AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #1 Skrevet 9. april 2021 Hei. er det noen her med barn som har fått den diagnosen? Kan dere skrive litt om hvordan legen kom på den diagnosen og om hvilken oppfølging dere fikk? Hvordan går det med barna i dag? ☀️ Anonymkode: 186d2...c9e
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #2 Skrevet 10. april 2021 Hmm.. Skjønner at det ikke er så vanlig. Vår sønn er under utredning nå. Jeg hadde ikke hørt om det engang. Slik jeg forstod det på legen går det ofte over til vanlig migrene etterhvert når han blir eldre dessverre. Er det noen av dere med vanlig migrene som kan fortelle litt om dette? Jeg har lest mye på nettet og kjenner jo til faktaene. Men hvordan er det i det daglige? Anonymkode: 186d2...c9e
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #3 Skrevet 10. april 2021 Jeg har god effekt av migrenemedisiner så sykdommen preger ikke hverdagen min. Når anfallet kommer tar jeg medisin og dangår det over og jeg fortsetter som vanlig. Anonymkode: 72adb...a3e 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #4 Skrevet 10. april 2021 Takk for svar:) Får du noen forvarsel? Vår gutt får ikke det. Vi har bare brukt Paracet så langt, men det virker ikke i det hele tatt. Anonymkode: 186d2...c9e
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #5 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar:) Får du noen forvarsel? Vår gutt får ikke det. Vi har bare brukt Paracet så langt, men det virker ikke i det hele tatt. Anonymkode: 186d2...c9e Paracet virker ikke for meg heller. Jeg får ikke akkurat forvarsel, men jeg kjenner begynnelsen på anfallet. Før halvsidig hodepine får jeg blitsing i øynene. Anonymkode: 72adb...a3e 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #6 Skrevet 10. april 2021 Hei:) Jeg skal høre med ham om han ser noen lysende ting før det kommer. Er det noen smertestillende som funker for deg? Anonymkode: 186d2...c9e
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #7 Skrevet 10. april 2021 Hei. Ja jeg hadde en gutt med abdominal migrene. Han fikk diagnose når han var seks år etter innleggelse på sykehuset i Bergen, barneavdelingen. Men han fikk migrenen når han var bare to år gammel. Det var vanskelig å forstå helt istarten hva vi stod overfor når han var så liten. Han var tydelig lyssky, kastet opp. Og det kom gjerne etter en dag i sola. Så slik startet det. Jeg er selv svært plaget med migrene, så etterhvert så jeg sammenhengen. Når han fikk språk sa han også at han hadde magesmerte og han kastet også opp. Men han hadde ikke vondt i hodet. Hele barndommen hadde han slike anfall med manger symptomer men uten hodepine. Likevel var det da migrene, abdominalt. Triggere var det som er typisk for vanlig migrene. Nå er han 24 år og jeg kan glede deg med å si at min sønn har vokst av seg migrenen. Tidlig i tenårene begynte han å bli bedre og så sluttet anfallene etterhvert å komme. I voksen alder har han hatt ett anfall ,med hodepine som et migreneanfall ,med oppkast og hele greia, men det er det hele. Så jeg håper inderlig det vil holde seg slik. Mye migrene i min familie. Anonymkode: 5b4d5...eb9 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #8 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei:) Jeg skal høre med ham om han ser noen lysende ting før det kommer. Er det noen smertestillende som funker for deg? Anonymkode: 186d2...c9e Nei, ingen smertestillende fungerer. Anonymkode: 72adb...a3e 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #9 Skrevet 11. april 2021 11 hours ago, AnonymBruker said: Hei. Ja jeg hadde en gutt med abdominal migrene. Han fikk diagnose når han var seks år etter innleggelse på sykehuset i Bergen, barneavdelingen. Men han fikk migrenen når han var bare to år gammel. Det var vanskelig å forstå helt istarten hva vi stod overfor når han var så liten. Han var tydelig lyssky, kastet opp. Og det kom gjerne etter en dag i sola. Så slik startet det. Jeg er selv svært plaget med migrene, så etterhvert så jeg sammenhengen. Når han fikk språk sa han også at han hadde magesmerte og han kastet også opp. Men han hadde ikke vondt i hodet. Hele barndommen hadde han slike anfall med manger symptomer men uten hodepine. Likevel var det da migrene, abdominalt. Triggere var det som er typisk for vanlig migrene. Nå er han 24 år og jeg kan glede deg med å si at min sønn har vokst av seg migrenen. Tidlig i tenårene begynte han å bli bedre og så sluttet anfallene etterhvert å komme. I voksen alder har han hatt ett anfall ,med hodepine som et migreneanfall ,med oppkast og hele greia, men det er det hele. Så jeg håper inderlig det vil holde seg slik. Mye migrene i min familie. Anonymkode: 5b4d5...eb9 Takk for svar. Godt å høre at han vokste det av seg. Min gutt er nå ni, men har hatt anfall siden han var fem. Legen vår har tidligere tenkt luftsmerter/forstoppelse, men nå kommer anfallene hyppigere og vi ser ikke den samme forbindelsen. Har du noen tips til hva vi kan gjøre for å lette smertene for ham når de kommer. De er veldig sterke😭 Anonymkode: 186d2...c9e
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #10 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for svar. Godt å høre at han vokste det av seg. Min gutt er nå ni, men har hatt anfall siden han var fem. Legen vår har tidligere tenkt luftsmerter/forstoppelse, men nå kommer anfallene hyppigere og vi ser ikke den samme forbindelsen. Har du noen tips til hva vi kan gjøre for å lette smertene for ham når de kommer. De er veldig sterke😭 Anonymkode: 186d2...c9e Får han ikke prøve ut migrenemedisin? Anonymkode: abf4e...20d 1
Eneri Skrevet 11. april 2021 #11 Skrevet 11. april 2021 Jeg kjenner ikke til slik migrene som barn kan ha, men fikk selv 'vanlig migrene' sent i tenårene. Paracet har aldri funket, men Ibux kan funke/ lindre hos meg. Jeg har anfallsmedisin på resept (Imigran radis), den funker bra. Usikker på om den kan brukes til barn. Jeg får en sterk hodepine som rammer halve hodet og også gir press bak øyet. Jeg kaster ikke opp, men blir lyd- og lyssky. Anfallsmedisin fungerer på den måten at hodepinen forsvinner, men jeg kjenner meg da litt matt, sliten og på siden av meg selv. Kan ikke forklare det annerledes enn at det kan kjennes som om man har vært på en lang reise, da kan man være sliten selv om man har sittet i mange timer. Forebygging har vært det beste for meg. Jevnt blodsukker, god og nok søvn, unngå lange perioder med stress, tempur hodepute som avlaster nakkemuskulatur osv. Som voksen er det lettere å se og kjenne sammenhenger enn for et barn, så jeg skjønner dette er utfordrende. 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #12 Skrevet 11. april 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Får han ikke prøve ut migrenemedisin? Anonymkode: abf4e...20d Vi kommer til det forhåpentligvis. De skal visst først utelukke alt annet. Anonymkode: 186d2...c9e
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #13 Skrevet 11. april 2021 Vårt barn hadde dette. Fikk diagnosen som femåring etter et drøyt år med symptomer, hadde da blitt utredet med både blodprøver, ultralyd av magen, røntgen og gastroskopi (i narkose) for å utelukke andre ting. Anfalla startet med vanvittige magesmerter og kolossalt med oppkast. Det kom omtrent hver tredje uke, og varte som oftest et par dager. Da lå hun bare som en ball i sofaen og vekslet mellom å sove, gråte av smerter og kaste opp. (På det verste kastet hun opp 10 dager i strekk. Da var hun på nippet til å bli innlagt.) Siden de kom så ofte rakk hun aldri å få tilbake vekta hun mistet i oppkastet. Så på ett år gikk hun fra å være en temmelig lubben 4åring til å bli en radmager 5åring. (Ikke bare ble hun tynn, men hun hadde en vektnedgang på 3-4kg, som jo er mye når man i utgangspunktet veier 19). Vi trodde jo lenge at vi var bare maks uheldig med spysjuka, men da hun fikk diagnosen fant vi fort ut hvilke tidlige signaler hun fikk. Og proppet da i henne paracet. Det tok brodden av anfalla -om vi bare var tidlig nok. Vi kunne få migrenemedisin, men de ville helst ikke gi det til en 5åring. Men etterhvert ble anfalla sjeldnere og sjeldnere. Og nå er hun 10 og har ikke hatt et anfall på ett år. 😊 Men vi er jo forberedt på at de kan komme tilbake, og at de kan sette seg i hodet når hun blir eldre. Bare å spørre om du lurer på noe mer! Anonymkode: f8957...841 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #14 Skrevet 11. april 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Vårt barn hadde dette. Fikk diagnosen som femåring etter et drøyt år med symptomer, hadde da blitt utredet med både blodprøver, ultralyd av magen, røntgen og gastroskopi (i narkose) for å utelukke andre ting. Anfalla startet med vanvittige magesmerter og kolossalt med oppkast. Det kom omtrent hver tredje uke, og varte som oftest et par dager. Da lå hun bare som en ball i sofaen og vekslet mellom å sove, gråte av smerter og kaste opp. (På det verste kastet hun opp 10 dager i strekk. Da var hun på nippet til å bli innlagt.) Siden de kom så ofte rakk hun aldri å få tilbake vekta hun mistet i oppkastet. Så på ett år gikk hun fra å være en temmelig lubben 4åring til å bli en radmager 5åring. (Ikke bare ble hun tynn, men hun hadde en vektnedgang på 3-4kg, som jo er mye når man i utgangspunktet veier 19). Vi trodde jo lenge at vi var bare maks uheldig med spysjuka, men da hun fikk diagnosen fant vi fort ut hvilke tidlige signaler hun fikk. Og proppet da i henne paracet. Det tok brodden av anfalla -om vi bare var tidlig nok. Vi kunne få migrenemedisin, men de ville helst ikke gi det til en 5åring. Men etterhvert ble anfalla sjeldnere og sjeldnere. Og nå er hun 10 og har ikke hatt et anfall på ett år. 😊 Men vi er jo forberedt på at de kan komme tilbake, og at de kan sette seg i hodet når hun blir eldre. Bare å spørre om du lurer på noe mer! Anonymkode: f8957...841 Tusen takk for svaret. Han ligger i en ball når det står på og vi får ikke så mye som stryke på ham. Det kommer i tak. Anfallene er ikke i nærheten like lange som hos dere, de varer gjerne mellom 2-6 timer. Det er helt umulig å vite når de kommer og det kan gå måneder eller bare dager i mellom. Du skriver noe om tidlige signaler. Hva var det? Anonymkode: 186d2...c9e
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #15 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (På 11.4.2021 den 9.52): Takk for svar. Godt å høre at han vokste det av seg. Min gutt er nå ni, men har hatt anfall siden han var fem. Legen vår har tidligere tenkt luftsmerter/forstoppelse, men nå kommer anfallene hyppigere og vi ser ikke den samme forbindelsen. Har du noen tips til hva vi kan gjøre for å lette smertene for ham når de kommer. De er veldig sterke😭 Anonymkode: 186d2...c9e Vi opplevde at det var de samme triggerne som hos meg egentlig. Spesielt tålte han for eksempel dårlig overeksponering av sol en hel dag på stranda for eksempel, og vi begynte å ta det mye roligere, mer skygge, kortere dager. Forebygging rett og slett. Godt kosthold, regelmessighet ikke minst når det gjelder søvn. Ikke for mange typiske stressfaktorer alt etter hva dere vet gutten deres opplever som stress innvendig og fysisk. Noen voksne reagerer på sjokolade. Dere kan jo være litt ops på den. Vet ikke om min sønn reagerte spesielt på det, men ting er jo individuelt også. Vi brukte ikke migrenemedisin, men paracet og ibux eller ingenting, mest ro og skjerming, og sørget for demping av lys. Minst mulig stimuli. Væør håpefulle om at det ikke er noen automatikk i at det ikke kan gå over. Det kan det. Og det kan bli bedre i det minste. Men jammen er det tidlig å få migrene når du er to år. Sønnen min har arvet dette og et par andre uheldige ting fra meg. Ikke alltid så lett å vite hva man overbringer når man er ung og gravid. Vær der for ham med kjærlighet og masse tålmodighet, og drikke. Masse væske om han klarer få i seg det. Om han kaster mye opp og drikker lite over et par døgn er et par never potetegull og coca cola greit i sluttfasen når han er på tilfriskningens vei. På grunn av saltmangel og væske balansen i kroppen. Det sa nevrologen jeg var hos til meg i hvertfall. Og da regner jeg med det gjelder her også. Lykke til så masse! Anonymkode: 5b4d5...eb9
Snuppelupp.. Skrevet 12. april 2021 #16 Skrevet 12. april 2021 Sønnen vår fikk vel aldri diagnose, men barnelegen var overbevist om at det var det han hadde. Da han var mindre (ca 2-6 år) kastet han opp jevnt og trutt. Det kom gjerne etter dager med med dårlig søvn og mye fysisk aktivitet. Viktig å spise regelmessig og drikke nok. Viktig med nok søvn. Det ble så mye bedre da vi ble nazi på soverutiner og måltider til samme tid hver dag!! Nå er sønnen vår 10 år. Han har vondt i hodet av og til. Sikkert oftere enn andre, men ikke så ofte at det er plagsomt. Ofte hjelper paracet. Han får vondt i hodet og magen hvis han er oppe for lenge, ikke sover nok, ikke spiser nok eller er for mye i sola eller i fysisk aktivitet heeele dagen.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #17 Skrevet 13. april 2021 Takk for svar dere. Ikke lett dette her. Stabilt blodsukker, nok drikke og nok søvn er de rådene som går igjen. Gode råd☺️👍 Anonymkode: 186d2...c9e
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #18 Skrevet 24. mars 2023 Blåser liv i denne gamle tråden igjen for vi lurer på om vår datter kan ha dette. Det kan noen ganger lindre smertene ved å gå på do og derfor har legen konkludert med forstoppelse. Likevel stusser vi da hun jo går regelmessig på do. Har noen av deres barn med denne diagnosen også forstoppelse? Anonymkode: 186d2...c9e
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #19 Skrevet 24. mars 2023 Vår hadde ikke forstoppelse som sådan, men magen var jo rar og preget av all oppkasten og det spesielle matinntaket som ble en konsekvens av oppkast. Altså, hun kastet så mye opp, noe som preget hva hun orket å spise, og som igjen preget hva som kom ut i andre enden. Det vi merket var at barnet ble ekstremt vár for magesmerter, av redsel for de store smertene. Derfor reagerte hun også ekstremt sterkt på feks luftsmerter eller annet ubehag som vi alle kan få etter å ha spist noe spesielt. Da kunne hun også stresse på seg migrene, pga stress og redsel. Og ved slike dager hjalp det å gå på do. For da forsvant luftsmertene/vanlig mageubehag, og dermed slapp redselen taket, og migrenen roet seg også.. Anonymkode: f8957...841
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå