Gå til innhold

Sykelig overvekt, hvordan øke forbrenningen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Yes, egentlig akkurat det som står over. De fleste artikler dreier seg om normalvektige som skal øke muskelmasse eller lignende. 

Mine utgangspunkt: 

• 128 kg
  • Stillesittende jobb, og jobber mye
  • Noe tur/bevegelse på fritiden men ikke voldsomt
  • Kranglete rygg etter skade som barn
  • Vonde ankler pga vekten 

Så hva gjør jeg da? Er styrketrening feks noe for meg? Kan jeg finne noe app eller program og kjøpe vekter o.l. for å ha hjemme? Treningsstudio er dessverre uaktuelt. Eller er det annet som vil være bedre? 

Jeg har over lengre tid jobbet mye med å gå ned i vekt, ved nede i 15 kg ned (litt opp igjen nå en periode dessverre) - men det gikk rimelig sakte. Det var helt greit også, første steg føler jeg var å kjenne igjen uvanene, triggerne, etc - og det har jeg mye bedre kontroll på nå. 

Hvis vi kan hoppe over punktet hvor vi antar jeg ikke vet hva jeg putter i meg og gå videre er det fint, for det har jeg virkelig kontroll på, ned til hvert minste gram. I følge alle kalkulatorer burde jeg rast ned 1-2 kg i uka, men det har stort sett vært et halvt. Så da må jeg anta at jeg må gjøre noe for forbrenningen og kroppen eier jo ikke muskulatur så det er kanskje et sted å starte? 

Tips og råd til en som virkelig har lyst til å snu om? Jeg er evig takknemlig for alle innspill og kan også nevne at jeg er glad i lydbøker, bøker og podcaster om noen har gode tips der. :)

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig det ikke var det du ville høre, men det er jo aktivitetsnivået som må opp. LiveGym - trening på nett, treningsvideoer, kom i form, slanketips. Denne kan jo være noe, er mye gratis på nett og i sosiale medier også, det er bare å søke. Ellers hadde vel det enkleste (og rimeligste) vært å gå turer, hvis du kan det med anklene. ! time annen hver dag, så hadde du nok hadde merket framgang fort. Ekstra kjekt med lydbok eller podcast på øret.

Hva med å bytte på å stå og sitte når du jobber?

Sykling eller svømming?

Skrevet
2 minutter siden, ti10 said:

Mulig det ikke var det du ville høre, men det er jo aktivitetsnivået som må opp. LiveGym - trening på nett, treningsvideoer, kom i form, slanketips. Denne kan jo være noe, er mye gratis på nett og i sosiale medier også, det er bare å søke. Ellers hadde vel det enkleste (og rimeligste) vært å gå turer, hvis du kan det med anklene. ! time annen hver dag, så hadde du nok hadde merket framgang fort. Ekstra kjekt med lydbok eller podcast på øret.

Hva med å bytte på å stå og sitte når du jobber?

Sykling eller svømming?

Jeg vil oppriktig bare lykkes og det betyr å lytte til alle og sile litt derfra hva jeg vet er realistisk for meg (er det noe jeg vet så er det at for store steg bare er tull for meg, jeg gjennomfører ikke). 

Jeg synes det å gå er ganske kjedelig.. Men det er klart enkelt og greit ellers. 

Svømming og sykling er begge ganske beinhardt for ryggen, hvis ikke jeg melder meg på svømmekurs for crawl eller noe som avlaster nakke. Men alt går jo i små porsjoner :)

Jeg har akkurat fått meg en heve/senke-pult, så da får jeg stått mer på jobb, utgjør det noen særlig forskjell? 

Skal sjekke ut LiveGym, takk! Alle disse sidene, appene og mulighetene er jo helt utenfor det jeg kjenner til :)

AnonymBruker
Skrevet

styrketrening er absolutt noe for deg.  Finnes masse inspirasjon og treningsprogram på nett. Da kan du begynne i det små i din egen stue. Så kan du avansere med å kjøpe en strikk eller to.  Anbefaler å søke på body positive workout. 

Anonymkode: bb8f1...ed9

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

styrketrening er absolutt noe for deg.  Finnes masse inspirasjon og treningsprogram på nett. Da kan du begynne i det små i din egen stue. Så kan du avansere med å kjøpe en strikk eller to.  Anbefaler å søke på body positive workout. 

Anonymkode: bb8f1...ed9

Takk, skal sjekke det ut :) Jeg har liksom tenkt at styrketrening må ligge langt frem, men kanskje det også kan motivere til mer bevegelse og energi - også vet jeg jo at når vekta går ned føles alt bedre, så jeg tror å tenke litt på forbrenning gjerne er en fin vei å gå videre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk ned 60kg ved å gå tur. Trasket avgårde med lydbok på øret så ble det ikke så kjedelig. 

Anonymkode: 7ef3e...e1a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste du trenger å gjøre er å spise mindre. Alt annet er en bonus. Styrketrening oppmuntrer musklene dine til å spise kalorier for å vokse. Men det betyr ikke at du kan spise ubegrenset. Når alt kommer til alt handler det å miste vekt om å spise mindre. 

Anonymkode: 7820b...151

• Liker 2
Skrevet

Jeg gikk ned 60kg ved å gå tur. Trasket avgårde med lydbok på øret så ble det ikke så kjedelig. 

Anonymkode: 7ef3e...e1a

Det er jo så kjedelig 😅

Det eneste du trenger å gjøre er å spise mindre. Alt annet er en bonus. Styrketrening oppmuntrer musklene dine til å spise kalorier for å vokse. Men det betyr ikke at du kan spise ubegrenset. Når alt kommer til alt handler det å miste vekt om å spise mindre. 

Nei, jeg kan ikke spise mindre. Jeg har spist på grensen til det forsvarlige over mange måneder, det går fortsatt ikke særlig fort - så jeg må tydeligvis få fart på noe annet også. Jeg sier takk for forslag, men må også gjenta at jeg trenger ikke tips til matveien, jeg har kontroll på kaloriinntaket. Jeg mener verken å virke kjip eller å nekte å innse fakta, men jeg kan ikke spise mindre enn det jeg gjør, i alle fall ikke over tid. Jeg må gjøre noe mer og jeg er motivert til å gjøre noe mer :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Tirius said:

Det er jo så kjedelig 😅

Nei, jeg kan ikke spise mindre. Jeg har spist på grensen til det forsvarlige over mange måneder, det går fortsatt ikke særlig fort - så jeg må tydeligvis få fart på noe annet også. Jeg sier takk for forslag, men må også gjenta at jeg trenger ikke tips til matveien, jeg har kontroll på kaloriinntaket. Jeg mener verken å virke kjip eller å nekte å innse fakta, men jeg kan ikke spise mindre enn det jeg gjør, i alle fall ikke over tid. Jeg må gjøre noe mer og jeg er motivert til å gjøre noe mer :)

Å gå ned i vekt tar tid. Du kan ikke endre fysikkens lover uansett hvor motivert du er. Om du spiser ltie nok vil du gå ned, det handler bare om tid. Du kan ikke korte ned tiden ved å trene. Det vil ta tid, du må innse det først som sist. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med det samme som deg. For meg hjalp styrketrening noe enormt! Synes også at det var utrolig gøy og jeg klarte mye mer enn det jeg trodde. Jeg var jo tross alt vant til å bære på mange kg for mye. Anbefaler det 100%!!

Anonymkode: ae4ed...dcf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tell kalorier! Regn deg frem til hvor mange kalorier du trenger per dag for å holde vekta der den er og hvor mange kalorier per dag du trenger for å gå ned. Bruk f.eks MyFitnessPal til å føre inn måltider, så får du et bevisst forhold til hvor mye mer du kan spise i løpet av en dag. Du kan også føre inn aktivitet der. 

Skaff deg pulsklokke som måler steg og kalorier forbrent. Sett deg små og realistiske mål. 

Tillat deg selv noe godt én helgedag. Før spiste jeg snacks både fredag og lørdag, ofte også søndag fordi det var helg. Kjøp en liten sjokolade, en liten pose chips eller lag en liten porsjon av noe du synes er digg en dag hvis du har en tendens til å få skikkelig søtsug. Alternativt kan du droppe alt av fastfood, søtsaker mm. fullstendig, men det er ikke for alle å starte der. 

Gå en time tur annenhver dag. Da rekker kroppen og ryggen forhåpentligvis å hente seg inn igjen. Vær forberedt på at det kommer til å gjøre vondt i starten uansett, men litt smerte er ikke skadelig. Finn en bra podcast eller lydbok du kun hører på mens du er i aktivitet, så har du litt ekstra motivasjon der. 

Alternativt kan du snakke med legen om medisinsk hjelp. Det finnes både medisiner man kan ta, man kan operere inn en liten ballong i magen for å øke metthetsfølelsen, det finnes operasjoner og det finnes konvensjonell behandling (både dagtilbud og at man sjekker inn på et senter over minst en uke).

Du har generelt veldig mange muligheter, men å redusere inntak av kalorier er nok det enkleste som vil gi deg mest "gratis". Lykke til ♥ 

Anonymkode: 00d68...6e2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøv lavkarbo / keto-kosthold hvis du ikke har prøvd det. I samme slengen lærer du masse om hva mat inneholder, og hva kroppen din responderer bra på. Logg i appen life sum hvis du ønsker, men ikke et must hvis du er flink til å inngå karbo og havner i ketose. 

Folk som jobber med overvekt (overvektsklinikker) etc, har gått bort fra å anbefale trening som første og beste «medisin». Faktisk kan trening noen ganger gjøre vondt verre. Jeg ville fokusert 100% på lavkarbo-kost, og fått naturlig bevegelse inn (gå turer etc, dropp hardtrening i første omgang, det kan du begynne med senere). Lykke til! 

Anonymkode: 27ed4...76e

• Liker 3
Skrevet

Å gå ned i vekt tar tid. Du kan ikke endre fysikkens lover uansett hvor motivert du er. Om du spiser ltie nok vil du gå ned, det handler bare om tid. Du kan ikke korte ned tiden ved å trene. Det vil ta tid, du må innse det først som sist. 

Jeg orker ikke ta denne diskusjonen. Jeg gjør masse på matfronten og ligger på 1500kcal. Jeg har motivasjon til å trene nå og lurer på hva som kan passe. Det er det jeg lurer på.

Just now, AnonymBruker said:

Jeg har slitt med det samme som deg. For meg hjalp styrketrening noe enormt! Synes også at det var utrolig gøy og jeg klarte mye mer enn det jeg trodde. Jeg var jo tross alt vant til å bære på mange kg for mye. Anbefaler det 100%!!

Anonymkode: ae4ed...dcf

Så gøy :) Hvor i alle dager startet du? 🙈

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og få Mysimba av legen! Det er GULL. 

Anonymkode: 27ed4...76e

AnonymBruker
Skrevet

Det er også viktig å huske på at kroppen ønsker å holde på vekta man har, så ofte trengs det ganske store forandringer til før man får "restarta" systemet. Å øke muskelmasse vil øke den generelle forbrenningen. 

• Liker 1
Skrevet

Hei fine folk! 

Jeg gjør mye med kostholdet, jeg teller kalorier, jeg har oversikt over det. 

Jeg er motivert til å legge til litt trening for å speede opp prosessen. Har noen tips til hva slags trening som passer meg? Jeg føler jeg er på en veldig god vei i forhold til kosthold og trenger ikke råd i forhold til det :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: a6b49...147

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du veier 128 kg og spiser 1500 kalorier i snitt hver dag, så skulle du gått ned i vekt. Uavhengig av aktivitetsnivå. 

Ta kontakt med legen, det er åpenbart noe som ikke er som det skal. Kan du ha lipødem? 

Anonymkode: d5159...a4a

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nok ganske lik deg TS. Jeg har aldri likt å gå noe særlig, og lydbok liker jeg ihvertfall ikke. Men så oppdaget jeg podcaster, og nå er dagens turer blitt til MIN tid. Herregud som jeg koser meg, og turene går som en lek. Noen ganger må jeg gå litt ekstra fordi jeg vil høre mer. Anbefaler deg virkelig det.

Anonymkode: d2c2c...f18

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Tirius said:

Hei fine folk! 

Jeg gjør mye med kostholdet, jeg teller kalorier, jeg har oversikt over det. 

Jeg er motivert til å legge til litt trening for å speede opp prosessen. Har noen tips til hva slags trening som passer meg? Jeg føler jeg er på en veldig god vei i forhold til kosthold og trenger ikke råd i forhold til det :)

Styrketrening, hvis du ikke bor på et sted hvor sentere er åpne, kan du trene med egen vekt. Til Nintendo Switch finnes det noe kalt Ring Fit Adventure som er en rekke sensorer du stropper på armer og bein, så må du følge et treningsopplegg. Helt genialt :) Du kommer veldig langt med egen kroppsvekt, spesielt når du er stor. Selv spiser jeg også ca. 1500 kalorier per dag og vekta går veldig sakte nedover, så kjenner godt til hvordan det føles. Jeg øker ikke på med kalorier hvis jeg trener.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...