Gå til innhold

Når har man god nok råd til å kose seg/unne seg ting?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 28 år og har ett barn (alenemor). Jeg har hatt flaks på boligmarkedet, har en godt betalt jobb og alltid vært smart økonomisk, dette har ført til:

- Har drøyt 200.000 kr kontant på sparekonto, samt noen fond og aksjer som går bra

- Barnebidraget går rett på sparekonto til barnet, da jeg ikke trenger det i det daglige (3500 kr/mnd)

- Sparer selv 2000 kr hver mnd til min egen konto i mitt navn, samt 1500 kr/mnd til barnet

- Eier bil, eier hus og har et huslån på drøyt 1,6 mill

- Har de siste 5 årene ikke opplevd å gå i minus en eneste mnd 

- Med all sparing, alle utgifter og et moderat forbruk trekt fra - har jeg alltid penger igjen på brukskonto hver mnd

Nå får jeg 28.000 kr igjen på skatten, og hadde tenkt å investere i en tørketrommel (ikke hatt før). Ikke alt selvsagt, men hadde tenkt å kjøpe det for de pengene. 

Fortalte dette til min mor, hvor hun himler med øynene og sier ''du må jo spare de pengene, de kan jo komme til gode senere''. Min mor kommer fra en middelklasse familie, hun har aldri manglet noe og aldri vært fattig - men har måttet tenke seg om ved større innkjøp. Hun har mast om sparing hele mitt liv, og jeg har hørt etter og spart alt jeg har fått. Glad for det, det er grunnen til at jeg kom meg på boligmarkedet som 19-åring (som er hele grunnen til min gode situasjon), men jeg har jo aldri kost meg med noe. Hele livet, hver gang jeg har unnet meg noe jeg med god margin har hatt råd til, har hun gitt meg dårlig samvittighet fordi pengene burde vært spart. Hun er ikke ''manisk'' selv på sparing, hun kjøper seg det hun vil etter å ha tenkt seg om. Men jeg skal altså spare hver krone jeg kommer over. 

Når har man god nok økonomi til å unne seg noe med god samvittighet? Jeg vet jeg er voksen, jeg vet jeg har god økonomi og jeg vet jeg bestemmer selv - men likevel får alt jeg unner meg, uansett hvor smått, en bismak når det alltid skal kommenteres på denne måten her. Er det feil at jeg ønsker å bruke 5000 kr av 28.000 kr på en tørketrommel? Disse pengene er uansett uforutsett og ikke noe jeg trenger i den forstand...

Anonymkode: d3644...e1b

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri orket et liv med barn og ingen tørketrommel. Syns du skal kjøpe deg en fornuftig ting som tørketrommel med god samvittighet og til og med unne deg enda en ting du har veldig lyst på om du vil☺️

Anonymkode: f8623...2db

• Liker 20
Skrevet

Selvfølgelig kan du unne deg det når du har så mye sparepenger

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det var en veldig lang og detaljert tråd, for en tørketrommel... Det var så mange unødvendige opplysninger at jeg vil gå så langt som å kalle det en skrytetråd. 

Anonymkode: 6a7c7...e82

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Du har mer enn nok penger til å kjøpe deg en tørketrommel uten å få dårlig samvittighet.

Anonymkode: ec0a1...977

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du, neste gang sier du ikke til din mor at du fikk igjen på skatten. Gi inntrykk av dårligere råd enn du har så ordner det seg. Hun ser ikke alt du ikke unner deg, bare det du gjør. 

Anonymkode: c6041...9b1

• Liker 4
Skrevet

Vet moren din hvor flink du er til å spare? 

Vet ikke om det er noe med den generasjonen, for regner med vi har foreldre som ikke er langt fra hverandre i alder og mange jeg kjenner opplever den samme skyldfølelsen som blir lesset over fra foreldrene, meg inkludert. Først når mine foreldre skjønte at jeg hadde greit inn med penger og at ting var på stell har presset minsket litt, men aldri helt. Det ironiske er at mamma klager på at bestemor alltid har lagt seg i hva hun gjør og bruker penger på, så sitter hun der å gjør det samme.

• Liker 1
Skrevet

Forstår problemet. Vi er også flinke til å spare, men ser at vi risikerer å spare oss i grava hvis ikke vi bruker noe mens vi lever. Det er nå når ungene bor med oss at vi har glede av et visst forbruk. Når vi blir pensjonister kommer vi til å leve et nøkternt liv med nedbetalte lån.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det var en veldig lang og detaljert tråd, for en tørketrommel... Det var så mange unødvendige opplysninger at jeg vil gå så langt som å kalle det en skrytetråd. 

Anonymkode: 6a7c7...e82

Poenget var ikke tørketrommelen. Poenget var kommentarene. De er helt like enten jeg vil kjøpe meg tørketrommel, jeg vil spise biff en lørdag eller jeg tar barnet med på lekeland... 

LoppeLiten skrev (41 minutter siden):

Vet moren din hvor flink du er til å spare? 

Vet ikke om det er noe med den generasjonen, for regner med vi har foreldre som ikke er langt fra hverandre i alder og mange jeg kjenner opplever den samme skyldfølelsen som blir lesset over fra foreldrene, meg inkludert. Først når mine foreldre skjønte at jeg hadde greit inn med penger og at ting var på stell har presset minsket litt, men aldri helt. Det ironiske er at mamma klager på at bestemor alltid har lagt seg i hva hun gjør og bruker penger på, så sitter hun der å gjør det samme.

Ja, det er jo hun som har lært meg det 😬 Hun har mast om dette siden jeg fikk min første sommerjobb som 14-åring... Er vel kanskje bare generasjonen ja 🙄

Eeemil skrev (36 minutter siden):

Forstår problemet. Vi er også flinke til å spare, men ser at vi risikerer å spare oss i grava hvis ikke vi bruker noe mens vi lever. Det er nå når ungene bor med oss at vi har glede av et visst forbruk. Når vi blir pensjonister kommer vi til å leve et nøkternt liv med nedbetalte lån.

Nemlig! Jeg har jo ingen glede av å «sløse» bort penger på lekeland, badeland feks når barnet er voksent 🙄 Jeg har aldri vært glad i å reise og liker en nøktern livsstil - så har jo egentlig ingen grunn til å spare meg ihjel til pensjonisttilværelsen heller!

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde bare ignorert det og kjøpt en tørketrommel. Jeg får også sånne kommentarer fra familien, selv om vi har veldig god råd og hører til middelklassen. Orker ikke stresse. Vi bare handler, reiser og koser oss :) 

• Liker 1
Skrevet

Når det går mindre penger ut til nødvendige utgifter enn hva som kommer inn.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor diskuterer du økonomi med moren din i det hele tatt?

Anonymkode: 26555...149

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor diskuterer du økonomi med moren din i det hele tatt?

Anonymkode: 26555...149

Dette lurer jeg også på :) Kjøp en tørketrommel og vær fornøyd.

Anonymkode: 79c22...3fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er ganske spesielt at du har så god økonomi og lever uten tørketrommel. Høres ut som en gjerrigknark.

Bruker du kost og feiebrett i stede for støvsuger og vasker opp for hånd også? 

Du må jo investere litt i å ha et godt liv også, selvsagt viktig å ha sparepenger til en regnværsdag, men du må jo ikke spare deg helt til fant heller. Du kommer til å ha mye mer glede av en tørketrommel enn å se på tallet som står på sparekontoen din.

Skjønner ikke helt hva du spør om her egentilg, hva du skal si til din mor? Det er vel ikke så mye mer å gjøre enn å blåse i henne. Du trenger ikke forsvare dine kjøp. Hun er vel av den sparegenerasjonen da, som går til grava med millioner på bok, eller kanskje ikke finner ut før de er 82 at nå skal de bruke penger. De har det bare i blodet. Og hun har innprentet det greit i deg også. Men du er jo ikke en kopi av henne, du er en egen person og må ta egne valg :)

Anonymkode: 4561d...e1c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp tørketrommel, dra til frisøren, bestill take away og nyt livet! 
 Og ikke snakk med moren din om økonomi hvis det gir deg dårlig samvittighet. 

Anonymkode: 522a9...3be

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser litt annerledes på det å unne seg ting. Og det er ikke snakk om hvor mye penger en har på konto (forutsatt at man har råd), men hvor mye glede gir det du ønsker å kjøpe deg. Det er relativt sjeldent jeg føler noe er «verdt» å bruke penger på, men så er det jo ok, for så mangler jeg jo ikke noe. Om du ønsker deg en tørketrommel synes jeg du skal kjøpe det:)

Anonymkode: 0ac3a...ca2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tenkt å forlate denne verden med masse penger på bok, så jeg unner meg det jeg har lyst på.

Anonymkode: 0ce63...ca7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sparer du virkelig 5000 kr i mnd til barnet? Da har du jo en million når barnet blir 18 år. Er det virkelig vanlig å gi så mye penger til barna sine? 

Mine foreldre sparte ikke en krone til meg. 

Anonymkode: d224b...088

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes det er ganske spesielt at du har så god økonomi og lever uten tørketrommel. Høres ut som en gjerrigknark.

Bruker du kost og feiebrett i stede for støvsuger og vasker opp for hånd også? 

Du må jo investere litt i å ha et godt liv også, selvsagt viktig å ha sparepenger til en regnværsdag, men du må jo ikke spare deg helt til fant heller. Du kommer til å ha mye mer glede av en tørketrommel enn å se på tallet som står på sparekontoen din.

Skjønner ikke helt hva du spør om her egentilg, hva du skal si til din mor? Det er vel ikke så mye mer å gjøre enn å blåse i henne. Du trenger ikke forsvare dine kjøp. Hun er vel av den sparegenerasjonen da, som går til grava med millioner på bok, eller kanskje ikke finner ut før de er 82 at nå skal de bruke penger. De har det bare i blodet. Og hun har innprentet det greit i deg også. Men du er jo ikke en kopi av henne, du er en egen person og må ta egne valg :)

Anonymkode: 4561d...e1c

Nei jeg har støvsuger og oppvaskemaskin 🙄 Vi hadde aldri tørketrommel hjemme, jeg hadde det ikke som enslig - og har aldri savnet det pga god tørkeplass. Vet at de som har tørketrommel tror det ikke er mulig å leve et verdig liv uten (har sett utallige tråder), men det er altså det. 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Sparer du virkelig 5000 kr i mnd til barnet? Da har du jo en million når barnet blir 18 år. Er det virkelig vanlig å gi så mye penger til barna sine? 

Har tenkt å bruke av de pengene til konfirmasjon, førerkort, skiutstyr og den slags utgifter som kommer etter hvert. Resten får barnet. Vet ikke hva som er vanlig eller ikke, men følte det unødvendig at jeg skal spare opp en formue basert på bidraget som jo er tiltenkt barnet. Syntes det virket bedre å bare spare dem til barnet - til bolig osv -siden det er fars bidrag til barnets liv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenker at om man kan spare bidraget så har man ganske god råd altså. Fikk ikke noe av foreldrene mine da jeg ble 18 - pengene gikk jo til alt jeg trenge mellom år 1 til år 18...

Anonymkode: a77fa...361

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...