Gå til innhold

Gurkemeie, forskjell på krydder eller pulver

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lest at gurkemeie skal ha helsefremmende effekter. Dro på helsekost for å kjøpe dette. Der har de pulver til 189 kr. Men krydder i butikk er jo mye billigere. Er det egentlig det samme? Er det noen som spiser gurkemeie hver dag, feks i te eller energishot? :)

Anonymkode: bd6d5...c43

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest byråkrati
Skrevet

Ville tro pulver er mer konsentrert, så høyere dose. Jeg tipper at dersom du bruker mye gurkemeie i mat til vanlig, så er det nok. Om du ikke er vant til å bruke det som krydder eller bruker det sjeldent, så kan du forsøke pulver. 

Skal sies at mange matvarer og krydder er bra for helsa. Vanlige grønne erter kan være kreftforebyggende for eks. Bær er ofte en god kilde til antioksidanter. Hvitløk er bra, men kan gi sterk lukt. Osv

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye pulver var det i beholderen de solgte på helsekostbutikken, da?
Jeg ser jo at et glass med gurkemeie fra Hindu selges for kr. 22,90 på Meny. Dette gir en kilopris på kr 636,11/kg.

De selger vel også gurkemeie-rot i noen butikker, så det er nok også mulig å få tak i.

Som byråkrati sier, er det mange matvarer og krydder som kan ha helsebringende effekter. Her kan google (eller en annen søkemotor) være din venn :)

Anonymkode: 0a4f7...f5c

AnonymBruker
Skrevet

Tørket gurkemeie er tørket gurkemeie. Les bakpå om det er blandet med noe.   coop extra her jeg bor har fersk gurkemeie, jeg synes den smaker bedre. Verdt å lete etter. 

Anonymkode: 74629...abe

AnonymBruker
Skrevet

Du bør blande gurkemeie med svart pepper for å få bedre opptak. 

Anonymkode: 76a7f...6b0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med overskriften "krydder eller pulver".
Gurkemeiepulver ER et krydder. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mye pulver var det i beholderen de solgte på helsekostbutikken, da?
Jeg ser jo at et glass med gurkemeie fra Hindu selges for kr. 22,90 på Meny. Dette gir en kilopris på kr 636,11/kg.

De selger vel også gurkemeie-rot i noen butikker, så det er nok også mulig å få tak i.

Som byråkrati sier, er det mange matvarer og krydder som kan ha helsebringende effekter. Her kan google (eller en annen søkemotor) være din venn :)

Det vet jeg :) grunnen til at jeg spør om akkurat gurkemeie er at det, ingefær og brenneslerot (tror jeg det var) skal være bra for oss som sliter med lite energi og utmattelse. Lurt det med kilopris :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med overskriften "krydder eller pulver".
Gurkemeiepulver ER et krydder. 

De selger pulver på helsekost og krydder i butikk. Jeg lurer på om det er noe forskjell på krydder og pulver! Gurkemeie er tross alt en grønnsak. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De selger pulver på helsekost og krydder i butikk. Jeg lurer på om det er noe forskjell på krydder og pulver! Gurkemeie er tross alt en grønnsak. 

nei, begge deler er tørket og pulverisert gurkemeie

Anonymkode: 74629...abe

AnonymBruker
Skrevet

Gurkemeie og safran er visst nok samme sak. Får du ikke tak i gurkemeie kan du alltids spørre etter safran? Det er nok billigere også?

Anonymkode: 61877...d41

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du bør blande gurkemeie med svart pepper for å få bedre opptak. 

Anonymkode: 76a7f...6b0

Pepper er kjent for å styrke andre urter i urtemedisin. 

Gurkemeie skal i følge ayurveda blandes med kun melk eller kun honning. Men da snakker vi jo om et veldig gammelt og rigid system. Den originale 'golden milk', er kun varm melk og gurkemeie. 

Kan selvfølgelig bruker hvordan man vil i mat, men der får man ikke til de store mengdene. 

Selv pleier jeg å lage kuler av honning og gurkemeie. Har også blandet med kokosolje. Dette gir veldig god effekt. 

Anonymkode: 724f8...0b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gurkemeie og safran er visst nok samme sak. Får du ikke tak i gurkemeie kan du alltids spørre etter safran? Det er nok billigere også?

Medisinsk ikke likt i hele tatt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det i helsekosten er økologisk, derfor så mye dyrere. Jeg veksler på etter økonomien😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det eneste safran og gurkemeie har til felles er at de kan gi gulfarge til lussekattedeigen, og grunnen til at gurkemeie foreslås er at prisen er uendelig mye lavere enn for safran. Mulig du blander sammen noe du har lest om å bake lussekatter? ;) 

Det er ikke samme plante. Ikke i det hele tatt. Safran er støvbærerne fra en type krokus. Gurkemeie er en plante i ingefærfamilien. Det er tørket rotknoll som brukes til krydder og helsekost. Safran er verdens dyreste krydder med en kilospris på et par hundre tusen kroner når du kjøper den i "matbutikk-kvanta", så man sparer virkelig ikke noe på å bruke safran istedenfor gurkemeie. 

Om gurkemeie egentlig har noen virkning er ikke vitenskapelig bevist. Men så lenge du ikke går på blodfortynnende medisiner tar du neppe noen skade av det, heller. 

Anonymkode: bab2e...f00

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Pepper er kjent for å styrke andre urter i urtemedisin. 

Gurkemeie skal i følge ayurveda blandes med kun melk eller kun honning. Men da snakker vi jo om et veldig gammelt og rigid system. Den originale 'golden milk', er kun varm melk og gurkemeie. 

Kan selvfølgelig bruker hvordan man vil i mat, men der får man ikke til de store mengdene. 

Selv pleier jeg å lage kuler av honning og gurkemeie. Har også blandet med kokosolje. Dette gir veldig god effekt. 

Takk for tips:) skal sjekke ut golden Milk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...