Gå til innhold

Noen med peiling på aktuell jus? Prøver Lindorff å «svindle» meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde et selskap sammen med min eks, dette var et DA som skiller seg fra et ANS, ved at jeg har ansvar for min del av gjeld. Her er litt info om selskapsformene: https://www.altinn.no/starte-og-drive/starte/valg-av-organisasjonsform/ansvarlig-selskap/

https://www.ageras.no/ordbok/da

I et DA, er man altså ansvarlig for sin ansvarsdel. 

Vi gikk konkurs etter at forholdet vårt imellom var oppløst og han fikk gjeldsordning, mens jeg på det tidspunktet var totalt utbrent og fikk derfor ikke gjort noe med dette, fordi de som skulle hjelpe meg ( lokalt lensmannskontor som hadde åpent to dager i uka) ikke hadde noe særlig erfaring og måtte følges opp, - noe jeg ikke hadde energi til, da jeg såvidt hadde energi til å ta vare på barn og å komme meg opp av senga om morgenen. 

Nå har jeg kommet meg opp økonomisk og ønsker å bli kvitt min del av resterende gjeld. Da Lindorff hadde krevd meg på hele beløpet, sendte jeg mail om at jeg ville betale, men at min ansvarsdeling var 50% fordi det var et DA. Jeg fikk følgende svar: «Viser til henvendelse.
Dere er begge solidarisk ansvarlig for hele gjelden, om hver av dere skal betale 50% hver er dette noe som må ordnes opp dere i mellom. Du er like ansvarlig for hele kravet.»

Spørsmål:

Hvor kan jeg få hjelp til dette? 
Burde det holde å minne dem på hva reglene for ansvarsformen er? 
Bør jeg finne en advokat eller annen som kan hjelpe meg? Kan namsmannen hjelpe? 
Ellers: Noen som har peiling på jus omkring dette? - Jeg mener jo at jeg er ansvarlig for halve kravet og at de ikke kan kreve meg for mer, uten at de foretar seg noe ganske tvilsomt. 

Anonymkode: afaf1...227

Videoannonse
Annonse
Gjest Smeltemann
Skrevet

Mener det stemmer det de skriver.

AnonymBruker
Skrevet

Du får sende dem kopi av selskapsavtalen da? Skulle ikke dette vært delt tidligere? Eksdn kan vel ikke få gjeldsordning for deler av gjelden sin..

Anonymkode: 84024...825

• Liker 1
Skrevet

Her hadde jeg prøvd å søke svar fra flere hold som Brønnøysund registrene, namsmann o.l. først.

Jeg er daglig leder i et AS og det koster meg ingenting og krangle med en leverandør i 6 mnd hvis de prøver seg på noe jeg er uenig i. Det pleier å lønne seg og sette hardt mot hardt. De er selvfølgelig interessert i å få det totale utestående beløpet og de prøver nå seg på deg siden du viser velvilje til å betale (selv om du kun er interessert i å betale din del). 

Hvis det viser seg at du har lovverket på din side (kanskje mulig å få det skriftlig i et skriv fra Brønnøysund) blir kampen lettere. Hvis de likevel prøver seg da pleier det å hjelpe med å si at da får de ta kampen I forliksrådet. Hvis de vet de ikke kan vinne frem der pleier de å bakke unna.

• Liker 4
Skrevet
Smeltemann skrev (15 minutter siden):

Mener det stemmer det de skriver.

Det gjør det ikke, har man et DA er man kun ansvarlig for sin prosentandel. I TS tilfelle 50%.

• Liker 1
Gjest Føsleguri
Skrevet

Utdrag fra lenken nedenfor:

"Den andre muligheten er at ansvaret er delt deltakerne i mellom (pro rata-ansvar). I slike selskaper må kreditor kreve en forholdsmessig del av sitt utestående hos hver av deltakerne. Ansvarlige selskaper av denne typen betegnes selskap med delt ansvar, som forkortes DA. Hvilken ansvarsform som er valgt skal registreres sammen med resten av selskapsavtalen i Foretaksregisteret, slik at dette er kjent for selskapets kreditorer og potensielle forretningsforbindelser. Dersom selskapsavtalen er taus om ansvarsforholdet følger man lovens utgangspunkt, slik at ansvaret er solidarisk."

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Ansvarlig_selskap

AnonymBruker
Skrevet

Sitter somregel studenter uten spesiell utdanning og jobber hos inkasso selskapene, så ikke ta alt de kommer med av påstander for god fisk. 

Anonymkode: 07b06...599

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sitter somregel studenter uten spesiell utdanning og jobber hos inkasso selskapene, så ikke ta alt de kommer med av påstander for god fisk. 

Og det er veldig slitsomt å drive voksenopplæring for det som skal være seriøse selskaper 

Skrevet

Hei.

Du opplyser at Lindorff hevder at: «Viser til henvendelse. Dere er begge solidarisk ansvarlig for hele gjelden».

Hvis dere skal være solidarisk ansvarlige for gjelden må dere begge to ha undertegnet på samme gjeldsbrev på samme tid, altså samme dato, i samme lokale og samtidig.

Det du skal gjøre er å provosere fremlagt dokumentasjon for Lindorffs påstand.

Dette betyr at det er Lindorff som må dokumentere at de har et juridisk tvangsgrunnlag for sitt krav.

Hvis/når du mottar kopi av dokumentet og du mener at det virker merkelig eller på noen annen måte rart, skal du kreve å få tilsendt originalen. Å forfalske et kopiert dokument er ikke noe problem i dag.

Generelt om Lindorff.

Jeg kjenner til Lindorff, etter nesten 30 – tretti år som gjeldsrådgiver. Utad, i det offentlige fremstår de som julenissen. I praksis «gir de fa..n» bare de får penger. De driter i om et krav er foreldet, eller på annen måte er feil, da de spekulerer i at du, som skyldner, ikke kjenner til noe av det lovverket som regulerer slike saker.

Slik som Atlantia sier, så sett hardt mot hardt.

Det samme gjelder Kjetil E. og Føsleguri. Det disse innskrivere sier er korrekt.

Krev dokumentasjon for kravet altså det som heter rettsgrunnlaget.

Utkast til brev til Lindorff.

Dato

Saken gjelder              Krav om betaling av gjeld etter konkurs av (selskapsnavn og årstall)

Foretaksnr.

Saken vedrører           Ditt fulle navn (eller firmanavn avhengig av hvem kravet er rettet mot)

Gate/veinavn

Postnr-, og sted

Deres ref.

Viser til mottatt krav fra Deres firma, datert

Jeg krever å få oversendt rettsgrunnlaget for det krav Deres firma fremsetter.

Kravet i sin helhet bestrides.

Hvis Deres firma, Lindorff ikke oversender rettsgrunnlaget innen 3 – tre uker fra dette brevs dato, må jeg kunne anta at kravet Deres firma, Lindorff, har fremsatt ikke er hverken rettskraftig eller valid.

Med vennlig hilsen

Ditt navn

Håper dette er til hjelp

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Lindorff er på bærtur. Be de lese seg opp. 

Anonymkode: b17a2...cbe

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle innspill. Jeg får sette hardt mot hardt,mdet står klart og tydelig i firmanavnet at det var er DA og i firmaopplysningene står det klart og tydelig at vi hadde ansvar for 50% hver. Jeg får true med å ta de til finansklagenemda for dårlig inkassoskikk om de ikke kommer med et akseptabelt forslag, fluksens. - Skulle egentlig gjerne fått fradrag for en inkasso fra dem, som gjelder felles firma som jeg nylig har betalt, for da hadde nemlig halve gjelda, vært betalt, men det tror jeg er lite sannsynlig, mulig jeg burde ha fått fratrekk for rentene som jeg har betalt for mye. 

Anonymkode: afaf1...227

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...