AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #1 Skrevet 9. april 2021 Jeg trodde hele tiden at man skattet 22% på gevinst ved salg av aksjer, aksjefond og kryptovaluta. Men neida, skatteetaten er uærlige og lurer inn noe de kaller en faktor. Den er på 1.44 og har bare økt etter som årene går. Så du må først gange gevinsten med 1.44 for så å ta 22% av resultatet. Det gir en effektiv skattesats på 31.68% Hva synes dere? Finnes det måter å unngå dette på ved å ha et holdingselskap eller noe? Anonymkode: 6374a...a45 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #2 Skrevet 9. april 2021 Er jo urettferdig med alle eiendomsbaronene som får ekstreme skattefordeler samt ekstremt billige store lån. Tror det er fordi det er en oppfatning om at aksjer kun er noe "de rike" driver med, mens eiendom er noe "vanlige folk" investerer i. Derfor kan verdipapirer skattes til det uendelige uten at noen får dårlig samvittighet. Anonymkode: 6374a...a45 1
newman01 Skrevet 9. april 2021 #3 Skrevet 9. april 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg trodde hele tiden at man skattet 22% på gevinst ved salg av aksjer, aksjefond og kryptovaluta. Men neida, skatteetaten er uærlige og lurer inn noe de kaller en faktor. Den er på 1.44 og har bare økt etter som årene går. Ikke 100% korrekt.. Den multiplikatoren på 1,44 har blitt justert i takt med at skattesatsen har blitt senket fra 28% til 22%. Dette for å unngå skattemessige tilpasninger hvor inntekt dreies fra lønnsinntekt til utbytte f.eks. 6
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #4 Skrevet 9. april 2021 For krypto er det 22%. Det er ingen multiplikator. Anonymkode: a234b...92e 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #5 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): For krypto er det 22%. Det er ingen multiplikator. Anonymkode: a234b...92e Jeg spurte skatteetaten tidligere i dag på chatten om det. Men håper de tok feil eller misforstod. Hvis det er 22% så er det mye bedre. Anonymkode: 6374a...a45 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #6 Skrevet 10. april 2021 Kan jeg spørre om noe? Skatter man på verdiøkning i kryptovalutaen som man har, hvis man ikke selger det man har? Eller kan man føre det opp og la det stå med den verdien de har, uten å skatte? Anonymkode: 02000...905
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #7 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kan jeg spørre om noe? Skatter man på verdiøkning i kryptovalutaen som man har, hvis man ikke selger det man har? Eller kan man føre det opp og la det stå med den verdien de har, uten å skatte? Anonymkode: 02000...905 Nei, det gjør du ikke. Du skal føre opp den totale verdien av dine Bitcoin slik at dette blir regnet med i formuen, men du skatter ikke av verdiøkningen før du selger. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg spurte skatteetaten tidligere i dag på chatten om det. Men håper de tok feil eller misforstod. Hvis det er 22% så er det mye bedre. Anonymkode: 6374a...a45 Dette er første gang jeg har hørt at krypto ikke skal skattes 22%. Klarer heller ikke finne noen informasjon som underbygger at det er noe annet. Her må Skatteetaten ha misforstått spørsmålet ditt. Anonymkode: a234b...92e
Kala Skrevet 10. april 2021 #8 Skrevet 10. april 2021 Man får også skjermingsfradrag. Så det er ikke absolutt hele gevinsten som skattlegges. 1
Kala Skrevet 10. april 2021 #9 Skrevet 10. april 2021 Angående aksjer/kryptovaluta man har i behold, så får man en verdsettelsesrabatt på 35%. Man skattlegges altså for 65% av formue i aksjer og enkelte andre eiendeler som man har per 31.12. i skattleggingsåret.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #10 Skrevet 10. april 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Nei, det gjør du ikke. Du skal føre opp den totale verdien av dine Bitcoin slik at dette blir regnet med i formuen, men du skatter ikke av verdiøkningen før du selger. Anonymkode: a234b...92e Dette var jeg ikke klar over 🤦🏻 Jeg trodde det bare var når jeg eventuelt selger at jeg må føre inn noe. Helt ny på alt dette. Jeg har aksjer hos Nordnet og Bitcoin i Coinbase, hvordan fører jeg det inn? Æsj, at ikke det bare kan rapporteres automatisk så jeg slipper styret 😂 Anonymkode: 54dfb...036
