AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #1 Skrevet 9. april 2021 Hei! Jeg er litt desperat etter råd og håper noen snille sjeler kan hjelpe! Jeg flyttet inn i ny leilighet rett over nyttår. Dette er en utleiedel i 2.etasje på huset der huseier selv bor. Huset er relativt nytt, bygget i 2015, og jeg trives egentlig kjempegodt. For et par uker siden begynte jeg derimot å høre voldsom romstering fra sokkelen på kjøkkenet. Det viste seg å være en rotte på strl med en katt. Den hadde spist opp maten i skålen til hunden min 2 netter på rad, så det er tydelig at den har vært ute i rommet. Huseier var hjelpsom og hyggelig. Han fant et lite hull i veggen under sokkelen der han mente rotta må ha kommet inn og tettet dette. Alt vel, 4 døgn etter jeg flyttet inn i leiligheten igjen(var hos mine foreldre imens fellene stod fremme), i går sen kveld hørte jeg igjen de samme lydene fra sokkelen. Sendte huseier melding i morges med spørsmål om han kan sette opp fellene igjen. Da begynner levenet! Han påstår at de umulig kan være inne i leiligheten nå som han har tettet hullet, og at de sannsynligvis "bare er i veggen." Jeg er helt sikker på at lyden var nærmere og fant også et sjokoladepapir fra søppelkassen min og noen biter glava under sokkelen i dag. Huseier nektet å gjøre noe med problemet før til sommeren da han har planlagt å jobbe på huset. Han mener det ikke er grunn til bekymring og jeg kan sove godt om natten. I fortvilelse ba jeg min far om hjelp da jeg selv måtte på jobb i dag, men også til min far står huseier på sitt og fraskriver seg ansvaret. Hva slags rettigheter har jeg her? Hva ville du gjort? Kan jeg få noe juridisk bistand noe sted? Jeg mener jo at jeg ikke bør betale full leie for en leilighet der jeg ikke kan sove trygt, ikke kan gå på do ila natten utenom å være redd for å snuble i en rotte, ikke kan la hunden min være alene hjemme i fare for at den skal møte rotta osv. All hjelp mottas med stor takknemlighet! Anonymkode: 42b60...1bf
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #2 Skrevet 9. april 2021 Er det din feil at rottene er der? Har du gitt dem mat? Anonymkode: d91f1...bfd
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #3 Skrevet 9. april 2021 Hva er du redd for? Ei rotte er ikke akkurat farlig for deg eller hunden. Syna du overdriver noe veldig her. Siden huseier ikke gidder å gjøre noe så kjøper du fellene selv. Så løser du problemet fort. Vi bor ved ei søppeldynge og har store rotter på besøk ukentlig. Ingen som har død ennå. Anonymkode: 49ff2...7ad 1
Million Skrevet 9. april 2021 #4 Skrevet 9. april 2021 Men jeg skjønner ikke, hvorfor setter du ikke ut rottefeller selv? Du trenger ikke sitte med hendene i fanget og vente på at huseier gjør dette. Jeg hadde satt dem ut selv, og plassert hunden et annet sted noen dager mens fellene var i huset. 5
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #5 Skrevet 9. april 2021 Rotter er en mangel ved bolig. De er en potensiell helserisiko. Her er utleier på bærtur. Hadde holdt tilbake leie så lenge det er mangel ved bolig. Anonymkode: 4c7cf...2af 8
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #6 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Rotter er en mangel ved bolig. De er en potensiell helserisiko. Her er utleier på bærtur. Hadde holdt tilbake leie så lenge det er mangel ved bolig. Anonymkode: 4c7cf...2af Dette. Huseier er idiot som ikke ringer skadedyrfirma. Et leilighet i et sameie vi bodde i fikk inn en rotte, de måtte rive halve kjøkkenet. Stor skadesak hos forsikringen, skadedyrfirma, sanering av kjøkken pga helserisiko med rotter, riving av alle skap med rotteurin og avføring, det går ikke bort. Anonymkode: fa28b...e43 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #7 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva er du redd for? Ei rotte er ikke akkurat farlig for deg eller hunden. Syna du overdriver noe veldig her. Siden huseier ikke gidder å gjøre noe så kjøper du fellene selv. Så løser du problemet fort. Vi bor ved ei søppeldynge og har store rotter på besøk ukentlig. Ingen som har død ennå. Anonymkode: 49ff2...7ad "Rotter er ikke farlige" Nei nå får det være nok falske nyheter. Anonymkode: d91f1...bfd 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #8 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det din feil at rottene er der? Har du gitt dem mat? Anonymkode: d91f1...bfd Selvfølgelig ikke. Huseier forteller at de har hatt "dyr i veggen"(hans egne ord) i flere sesonger, men at de ikke har vært inne i selve huset. Dette ble såklart ikke fortalt ved innflytting. AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er du redd for? Ei rotte er ikke akkurat farlig for deg eller hunden. Syna du overdriver noe veldig her. Siden huseier ikke gidder å gjøre noe så kjøper du fellene selv. Så løser du problemet fort. Vi bor ved ei søppeldynge og har store rotter på besøk ukentlig. Ingen som har død ennå. Anonymkode: 49ff2...7ad Rotter kan angripe, min hund er liten. Skal jeg ha feller stående der hunden min går? Dessuten er det brannfarlig med rotter i hus. Hos en bekjent av meg stod en ledning plutselig i gnister pga rotta hadde tygd på den. Det er en grunn til at rotter går under definisjon skadedyr. De gjør skade. AnonymBruker skrev (1 time siden): Rotter er en mangel ved bolig. De er en potensiell helserisiko. Her er utleier på bærtur. Hadde holdt tilbake leie så lenge det er mangel ved bolig. Anonymkode: 4c7cf...2af Ja, jeg tenker det er eneste mulighet. Men jeg er så redd han da vil kaste meg ut da jeg ellers trives så godt☹️ Og jeg må jo opplyse han på forhånd om at jeg kommer til å tilbakeholde husleien og det er en samtale jeg gruer meg til kjenner jeg. Takk for innspill alle sammen! Anonymkode: 42b60...1bf
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #9 Skrevet 9. april 2021 Det er nok ikke en så stor helse trussel at du kan bruke det som argument..... men herregud, slik skal det ikke være i en utleie leilighet uansett!!! Ta kontakt med skadedyrfirma. Du trenger å ha på papir at det er rotter der. Det koster ikke mye penger. Ta gjerne bilde av alle rotte spor du finner, ikke rør rotte sporene før et skadedyrfirma har tatt en titt på det. har du på papir at det er rotter der, så kan du få redusert husleie til problemet er fjernet Anonymkode: fcc0c...924 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #10 Skrevet 9. april 2021 Huff, jeg føler med deg. Husker godt da katten min tok med en levende mus inn i huset jeg bodde i, og jeg var i flere dager alene med den musa som av og til pilte over gulvet og inn i bokhylla. Hadde konstant angst selv om det bare var en liten spissmus. Stor lettelse noen dager senere da foreldrene mine kom hjem og fikk jaget musa ut. Bodde også i et kollektiv der det var mus. Hørte dem i veggene om natten, og vet de var i boden og spiste på noen av ustyret vårt. Synes sånt er skikkelig ekkelt, hadde jeg hatt ROTTER hadde jeg ikke klart å bo der i det hele tatt. Anonymkode: d10bb...b59
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #11 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er nok ikke en så stor helse trussel at du kan bruke det som argument..... Jo... "Rotter i bygg bør bekjempes. Rotter er skadedyr som kan gjøre store skader på bygninger. De gnager på bortimot alt, og det er ikke uvanlig at de gnager på strømledninger og vann- og avløpsrør, noe som kan gi opphav til brann, vannlekkasjer og kloakkproblemer. Rotter ødelegger isolasjon i vegg og kan bygge bol. Rotter er også skadedyr som beveger seg mellom rene og urene områder og kan derfor overføre smitte og bakterier. " http://www.skadedyr.no/rotter Anonymkode: fa28b...e43 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #12 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo... "Rotter i bygg bør bekjempes. Rotter er skadedyr som kan gjøre store skader på bygninger. De gnager på bortimot alt, og det er ikke uvanlig at de gnager på strømledninger og vann- og avløpsrør, noe som kan gi opphav til brann, vannlekkasjer og kloakkproblemer. Rotter ødelegger isolasjon i vegg og kan bygge bol. Rotter er også skadedyr som beveger seg mellom rene og urene områder og kan derfor overføre smitte og bakterier. " http://www.skadedyr.no/rotter Anonymkode: fa28b...e43 Bygningsskader fra rotte Skader på bygninger fra rotter kan deles i: 1. Gnag på elektriske kabler (brannskader) 2. Gnag på telefon/datakabler (driftsstans) 3. Gnag på vannrør og soilrør (vannskader) 4. Ødelagt plast/dampsperre (kondensskader) 5. Lukt fra døde rotter eller av rottelort/urin/bol 6. Flat-tråkket eller fjernet isolasjon (nedsatt isolasjonsevne) 7. Smittefare der rottelort/urin ligger åpent eller der det kan drysse ned i oppholdsrom 8. Allergireaksjoner på områder etter rotteaktivitet 9. Estetiske skader (gnagehull i treverk/plater etc) Anonymkode: fa28b...e43 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #13 Skrevet 9. april 2021 Uff jeg blir dårlig bare av tanken på rotter og mus. Ville også kontaktet et skadedyr firma som kan hjelpe deg og dokumentere at det er rotte i leiligheten din, og at de kontakter huseieren din om det. at da må han betale for å bli kvitt rotten. Jeg var en gang på byn og var på et utested og drakk flere øl, men sent på natten ble jeg dårlig og fikk vondt i hodet og kvalm. jeg tok paracet men kastet opp den og for å si det kort. Jeg var dårlig og kastet opp flere dager i strekk og følte meg elendig. Men leste mandag at mattilsynet hadde stengt det stedet jeg var på lørdagen, for det var rottebæsj og rotter i bygningen og blant glassene der. Så da skjønte jeg at jeg hadde fått i meg noe dritt fra de rottene. for har ikke blitt så dårlig verken før eller siden. Men overlevde jo da, men vil jo ikke det samme skal skje deg eller noen. uff håper du får hjelp. Anonymkode: 81eeb...d85 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #14 Skrevet 9. april 2021 1. Få noen venner/familie til å passe hunden din en uke eller 2. 2. Kjøp noen rottefeller 3. Vips er du kvitt dem. 4. Du og hunden din kan leve lykkelig resten av dine dager snipp snapp snute. Har vært borti rotter og mus flere ganger når jeg har leid hos andre, det er ekkelt å ha de i hus, men man kan løse problemet med feller + tette eventuelle innganger. Anonymkode: a43aa...91c
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #15 Skrevet 10. april 2021 11 hours ago, AnonymBruker said: 1. Få noen venner/familie til å passe hunden din en uke eller 2. 2. Kjøp noen rottefeller 3. Vips er du kvitt dem. 4. Du og hunden din kan leve lykkelig resten av dine dager snipp snapp snute. Har vært borti rotter og mus flere ganger når jeg har leid hos andre, det er ekkelt å ha de i hus, men man kan løse problemet med feller + tette eventuelle innganger. Anonymkode: a43aa...91c FLERE ganger? Rotter er da ikke SÅ vanlig å ha i hus? Har man rotter bør man kontakte skadedyrfirma. Anonymkode: d10bb...b59 4
Gjest Blondie65 Skrevet 10. april 2021 #16 Skrevet 10. april 2021 Er du medlem av leieboerforeningen TS? Det kan være verdt å søke juridisk bistand der. Selv om jeg kan forstå at huseier ønsker å gjøre alt arbeid samlet til sommeren, er det ikke dermed sagt at leietaker skal betale full pris for et leieobjekt i en annen stand enn den som var forespeilt på visning. En oppsigelse fra husvert begrunnet i at du ikke liker at det er rotter i boligen vil ikke være gyldig. Men jeg foreslår at du heretter forholder deg skriftlig. Og det du bør gjøre er å fremsette et krav om at et skadedyrfirma blir kontaktet slik at du ikke risikerer skader på dine gjenstander og hunden. Dersom han skulle benekte dette vil du be om at husleien reduseres til et sted mellom 50 og 75 % av opprinnelig verdi siden boligen er i en annen stand enn forventet. Leiligheten har en mangel og denne har husverten plikt til å utbedre innen rimelig tid. Så lenge denne mangelen finnes er ikke dette en bolig i den stand som er blitt forespeilet på visning og da må din ulempe kompenseres. Jeg har for øvrig også sett hvordan det ser ut og kjent lukten av rottebæsj. Jeg har også hatt den "ære" å tømme feller i rotteluken. Det var virkelig motbydelig.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #17 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (På 9.4.2021 den 18.23): Dette. Huseier er idiot som ikke ringer skadedyrfirma. Et leilighet i et sameie vi bodde i fikk inn en rotte, de måtte rive halve kjøkkenet. Stor skadesak hos forsikringen, skadedyrfirma, sanering av kjøkken pga helserisiko med rotter, riving av alle skap med rotteurin og avføring, det går ikke bort. Anonymkode: fa28b...e43 Enig i alt, bortsett fra helserisiko - mange har jo rotter som kjæledyr. Anonymkode: 2f3b6...25e
Gjest Blondie65 Skrevet 10. april 2021 #18 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enig i alt, bortsett fra helserisiko - mange har jo rotter som kjæledyr. Anonymkode: 2f3b6...25e De rottene som er kjæledyr, går de rundt i vegger og gulv og driter og pisser? Eller kan det være at de holdes i dertil egnede bur som blir rengjort?
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #19 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Selvfølgelig ikke. Huseier forteller at de har hatt "dyr i veggen"(hans egne ord) i flere sesonger, men at de ikke har vært inne i selve huset. Dette ble såklart ikke fortalt ved innflytting. Rotter kan angripe, min hund er liten. Skal jeg ha feller stående der hunden min går? Dessuten er det brannfarlig med rotter i hus. Hos en bekjent av meg stod en ledning plutselig i gnister pga rotta hadde tygd på den. Det er en grunn til at rotter går under definisjon skadedyr. De gjør skade. Ja, jeg tenker det er eneste mulighet. Men jeg er så redd han da vil kaste meg ut da jeg ellers trives så godt☹️ Og jeg må jo opplyse han på forhånd om at jeg kommer til å tilbakeholde husleien og det er en samtale jeg gruer meg til kjenner jeg. Takk for innspill alle sammen! Anonymkode: 42b60...1bf Han kan ikke kaste deg ut med dette som grunnlag. Å få deg kastet ut er uansett en lengre prosess for utleier. Han kan ikke bare gå inn til deg og kaste ut tingene dine. Det er mest sannsynlig rimelig trygt å holde den leia tilbake altså. Men google "rotter i utleieleilighet". Du er garantert ikke den første i denne situasjonen. Anonymkode: 4c7cf...2af
Knottogtott Skrevet 10. april 2021 #20 Skrevet 10. april 2021 Du må nok ha skadedyrkontroll hos deg, slik at de setter opp feller og du blir kvitt problemet! De kan tygge seg gjennom vegger, gulv osv.. Her jeg bor (på en svær gård med flere gårder som naboer) fikk både vi og naboene rotter for noen år siden (vet ikke om naboen fortsatt har de hos seg). Fikk hjelp av pelias, så vi har ikke rotter lenger. MEN hos utleiehuset hos naboen hadde de gnagd seg gjennom gulvet og laget et svært bol i huset (hun er samler, så rottene ble ikke oppdaget med en gang!) Naboene er kornbønder, så de har korn i låven (som blir levert til Felleskjøpet) og de har blitt observert både der og i de andre låvene.. Deilig å tenke på at det melet man kjøper på butikken, har det vært rotter og knasket på 🙃 Husker han ene naboen som ligger et stykke unna, sa det bugnet med rotter i låven hans!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå