull. 
Ca 25 kattunger =300 000. Trekk fra utgifter på 4 kull, ca 50000kr, 250 000kr rett i lomma?

Useriøse oppdrettere som avler ukontrollert, driter i alt som heter stamtavle og gener, setter kull på veldig unge katter, setter for hyppige/mange kull på en katt, forer kattene med billig fór og nesten aldri setter foten innom veterinæren, tjener en del om de klarer å lure folk til å kjøpe de dyre blandingskattene med variabel helse. Uten utgifter, blir det mye i pluss.
Seriøse oppdrettere bruker faktisk såpass mye tid og penger på oppdrettet sitt at de går ca i null. Det er en hobby, ikke en levevei.

jabx skrev (1 time siden):

Nei. Ikke så lenge man tar hensyn til kattens alder og helse, og ikke har for mange og hyppige kull på én katt. Seriøse oppdrettere har også et bra samarbeide med veterinær så kattene får all nødvendig behandling om de blir syke eller får komplikasjoner under drektighet/fødsel.

Du er tydeligvis ikke klar over at det er stor forskjell på seriøse og useriøse oppdrett. De fleste rasekattoppdrett er seriøse og forholder seg til regler som er satt for å ivareta kattenes helse, og har strenge retningslinjer for antall kull og hvor ofte hver katt kan ha et kull. Men så har man sånne her useriøse idioter som faktisk driver både dyreplageri og ren svindel av folk:

https://www.tv2.no/a/13928132/

Dette er noe helt annet enn de seriøse katteoppdrett holder på med, og kan definitivt kalles egoisme.

Anonymkode: 2bf23...8d4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som seriøs oppdretter av rasekatt gjorde jeg et regnestykke og fant ut etter at alle utgifter var trukket fra, at jeg hadde et overskudd på kr 77,65 pr kattunge. Da har jeg i tillegg endeløse timer og netter med arbeid og nattevåk pga fødsler samt oppfølging overfor nye eiere resten av kattens levetid som ikke kan omregnes i penger. Dette er en hobby og ikke business. Hva som ligger bak et sunt og frisk ungekull med sunne foreldre som koster i innkjøp, gentesting, utstillinger, forsikringer, avgifter, importgebyrer (for å få inn en bredere genpool), hunnkatter som får maks 3-5 kull før de kastreres grunnet regler og dyreveferd mm er ikke noe jeg forventer at utenforstående skal forstå. Mange rasekattoppdrettere er også engasjert i foreninger for hjemløse dyr og fremmer økt kunnskap om kattens status gjennom mye frivillig arbeid.  
Uregistrerte oppdrettere får svare for seg. Der er det ingen regler å forholde seg til annet en de moralske...

Anonymkode: 0baac...c90

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Useriøse oppdrettere som avler ukontrollert, driter i alt som heter stamtavle og gener, setter kull på veldig unge katter, setter for hyppige/mange kull på en katt, forer kattene med billig fór og nesten aldri setter foten innom veterinæren, tjener en del om de klarer å lure folk til å kjøpe de dyre blandingskattene med variabel helse. Uten utgifter, blir det mye i pluss.
Seriøse oppdrettere bruker faktisk såpass mye tid og penger på oppdrettet sitt at de går ca i null. Det er en hobby, ikke en levevei.

Nei. Ikke så lenge man tar hensyn til kattens alder og helse, og ikke har for mange og hyppige kull på én katt. Seriøse oppdrettere har også et bra samarbeide med veterinær så kattene får all nødvendig behandling om de blir syke eller får komplikasjoner under drektighet/fødsel.

Du er tydeligvis ikke klar over at det er stor forskjell på seriøse og useriøse oppdrett. De fleste rasekattoppdrett er seriøse og forholder seg til regler som er satt for å ivareta kattenes helse, og har strenge retningslinjer for antall kull og hvor ofte hver katt kan ha et kull. Men så har man sånne her useriøse idioter som faktisk driver både dyreplageri og ren svindel av folk:

https://www.tv2.no/a/13928132/

Dette er noe helt annet enn de seriøse katteoppdrett holder på med, og kan definitivt kalles egoisme.

Anonymkode: 2bf23...8d4

Altså, hun jeg snakker om, er en seriøs oppdretter. Ikke noe tull der i gården. Det blir jo som en altoppslukende hobby ved siden av den vanlige jobben hennes.  Men at det går i null gjør det vel ikke. Greit nok at det koster med mat og utstyr, men de spiser vel ikke for 250000 i året? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som seriøs oppdretter av rasekatt gjorde jeg et regnestykke og fant ut etter at alle utgifter var trukket fra, at jeg hadde et overskudd på kr 77,65 pr kattunge. Da har jeg i tillegg endeløse timer og netter med arbeid og nattevåk pga fødsler samt oppfølging overfor nye eiere resten av kattens levetid som ikke kan omregnes i penger. Dette er en hobby og ikke business. Hva som ligger bak et sunt og frisk ungekull med sunne foreldre som koster i innkjøp, gentesting, utstillinger, forsikringer, avgifter, importgebyrer (for å få inn en bredere genpool), hunnkatter som får maks 3-5 kull før de kastreres grunnet regler og dyreveferd mm er ikke noe jeg forventer at utenforstående skal forstå. Mange rasekattoppdrettere er også engasjert i foreninger for hjemløse dyr og fremmer økt kunnskap om kattens status gjennom mye frivillig arbeid.  
Uregistrerte oppdrettere får svare for seg. Der er det ingen regler å forholde seg til annet en de moralske...

Hvilken rase er det du har? 

AnonymBruker
Skrevet

Hundeoppdrett er enda bedre. Jeg må så få meg en puddelgreie og parre den med rottegreia til naboen. Resultatet kan jeg jo selge for 30-50 000. Og om jeg driter i veterinær og alt det der, blir dette skikkelig bra butikk. 
Folk er galne.

Anonymkode: 7f02e...1d1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvilken rase er det du har? 

Ragdoll

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Oppfølging i hele kattens levetid? 

😳😂🤷🏼‍♀️

Anonymkode: de70c...e9d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oppfølging i hele kattens levetid? 

😳😂🤷🏼‍♀️

Anonymkode: de70c...e9d

Jeg har hund og jeg har fortsatt kontakt med oppdretteren hans etter 12 år. Hun tilbyr gratis hundepass til kjøperne sine, og hun gir en pose hundemat i julegave til alle sammen. Hun gir også ut privatlån om hunden må til veterinæren og eieren ikke har råd til hele beløpet på en gang. 

Anonymkode: 73127...f53

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager må du følge opp katten hos den nye eieren så lenge katten lever?

Det dummeste jeg har hørt😃

Anonymkode: f5657...39e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor i alle dager må du følge opp katten hos den nye eieren så lenge katten lever?

Fordi hun/han genuint er glad i katter, duh.

Anonymkode: 9ac07...2f8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Da har du ikke hørt mye rart om dette skulle være det dummeste. Man føler et ansvar for dyr man selger, for det handler om så utrolig mye mer enn penger. Man ønsker å se at det man avler frem får det bra og utvikler seg godt. Man MÅ ikke følge opp dyret, men det er mange som ønsker det. 

Anonymkode: c2007...989

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det går vel mer i å være tilgjengelig for kjøperne hvis det er noe, ikke at man krever konstant oppdateringer...

Anonymkode: c7717...805

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De fleste oppdretterene som jeg vet om har fulltidsjobb på siden. Du skal ha ganske mange katter for å sitte igjen med noe særlig overskudd om du følger alle reglene. 

De som driver useriøst derimot, kan sikkert tjene en del mer med at de tar snarveier i helse og div og at de har flere kull på en katt, men det er jo dyreplageri. 

Anonymkode: ff170...b13

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De fleste oppdretterene som jeg vet om har fulltidsjobb på siden. Du skal ha ganske mange katter for å sitte igjen med noe særlig overskudd om du følger alle reglene. 

De som driver useriøst derimot, kan sikkert tjene en del mer med at de tar snarveier i helse og div og at de har flere kull på en katt, men det er jo dyreplageri. 

Jeg har bare to katter og det er svin dyrt(de er selvfølgelig veldig bortskjemt da) 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...