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #11 Skrevet 10. april 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Dette var jeg ikke klar over 🤦🏻 Jeg trodde det bare var når jeg eventuelt selger at jeg må føre inn noe. Helt ny på alt dette. Jeg har aksjer hos Nordnet og Bitcoin i Coinbase, hvordan fører jeg det inn? Æsj, at ikke det bare kan rapporteres automatisk så jeg slipper styret 😂 Anonymkode: 54dfb...036 Aksjer hos nordnet tror jeg kommer automatisk. Mine gjorde iallfall det. Anonymkode: d9fde...b84
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #12 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette var jeg ikke klar over 🤦🏻 Jeg trodde det bare var når jeg eventuelt selger at jeg må føre inn noe. Helt ny på alt dette. Jeg har aksjer hos Nordnet og Bitcoin i Coinbase, hvordan fører jeg det inn? Æsj, at ikke det bare kan rapporteres automatisk så jeg slipper styret 😂 Anonymkode: 54dfb...036 Du har sikkert fått en årsoppgave fra nordnet, der det står hvor det skal inn i skattemeldingen. Da må du kontrollerer om tallene er med og legge de inn hvis de ikke er med. Anonymkode: 860eb...996
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #13 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har sikkert fått en årsoppgave fra nordnet, der det står hvor det skal inn i skattemeldingen. Da må du kontrollerer om tallene er med og legge de inn hvis de ikke er med. Anonymkode: 860eb...996 ligger årsoppgave på nordnet? uff jeg solgte i fjor og tok ut fra ask i fjor, også overskuddet. men vet ikke hva som blir riktig på skmld Anonymkode: f956c...e9d
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #14 Skrevet 10. april 2021 Nordnet melder inn til Skatteetaten så dette skal komme automatisk med på skattemeldingen. Coinbase melder ikke inn til Skatteetaten så dette må du legge inn manuelt selv. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/aksjer-og-verdipapirer/om/virtuell-valuta/ Dersom verdien av dine Bitcoin ikke oppgis i skattemeldingen kan du få straffeskatt dersom skattemeldingen din blir plukket ut til kontroll og de finner ut at du eier Bitcoin. Kala skrev (4 timer siden): Man får også skjermingsfradrag. Så det er ikke absolutt hele gevinsten som skattlegges. Kala skrev (4 timer siden): Angående aksjer/kryptovaluta man har i behold, så får man en verdsettelsesrabatt på 35%. Man skattlegges altså for 65% av formue i aksjer og enkelte andre eiendeler som man har per 31.12. i skattleggingsåret. Skjermingsfradrag og verdsettelsesrabatt har jeg aldri hørt om ifb med krypto. Har du noen beskrivelse av dette? Skatteetaten nevner ikke dette med ett ord. Anonymkode: a234b...92e
Kala Skrevet 10. april 2021 #15 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Nordnet melder inn til Skatteetaten så dette skal komme automatisk med på skattemeldingen. Coinbase melder ikke inn til Skatteetaten så dette må du legge inn manuelt selv. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/aksjer-og-verdipapirer/om/virtuell-valuta/ Dersom verdien av dine Bitcoin ikke oppgis i skattemeldingen kan du få straffeskatt dersom skattemeldingen din blir plukket ut til kontroll og de finner ut at du eier Bitcoin. Skjermingsfradrag og verdsettelsesrabatt har jeg aldri hørt om ifb med krypto. Har du noen beskrivelse av dette? Skatteetaten nevner ikke dette med ett ord. Anonymkode: a234b...92e Beklager, jeg slumset litt da jeg svarte. Jeg kommenterte spm ang. aksjer. Krypto skulle jeg ikke nevnt. Men sjekket opp i det nå, og gevinst skattlegges med 22%. Det regnes som kapitalinntekt. For formue i krypto skriver Skatteetaten kun at de regnes med som eiendeler, men at de ikke inngår i fritaksordningen, og skal heller ikke beregnes med en oppjusteringsfaktor. 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #16 Skrevet 10. april 2021 Kala skrev (3 timer siden): Beklager, jeg slumset litt da jeg svarte. Jeg kommenterte spm ang. aksjer. Krypto skulle jeg ikke nevnt. Men sjekket opp i det nå, og gevinst skattlegges med 22%. Det regnes som kapitalinntekt. For formue i krypto skriver Skatteetaten kun at de regnes med som eiendeler, men at de ikke inngår i fritaksordningen, og skal heller ikke beregnes med en oppjusteringsfaktor. så krypto skattelegges med 22%, og alt annet(aksjer, fond mm) med 31,68%? tror jeg kjøper mer BC, haha🤣 Anonymkode: f956c...e9d 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #17 Skrevet 6. april 2022 Trådstarters beregninger stemmer til info ikke. Det er riktig at skatten på aksjegevinst er høyere enn 22 %, men for krypto er det vanlig gevinstbeskatning på 22 % så sant du eier valutaen personlig: https://www.forbrukernorge.no/skatt-pa-bitcoin-og-kryptovaluta/ Anonymkode: 586d9...80a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå