AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #1 Skrevet 9. april 2021 Jeg snart i uke 9, og har vært kvalm nesten hele dagene i det siste. Det er en overveldende kvalmefølelse som slår meg helt ut. Er oppkast ikje mer enn 1-2 ganger daglig, men jeg kan brekke meg nesten når som helst. Ofte ligger jeg også våken om natten pga kvalme. Spiser lite og ofte, men kvalmen er der fortsatt. Kjenner at jeg blir helt tappet for krefter av dette og det går ut over min 3-åring og min mann. Vi er i gang med et oppussingsprosjekt i huset der mannen har endel å gjøre, i tillegg er 3-åringen kommet i trassalderen og sover dårlig om natten. Jeg har hatt ferie denne uken, og heldigvis kunnet hvile på dagtid mens barnet er i barnehagen. Men neste uke er det på jobb igjen. Det eneste jeg klarer om dagene er lett husarbeid som å tømme oppvaskmaskinen. Deretter må jeg legge meg på sofaen igjen. Merker at mannen blir sint og sur når mer husarbeid og henting i barnehagen tilfaller ham, og dette sliter på forholdet. Jeg har både nå og i forrige svangerskap testet ut SeaBand, ingefær og noen kvalmestillende tabletter på resept som ikke hjalp. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre dersom kvalmen fortsetter. Noen som har andre tips? Anonymkode: 8bbbd...456
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #2 Skrevet 9. april 2021 Prat med lege Jeg hadde det også sånn med nr 2 og var sykemeldt i noen uker i første trimester. Det hjalp for å komme meg ovenpå. Og mannen din må bare takle og ta seg av barnet og henting og husarbeid. Det er ikke noe å bli sur for. Du må jo gå gravid og føde, den kjempepåkjenning, så det er det minste han kan gjøre! Anonymkode: a6ad5...79d 7
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #3 Skrevet 9. april 2021 Jeg har vært sånn med min graviditet nå. Er i uke 27 nå, men kvalmen ga seg i uke 22.. måtte bli sykemeldt, klarte ikke gjøre noenting ☹️ Har også et barn på 3 år, og heldigvis så har pappa hjulpet til når det var værst og gutten min kom med vann og kos når jeg lå som værst. men 100% sykemeldt var det eneste som jeg kunne, men i mitt yrke, så er det bilkjøring og tunge løft hele dagen blant annet. Anonymkode: 335ea...d2b 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #4 Skrevet 9. april 2021 Prat med lege, kan sikkert få bruke postafen mot kvalmen i det minste sykemelding i mellomtiden , drikk ingefær te, spis ofte, og slapp av Anonymkode: 1b7af...c8c 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #5 Skrevet 9. april 2021 Jeg tror du og mannen må snakke om dette. For sånn som det her kan det være det blir en stund. Jeg klarte så vidt å få eldste i barnehagen i løpet av en dag. Resten av døgnet sov jeg nesten. De få timene med overskudd jeg fikk av å sove hele dagen ble brukt på det barnet vi allerede hadde. Mannen måtte ta resten. Gikk til lege og snakket om kvalmen, og ble bare sendt rett hjem med 100% sykmelding. Anonymkode: 501b8...b29 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #6 Skrevet 9. april 2021 Føler med deg! Hadde det sånn i tre mnd. Veldig kjipt, men ikke noe å gjøre med. Du trenger ro og forståelse. Ble borte i tre mnd også, men kom tilbake på slutten. Mange har det sånn. Anonymkode: 3e7e8...e82 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #7 Skrevet 9. april 2021 (endret) Stakkars deg TS!! Mitt eneste tips, etter å ha spydd meg gjennom første trimester med lillebror, er å sove så mye du kan. Når du sover kjenner du ikke kvalmen. Det var bare da jeg fikk fred. Sykmeld deg slik at du kan sove bort hverdagene. Det er noen få helvetesuker du må gjennom, så går det forhåpentligvis over. Anonymkode: a6a51...abb Ryddet for sitat av slettet innhold, og svar til dette. Perelandra, mod. Endret 10. april 2021 av Perelandra 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #8 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg snart i uke 9, og har vært kvalm nesten hele dagene i det siste. Det er en overveldende kvalmefølelse som slår meg helt ut. Er oppkast ikje mer enn 1-2 ganger daglig, men jeg kan brekke meg nesten når som helst. Ofte ligger jeg også våken om natten pga kvalme. Spiser lite og ofte, men kvalmen er der fortsatt. Kjenner at jeg blir helt tappet for krefter av dette og det går ut over min 3-åring og min mann. Vi er i gang med et oppussingsprosjekt i huset der mannen har endel å gjøre, i tillegg er 3-åringen kommet i trassalderen og sover dårlig om natten. Jeg har hatt ferie denne uken, og heldigvis kunnet hvile på dagtid mens barnet er i barnehagen. Men neste uke er det på jobb igjen. Det eneste jeg klarer om dagene er lett husarbeid som å tømme oppvaskmaskinen. Deretter må jeg legge meg på sofaen igjen. Merker at mannen blir sint og sur når mer husarbeid og henting i barnehagen tilfaller ham, og dette sliter på forholdet. Jeg har både nå og i forrige svangerskap testet ut SeaBand, ingefær og noen kvalmestillende tabletter på resept som ikke hjalp. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre dersom kvalmen fortsetter. Noen som har andre tips? Anonymkode: 8bbbd...456 Ingenting hjelper når kvalmen er så sterk❤️ be om sykemelding og medisin - og be mannen vise forståelse, nå er det ekstrem unntakstilstand i heimen. Jeg hadde samme type kvalme forrige svangerskap, det var hyperemesis (spydde heller ikke enormt mye). Anonymkode: a6d24...a7b 3
Perelandra Skrevet 10. april 2021 #9 Skrevet 10. april 2021 Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til dette. Perelandra, mod.
prettylittlemisfit Skrevet 10. april 2021 #10 Skrevet 10. april 2021 Føler med deg! Har gått konstant kvalm og kasta opp opptil 10 ganger i døgnet de siste ukene. Ligger rett ut, mannen må ta seg av det meste. Tar kvalmestillende når det står på værst for å få i meg mat.. Krysser fingrene for at det går over for begge 🤞 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #11 Skrevet 12. april 2021 Takk for tips og støtte ❤️ Er tilbake på jobb i dag etter å ha hatt ferie, og selv med hjemmekontor har det vært en prøvelse. Jeg er veldig sliten, har kastet opp endel og har fått hodepine igjen. Det hadde jeg også i går. Selv om det ikke er kjølig her går jeg rundt og skjelver og fryser hele tiden. Noen her som opplever hodepine sammen med kvalme under graviditet? ts Anonymkode: 8bbbd...456
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #12 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for tips og støtte ❤️ Er tilbake på jobb i dag etter å ha hatt ferie, og selv med hjemmekontor har det vært en prøvelse. Jeg er veldig sliten, har kastet opp endel og har fått hodepine igjen. Det hadde jeg også i går. Selv om det ikke er kjølig her går jeg rundt og skjelver og fryser hele tiden. Noen her som opplever hodepine sammen med kvalme under graviditet? ts Anonymkode: 8bbbd...456 Ja, jeg var veldig dehydrert pga. oppkast og manglende matlyst. Er kvalm nå også, men ikke like ille som sist, men fryser mye. Jeg anbefaler deg en gradert sykemelding, ta vare på deg selv. Anonymkode: a6d24...a7b
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #13 Skrevet 12. april 2021 Kvalme kan være sykt tungt! Ta en prat med legen din. Jeg fikk hyperemesis som varte i 32 uker. Det baserer seg nødvendigvis ikke kun på oppkast. Om du sliter med p holde deg hydrert kan du også bli innlagt for veskebehandling. Det er gjerne sånn at om man blir dehydrert, blir man mer kvalm. Så det blir jo en negativ spiral. Få deg en 100% sykmelding, du kan fint gå i jobb noen dager etter om du plutselig blir bra igjen. Kanskje mannen din viser mer omsorg også om legen bekrefter tilstanden din? Anonymkode: e2d43...d1a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå