AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #1 Skrevet 9. april 2021 Jeg drikker veldig mye saft hver dag. Tenker det blir ca en ublandet flaske i uka (1-1,5L). Drikker alltid sukkerfri/`kalorifri`saft i stedet fir brus, juice eller bare rent vann. Jeg lurer på om det kan ha noe negative helseeffekter. Innhold i den saften jeg drikker nå er blant annet surhetsregulerende midler, stevia, konserveringsmiddel, akasiegummi. Jeg har ikke peiling på om dette gjør noe med mot helsa eller om det er så lite i en flaske at det ikke har noe å si. Anonymkode: 76c12...336
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #2 Skrevet 9. april 2021 Du skal drikke sinnsykt mye for å få helsekonsekvenser at det tror jeg ikke du klarer om du går inn for det. Pass derimot litt på tennene pga syre. Anonymkode: 0cb02...5d7 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #3 Skrevet 9. april 2021 Dette med aspartam er en gammel mye, og det er bare overvektige folk som er redd for light produkter og med store sukkerabstinenster som tror på det. jeg drikker 2 flasker fun light i uka, og måler alt av blodverdier, vitaminer osv hver 14. dag, samt leverer urinprøve en gang i måneden, og har ingen bivirkninger. Jeg spiser også KUN lett produkter/mat med søtningsmidler istedenfor sukker. Anonymkode: 86ae8...8ec 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #4 Skrevet 9. april 2021 Kunstig søtning kan være knyttet til utvikling av lavt stoffskifte. Anonymkode: c0b7b...ecd 1
ops2 Skrevet 9. april 2021 #5 Skrevet 9. april 2021 Jeg var til kostholdsrådgiver på overvektpoliklinikken, og hadde skrevet ned det jeg spiste og drakk. Jeg drikker aldri H-melk, brus, juice eller saft med sukker. Kanskje et par glass lettmelk i uka. Jeg synes det er vanskelig å drikke så mye vann som anbefalt. Så jeg drikker mye lettsaft. Jeg tynner ut den, blander mye svakere enn det ungene gjør. Men likevel mente rådgiveren at jeg skulle drikke mer vann og mindre saft....? Det blir vanskelig. Jeg kan klare å komme opp på noen glass vann daglig, men å drikke 2-3 liter bare vann?
Milky Skrevet 9. april 2021 #6 Skrevet 9. april 2021 Jeg har drukket sukkerfri saft i mange år. Får ikke i meg vann og da velger jeg saft. Minst en hel saftflaske i uka. Har ikke merket noen helsekonsekvenser så ennå
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #7 Skrevet 9. april 2021 https://forskning.no/bakterier/lettbrus-kan-gi-flere-antibiotika-resistente-bakterier-i-tarmen/1831217 Lettbrus kan gi flere antibiotika-resistente bakterier i tarmen. Regner med at det gjelder saft også. Anonymkode: a4e07...582 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #8 Skrevet 9. april 2021 Nei, det er ikke farlig. Ikke noe som er så mye undersøkt som søtningsstoffer - og de vi bruker er helt trygge. Peace out og kos deg med saften 🙂 Anonymkode: 877e4...157
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #9 Skrevet 9. april 2021 Just now, AnonymBruker said: Nei, det er ikke farlig. Ikke noe som er så mye undersøkt som søtningsstoffer - og de vi bruker er helt trygge. Peace out og kos deg med saften 🙂 Anonymkode: 877e4...157 Det er mye vi ikke vet om mage, mat og søtningsstoffer. Det du sier der er direkte feil. Anonymkode: c0b7b...ecd 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #10 Skrevet 9. april 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er mye vi ikke vet om mage, mat og søtningsstoffer. Det du sier der er direkte feil. Anonymkode: c0b7b...ecd Nope. Er riktig. Er ikke en trend som viser at de søtningsstoffer vi bruker i Norge er helseskadelige. For mye sukker derimot! Anonymkode: 877e4...157
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #11 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Kunstig søtning kan være knyttet til utvikling av lavt stoffskifte. Anonymkode: c0b7b...ecd Kan dere ikke komme med troverdige kilder når dere kommer med slik? Anonymkode: b9c77...bed 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #12 Skrevet 9. april 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Kan dere ikke komme med troverdige kilder når dere kommer med slik? Anonymkode: b9c77...bed 👍 I beste fall har de et enkelt rottestudie der dosen har vært 100 ganger individets kroppsvekt Anonymkode: 877e4...157 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #13 Skrevet 9. april 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Nope. Er riktig. Er ikke en trend som viser at de søtningsstoffer vi bruker i Norge er helseskadelige. For mye sukker derimot! Anonymkode: 877e4...157 Både for mye sukker og søtningsstoff er selvsagt dårlig for kroppen. Ikke en trend? har du fått med deg hvor mange nordmenn som er syke i forhold til resten av verden? Hvordan magesykdom i Norge øker? 9 minutter siden, AnonymBruker said: Kan dere ikke komme med troverdige kilder når dere kommer med slik? Anonymkode: b9c77...bed https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1043276018300936 Anonymkode: c0b7b...ecd 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #14 Skrevet 9. april 2021 12 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke en trend? Ja, man snakker om trend innenfor klinisk forskning. Ofte er det slik at studier er motstridende og man kan ikke si at det er en klar evidens, men derimot en trend. Anonymkode: 877e4...157 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #15 Skrevet 9. april 2021 15 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke en trend? hahaha, og studien du henviser til, hva skriver den ikke om Trend..? Anonymkode: 877e4...157
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #16 Skrevet 9. april 2021 17 minutter siden, AnonymBruker said: 34 minutter siden, AnonymBruker said: Kan dere ikke komme med troverdige kilder når dere kommer med slik? Anonymkode: b9c77...bed https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1043276018300936 "... the extent to which these hormonal effects are clinically relevant in the context of human consumption is unclear. " Anonymkode: 877e4...157
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #17 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nei, det er ikke farlig. Ikke noe som er så mye undersøkt som søtningsstoffer - og de vi bruker er helt trygge. Peace out og kos deg med saften 🙂 Anonymkode: 877e4...157 Det er en veldig merkelig - men allikevel utbredt - holdning å ha. Når stoffer testes, testes de jo opp mot forhåndsdefinerte kriterier. I dette tilfellet blant annet mot kreftfare og fare for fosterskader. At disse stoffene IKKE ser ut til å ha slike virkninger, betyr jo ikke at de ikke kan ha andre skadelige effekter, som de altså ikke testes for. Det blir som om en person som skal testes for om han har brukt narkotika, og som testes for stoff x, y og z. En negativ prøve sier jo absolutt ingenting om han har brukt andre stoffer som de ikke kjenner til og som de derfor ikke tester for. For meg er det merkelig at folk ønsker å putte sånne stoffer i kroppen sin. Kroppen er jo bygd opp av det man inntar, og for meg er muskler fra dyr (kjøtt), noe som kan bli til en hel fugl (egg), og veldig mye annet, det JEG ønsker at kroppen min skal bestå av. Anonymkode: a8b68...e6e 2
Matas Skrevet 13. april 2021 #18 Skrevet 13. april 2021 Tråden er ryddet for spekulasjoner og avsporinger. - Matas, mod.
bondevett Skrevet 14. april 2021 #19 Skrevet 14. april 2021 Kildekritikk er utrolig viktig når man diskuterer slike tema. Det finnes ekstreme mengder upålitelig informasjon på nettet. Her er en god kilde som tar for seg en metaanalyse (analyserer mange studier med samme tema) https://www.dagensmedisin.no/artikler/2019/01/09/studie-pa-sukkerfrie-sotningsstoffer-viste-moderat-helseeffekt/ Den besvarer kun spørsmålet om hva som fører til vektoppgang: sukkerholdige varer eller sukkerfrie varer. Når det gjelder kildekritikk så tenker jeg at det er viktig å søke informasjon fra kilder slik som medisinske tidskrift og at man leser forskning som er fagfellevurdert. Styr unna alle sider som skal tjene penger på budskapet sitt (Berit Nordstrand og lignende). 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå