AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #1 Skrevet 9. april 2021 Fikk mld fra læreren til 9. klassingen om at han har sendt ut varsel om dette. Dette går stort sett på glemming av bøker og lekser som ikke har blitt gjort. Hun er forholdsvis flink på skolen, men er noe lat og sløv i forhold til skolearbeid/lekser. Jeg kjenner jeg blir oppgitt da jeg syns dette er fryktelig unødvendig. Skal ta det opp henne når hun kommer hjem i dag, men er litt usikker på hvordan jeg skal ta det da hun blir fryktelig fort fornærmet og sint. Hun føler seg angrepet for hver minste lille ting. Hvordan kan jeg ta opp dette å formidle at hun må skjerpe seg, samtidig som hun ikke føler seg angrepet? Anonymkode: 203b6...63e 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #2 Skrevet 9. april 2021 Du får gi henne konsekvenser. Anonymkode: 34655...811 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #3 Skrevet 9. april 2021 Kan du ikke bare ta opp med henne at akkurat dette med orden og oppførsel er noe av det arbeidsgivere ser først på når de ansetter ungdom i sin første jobb? Altså at dette kun går ut over henne selv, og at slik nedsatt orden vil kunne ha konsekvenser for fremtiden hennes. Spør om dette er noe hun egentlig ønsker, og gjør henne ansvarlig for å ordne opp i det selv. Anonymkode: 6d688...e0b 7
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #4 Skrevet 9. april 2021 Jeg tror det er viktig at du ikke går konfronterende inn. Spør hva hun synes er vanskelig med det og hva hun mener hun kan gjøre for å bli bedre. Man går litt mer inn for det når man bestemmer selv enn om mamma gjør det. Følg opp litt etterhvert, spør og grav om hun har gjort det og det. Jeg tror at jo mer interessert du virker i skolegangen hennes, jo mer vil hun prestere for å ikke skuffe. Jeg vet ikke om det passer i deres situasjon, men når jeg tenker tilbake til da jeg gikk på skolen.. Jeg var nok så smart, men veldig skolelei, skulket en del på vgs og var litt deprimert. Skulle ønske at jeg ble fulgt opp hjemmefra litt grundigere. At noen faktisk sjekket leksene eller spurte meg litt rundt temaet, istedet for at jeg bare sa at jeg har gjort dem. Enten tilslutt med å gå ut med et mye lavere snitt enn jeg hadde klart med litt insnats. Anonymkode: 537e6...14e 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #5 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du får gi henne konsekvenser. Anonymkode: 34655...811 Det har jo fått konsekvenser. Nedsatt ordenskarakter er en konsekvens. Det handler vel mer om å få ungdommen til å forstå hvor mye denne konsekvensen egentlig betyr. Anonymkode: 6d688...e0b 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #6 Skrevet 9. april 2021 Den karakteren står ikke på endelig vitnemål. Det er den til sommeren i 10 klasse. Tror aldri mine karakterer fra ungdomsskolen har blitt brukt til noe annet enn å søke på videregående skoler. Ikke vist dem til en sjel for å få jobb. Anonymkode: 6d658...4b9 5
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #7 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Det har jo fått konsekvenser. Nedsatt ordenskarakter er en konsekvens. Det handler vel mer om å få ungdommen til å forstå hvor mye denne konsekvensen egentlig betyr. Anonymkode: 6d688...e0b Jeg mener at hun bør miste noen goder når ordenskarakteren går ned. Anonymkode: 34655...811 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #8 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan du ikke bare ta opp med henne at akkurat dette med orden og oppførsel er noe av det arbeidsgivere ser først på når de ansetter ungdom i sin første jobb? Altså at dette kun går ut over henne selv, og at slik nedsatt orden vil kunne ha konsekvenser for fremtiden hennes. Spør om dette er noe hun egentlig ønsker, og gjør henne ansvarlig for å ordne opp i det selv. Anonymkode: 6d688...e0b Ingen har noen sinne sett på karakterene mine fra ungdomsskolen, og iallefall ikke ordenskarakter. Jeg har jobbet siden jeg var 14 i mange ulike jobber. Tror ikke dette er rette innfallsvinkel da det ikke stemmer. Anonymkode: a2e02...f84 7
Skeeter Skrevet 9. april 2021 #9 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror det er viktig at du ikke går konfronterende inn. Spør hva hun synes er vanskelig med det og hva hun mener hun kan gjøre for å bli bedre. Man går litt mer inn for det når man bestemmer selv enn om mamma gjør det. Følg opp litt etterhvert, spør og grav om hun har gjort det og det. Jeg tror at jo mer interessert du virker i skolegangen hennes, jo mer vil hun prestere for å ikke skuffe. Jeg vet ikke om det passer i deres situasjon, men når jeg tenker tilbake til da jeg gikk på skolen.. Jeg var nok så smart, men veldig skolelei, skulket en del på vgs og var litt deprimert. Skulle ønske at jeg ble fulgt opp hjemmefra litt grundigere. At noen faktisk sjekket leksene eller spurte meg litt rundt temaet, istedet for at jeg bare sa at jeg har gjort dem. Enten tilslutt med å gå ut med et mye lavere snitt enn jeg hadde klart med litt insnats. Anonymkode: 537e6...14e Dette. Spesielt hvis hun ellers er litt vimsete - da er det lurt å behandle dette slik man ville gjort det med et barn med ADHD eller lignende. For dem fungerer det definitivt ikke med "konsekvenser" og "straff". Da er det mye bedre med en undrende tilnærming og å være løsningsorientert. "Hva kan du gjøre? Hva kan vi gjøre? Hvordan kan vi hjelpe deg? Hvordan kan vi sammen finne løsninger på dette?" 1
Skeeter Skrevet 9. april 2021 #10 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingen har noen sinne sett på karakterene mine fra ungdomsskolen, og iallefall ikke ordenskarakter. Jeg har jobbet siden jeg var 14 i mange ulike jobber. Tror ikke dette er rette innfallsvinkel da det ikke stemmer. Anonymkode: a2e02...f84 Og flere jeg kjenner, som ansetter ungdom i dag, sier at de nettopp ser på orden, atferd og fravær. 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #11 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fikk mld fra læreren til 9. klassingen om at han har sendt ut varsel om dette. Dette går stort sett på glemming av bøker og lekser som ikke har blitt gjort. Hun er forholdsvis flink på skolen, men er noe lat og sløv i forhold til skolearbeid/lekser. Jeg kjenner jeg blir oppgitt da jeg syns dette er fryktelig unødvendig. Skal ta det opp henne når hun kommer hjem i dag, men er litt usikker på hvordan jeg skal ta det da hun blir fryktelig fort fornærmet og sint. Hun føler seg angrepet for hver minste lille ting. Hvordan kan jeg ta opp dette å formidle at hun må skjerpe seg, samtidig som hun ikke føler seg angrepet? Anonymkode: 203b6...63e Har hun ADD? Anonymkode: 57288...3ee
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #12 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det har jo fått konsekvenser. Nedsatt ordenskarakter er en konsekvens. Det handler vel mer om å få ungdommen til å forstå hvor mye denne konsekvensen egentlig betyr. Anonymkode: 6d688...e0b Betyr det noe da? Jeg har alltid fått nedsatt i orden, har ikke hatt en dritt å si i livet mitt etter vgs 😂 Anonymkode: be6de...490
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #13 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har hun ADD? Anonymkode: 57288...3ee Nei, det har hun ikke. TS Anonymkode: 203b6...63e
~umulia~ Skrevet 9. april 2021 #14 Skrevet 9. april 2021 Det som er så fint med varsler er at det er en tydelig beskjed om å ta seg sammen. Karakteren blir bare satt ned om hun fortsetter som før. 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #15 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette går stort sett på glemming av bøker og lekser som ikke har blitt gjort. Hun er forholdsvis flink på skolen, men er noe lat og sløv i forhold til skolearbeid/lekser Snakk med og spør hvorfor hun glemmer dette. Hvordan kan hun tilrettelegge for at det blir enklere å huske. Anonymkode: 2547f...335 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #16 Skrevet 9. april 2021 Fra en som jobber i skolen, så er dette noe vi jobber aktivt med, og vi vil absolutt unngå å sette noen ned i orden og atferd. Vi jobber mye med holdninger rundt dette, og forteller mye rundt dette med spesielt de som ønsker å søke jobber, og skal særskilt gå yrkesfag. Da vi får beskjed om at dette er noe de vektlegger - da mener jeg ikke på selve yrkesfag, men om de skal være lærlinger. Dette fordi det gir en indikasjon på hvordan de er som personer. Vi har en stor forståelse av at ungdomshjernen er som "grøt", og at det er en del av det å være ungdom å være konsekvent glemsom. Men samtidig så er det også en del av kravene som blir stilt til de, at de skal huske noe, og de får gjerne både 1, 2 og gjerne 3 påminnelser. Som over her: ha en samtale om hvorfor det er vanskelig å huske, og hva som skal til for at hun skal kunne huske det lettere Det å få et varsel betyr jo "bare" at nå må det skje noe, hvis ikke så risikerer man nedsatt, hos oss så blir varsel sendt når man passerer 6, og nedsatt skjer ved 10 (vi tar likevel en vurdering felles - alle lærere for å se på totalsituasjonen til alle). Anonymkode: 719d6...eef
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #17 Skrevet 9. april 2021 At hun blir fort sint og fornærmet handler vel bare om at hun er 14 år. Alle tenåringer er tverre, spesielt når de får kritikk. Det kan ikke stå i veien for å sette dem på plass. Anonymkode: 43e23...f48 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #18 Skrevet 9. april 2021 Haha, jeg fikk alltid nedsatt både orden og oppførsel. Skulle ingenting til å få anmerkning. Glemme en lekse. prate litt for mye med sidemannen. Se litt for mye ut av vindu.. Anonymkode: 124ee...aba
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #19 Skrevet 9. april 2021 Min datter i 9 klasse fikk også det samme, jeg sa bare at hun nå måtte være obs på dette de siste tre mnd av skole året. De får anmerkning for å ikke ha nok strøm på IPaden, hvis den skulle gå tom i løpet av dagen. De får heller ikke lov til å lade den på skolen. Dette er noe av det mest idiotiske jeg har vært borti. Så klarer ikke å ta anmerkningene seriøst. Jobber selv på skole, men vgs, der har elevene data maskiner som de kan lade på skolen. Det skulle da bare mangle. Anonymkode: c30b4...01b 2
Ulrikke Skrevet 9. april 2021 #20 Skrevet 9. april 2021 Jeg tror ikke man husker bedre av å få ekstra konsekvenser, nødvendigvis.... Altså, hvis hun faktisk GLEMMER og ikke bare tenker at "det er ikke så nøye".... Da er det bedre å finne verktøy til hvordan hun kan huske ting.... Om det så er lapper hun ALLTID må sjekke før hun legger seg/før hun går, om det er alarmer, hva som kan funke... Hvis hun bare ikke gidder å anstrenge seg hadde det nok ikke blitt tatt så lett på her hjemme.... En ting er at karakteren ikke betyr noe, men det er noe med vaner man lager seg selv som man tar med seg videre til videregående.... 10.klassingen her har fått tydelig beskjed om at orden og oppførsel er det INGEN grunn til å få nedsatt (og her får de også av og til meningsløse anmerkninger som av og til ikke henger på greip)... Heldigvis har de en ok kontaktlærer som godtar å få en skikkelig forklaring og den kan evt slettes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå