AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #1 Skrevet 9. april 2021 Hva ville dere investert i hvis dere hadde penger? Hvorfor? Og hvor mye? Anonymkode: 16092...cce
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #2 Skrevet 9. april 2021 Det kommer an på hvorfor man vil investere og hvor mye penger man har. Anonymkode: 20729...f3b 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #3 Skrevet 9. april 2021 Har fast trekk til fond hver måned. Halvparten til globalt indeksfond, halvparten til aktivt styrte fond med mer risiko. Om jeg fikk en større arv eller lignende ville jeg likevel hatt månedlige trekk, da man risikerer mye ved å skyte inn alt på en gang. Er relativt ung, og har lang horisont. Heller ikke opptatt av å følge aktivt med i aksjemarkedet, eller valutaspekulasjon. Bare at pengene skal kaste godt nok av seg, med middels risiko. Når jeg nærmer meg pensjonsalder vil jeg nok overføre mye til høyrente. Da jeg var tidlig i 20 årene sparte jeg heller i bolig, og kunne kjøpe meg opp raskest mulig. Oppsummert kommer det altså an på alder, interesser, og hvorfor man sparer. Anonymkode: 2644b...ce7 1
Gjest Smeltemann Skrevet 9. april 2021 #4 Skrevet 9. april 2021 (endret) Her spares der i fond Globale fond. Setter inn en pen sum hver mnd. Samt at jeg leker meg med aksjehandel,dette kun for spenningens skyld. Endret 9. april 2021 av Smeltemann
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #5 Skrevet 9. april 2021 Kryptovaluta- all in Anonymkode: 743fb...ba7
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #6 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har fast trekk til fond hver måned. Halvparten til globalt indeksfond, halvparten til aktivt styrte fond med mer risiko. Om jeg fikk en større arv eller lignende ville jeg likevel hatt månedlige trekk, da man risikerer mye ved å skyte inn alt på en gang. Er relativt ung, og har lang horisont. Heller ikke opptatt av å følge aktivt med i aksjemarkedet, eller valutaspekulasjon. Bare at pengene skal kaste godt nok av seg, med middels risiko. Når jeg nærmer meg pensjonsalder vil jeg nok overføre mye til høyrente. Da jeg var tidlig i 20 årene sparte jeg heller i bolig, og kunne kjøpe meg opp raskest mulig. Oppsummert kommer det altså an på alder, interesser, og hvorfor man sparer. Anonymkode: 2644b...ce7 Kan du forklare hva det går ut på? Anonymkode: 16092...cce
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #7 Skrevet 9. april 2021 Indeksfond er fond som følger en definert indeks, dvs det er ingen som analyserer hvilke selskaper man skal kjøpe og selge men det gjøres i henhold til en definert indeks. For forvaltede fond (aktivt styrt?) så er det en eller flere personer som sitter og bestemmer hvilke aksjer som skal kjøpes og selges og til hvilken pris og tid. Anonymkode: abea2...856 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #8 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Indeksfond er fond som følger en definert indeks, dvs det er ingen som analyserer hvilke selskaper man skal kjøpe og selge men det gjøres i henhold til en definert indeks. For forvaltede fond (aktivt styrt?) så er det en eller flere personer som sitter og bestemmer hvilke aksjer som skal kjøpes og selges og til hvilken pris og tid. Anonymkode: abea2...856 Hvilken er best og hva er fordeler og ulempen med begge? Anonymkode: 16092...cce
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #9 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvilken er best og hva er fordeler og ulempen med begge? Anonymkode: 16092...cce Bruk Indeksfond. Søk indeksfond, så leser titusen av artikler om temaet. Anonymkode: ea21e...278
Apis Skrevet 10. april 2021 #10 Skrevet 10. april 2021 Warren Buffet sverger til indeksregulert fond, hans argumenter er at etter 10 år så har du ved å investere i indeksregulert fond tjent mer en 90% av de som investerer i aktive fond og aksje. 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #11 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilken er best og hva er fordeler og ulempen med begge? Anonymkode: 16092...cce Aktivt forvaltede fond er dyrere å eie enn indeksfond. Historien viser at over tid klarer ikke aktivt forvaltede fond å gjøre det bedre enn indeks, så du betaler i praksis ekstra for ingenting. Ser du på korte perioder finnes det selvfølgelig aktivt forvaltede fond som klarer å slå indeksen, men over tid er ikke dette tilfelle. Skal du bare ha ett fond som du ønsker å beholde i noen tiår anbefales et globalt indeksfond. Anonymkode: abea2...856 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå