Gå til innhold

Leker dere med og leser for barna hver dag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnehagen er bekymret for språket til gutten vår 3,5 år. De anbefalte å leke rollelek med han og lese for han hvor sag. Dette gjør vi nå, men så lurer jeg på om det er det, at vi ikke har gjort nok av dette, som har skapt problemet. Altså vi har lekt litt med han, men det har vært mye halvveis engasjement (sette han i gang med egen lek). Han er veldig «flink» til å leke selv. Tipper vi har lest for han 3-4 dager i uka. Er det lite? Pleier dere andre å gjøre det hver dag? 

vi er som familie flat i tur sport og idrett, så det har nok vært mest den type samvær med barna i helger og på fritiden. Nå får jeg litt dårlig samvittighet for at vi ikke har stimulert han mer språklig. 

Anonymkode: 7ae02...ef0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg leker med han hver dag. Vi leser bok på senga hver kveld før leggetid. Det er også en fin måte å avslutte dagen🙂

Han var sen med språket også, men tror ingen av delene gjorde det noe bedre. Har alltid lekt med han og lest bøker. 

Anonymkode: c8c05...a91

AnonymBruker
Skrevet

Vi leser på senga hver kveld og ofte noen ganger på sofaen i løpet av dagen også. Gjort det hele tiden. Blir noe rollelek hver dag også, setter meg jo ned sammen med ham når han sitter og leker og leker litt med ham her og der før jeg fortsetter med mitt. 

Anonymkode: 51f1c...641

AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi leser, leker, har rollespill og prater om alt hele tiden. Viktig å sette ord på alt vi ser og gjør, for å utvikle ordforståelsen. 

Anonymkode: 16115...6f6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi får ikke lest på sengen siden han deler rom med søsken som legger seg før han, er sikkert derfor det ikke er rutine for oss. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, vi leser, leker, har rollespill og prater om alt hele tiden. Viktig å sette ord på alt vi ser og gjør, for å utvikle ordforståelsen. 

DETTE. 

Anonymkode: c912e...87e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi leker ikke hver dag, og leser 3-5 dager i uka. Så altså ikke perfekte foreldre her 😂Men barna har stort ordforråd for alderen og prater på inn-og utpust!

Anonymkode: f364c...e19

• Liker 4
Gjest Laffatus
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi får ikke lest på sengen siden han deler rom med søsken som legger seg før han, er sikkert derfor det ikke er rutine for oss. 

ts

Burde de ikke  ha et rom hver .Slik det ikke går utover  barna

Endret av Laffatus
Skrevet

Ja, jeg pleide alltid å leke med sønnen min hver dag når han var liten. Han var aldri flink til å leke selv heller, så da ble det til at vi lekte med han.

Lese for han gjorde jeg hver eneste dag i årevis. Det var en hyggestund for oss, og jeg merket at han ble bedre språklig av det. I starten var det pekebøker, og etterhvert mer historier. Han var veldig glad i Thomas-toget og hadde en stor bok om det, som vi leste i filler. Den hang ikke sammen til slutt pga flittig bruk, så jeg måtte kjøpe en ny.

Han elsket å bli lest for også, så det var veldig enkelt å få han i seng hver kveld. "Løp og finn boken du vil at jeg skal lese for deg på sengen" sa jeg bare, så løp han inn og gjorde seg klar til å bli lest for i sengen. Vi koste oss med denne lesestunden hver kveld! ❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Laffatus skrev (Akkurat nå):

Burde devikke ha et rom hver .Slik det ikke går utover  barna

Hehe, tror vi skal greie å lese for han uten at det må skje på sengekanten altså🤣 tror ikke det er romsituasjonen som gjør han sen språklig. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

ts

Å lese på sengen trenger ikke og bety i sengen. Kanskje dere heller kan finne et annet helt rolig hjørne, med litt dempet belysning og uten en tv eller dataskjerm stå og flimre. Ha det som fast rutine i kanskje ti minutter før det er opp i senga og under dyna. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å lese på sengen trenger ikke og bety i sengen. Kanskje dere heller kan finne et annet helt rolig hjørne, med litt dempet belysning og uten en tv eller dataskjerm stå og flimre. Ha det som fast rutine i kanskje ti minutter før det er opp i senga og under dyna. 

Ja, vi gjør dette nå. Nå både leser og leker vi med han absolutt hver dag. Spørsmålet var bare hvor vanlig det er å gjøre det vi gjorde, før vi fokk denne beskjeden. Nå leser vi og leker hver dag, det er ikke noe problem det. 

ts

Skrevet
Laffatus skrev (4 minutter siden):

Burde de ikke  ha et rom hver .Slik det ikke går utover  barna

Man kan ha felles lesestund eller lesestund i stuen. Sengen er til å sove i. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, både leser og leker hver dag.

Anonymkode: 43762...87b

Skrevet

Vi leser for barna hver dag. Har gjort det siden de var rundt året og gjør det fremdeles selv om alle er så store at de leser på egen hånd. Det er en veldig hyggelig avslutning på dagen for alle, selv 12-åringen. Vi har også alltid funnet på ett eller annet med barna hver dag. Det har ikke nødvendigvis vært å sitte på gulvet og bygge Lego eller leke med dukker eller rollespill, men kan like gjerne være tegning/maling, puslespill, brettspill eller noe annet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi leser ikke hver dag, og leker heller ikke hver dag. Men vi snakker veldig mye sammen, og jeg har snakket med henne helt siden hun var liten. Hun har veldig bra språk, og bruker voksne uttrykk i hverdagen. Men det er fordi hun plukker det opp veldig lett. Barnet vårt har ikke egentlig vært veldig interessert i å bli lest for heller. 

Jeg synes det er ganske spesielt at dere får beskjed om dette, når dere allerede gjør det. Når dere gjør det i såpass stor (normal) grad også, så er det nok bare at barnet ikke helt er der enda. Noen barn bruker litt lengre tid, uavhengig av hva foreldrene gjør på hjemmebane. Språkutvikling er individuelt, og det er ikke veldig mye dere kan gjøre med det dersom barnet har normal språkstimulering i hverdagen (kommunikasjon i forskjellige arenaer). 

Anonymkode: ea05b...c30

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi leser og leker med barnet hver dag. Snakker om vær og vind. Hun er tospråklig og er veldig flink til å prate og reflektere rundt situasjoner og hendelser. Blir snart tre år

Anonymkode: 22dd5...644

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

ts

Kanskje dere kan lese 5 minutter et annet sted før leggetid da?

Vår er snart 4 år. Vi leker eller leser for henne hver dag - leser kanskje 5,6,7 av dagens uker og setter av tid til bare lek kanskje 4-5 ganger i løpet av uken. Men vår er enebarn, så vi er de eneste hun kan leke med hjemme.

Jeg har alltid snakket mye med henne om hva vi gjør. Og når jeg henter henne i barnehagen er det viktig for meg at jeg spør henne, ikke den ansatte, om hun har hatt en fin dag. Også er jeg opptatt av at hun skal fortelle meg hva de har gjort i barnehagen. Da må samtalen selvfølgelig tilpasses fra min side. «Hva har du gjort i dag da?» får jeg ikke noen gode svar på. Men hvis jeg spør om hun har lekt på huske, og kanskje hvem hun husket sammen med, så begynner hun gjerne å fortelle noe hun kommer på.

Og ellers så synes jeg ikke du skal ha dårlig samvittighet. Dere har jo lest for han, og nå øker dere aktiviteten noe. Hva mer kan man gjøre? Ingen er perfekte foreldre, eller gode på alle områder. Du beskriver dere som en aktiv familie, og det er like viktig det!

Anonymkode: 6202e...a45

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja og nei, det har variert.

Men vi har snakket mye til ham siden fødsel, og bruker ikke «babyord».

Barnet mitt gikk fra å være litt treg med språk til å bli relativt avansert/ligge endel foran andre i samme alder iløpet av tiden i barnehagen.

Han er litt typen som tar utvikling i et jafs av ganga :P 

Men vi leste egentlig endel i 2årsalder særlig fordi det var eneste måte å få ham til å spise - han ble en RACER på bokstaver og språk 🤣

Anonymkode: d82ce...b3a

AnonymBruker
Skrevet

Vår er litt over 2 år og sent ute med å prate. Det er først fra han fylte 2 år han daglig blir lest for på sengen. Tidligere har han ikke vært interessert. Vi har så klart sett i bildebøker, men da på hans premisser utenom leggetid. 

Rollelek er jeg nok dårlig på med vår 2 åring. Men om han ser TV, så prater vi gjerne om det vi ser. Dvs, jeg prater og bruker ord jeg vet han forstår,  og kanskje prøver han å gjenta. Om han gjør det så må vi gjerne gjenta 50 ganger 😛 og se det samme gang på gang 😂

Anonymkode: de959...ac6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...