littleangel Skrevet 9. april 2021 #1 Skrevet 9. april 2021 Hei Vurderer å kjøpe en liten pendlerbolig i Oslo,men er litt usikker på tolkningen av reglene for kjøp av primær og sekundærbolig. Tolker jeg det riktig at om du ALLEREDE eier en bolig i Oslo (primærbolig), og vil kjøpe en bolig nr.2: da faller du inn under sekundærboligreglene. Mens hvis du eier en bolig utenfor Oslo, så kan du kjøpe i Oslo med primærboligreglene? Håper noen kan være behjelpelig.
Anettea Skrevet 9. april 2021 #2 Skrevet 9. april 2021 (endret) Hei! Forskjellen på primær- og sekundærbolig er ikke hvilken du kjøper først, men hva du bruker den til. Primærbolig er din primære bolig, der du har din folkeregistrerte adresse i kommunen du skatter til. Altså boligen du bruker som ditt hjem. Sekundærbolig er alt annet som ikke er primærbolig eller fritidseiendom, som pendlerbolig, utleiebolig osv. Med andre ord: skal du kjøpe en pendlerbolig i Oslo går det på sekundærboligreglene. Endret 9. april 2021 av Anettea
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #3 Skrevet 9. april 2021 Så vidt meg bekjent så er primærboligen den boligen du bruker i det daglige, der du er folkeregistrert og den man har skattemessig forhold til, kommunen du har stemmerett i ved kommunevalg osv. Sedkundærbolig er den boligen du har i tillegg, men i den kommunen har du ikke ovennevnte rettigheter/plikter. Det spiller så vidt jeg vet ingen rolle om primærboligen er i samme kommune som sekundærbolig, så lenge du eier en bolig fra før i Norge der man er folkeregistrert, så vil den du anskaffer i etterkant regnes som sekundærbolig. Anonymkode: 19ee0...279
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå